Miten voisin näyttää vähemmän homssuiselta?
Moikka. Olen alle 30-vuotias nainen ja näytän auttamattomasti homssuiselta ja epätyylikkäältä. Miten saisin pukeutumistyyliäni siistimmäksi ja kauniiksi? Ostan harvoin uusia vaatteita ja silloinkin usein käytettynä. Minulla ei ole silmää tyylikkyydelle, mikä tuottaa hankaluuksia vaatekaupoilla. Mukavimmat luottovaatteeni ovat risoja ja kauhtuneita. Tuli tässä yhtenä päivänä mieleen, että näytän ehkä vähän laitapuolenkulkijalta. Jos saisin vaatekaappiini edes yhden hieman tyylikkäämmän vaatekerran, niin olisin tyytyväinen.
Kommentit (167)
Ihminen joka ei ole yhtään homssuinen on Sanna Marin. Avain siistiin ulkoiseen olemukseen on hänellä paitsi toki istuvat laadukkaat vaatteet, ennen kaikkea hiukset. Marinin hiukset eivät koskaan ole pörröiset. Tämä kummastuttaa minua.
Minulla on samanlaiset hiukset kuin Marinilla (luonnostaan suorat, taipuisat, sileät), mutta aina kostealla ilmalla, eli lähes aina ulkoa tullessani, hiukseni ovat pörröiset ja kahalla. Ne eivät siis kiharru, vaan pörrööntyvät. Se yksin riittää homssuisuuteen. Hiukseni ovat sellaiset ulkoa tulon jälkeen aina pari tuntia. Harjaaminen ei auta.
Katselin kuvia Marinista valtiovierailuilla, joissa hän kätteli ihmisiä ulkona sekä ulkohaastatteluissa Eduskuntatalon edessä yms. eivätkä ne pörröönny yhtään! Aina sileät hiukset. Vaikka hän pitää hiuksia täysin auki, ne eivät ikinä ole pörröiset.
En tee hiuksilleni mitään muuta kuin pesen, aina kuivua luonnollisesti ja harjaan. En föönaa, en lämpökäsittele suoristusraudalla enkä käytä mitään kemikaaleja. Pitäisikö? Estäisikö se pörröistymisen? Mitenköhän Marin laittaa hiuksensa? Lämpökäsittely? Jokin tuote?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei ole yhtään homssuinen on Sanna Marin. Avain siistiin ulkoiseen olemukseen on hänellä paitsi toki istuvat laadukkaat vaatteet, ennen kaikkea hiukset. Marinin hiukset eivät koskaan ole pörröiset. Tämä kummastuttaa minua.
Minulla on samanlaiset hiukset kuin Marinilla (luonnostaan suorat, taipuisat, sileät), mutta aina kostealla ilmalla, eli lähes aina ulkoa tullessani, hiukseni ovat pörröiset ja kahalla. Ne eivät siis kiharru, vaan pörrööntyvät. Se yksin riittää homssuisuuteen. Hiukseni ovat sellaiset ulkoa tulon jälkeen aina pari tuntia. Harjaaminen ei auta.
Katselin kuvia Marinista valtiovierailuilla, joissa hän kätteli ihmisiä ulkona sekä ulkohaastatteluissa Eduskuntatalon edessä yms. eivätkä ne pörröönny yhtään! Aina sileät hiukset. Vaikka hän pitää hiuksia täysin auki, ne eivät ikinä ole pörröiset.
En tee hiuksilleni mitään muuta kuin pesen, aina kuivua luonnollisesti ja harjaan. En föönaa, en lämpökäsittele suoristusraudalla enkä käytä mitään kemikaaleja. Pitäisikö? Estäisikö se pörröistymisen? Mitenköhän Marin laittaa hiuksensa? Lämpökäsittely? Jokin tuote?
Tarkoitan etten käytä mitään muotoilutuotteita.
sama
Käytin 90-luvulla sellaista kuiviin pituuksiin laitettavaa silottavaa ainetta, joka teki hiukset sileiksi. Silloin tosin oli niin hyväkuntoiset hiukset muutenkin, etteivät ne menneet pörröön - mutta luulen, että SM varmaan käyttää jotain viimeistelytuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Käytin 90-luvulla sellaista kuiviin pituuksiin laitettavaa silottavaa ainetta, joka teki hiukset sileiksi. Silloin tosin oli niin hyväkuntoiset hiukset muutenkin, etteivät ne menneet pörröön - mutta luulen, että SM varmaan käyttää jotain viimeistelytuotetta.
