Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä koit aikuistuneesi oikeasti?

Vierailija
05.04.2021 |

Näin narsistin lapsena on oma kehitys mennyt jotenkin niin, että masennus ja taloudellinen riippuvuus on estänyt. Toisaalta tunteita on pitänyt oppia säätelemään yksin ja kurjissa tilanteissa selviytymään. Nyt harjoittelen ottamaan toisia huomioon kun heidän kanssaan ei yleensä ole jatkuvaa selviytymistä. Kasvu vasta alkaa kun narsistista pääsee irrottautumaan ja elämän kuromaan jollain tavalla kasaan ja jotain hedelmää tuottavaksi.

Minkä ikäisenä sinä aidosti tunsit aikuistuneesi?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 kun sain lapsen. Ihan heti se ei kyllä tapahtunut silloinkaan.

Oli varmaan teini-iästä saakka hetkiä kun olin siis niiiiiin kypsä ikäisekseni.

Vierailija
22/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-30v, mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan. Mutta tuon ikäisenä aloin nähdä omat vanhempani ja muut aikuiset vertaisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkastelen elämääni niin huomaan selvän muutoksen itsessäni 23-vuotiaana. Silloin aloin ottaa vastuuta itsestäni oikeasti, aloin ottaa harkittuja riskejä aina helpoimman kautta menemisen sijaan sekä aloin parisuhteessa muuttua vähemmän itsekkääksi. 

Vierailija
24/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jotain aikuistumisen tunteita ja merkkipaaluja on matkan varrella ollut useastikin eri tilanteissa (avioliitto, lasten syntymä, asunnonostot jne,), mutta olen ollut jossain määrin läheisriippuvainen aina. Nyt vasta viisikymppisenä tunnen olevani henkisesti omilla jaloillani. Pystyn asettamaan alistavalle miehelleni rajat ja tiedän, että mikäli hän ei niitä kunnioita, lähden ja selviän. Näen myös ympärilläni muita mahdollisuuksia, jotka ovat aina olleet olemassa, mutta en ole itse pitänyt niitä realistisena juuri minulle.

Vierailija
25/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä sitä koki itsensä kovinkin aikuiseksi. Johtui varmaan siitä, että silloin piti ottaa vastuu omasta elämästään, oli erilainen vapaus ja vastuu kuin teini-ikäisenä. Nyt jälkeen päin ajateltuna, silloin on ollut ihan kakara enkä ole ihan varma, olenko vieläkään aikuinen näin nelikymppisenä.

Vierailija
26/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teille 20+ aikuistuneille se tarkoittaa? Itse en ollut kovinkaan pitkälle teini-iästä silloin... Jos olisin tajunnut ja olisi ollut tarpeeksi älyä ja voimaa, olisi voinut irrottautua. Masennus esti, arvottomuuden tunne ja sehän on oikein herkkua kontrolloivalle sadistiselle ihmiselle.

Ap

En ole varma ymmärsinkö kysymystä. Mutta aikuistuminen on tarkoittanut mulle sitä että olen alkanut ottaa vastuuta omasta elämästä ja valinnoista ja olemaan itsenäinen ihminen. Pikkuvanha ja ”pärjäävä” olin jo lapsena.

Aikuistuminen kuitenkin tarkoitti sitä, että en nähnyt enää itseäni muiden kautta ja suhteessa muihin vaan omat ääriviivat alkoivat piirtyä. En ollutkaan enää ihminen joka määrittyy suhteessa äitiin, perheeseen, sukuun, työpaikkaan tms vaan ihminen jolla in niistä riippumattomia toiveita ja suunnitelmia. Ja ymmärsin että on ok että omat toiveet ja suunnitelmat eivät aina ole linjassa muiden toiveiden ja suunnitelmien kanssa ja silloin niistä keskustellaan aikuisten kesken eikä vaan myötäillä ja alistuta.

Vierailija
27/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 30

Vierailija
28/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-vuotiaana, kun vihdoin sain vuosia jatkuneen terapian jälkeen riuhdottua itseni irti narsistivanhemmistani. Tämä vaati myös sen, että katkaisin välini heihin täysin.

Vierailija
29/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 ja nyt alkaa tajuamaan realiteetteja

Vierailija
30/30 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä viimeistään 15v? Perhetilanteeni oli hankala, oli pakko. Itsestäni olen huolehtinut n 9 -vuotiaasta, jolloin tein jo esim ruuan ja pesin pyykit. Koulun olen huolehtinut aina itse.