Tuleeko tuet myöhässä kun on tehnyt työttömyyden aikana pari päivää keikkatöitä?
Voi hemmetti! Tilillä ei ole mitään rahaa ja pitäisi maksaa mm. vuokra jne. Aina on tuet tulleet päivälleen ajoissa kun en ole vahingossakaan käynyt missään töissä. Nyt sit olin viime kuussa parin päivän keikkatöissä, tämän tietysti ilmoitukseen laitoin ja nyt rahoja ei näy eikä kuulu. Taas kerran tuli se todistettua että töihin ei vaan kannata mennä, siitä ei seuraa kuin ongelmia -_-
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan tehdä niin, että ei ilmoita niitä keikkoja ennen kun kaikki paperit on ja kela suorittaa sitten takaisinperinnän siitä ylijäämästä. Tai niin sen kuuluisi mennä jos jollain olisi järki päässä.
Höpsis. Tehdyt työt ilmoitetaan sille päivälle kuin työ on tehty. Jos palkka maksetaan vasta seuraavana kuukautena, ei vaikuta kyseisen kuukauden tukiin mitenkään. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?! Vain tuen hakuaikana maksetulla palkalla on vaikutusta ja ne tiedot tulevat reaaliajassa tulorekisteristä.
Näin tää menee ainakin työttömyyskassassa, en tiedä onko kelassa eri systeemi.
Kyllä tulee myöhässä. Eikö uuden palkkarekisterin pitänet tehdä papreiden lähettelystä menneisyyden juttu ja samalla satunnaisen työnteon tekeminen ongelmattomaksi ja kannattavaksi (työttömän näkökulmasta)? Kumma ettei tuotakaan prosessia saada toimimaan. Palkkarekisteri on, mutta edelleen joudut niitä halvatun papareita odottamaan ja skannaamaan.
Lopputulos, tuet on aina kuukauden tai kaksi myöhässä.
Loppupäätelmä, parempi kun ei edes yritä työllistyä mihinkään.
Ei ainakaan liiton rahoilla nykyään. Riittää, kun laittaa hakemukseen minä päivinä oli töissä, ja tuki rullaa kuten ennenkin. Kun saa palkkatodistuksen niin huomioivat seuraavassa maksatuksessa. Kätevää. Kelasta ei kokemusta.
Liiton kassa toimiikin ihmisjärjellisesti.
Kela ei.
Siellä istuvat tsaarinaikaiset byrokraatit.
Ja lainsäätäjän tarkoitus on vain kiusata.
Mulla aikoinaan kun tein satunnaista osa-aikatyötä, saattoi mennä 2 kuukautta. Osatyönantaja suuttui, kun sanouduin irti saatuani 8-16 päivätyön. Ihme hemmo. Hän oli luullut että olen ikuisesti käytettävissä aina kun tarvitaan.
Onko ihan oikeasti tämä muuttunut? Muutama vuosi sitten tuttu teki 3 tunnin keikan viikonloppuna, ja sai tästä hyvästä odottaa ensin palkkatodistusta ja sitten työttömyyspäivärahaansa melko pitkään. Siis 3 tunnin vuoksi! Oppi kyllä kerrasta, ettei kannata työntää päätään noihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen vaati sen, että palkkalaskelma oli toimitettu Kelalle . Ja sen saaminen toisinaan kun kestää niin viivästyttää tukien saamista :(
Ei ole enää näin. 1.1.2019 alkaen palkka vaikuttaa vasta maksuaikansa tukiin.
Eli jokainen meistä voi tehdä töitä vain 2 päivää kuukaudessa, kunhan ei polta ja juo? JES! Sithän minäkin alan tekemään vain 2 päivää kuussa!