Pörröön meneminen johtuu siitä että hiukset sitovat ylimääräistä kosteutta eikä huonokuntoisuudesta.
Jos on luonnostaan homssuinen, ei kannata tavoitella muuttumista klassiseksi, hillityksi kaunottareksi. Siisti, ei-homssuinen look on varmaan aluksi ihan hyvä tavoite? Mitä helpompi, sen parempi, koska homssuisuuteen taipuvaiset ihmiset eivät yleensä halua alkaa nyhräämään loputtomasti ulkonäön kanssa.
Näillä olen itse pärjännyt:
Hiukset: mahdollisimman helpot, mutta siistit. Jos jaksat käydä kampaajalla ahkerasti ja säännöllisesti, niin lyhyt leikkaus käy, muussa tapauksessa vähintään olkapäille ulottuvat hiukset jotka saa helposti kiinni, ovat paremmat. Laita hiukset kiinni, ja käytä muotoilutuotetta tasoittamaan kampaus ja laittamaan pörröhiukset kuriin. Nuttura, ponnari, ranskanletti, mikä vaan käy kunhan se on siisti.
Kynnet: käytä nudea tai väritöntä kynsilakkaa. Ei haittaa, vaikka lohkeaisi vähäsen ennen kuin ehdit poistaa, mutta tekee olemuksesta heti huolitellumman
Vaatteet: karsi ja järjestä vaatekaappi. Katso, että sinulta löytyy seuraavat perusvaatteet siistikuntoisina, hyvin istuvina ja mahdollisimman laadukkaina: 3kpl neutraaleja arkihousuja (esim. farkut mustina ja sinisinä, ja 1 kangashousut), 3 yksiväristä neutraalia t-paitatoppia (esim. valkoinen, musta ja harmaa), 3 neuletta (esim. ohut ja paksumpi neuletakki + neulepusero), 3 paitaa (napitettavat ovat monikäyttöisimpiä, esim. valkoinen, chambray, kuviollinen), 1 monikäyttöinen mekko ja 2 hyvää arkitakkia (talvitakki + välikausitakki), 2 hyvät arkikengät/vuodenaika. Kun nämä tylsät perusvaatteet löytyvät, on sinulla aina jotain mihin yhdistellä persoonallisempia vaatteita.
Huolla käyttövaatteita hyvin (poista pienet tahrat, tuuleta, teippiharjaa, poista nypyt, korjaa tarvittaessa). Ja silitä tai höyrytä ne ennen käyttöä. Päivän aikana tapahtunut rypistyminen on normaalia ja ihan eri näköistä kuin se ettei vaatetta ole silitetty ollenkaan. Pidä kengät puhtaina, kiillota ne ja käytä suutarilla tarpeen mukaan.
Poista vaatteet ja kengät, kun ne kulahtavat kunnolla niin etteivät huoltotoimetkaan auta.
Pukeudu sään mukaan, Suomessa kannattaa panostaa tyylikkäisiin veden- ja tuulenpitäviin päällysvaatteisiin ja kenkiin.
Asusteet: muutama hyvä huivi, arkikorut, arkilaukku johon mahtuvat kaikki tarpeellinen pl. ruokaostokset -monen kassin raahaaminen on superhomssuista
Meikki: ei tarpeen, tai vain kevyesti, ihonhoito on tärkeämpää. Normaali hygienia riittää. Hoida hampaat, ota ruuan jälkeen (sokeriton) raikastava pastilli.
-vilkaise peiliin aina kun käyt wc:ssä ja korjaile tarpeen mukaan: tasoita hiukset (pidä mukana kampaa ja minihiuslakkaa), korjaa meikki, tarkista että vaatteet ovat hyvin
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että Sannan hiuksille on tehty Olaplex-käsittely (tai tehdään säännöllisesti) ja hän käyttää ko. hoitotuotteita myöskin kotioloissa. Jos haluat itse vähemmän pörröiset ja sileät hiukset niin käytä vähintäänkin silottavaa hoitovoidetta (hiuksiin jätettävää). Kevyesti annosteltuna se pitää tukan kurissa mutta ilmavana.
Mutta älä ota tyylivinkkejä Mungolta, jos haluat välttää homssuisuutta.