Miten voisin näyttää vähemmän homssuiselta?
Moikka. Olen alle 30-vuotias nainen ja näytän auttamattomasti homssuiselta ja epätyylikkäältä. Miten saisin pukeutumistyyliäni siistimmäksi ja kauniiksi? Ostan harvoin uusia vaatteita ja silloinkin usein käytettynä. Minulla ei ole silmää tyylikkyydelle, mikä tuottaa hankaluuksia vaatekaupoilla. Mukavimmat luottovaatteeni ovat risoja ja kauhtuneita. Tuli tässä yhtenä päivänä mieleen, että näytän ehkä vähän laitapuolenkulkijalta. Jos saisin vaatekaappiini edes yhden hieman tyylikkäämmän vaatekerran, niin olisin tyytyväinen.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voiko joku kertoa nyt ihan kädestä pitäen, mitä niille hiuksille pitää päivittäin tehdä, että ne eivät näytä homssuisilta. Minulla on esimerkiksi pitkät hiukset, jotka menevät luonnostaan vähän laineille. Pitääkö ne käsitellä suoristusraudalla? Voiko suoristaa vai pitääkö tehdä sellaista loivaa kiharaa? Pitääkö tupeerata, ettei mene päätä myöden? Pitääkö laittaa aineita? Miten sitä voi kohentaa päivän aikana? Miten esimerkiksi pinnit saa pysymään kohdallaan, ettei ne valu?
Sulla on varmaankin aika samanlainen hiuslaatu kuin mulla eli hieman menee laineille itsestään mutta sitten taas kihartaminen onkin ihan turhaa puuhaa, koska ne ei pysy..
Mä en käytä kamalasti mitään tököttejä vaan esim pesun jälkeen laitan vain jotain hiuksiin jätettävää hoitoöljyä latvoihin ja pituuksiin. Sitten ne saa kuivua ihan itsekseen (vähän aina välillä möyhin päänahkaa/tyveä ettei ne kuivu ihan päätä myöten) ja sitten yöksi nostan ne jonkinlaiselle nutturalle ihan päälaelle. Aamulla on sitten jonkun sorttista lainetta tukassa ja taas voi ihan vaan sormin haroa/hieroa päänahkaa jotta tukka asettuu/laskeutuu paremmin paikoilleen ja sen saa kivan ilmavasti ponnarillekin. Joskus laitan tuossa vaiheessa hieman hiuspuuteria tuonne tyveen, jos tuntuu että tukka jäi liian liukkaaksi pesun jäljiltä. Sen siis oppii tuntemaan/näkemään kun antaa tukan olla mahdollisimman luomuna että pärjääkö sen kanssa näin vai pitääkö pikkuisen avittaa jollain täsmätuotteella. Se ponnarikin kannattaa enempi haroa kasaan ihan vaan sormin ja sellaiseksi rennoksi/ilmavaksi enkä ainakaan itse tykkää yhtään sellaisesta tiukasti päänahkaa vasten kammatusta versiosta itselläni.
Ja tuollaisen ponnarin latvoja voi vähän kieputella osioina vaikka sormen ympäri niin ne laineet vähän selkeytyy/erottuu mutta ei se ponnari siis ole sen enempää kihara kuin suorakaan.
Tosi hankala selittää ja vaati tuon "tekeminen" itseltäkin opettelua koska olin aiemmin yrittänyt (kuten jo joku muukin ketjussa mainitsi) saada tukkani vaikka väkisin täysin toisenlaiseen muotoon. Loppujen lopuksi kun tämä on ihan hirvittävän simppeliä eikä vaadi hirmuista arsenaalia muotoilutuotteitakaan kuten ne aiemmat väkerrykset.
Tämän kanssa pärjää parin päivän pesuvälillä, mutta kakkospäivänä ei kyllä kannata enää edes haaveilla jättävänsä hiuksia auki vaan silloin voi vetää jonkun rennon nutturan tai vaikka ranskalaisen letin.
Minulla siis on yleensä hiukset nimenomaan luomuna, eli pesun jälkeen kuivuvat itsekseen ja laitan korkeintaan suihkutettavan hoitoaineen. Näin se näyttää nimenomaan sellaiselta huolittelemattomalta pehkolta mutta joka samalla on lintassa päätä pitkin. Tyvelle siis jotenkin painava, että pöyhimiset ei pidä kuin minuutin verran ja latvat kuitenkin ovat (epäsiististi) laineilla. Sitten toisaalta, kun laittaa ponnarille, näyttää todella tyhmältä, jos jää yhtään löysäksi ja näyttää sellaiselta mummonutturalta, kun ponnari valahtaa niskaan ja haivenet sojottavat. Kun yrittää saada ryhdikkäämmäksi pinneillä, nekin valahtavat jonnekin päivän mittaan ja pahimassa tapauksessa roikkuvat siellä puoliksi irrallaan.
