Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyöt ja sairausloma

Vierailija
05.04.2021 |

Miten teillä muilla etätyöläisillä on järjestetty sairauslomat tai lapsen sairastelusta johtuva poissaolo?
Olen alalla, jossa on vaikea löytää sijaisia. Mun työssä on asiakastapaamisia 4-6 päivässä ja ne kaikk kestävät.n. tunnin. Nämä asiakastapaamiset on pakko järjestää eli niitä ei voi peruakaan. Ja siis sijaisia työnantaja ei saa eikä heillä ole vaadittujen ohjelmien tunnuksiakaan jne.
Tämä on johtanut siihen, että teen sairaana töitä ja lapsen sairastuessa lapsen kanssa töitä ja esim. koronatestiajat varataan palaverien ulkopuolelle tai yritetään varata seuraavana päivänä parempi aika.

Miten te muut?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuminen on työnantajan ongelma, ei sinun.

Vierailija
2/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen on työnantajan ongelma, ei sinun.

Tämä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina etätöitä jos lapsi on sairas

Vierailija
4/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne palaverit perutaan tarvittaessa.

Vierailija
5/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos joskus sairastut niin, että et voi tehdä edes etätöitä? Miten työnantaja sellaisen tilanteen hoitaa?

Kiinnostaa myös mikä tällainen ala oikein on, jossa on noin tärkeitä asiakastapaamisia ja noin erikoista osaamista mitä ei muka mistään keltään löydy.

Vierailija
6/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, näitä tapaamisia ei voi perua (ihan lain mukaankin pidettävä).

On totta, että tämä on työnantajan ongelma. Olen varmaan liian kiltti... :(

Vierailija
7/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairastun, ilmoitan siitä pomolle ja työkavereille ja jos kukaan muu ei voi asiakaspalaverejani hoitaa niin ne perutaan.

Vierailija
8/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, näitä tapaamisia ei voi perua (ihan lain mukaankin pidettävä).

On totta, että tämä on työnantajan ongelma. Olen varmaan liian kiltti... :(

Missä ihmeen työssä oikein olet?

Vierailija
9/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta mikä muka on tuollainen ala, jossa palavereja ei voi perua? Sairaalasängystäkin ap muka niitä hoitaisi... enpä usko.

Vierailija
10/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastan alan: yläkoulun aineenopettaja

Tunnit on pidettävä ja tunnuksia sähköisiin palveluihin ei ole sijaisille antaa ja sitten työt valuvat kollegojen niskaan, jos joku tekisi tunnin sieltä täältä sijaisena.

Vierailija
11/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi tapaamiset siirtää, jos kukaan muu ei pysty tuuraamaan. Jos olisin itse asiakas, en todellakaan haluaisi edes etänä palaveerata puolikuntoisen ihmisen kanssa, joka ei pysty täysipainoisesti keskittymään asiaani.

Vierailija
12/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Ei voi perua tapaamisia eli siis oppitunteja.

Vierailija
13/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan ap, mutta ei opettaja ole sellainen ammatti jossa ei tunteja muka voi perua. Kollegasi hoitavat sitten tai esimiehesi, rehtori vai kuka lieneekään. Ja jos pari tuntia jää joltain luokalta pitämättä niin mitä sitten.

Ihan itse teet asiasta ongelman. 

Vierailija
14/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastan alan: yläkoulun aineenopettaja

Tunnit on pidettävä ja tunnuksia sähköisiin palveluihin ei ole sijaisille antaa ja sitten työt valuvat kollegojen niskaan, jos joku tekisi tunnin sieltä täältä sijaisena.

No sitten "asiakkaat" työskentelevät itsenäisesti sen aikaa.

Vierailija
15/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ihan "asiakastapaamisia"? :D

Vierailija
16/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun oppitunnit = asiakastapaamisia 😂

Vierailija
17/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ylipäänsä muutenkaan selviät töistäsi? Eihän tuo liity etäopetukseen mitenkään. Sama ongelma vaikka olisi lähiopetustakin. Miten silloin hoidat tilanteen - sama kuvio nytkin.

Ihmettelen kyllä miten noin avuton ihminen voi olla päässyt opettajaksi.

Vierailija
18/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on sairas, niin hoidan kaikki ne työt, mitkä vaan pystyn. Toki lapselle pitää laittaa ruokaa jne. Jos itse olen sairas, kone pysyy kiinni.

Vierailija
19/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomat romahti edellisistä vuosista. Täytyykin ottaa etätyöt laajemmin käyttöön.

T. Henkilöstohallinto

Vierailija
20/40 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan epäsuosittu mielipide, mutta yläkoulun opettajana en ole ollut päivääkään poissa etäopetusta antaessani, en edes vatsataudissa. Improvisoin eli laitan oppilaat tekemään paljon itsenäistä työskentelyä, jos vointi on huono esim. tekemään tehtäviä tai etsimään tietoa netistä. Eihän se ole niin laadukasta opetusta mutta kun vointi on parempi, käymme tehtävät läpi ja kertaamme perusteellisesti. Lukion tunnin vetäminen olisi jo ihan toinen juttu, yläkoululaisten opetus ei muutenkaan ole niin asiapitoista, etteikö jokin tunti voisi olla vähän "löysempi".

On myös syytä varautua pienillä etukäteissuunnitelmilla. Aina voi katsoa opetusvideota, laittaa oppilaat etäkierrokselle museoon tai tekemään vaikka kahootia. Pystyn nopeasti muuttamaan suunnitelmia tarpeen vaatiessa.

Ymmärrän toki, että näin ei voi toimia lähiopetuksessa mutta etänä vastuu on erilainen, kun oppilaat ovat "turvassa" kotonaan.