Etätyöt ja sairausloma
Miten teillä muilla etätyöläisillä on järjestetty sairauslomat tai lapsen sairastelusta johtuva poissaolo?
Olen alalla, jossa on vaikea löytää sijaisia. Mun työssä on asiakastapaamisia 4-6 päivässä ja ne kaikk kestävät.n. tunnin. Nämä asiakastapaamiset on pakko järjestää eli niitä ei voi peruakaan. Ja siis sijaisia työnantaja ei saa eikä heillä ole vaadittujen ohjelmien tunnuksiakaan jne.
Tämä on johtanut siihen, että teen sairaana töitä ja lapsen sairastuessa lapsen kanssa töitä ja esim. koronatestiajat varataan palaverien ulkopuolelle tai yritetään varata seuraavana päivänä parempi aika.
Miten te muut?
Kommentit (40)
” Improvisoin eli laitan oppilaat tekemään paljon itsenäistä työskentelyä”
Aloittajaa taitaa vaivata tämä korona ajan uhriutumisen kulttuuri, jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita. #kaikkihaluaaosalliseksi
T. Ope
Et ole mitenkään varautunut etukäteissuunnitelmilla?! Pitäisikö sinun kerrata se opettajakoulutus?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljastan alan: yläkoulun aineenopettaja
Tunnit on pidettävä ja tunnuksia sähköisiin palveluihin ei ole sijaisille antaa ja sitten työt valuvat kollegojen niskaan, jos joku tekisi tunnin sieltä täältä sijaisena.Jos olet sairas niin sitten työkaverisi hoitavat tuntisi. Problem solved.
Näin se menee muillakin työpaikoilla. Kuvitteletko olevasi jotenkin korvaamaton? Huomaa kyllä että opettajilla on ihan ihme käsityksiä itsestään ja työstään kun tehdään ongelma sellaisesta mikä ei ole ongelma.
Ai yks ope pitää etänä yhtä aikaa kahta tuntia ja näin jatkuu kuusi tuntia putkeen eikä se ole mikään ongelma. Tämä varmaan sopii työnantajalle mutta eiköhän tuo sijaistamaan pakotettu ope ole vähän eri mieltä.
Olen myös opettaja, ja jos olen kipeä, olen kipeä. Silloin en pidä tunteja, vaan tilalla on sijainen. Jos taas lapseni on kipeä, normaaleissa olosuhteissa joudun jäämään kotiin, mutta nyt pystyn pitämään omat tuntini. On ollut ihan selvä juttu, että ne koronatestiajat valitsen sitten oppituntien ulkopuolelle, mutta jos sellaista vaihtoehtoa ei olisi, niin sitten tietysti taas tilalla olisi sijainen. Opettajan työ, kuten varmaan moni muukin, on tietysti siinä mielessä ärsyttävä, että käytännössä se suunnittelu ja valmistelu täytyy tehdä sille sijaiselle valmiiksi, ja siinä menee yleensä paljon kauemmin kuin vain omassa valmistautumisessa. Aina ei löydy sijaista tai ei voi niitä suunnitelmia antaa, ja silloin ne asiat on vaan opetettava silloin, kun on taas itse paikalla. Rehtori vastaa opetusjärjestelyistä, sairaana saa olla itse, ja sairasta lasta saa hoitaa. Laki turvaa myös nämä asiat. Yksittäinen opettaja ei siis ole vastuussa perusopetuksen toteutumisesta sairastamisensa aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnit on pidettävä ja tunnuksia sähköisiin palveluihin ei ole sijaisille antaa ja sitten työt valuvat kollegojen niskaan, jos joku tekisi tunnin sieltä täältä sijaisena.Jos olet sairas niin sitten työkaverisi hoitavat tuntisi. Problem solved.
Näin se menee muillakin työpaikoilla. Kuvitteletko olevasi jotenkin korvaamaton? Huomaa kyllä että opettajilla on ihan ihme käsityksiä itsestään ja työstään kun tehdään ongelma sellaisesta mikä ei ole ongelma.
Pakko puuttua tähän ap:n puolesta. Emme ole korvaamattomia emmekä kuvittele niin, mutta sijaisista on pulaa ja vastuu kaatuu aina virkaatekevän niskaan. Jos oppilas ei saa opetussuunnitelman mukaista opetusta, on virkavastuu ensisijaisesti sillä, joka sitä virkaa tekee. Voi sen tietysti kaataa kollegan tai rehtorin niskaan, mutta aika harva meistä on valmis siihen, kun toiset oman työnsä ohella yrittävät selviytyä. Jos sijainen ei saa opetettua jotain asiaa, on se edessä sitten virkaatekevällä, kun palaa sairauslomalta. Siksi monet minä mukaan lukien suunnittelen sijaisen puolesta tunnin, jotta työt eivät kasaudu eli toisin sanoen teen ison osan hommista joka tapauksessa, vaikka joku muu sitten sen tunnin vetäisikin.