Tiedän tunteen, mutta sitten kuitenkin kun sen oman mummoniskanutturansa näkee vaikka jossain ohimennen ja huomaamatta napatussa valokuvassa tai vaikka vahingossa jostain näyteikkunasta heijastuneena niin ei se sitten enää näytäkään yhtään tyhmältä tai mummolta vaikka ei itselläkään ole mitenkään erityisen kaunista kallonmuotoa saati niskaa/kaulaa..
Tuohon ponnariin muuten itsellä auttoi se, että "kiristää" sitä vain niistä sisimmäisistä hiuksista. Silloin se on tukevammin/tiukemmin paikallaan muttei kuitenkaan ihan kireästi päätä myöten. Jos ponnari on liian sliipatusti niin ainakin mulle tulee herkästi sellaista "perunamaata" etenkin pyörteen lähelle kun jotenkin ne epäsuuntaan kasvavat hiukset tekee sellaista röpelöistä "lenkkiä" sieltä kiinnivedettyjen hiusten välistä.. Ja se taasen tekee koko ponnarin jotenkin homssuiseksi.
Näyttääkö joku oikeasti mielestään hyvältä niissä ohimennen napsituissa kuvissa tai näyteikkunan heijastuksissa? Totean usein eteisen peilin edessä ennen ulos astumista että näytän ok:lta, mutta pihalla auringonvalossa vilaus heijastavasta pinnasta paljastaa totuuden. Epätasainen iso muhkurainen lautasnaama (ihoni on hyvässä kunnossa mutta kasvonpiirteeni ovat jotenkin vaan muhkuraiset) ja kuiva hapsottava tukka. Itku meinaa tulla joka kerta.
Hassua kyllä, mutta mä näytän joiltain osin kuten esim just nuttura (tai tukka ylipäätään) voikin näyttää tosi kivalta vaikka se aamulla näytti peilistä aivan kaamealta ja ihan väärällä tavalla liian laitetulta. Samoin meikki näyttää yleensä ihan aina paremmalta muutaman tunnin päästä kun se jotenkin on "sulautunut" kasvoihin. Sen sijaan on mulle kyllä käynyt niinkin etten tunnistanut itseäni koko kuvasta joka oli otettu hieman etäämpää ja olin siinä siis tavallaan vahingossakin tai ainakin sattumalta..
Oli nimittäin melkoisen megamuhkea mimmi siihen nähden minkä kokoiseksi olin itseni siihen asti mieltänyt vaikka toki tiesinkin että painoa on tullut. Ilmeisesti näytin kuitenkin ihan itseltäni, koska kaikki työkaverit mut siitä tunnisti ihan ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitat juurikin tuolla neuvotulla latvat siistiksi kahden kuukauden välein, ja hiusmallia- ja väriä miettimään. Hiuksilla on todella iso merkitys.
Nostaisin vielä esiin yhden jolla saa ryhtiä olemukseen: kulmakarvat kuntoon. En tätä itsekään aikaisemmin tajunnut. Käyt siistimässä asiantuntijalla ja kun alkaa valaistumaan mitä niille pitää tehdä voit opetella itse nyppimään ylimääräisiä pois ja muotoilemaan (tiedän, turrekulmakarvat ovat tai olivat muotia mutta kohtuudella). Jos olet vaalea, niin käy värjäyttämässä kulmat ensin vaaleimmalla mahdollisella värillä, ja jos ovat sopivan tummat ennestään niin vain hieman autat asiaa kulmatuotteilla.
Hoida ihoasi ja osta sopiva värivoide. Värillinen huulirasva tai kevyt huulikiiltokin piristävät. Keväällä ja kesällä voi aurinkosuojan lisäksi käytää kevyesti päivettävää voidetta. Kalmo-iho ei oikein pue ketään.
Katsele lehdistä samanmallisia ja -oloisia naisia ja mieti olisiko heidän tyylissään jotain mitä voisit käyttää hyväksesi. Mistä itse pidät? Listaa mitä haluat ja mistä et pidä. Listaa myös lempivärisi ja selvitä, sopiiko jokin käyttämäsi väri kasvoihisi ja onko jokin sopimaton. Kokoa jokin pieni yhteensopiva peruspuvuston tapainen niihin tilaisuuksiin joissa homssuisuus sinua vaivaa.
Olen eri mieltä melkein kaikesta.
Suurin osa naisista näyttää nuoremmilta ja raikkailta ilman meikkiä tai hyvin kevyessä meikissä. Oma hiustenväri on usein se kaunein, vaalean kulmat saavat olla vaaleat. Ruskettunut iho vanhentaa ja vaalea kalpeus on usein kaunista.
