onko päiväkoti turvallinen hoitopaikka alle kaksi vuotiaalle?
Kommentit (3)
työtapaturmiin. Voisin kuvitella, että koulussakin on huomattavasti suurempi vaara satuttaa itseään kuin päiväkodissa.
Kotihoito: sinä tiedät ajan ja resurssit.
Perhepäivähoito: yksi täti hoitaa 5 lasta, tekee ruoat, siivoaa jäljet, pissattaa kaikki, vaihtaa kaikkien vaipat, vie ulos, piha ei useinkaan ole aidattu.
Päiväkoti: 3 tätiä hoitaa 12 lasta. Ruoka tulee keittiöstä ja ruokailun jälkeen kärryt lähtevät keittiöön ja tädit jäävät lasten kanssa. Tätien aika ei mene siivoukseen eikä ruoanlaittoon. 3 tätiä hoitaa yhdessä lapsia eli vaikka yksi täti olisi vessassa, niin lapset eivät ole keskenään. Lapset ulkoilevat pääsääntöisesti aidatulla alueella, jossa on omalle ikäryhmälle sopivia leikkivälineitä.
Yleiset väitteet:
1) Perhepäivähoidossa lapsi saa enemmän syliä. En tiedä miten se on mahdollista, koska tädillä on 1 lapsi enemmän kuin päiväkotiryhmässä ja lisäksi kaikki ruoanlaitot ja siivoukset päälle. Potaskaa minun mielestäni.
2) Perhepäivähoidossa on kodinomaisempaa. On ja ei ole. Riippuu paljon tädistä. Koti se ei kuitenkaan ole ja koskaan ei tiedä, mitä 4 seinän sisällä tapahtuu. Mutta onhan se kodinomaisempi kuin päiväkoti.
3) Perhepäivähoidossa ei taudit leviä niin helposti. Pitänee paikkansa, jos vertaillaan suureen päiväkotiin. Lapsen vastustuskyky ja sen kehitys kuitenkin vaikuttaa sairastavuuteen.
4) Hoitajat ovat syvästi kiinnostuneita lapsista ja haluavat heidän parastaan. Tämä on potaskaa. Mitä vanhempi hoitaja sitä enemmän odotetaan lomaa ja yritetään päästä helpolla koskien kumpaakin hoitomuotoa.
Joku muu jatkakoon.
Mihin itse laittaisin lapseni? Todennäköisesti nuorelle yksityiselle perhepäivähoitajalle, joka ei vielä ole kyllästynyt työhönsä ja elämäänsä. Toistaiseksi kuitenkin hoidan lapset itse.
Mutta täytyy muistaa, että vahinkoja sattuu, oli lapsi sitten minkä ikäinen tahansa.