Sama idea on siis etäopetuksessakin. On parempi räveltää jotain sinnepäin, jotta aivan kaikki ei jää rästiin ja kaadu niskaan sairauslomalta palattessa kuin vain olla tekemättä mitään, jolloin paluu töihin on raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole mitenkään varautunut etukäteissuunnitelmilla?! Pitäisikö sinun kerrata se opettajakoulutus?!
Miten siihen pitäis työntekijän varautua, että sairastuu? Suunnitella aina valmiiksi monet tunnit? Tämä jos opetus lähinä, tämä jos opetus etänä, tämä jos oon sairas, tämä jos lapsi on sairas... Missään vaiheessa työnantaja tai ”asiakas” ei saa huomata mitään ongelmaa, koska ope hoitaa tai on muuten ihan kyvytön työhönsä?
Meillä kaksi yläkouluikäistä lasta. Ja lukemattomia tunteja ollut tänäkin talvena kun aineenopettajat eivät ole pitäneet tuntejaan. Lähiopetuksessa ovat katsoneet järjettömän määrän leffoja. Siis tyypillisesti joka viikko useita tunteja kun opettaja ei paikalla niin joku muu käy katsomassa paikalla olijat, laittaa leffan päälle ja käy tunnin lopussa päästämässä pois.
Etäkoulussa joko opettaja aloittaa tunnin tai sitten ei. Usein toteavat etteipä alkanut teams eikä ole tullut tehtäviä ym ja se siitä opiskelusta.
Eli aivan luokattoman surkeaa tasoa on opetus ollut.
Ap hienoa että haluat hoitaa tehtäväsi hyvin. Mutta ihan oikeasti jos paha tilanne niin unohda ne tunnit siltä erää. Jos lapsella testiaika ym niin laita sen tunnin kohdalle nuorille tehtävät ja wilma viesti tehkää nuo sen tunnin aikana. Tai jos olet sairas mutta jaksat tehdä jotain niin laita ryhmillesi aamusta viestillä tehtävät sille päivälle ja nuku rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajaa taitaa vaivata tämä korona ajan uhriutumisen kulttuuri, jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita. #kaikkihaluaaosalliseksi
T. Ope
Lainaamasi lause ei ollut aloittajan vaan minun, toisen tähän ketjuun kirjoittavan opettajan kommentti. Meitä on täällä näemmä monta. Minulla on kaltaisiasi kollegoita, jotka eivät suunnittele tunteja sijaisille vaan todellakin sairastavat kunnolla. Nämä samat kollegat ovat usein aivan puhki, kun tulevat sairauden jälkeen töihin, pitävät paniikissa kokeita ja hukkuvat työsumaan. Kukin tavallaan. Minä taas teen sairastaessanikin edes jotain, jotta kaikki ei jää odottamaan töihin paluuta. Ei siinä ole mitään uhriutumista vaan erilaista selviytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko puuttua tähän ap:n puolesta. Emme ole korvaamattomia emmekä kuvittele niin, mutta sijaisista on pulaa ja vastuu kaatuu aina virkaatekevän niskaan. Jos oppilas ei saa opetussuunnitelman mukaista opetusta, on virkavastuu ensisijaisesti sillä, joka sitä virkaa tekee. Voi sen tietysti kaataa kollegan tai rehtorin niskaan, mutta aika harva meistä on valmis siihen, kun toiset oman työnsä ohella yrittävät selviytyä. Jos sijainen ei saa opetettua jotain asiaa, on se edessä sitten virkaatekevällä, kun palaa sairauslomalta. Siksi monet minä mukaan lukien suunnittelen sijaisen puolesta tunnin, jotta työt eivät kasaudu eli toisin sanoen teen ison osan hommista joka tapauksessa, vaikka joku muu sitten sen tunnin vetäisikin.
Sama idea on siis etäopetuksessakin. On parempi räveltää jotain sinnepäin, jotta aivan kaikki ei jää rästiin ja kaadu niskaan sairauslomalta palattessa kuin vain olla tekemättä mitään, jolloin paluu töihin on raskasta.
Meillä vastuu kaatuu aina rehtorin niskaan. Hän laittaa oppilaat kirjoittamaan aina aineen samasta aiheesta. Tehnyt sitä jo lähes 20 vuotta. Kuulemma kiva sitten joskus lukea miten eri tavalla nuoret ovat suhtautuneet päihteisiin eri aikakausilla.