Hiukset voi pitää puolipitkinä tai lyhyinä ja laittaa nutturalle päiväksi, näin ne ovat nätisti paikallaan eivätkä näytä lainkaan homssuiselta. Nuttura vastaa täysin lyhyttä pixie-mallia hiuksissa.
Kukaan ei vaadi vaaleita suomalaismiehiä meikkaamaan kulmia tai ruskettamaan ihoaan, he saavat olla "kalmoja", mutta naisten pitäisi "piirtää kasvot itselleen" ja ahdistua siitä, että heillä on "väärät värit". Miksi ihmeessä? Eihän tällaiset mielipideasiat liity mitenkään ap:n kysymykseen homssuisuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso youtuben kanavaa Anna Bey School of Affluence
Siellä on pukeutumisvinkkejä jokaiselle budjetille (myös niille, jotka shoppailevat kirpputorilla tai halpiskaupoissa kuten H&M tai New Yorker).
Katsoin tätä pienen pätkän ja tuo oli minulle vähän liikaa. Tuossa ei ollut kyse siitä, että joku näyttää homssuiselta vaan siinä puhuttiin siitä, mikä on eleganttia ja kalliin näköistä tyyliä. Eli siellä opastettiin vain yhteen tyyliin eikä siihen, miten voisi näyttää hyvältä siinä omassa tyylissään.
Minä katsoin myös ja totesin, että siellä kerrotaan useammassakin videossa miten nainen voi karsia omasta pukeutumistyylistään ne pahimmat mokat, jotka saavat näyttämään homssuiselta.
Puhuttiin myös meikistä (hillitty meikki), hiustyylistä (yksinkertainen tyyli) ja ryhdistä (seiso suorana). Ja vaatteiden ostamisen perusasioista (mikä vaate sopii omaan vartalotyyppiin ja persoonallisuuteen). Ja siitä, että hyviä vaatteita löytää alennusmyynneistä ja kirpputorilta.
Jotkut varmasti ymmärtävät Anna Beyn vinkit väärin ja luulevat, että kanavan tarkoitus on tehdä tavisnaisista sen näköisiä kuin olisivat miljonäärejä. Ei se todellisuudessa niin toimi vaan jokainen katsoja voi itse päättää, miten pitkälle haluaa oman tyylimuutoksensa viedä.
Vierailija kirjoitti:
ryhti kuntoon ja ylipaino pois jos sellaista on .
Totta. Ainakin itsellä pukeutuminen muuttui paljon helpommaksi kun sain keskivartaloa hoikemmaksi. Ylipainoisena (omppuna) oli mahdoton löytää vaatteita jotka istui päälle nätisti ja oli oikean kokoisia koska etenkin mahan takia oli otettava koko joka oli sitten muuten mittasuhteiltaan pielessä (takissa esim liian pitkät hihat, hartioista iso ja taskut liian alhaalla) ja vääränkokoiset vaatteet tekee epäsiistiksi. Oversize voi näyttää vielä oikeinkin kivalta, etenkin sirolla/hoikalla, kun se on oikealla tavalla oversize. Isorintaisella/rotevammalla oversize taas näyttää herkästi teltalta..
Liian pienet vaatteet tekee myös homssuiseksi. Ylipainoisena (omppuna) tuntui olevan ihan tekemätön paikka löytää vaatteita jotka on sopivia eikä mitkään äitiysvaatteetkaan tullut kyseeseen (paitsi jossain kotoilulegginsseissä) , koska niissä varsinkin maha vaan oikein korostui. Se taas ei ole ei-raskaana mitenkään kivaa..
Ja sitten kun on epävarma itsestään eikä yhtään sinut ulkonäön kanssa niin on vaikeaa olla terveellä tavalla itsevarma tai ryhdikäs ja silloin näyttää vaan entistäkin homssuisemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta neuleet näyttää aneemisilta lampailta. Siis ei ihminen vaan se vaate.
No eikä näytä, mutta sen neuleenkin pitää olla laadukas ja sopivan kokoinen eli väljä oikeista kohdista. Sellainen neule näyttää homssuiselta joka on jotain akryylipskaa kuten myös neule joka menee liiaksi vartalon muotojen mukaan.
Luovu piponkäytöstä , muovikassit pois käsitaipeista , talvisaappaat kevyempiin jalkineisiin, vältä nuuskaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta neuleet näyttää aneemisilta lampailta. Siis ei ihminen vaan se vaate.
No eikä näytä, mutta sen neuleenkin pitää olla laadukas ja sopivan kokoinen eli väljä oikeista kohdista. Sellainen neule näyttää homssuiselta joka on jotain akryylipskaa kuten myös neule joka menee liiaksi vartalon muotojen mukaan.
