Olen jotenkin epämiellyttävä ihminen - miten saisin minua inhoavat ihmiset pitämään itsestäni?
Olen halveksinnan ja kiusaamisen kohde ja kipuilen sen välillä, keskittyisinkö jotenkin anelemaan minua inhoavilta välittämistä vai yrittäisinkö vain elää elämääni heistä välittämättä. Ongelma on siinä, että minulla ei ole juurikaan ystäviä tai puolisoakaan, eikä sellaisten löytyminen ole kovin realistista minulle, joten niiden haaveiden osalta minun ehkä tulisi vain luovuttaa.
Ammennan tukeni elämääni lähinnä Youtube- ja TedEd-videoilta sekä muualta netistä, kun ketään minusta välittävää ihmistä ei oikein ole. Mulla on ihan ok koulutus ja käyn töissä sekä olen perusterve, mutta suurin osa elämäni haaveista on toteuttamatta. Nyt korona-ainana ei pääse edes matkalle ja yksinäksenä se olikin ennen elämäni merkittävin henkireikä, joka toi mielekkyyttä elämään. Suuri osa vapaa-ajastani menee sinkkuuteni harmitteluun sekä kiusaamisesta selviämiseen sekä todella häilyväiseen haaveiluun. Miten etenisin?
Kommentit (63)
Et vaikuta kirjoitusten perusteella epämiellyttävältä. Täällä on paljon ihmisiä, jotka kuulostavat todella jyrkiltä, tuomitsevilta ja huonoluonteisilta. Sinä kuulostat lämpimältä ja hyvältä ihmiseltä, jolla on vaikeaa.
Oletko varma, että ihmiset eivät pidä sinusta? Miten kiusaaminen ilmenee? Oletko vielä opiskelemassa vai kiusataanko sinua työelämässä?
Missään tapauksessa tämä palsta ei ole hyvä läpileikkaus suomalaisista ihmisistä. Täällä on paljon todella typeriä tyyppejä, ei vastaa ainakaan oman kaveripiriini mielipiteitä.
Paljon voimia sinulle, ap! Joku ehdottikin vapaaehtoistyötä, mikä voisi olla palkitsevaa etenkin sitten kun koronarajoitukset hellittävät. Myös itseäsi kiinnostavista harrastuksista voisi löytyä kavereita. Ehkä kannattaisi miettiä myös työpaikan/oppilaitoksen ammattiapua. Kerroit, että äitisi on kylmä ja että hänellä on ollut ongelmia alkoholin kanssa. Koet, että olet jotenkin erilainen kuin muut ja aivojen magneettikuvissakin on poikkeavaa. Onko äitisi käyttänyt alkoholia odottaessasi sinua? Luin pari päivää sitten iltalehdestä/iltasanomista jutun FASD-diagnoosista. Ehkä jotkut "oireesi" tai ominaisuutesi kuulostavat samalta kuin, mitä jutussa haastatellut henkilöt kertoivat.
Terapia toimii, jos siihen panostaa itse. Jos ei uskalla näyttää omaa rikkinäisyyttään ja heikkouttaan, ei terpiasta saa mitään irti. Oletan että sulla on juuri sellainen kokemus terapiasta, tai ei minkäänlaista kokemusta. Terapia ei ole "hyysäystä", vaan itsensä tutkimista ja voi olla hyvin voimaannuttavaa.