Oma ongelmani on vartalonmalli. Näytän Muumimammalta kaikissa muissa kuin vartalonmyötäisissä vaatteissa. Alan olla todella ongelmissa asian kanssa, kun ikää kertyy, eikä viitsisi vartaloanuolevissa vaatteissa aina kulkea. Jos laitan löysän neuleen (paitsi oversize-tyyliset), kaikki muodot häviää ja näytän puupökkelöltä. Tuskailen asian kanssa lähes päivittäin. Vähän kuin Kim Kardashianille laittaisi jonkin "kivan neuleen" päälle. Sen jälkeen näytän ainoastaan keskivartalolihavalta.
Eli siistejä, asiallisia x-vartalolle sopivia vaatetyylejä kaipailisin. Periaatteessa kyllä tiedän, mutta miten korostat vyötäröä näyttämättä homssuiselta ja tyylittömältä arkipukeutumisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
89
Vierailija kirjoitti:
työskentelen alalla, jossa tarvitaan yleissiistiä olemusta ja jakkupukua.
Yksi työkaverini on kuin luotu tähän tyyliin. Hän on kasvonpiirteiltään kuin Grace Kelly eli jotenkin "aateliset" kasvonpiirtet. Toinen työkaverini näyttää ihan tätimäiseltä tai "tylsältä". Hänellä on epäsäännölliset, leveähköt kavonpiirteet. Kumpikin ovat ihan hoikkia ja kauniita nuorehkoja naisia.
Mentiin kerran lappiin vaeltaan. Tämä "gracekelly" näytti ihan linnunpelättimeltä kun taas toinen ystäväni näytti todella kauniilta meikittömänä, hiukset tuulen tuuvertamina, rennossa hupparissa ja vaellushousuissaan.Mutta eihän tässä ole kyse homssuisuudesta, vaan ihmisten erilaisesta ulkonäöstä, jotka sinä olet arvottanut keskenään erilaisiksi. Huomaatko itse ristiriidan viestissäsi? Molemmat on ”kauniita”, mutta toinen Grace Kelly ja toinen ”tätimäinen” ja ”tylsä”. 😀
Ketjussa nämä asiat tuntuvat menevän monelta muultakin keskenään sekaisin. Siis henkilön ulkonäkö ja homssuinen ulkoasu/tyyli. Ymmärsin että ap halusi vinkkejä tuohon jälkimmäiseen. Siihen ensisijainen apu ei ole laihduttaminen tai terveellisesti syöminen, vaan huomion kiinnittäminen siistiin ulkoasuun. Eli ehjät, oikean kokoiset ja puhtaat vaatteet ja kengät, hyvä henkkoht hygienia. Kaikki nämä kynsienlakkaus- ja huulipunavinkit ovat turhia ihmiselle, joka ei ole niin kiinnostunut ulkonäöstään, että jaksaisi huolehtia tällaisista yksityiskohdista päivän mittaan. Lopputulos on entistäkin homssuisempi. Siksi vähemmän on enemmän tässäkin asiassa. Minusta tuntuu myös että moni on tässä ketjussa ihan turhan kriittinen omaa ulkonäköään kohtaan. Ei kaikkien tarvitse näyttää Grace Kellyltä tai olla edes supertyylikkäitä koko ajan. Varsinkaan jos sellainen ei kiinnosta ihmistä yhtään.
En minä kyllä käsittänyt edm. kommenttia tuolla tavoin. Hänhän korosti sitä, että erilaiset tyylit sopivat ja imartelevat erilaisia ihmisiä. Grace Kellyä imarteli toimistotyyli, mutta hän näytti hompsuiselta variksenpelättimeltä rennossa vaellusasussa. Toinen taas näytti hehkeältä ja raikkaalta naapurintytöltä retkikuteissa, mutta jäykät jakkupuvut imivät tuon luontaisen energian. Tämä on ihan tosiasia, joka kannattaa ottaa huomioon. Jotkut naiset ovat gracekellyjä, joille sopii hyvin yksinkertainen, pelkistetty ja klassinen tyyli. Mutta jos gracekellyt kokeilisivat sporttista tai boheemia tyyliä, he näyttäisivät hompsuisilta ja omituisilta. Sitten taas on twiggy-tyylisiä pikkuisia, siroja naisia, jotka pystyvät pitämään yksinkertaisia retromekkoja, vetämään hiuksensa pixie-lyhyiksi ja näyttämään kauniilta ja tyttömäisiltä kun taas muut näyttävät hemuleilta epäonnistuneella hiusleikkauksella tai kuin käyttäisivät lastensa vaatteita. Joillakin naisilla taas on muodoissa sellaista kurvikkuutta ja pyöreyttä, että jäykät leikkaukset, jotka saavat jonkun toisen näyttämään skarpilta, näyttääkin heidän päällään pingottavalta ja täyteen ahdatulta. Heidän ulkonäköään imartelisikin ja he näyttäisivät siistimmältä superromanttisessa, naisellisessa mekossa ja hiuksissa tulisi olla myös pehmentävää lainetta. Superfeminiininen röyhelöunelma taas näyttäisi kammattavalta tätilookilta pitkällä ja suoralinjaisemmalla naisella, joka näyttää siistiltä vaatteissa, joissa on pitkää, ehyttä linjaa ja mahdollisimman vähän katkonaisuutta.
On olemassa sivusto, jossa jokainen voi tarkkaan kyselyn/testin avulla analysoida vartalonsa muodot, siis juurikin ovatko muodot pehmeät vai kulmikkaita jne ja sitten saa pukeutumissuosituksia. Englanninkielinen, mutta en millään muista mikä se oli. Tietääkö joku?
Onko kenelläkään samaa ongelmaa kuin minulla: lyhyt selkä? Olen ihan normaalipainoinen, normaalipituinen ja minulla on periaatteessa erottuva vyötärö ja leveähkö lantio. Keskikroppani on kuitenkin lyhyt siten, että lonkkakyhmyt ovat lähellä alimpia kylkiluita. Jos laitan paidanhelman housunvyötäröstä sisään, näytän ihan hölmöltä. Vyön kohta on melkein kiinni rinnoissa! Miten minun kannattaisi pukeutua? Tykkäisin kivoista puseroista, mutta tosiaan, jos helman jättää lepattamaan, se näyttää homssuiselta, mutta housuihinkaan en sitä voi tunkea edellämainitusta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin sama tilanne ja olen alle 30. On pitkät hiukset ja en enää värjää niitä ainakaan kestovärillä, joten hiusten väri on tällä hetkellä melko sekava. Hiusten kunto myös aika huono ja ovat ohuet, mutta toisaalta minulle eivät sovi lyhyet. Meikkiä on käytä juuri koskaan. Vaatteita ostan aika harvoin ja mukavuus niissä tärkeää. Nämä kaikki yhdistettynä siihen etten oikein hahmota mittojani ( en tavallaan yhtään tiedä mikä minulle sopii) aiheuttaa tuon hompsuisen ulkönäön. Olen normaalipainoinen, mutta roteva ( hartiat ja lantio aika leveä). Minua on myös paljon arvosteltu ulkonäöstä, joten siihen on tullut kielteinen kuva ja en halua liikaa kiinnittää huomiota siihen miltä näytän ja pohtia asiaa. Monesti tulee valittua ne tutut vaatteet ja ostettua samanlaista. Olisi tietysti mukavaa jos elämässäni olisi ihmisiä joilta voisi saada apua vaatteiden valintaan ja jotain neuvoja, mutta ei minulle ole oikein ketään. Ei ketään esim mukaan ostoksillekaan ja ne kaupan pukeutumisneuvojat yms varmasti vain saisivat aikaan ikävän olon ja en pidä hetkistä, kun olen sillä tavalla huomion kohteena. Uskon etteivät he myöskään pystyisi auttamaan minua, kun pidän aika harvoista vaatteista kunnolla.
Joku kirjoitti, että asiaan vaikuttaa paljon se jos on sinut itsensä kanssa ja sillä tavalla itsevarma. Minulta puuttuvat nämäkin asiat ja siinä mielessä tajuan kyllä sen kuinka paljon se kaikki vaikuttaa olemukseen. Oikeastaan se on iso juttu, että saat kuulla vaan jotain huonoa ulkonäöstäsi ja et sillä tavalla ikinä saa toisilta mitään apua esim vaatteiden hankintaan. Olen kasvanut ulkonäköni kanssa vähän kuin johonkin "tyhjiöön", että on tiedä miltä oikeasti näytän ja mikä minulle sopii. Toisten ihmisten vaikutus on aika suuri siihen kaikkeen. Samalla en jaksa enää välittää niin paljon ja rahaa en voi kovin paljon käyttää, joten pyrin olemaan edes jotenkin siisti ja puhdas. Sellainen tyyli mistä moni tykkää ei ehkä sovi minulle ja muuten pidän erikoisemmistakin jutuista, mutta harvoin uskallan taas itse pukeutua niin. Tämä on aika vaikea asia minulle ja vaatteita ei ole mukavaa ostaa.
Ikävä tilanne, josta tarvitsisit poispääsyn. Entä jos kuitenkin yrittäisit pukeutumisneuvojaa? Jospa sen takia et tykkää monista vaatteista, ettet oikein osaa vielä etsiä juuri itsesityylisiä. Joku ulkopuolinen voisi saada paremmin kiinni siitä, mitä tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin sama tilanne ja olen alle 30. On pitkät hiukset ja en enää värjää niitä ainakaan kestovärillä, joten hiusten väri on tällä hetkellä melko sekava. Hiusten kunto myös aika huono ja ovat ohuet, mutta toisaalta minulle eivät sovi lyhyet. Meikkiä on käytä juuri koskaan. Vaatteita ostan aika harvoin ja mukavuus niissä tärkeää. Nämä kaikki yhdistettynä siihen etten oikein hahmota mittojani ( en tavallaan yhtään tiedä mikä minulle sopii) aiheuttaa tuon hompsuisen ulkönäön. Olen normaalipainoinen, mutta roteva ( hartiat ja lantio aika leveä). Minua on myös paljon arvosteltu ulkonäöstä, joten siihen on tullut kielteinen kuva ja en halua liikaa kiinnittää huomiota siihen miltä näytän ja pohtia asiaa. Monesti tulee valittua ne tutut vaatteet ja ostettua samanlaista. Olisi tietysti mukavaa jos elämässäni olisi ihmisiä joilta voisi saada apua vaatteiden valintaan ja jotain neuvoja, mutta ei minulle ole oikein ketään. Ei ketään esim mukaan ostoksillekaan ja ne kaupan pukeutumisneuvojat yms varmasti vain saisivat aikaan ikävän olon ja en pidä hetkistä, kun olen sillä tavalla huomion kohteena. Uskon etteivät he myöskään pystyisi auttamaan minua, kun pidän aika harvoista vaatteista kunnolla.
Joku kirjoitti, että asiaan vaikuttaa paljon se jos on sinut itsensä kanssa ja sillä tavalla itsevarma. Minulta puuttuvat nämäkin asiat ja siinä mielessä tajuan kyllä sen kuinka paljon se kaikki vaikuttaa olemukseen. Oikeastaan se on iso juttu, että saat kuulla vaan jotain huonoa ulkonäöstäsi ja et sillä tavalla ikinä saa toisilta mitään apua esim vaatteiden hankintaan. Olen kasvanut ulkonäköni kanssa vähän kuin johonkin "tyhjiöön", että on tiedä miltä oikeasti näytän ja mikä minulle sopii. Toisten ihmisten vaikutus on aika suuri siihen kaikkeen. Samalla en jaksa enää välittää niin paljon ja rahaa en voi kovin paljon käyttää, joten pyrin olemaan edes jotenkin siisti ja puhdas. Sellainen tyyli mistä moni tykkää ei ehkä sovi minulle ja muuten pidän erikoisemmistakin jutuista, mutta harvoin uskallan taas itse pukeutua niin. Tämä on aika vaikea asia minulle ja vaatteita ei ole mukavaa ostaa.
Ikävä tilanne, josta tarvitsisit poispääsyn. Entä jos kuitenkin yrittäisit pukeutumisneuvojaa? Jospa sen takia et tykkää monista vaatteista, ettet oikein osaa vielä etsiä juuri itsesityylisiä. Joku ulkopuolinen voisi saada paremmin kiinni siitä, mitä tarvitset.
Jos tuolla ylemmällä kirjoittajalla on lanti o ja hartiat leveät, niin eikö hän ole malliltaan tiimalasi, x, eikä "roteva"?
Itsensä voi nähdä ihan "väärin"!
Aiheeseen sopiva kirjavinkki: Tessaro: Eleganssi
Kerrospukeutuminen ei sovi kaikille. ( esim minulle). Joten selkeät vaatteet.
Olen itse taistellut nuhjuisuutta vastaan tyyliin koko ikäni :D
Olen oppinut muutamia loistavia juttuja erehdy-opi -menetelmän kautta:
-Osta ainoastaan vaatteita joita käytät. Älä osta jotain ihanaa jota EHKÄ joskus käytät, vaan vaatteita jotka tulevat heti käyttöön.
-Ymmärrä, että vaatteet eivät ole ikuisia. Opi tunnistamaan, että se ennen niin ihana vaate onkin nyt nuhjuisen näköinen käytetty rätti ja sen voi heittää pois.
-Lataa vaatekaappisi tylsillä perusvaatteilla jotka ovat neutraaleja värejä ja sopivat kaikki keskenään: esim alusvaatteet, sukat, t-paidat, topit jne.
-Tylsien perusvaatteiden lisäksi jotain tyylikästä ja piristävää.
-Käytä vaan yhtä laukkua, joka on strukturoitu ja mielellään aitoa nahkaa.
-Hiuksissa oma väri tai korkeintaan kampaajan tekemiä raitoja. Latvat tasoitetaan säännöllisesti. Hiuksia kannattaa myös suoristaa ja pestä päivittäin. Viimeistelyksi kevyttä lakkaa kun on suoristettu raudalla.
-Kevyt meikki ja aina samat tutut ja hyväksi havaitut tuotteet, niin että aamuinen meikkaaminen menee rutiinilla. Älä ole kokeilunhaluinen ja vaihtele tuotteita, jos löydät jonkun hyvän. Pidä myös puuteria aina mukana, jos iho on vähääkään rasvoittuva. Pidä myös kampaa tai hiusharjaa mukana. Kukaan ei näytä raikkaalta koko päivää ellei välillä vähän korjaile.
Itselläni aamumeikki on tämä: SPF30 päivävoide, peitevoide silmänalusille ja näpyille, neutraalin värinen luomiväri jossa hieman helmiäisen hohdetta. Meikkipuuteri. Hieman ripsiväriä. Kulmien laitto. Väritön huulikiilto. Aavistus poskipunaa.
Kengät kannattaa olla aitoa nahkaa ja plankata säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelmasi on vaatteiden tyylittömyys, niin kysy kaupoissa myyjiltä apua. Osassa kauppoja on tarjolla ihan pukeutumisneuvontaa. Tai pyydä joku tyylikäs kaverisi avuksi.
Mun hommsuisuuden syy on mun hiukset ja yleinen olemus. Vaikka lähtisin kotoa ihan fiksun näköisenä, niin pian tukka hapsottaa ja vaatteet on sotkeentuneet. Meikkiä en enää edes yritä käyttää, kun sekin vain leviää tai unohdan että minulla on meikkiä, ja hieron naamaani tai jotain.
Mulla on tämä sama :D Mutta olen jo luovuttanut. Olemme miehen kanssa molemmat avohoitotapauksen näköisiä kylillä kulkiessamme. Ei mahda mitään. Olen tullut lopputulemaan että toisia varten minä vain itseäni turhaan puunaisin ja aina jännittäisin miten surkealta onnistunkaan taas näyttämään vaikka olen puunannut itseäni tunteja. En jaksa enää olla kiinostunut. Varsinkin kun nätti ja hiuslaadulleni sopiva malli olisi kalju, koska tämä ei pysy mitenkään hyvännäköisenä, ei vaikka laittaisi 3kg aineita tukkaan. Sitä paitsi ajanviettotapani eivät suosi laittautumista, vaan päinvastoin. T: eilen 2h nokista piippua käsikopelolla piutsannut ja tutkinut. Ei taida olla kynnenaluset puhtaat ennen kuin uusi kynsi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli voiko joku kertoa nyt ihan kädestä pitäen, mitä niille hiuksille pitää päivittäin tehdä, että ne eivät näytä homssuisilta. Minulla on esimerkiksi pitkät hiukset, jotka menevät luonnostaan vähän laineille. Pitääkö ne käsitellä suoristusraudalla? Voiko suoristaa vai pitääkö tehdä sellaista loivaa kiharaa? Pitääkö tupeerata, ettei mene päätä myöden? Pitääkö laittaa aineita? Miten sitä voi kohentaa päivän aikana? Miten esimerkiksi pinnit saa pysymään kohdallaan, ettei ne valu?
Vältä silikonia sisältäviä shampoita ja hoitoaineita, koska silikoni saa helposti hiukset näyttämään ohuilta ja menemään päätä myöten
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään samaa ongelmaa kuin minulla: lyhyt selkä? Olen ihan normaalipainoinen, normaalipituinen ja minulla on periaatteessa erottuva vyötärö ja leveähkö lantio. Keskikroppani on kuitenkin lyhyt siten, että lonkkakyhmyt ovat lähellä alimpia kylkiluita. Jos laitan paidanhelman housunvyötäröstä sisään, näytän ihan hölmöltä. Vyön kohta on melkein kiinni rinnoissa! Miten minun kannattaisi pukeutua? Tykkäisin kivoista puseroista, mutta tosiaan, jos helman jättää lepattamaan, se näyttää homssuiselta, mutta housuihinkaan en sitä voi tunkea edellämainitusta syystä.
Joo, Mungo-Annalla. Katso blogista miten hän pukeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse taistellut nuhjuisuutta vastaan tyyliin koko ikäni :D
Olen oppinut muutamia loistavia juttuja erehdy-opi -menetelmän kautta:
-Osta ainoastaan vaatteita joita käytät. Älä osta jotain ihanaa jota EHKÄ joskus käytät, vaan vaatteita jotka tulevat heti käyttöön.
-Ymmärrä, että vaatteet eivät ole ikuisia. Opi tunnistamaan, että se ennen niin ihana vaate onkin nyt nuhjuisen näköinen käytetty rätti ja sen voi heittää pois.
-Lataa vaatekaappisi tylsillä perusvaatteilla jotka ovat neutraaleja värejä ja sopivat kaikki keskenään: esim alusvaatteet, sukat, t-paidat, topit jne.
-Tylsien perusvaatteiden lisäksi jotain tyylikästä ja piristävää.
-Käytä vaan yhtä laukkua, joka on strukturoitu ja mielellään aitoa nahkaa.
-Hiuksissa oma väri tai korkeintaan kampaajan tekemiä raitoja. Latvat tasoitetaan säännöllisesti. Hiuksia kannattaa myös suoristaa ja pestä päivittäin. Viimeistelyksi kevyttä lakkaa kun on suoristettu raudalla.
-Kevyt meikki ja aina samat tutut ja hyväksi havaitut tuotteet, niin että aamuinen meikkaaminen menee rutiinilla. Älä ole kokeilunhaluinen ja vaihtele tuotteita, jos löydät jonkun hyvän. Pidä myös puuteria aina mukana, jos iho on vähääkään rasvoittuva. Pidä myös kampaa tai hiusharjaa mukana. Kukaan ei näytä raikkaalta koko päivää ellei välillä vähän korjaile.
Itselläni aamumeikki on tämä: SPF30 päivävoide, peitevoide silmänalusille ja näpyille, neutraalin värinen luomiväri jossa hieman helmiäisen hohdetta. Meikkipuuteri. Hieman ripsiväriä. Kulmien laitto. Väritön huulikiilto. Aavistus poskipunaa.
Kengät kannattaa olla aitoa nahkaa ja plankata säännöllisesti.
Siis jos pesen hiukset illalla ja suoristan ne, niin aamulla ne on jo ihan littanaksi menneet nukkumisesta? Miten saada suorat mutta pöyheät hiukset? Pesettekö hiukset aamulla vai illalla? Suihku aamulla vai illalla? Mitä aineita ja minkä merkkisiä käytätte hiuksiin? Itsellä nyt Olaplex, onko hyvät?
- korjaa vaatteet mikäli mahdollista: ompele reiät umpeen, leikkaa hapsottavat langat, pese ja värjää sitten pesukoneväreillä, uudista mallia esim. lyhentämällä kuluneet hihat
- silitä vaatteet ja hanki jatkossa itsesiliäviä kankaita tai pellavaa, joka saa olla ryppyistä
- hanki teippiharja ja poista vaatteista karvat ja roskat
- poista nypyt partakoneella (sellaisella vanhanaikaisella, missä vaihtoterä) tai nypynpoistajalla
- tarkista miten pyykkäät, pese ohjeen mukaan, kuivaa oikein. Älä roikota vaatteita henkarissa pilalle tms
- halvallakin saa hyvää kun katsoo mitä ostaa. Yleensä tavalliset, klassiset mallit kestävät aikaa eivätkä näytä homssuiselta vaikka olisivatkin halpoja. Kun taas joku näyttävä muotijuttu halpisversiona voi olla aika mauton. Esim. tulipunainen keinonahkalaukku, valkoiset keinonahkaloaferit
- Lidlin vaatteet ovat kestäviä ja hyviä
- musta väri antaa paljon anteeksi. Musta halpisvaate näyttää aina paremmalta kuin räikeä väri
- osta oikeaa kokoa. Liian pieni venyy ja kuluu JA näyttää kamalalta. Liian iso voi näyttää homssuiselta ellei se ole selkeästi oversized-tyyliä. Se tyyli ei sovi sinulle, jos olet yli 46 kokoinen
- lankkaa, suojaa, rasvaa kenkiäsi. Harjaa, puhdista. Vaihtele kenkiä. Laita suutarilla korkolaput ja pohjat
- hanki muutama (1-3) pusero joissa eri mittaiset hihat, perusmalliset housut, 14 kpl alushousuja ja sukkia samaa mallia, 1 hame, 2 mekkoa ja hyvä takki kesä/talvi sekä hyvät kengät. Kaikki mustina tai yhdessä värissä. Tuo halutessasi omaa tyyliä tai väriä huiveilla ja koruilla. TAI ole minimalistinen.
Katso kuvia pinterestistä. Katso cos-kaupan vaatteita nähdäksesi millaista on minimalistinen tyyli. Voit olla myös boho chic eli yhdistää perusvaatteisiin pari liehuvaa huivia/tunikaa ja isoja koruja.
- pidä tukka nutturalla tai lyhellä mallilla jos se on ns. villi
- pidä oma väri, koska se on aina paras
- meikkaa hyvin hillitysti ja pyri siihen, että näytät hyvinvoivalta. Unohda "kauneus" ja hae iholle hehkua ja silmiin loistoa syömällä ja elämällä terveellisesti
- pese kynnenaluset, viilaa kynnet, kiillota ne
- käytä hyväntuoksuista suihkugeeliä tai kevyttä tuoksua
- vaihda muodoton kassi/muovikäsilaukku tms venkula isoon, hyvään reppuun
- seiso ja kävele ryhdikkäästi