Huomaa ettei ap ole koskaan ollut muissa töissä. Kukaan ei ole noin korvaamaton. Ei edes ap vaikka niin näkyy luulevan. Kai opettajillakin esimies on ja esimies vastaa - myös opettajilla - siitä että työjärjestelyt sujuvat.
Ja ihan tiedoksi, että niin sitä muillakin työpaikoilla on itse sitten sairasloman jälkeen hoidettava rästihommat. Mutta siitä ei vain tulla keskustelupalstoille purnaamaan. Ihan normaalia työelämää, joka näyttää joillekin opettajille olevan vierasta.
Se nyt vain on työnantajan ongelma.
Voit ajatella myös niin, että oppilaasi ansaitsevat sellaisen ihmisen, joka pystyy keskittymään työhönsä eli ei ole itse sairas tai toimi sairaanhoitajana lapselleen siinä samalla. Myös sinä itse ansaitset parempaa, paranet nopeammin ja lapsesi ansaitsee kaiken sen hoivan, mitä pystyt hänelle antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi yläkouluikäistä lasta. Ja lukemattomia tunteja ollut tänäkin talvena kun aineenopettajat eivät ole pitäneet tuntejaan. Lähiopetuksessa ovat katsoneet järjettömän määrän leffoja. Siis tyypillisesti joka viikko useita tunteja kun opettaja ei paikalla niin joku muu käy katsomassa paikalla olijat, laittaa leffan päälle ja käy tunnin lopussa päästämässä pois.
Etäkoulussa joko opettaja aloittaa tunnin tai sitten ei. Usein toteavat etteipä alkanut teams eikä ole tullut tehtäviä ym ja se siitä opiskelusta.
Eli aivan luokattoman surkeaa tasoa on opetus ollut.
Ap hienoa että haluat hoitaa tehtäväsi hyvin. Mutta ihan oikeasti jos paha tilanne niin unohda ne tunnit siltä erää. Jos lapsella testiaika ym niin laita sen tunnin kohdalle nuorille tehtävät ja wilma viesti tehkää nuo sen tunnin aikana. Tai jos olet sairas mutta jaksat tehdä jotain niin laita ryhmillesi aamusta viestillä tehtävät sille päivälle ja nuku rauhassa.
Noin hoidettiin sijaistukset 90-luvun lopulla. Taisit satuilla omat koulumuistot tähän. Nykyään kouluissa ei saa näyttää leffoja. Tekijänoikeusjutut estää. Olis kyllä mahdollista ostaa sellainen lupa, jolla voisi näyttää, mutta ei sitä yleensä osteta. Toisekseen, oppilaat ei saa olla valvomatta. En tiedä, saiko vuosituhannen vaihteessakaan mutta nykyään tuosta ollaan tarkkana.
Opella on päivässä yleensä 5 tai 6 ryhmää. Ei se ihan mitätön vaade silloin ole tuokaan ”laita ryhmillesi viestinä aamusta tehtävät”. Miksi ehdotat että kipeän open pitäisi tehdä tunti töitä aamulla? Toki ope tekee ja vastailee todennäköisesti tehtävistä nousseisiin kysymyksiinkin päivän aikana, mutta jännä että tuo oli automaattisesti mieleesi tuleva ehdotus että noin kannattaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. OpeLainaamasi lause ei ollut aloittajan vaan minun, toisen tähän ketjuun kirjoittavan opettajan kommentti. Meitä on täällä näemmä monta. Minulla on kaltaisiasi kollegoita, jotka eivät suunnittele tunteja sijaisille vaan todellakin sairastavat kunnolla. Nämä samat kollegat ovat usein aivan puhki, kun tulevat sairauden jälkeen töihin, pitävät paniikissa kokeita ja hukkuvat työsumaan. Kukin tavallaan. Minä taas teen sairastaessanikin edes jotain, jotta kaikki ei jää odottamaan töihin paluuta. Ei siinä ole mitään uhriutumista vaan erilaista selviytymistä.
Kaltaisiasi kollegoita? Niin lainasin tekstiäsi, koska halusin aloittajan kiinnittävän siihen huomionsa. Ei ole mitään amerikantiedettä hoitaa niitä oppitunteja. Mikä oli sinun motiivisi tehdä minusta opettaja, joka ei ennakoi? Humblebragin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. OpeLainaamasi lause ei ollut aloittajan vaan minun, toisen tähän ketjuun kirjoittavan opettajan kommentti. Meitä on täällä näemmä monta. Minulla on kaltaisiasi kollegoita, jotka eivät suunnittele tunteja sijaisille vaan todellakin sairastavat kunnolla. Nämä samat kollegat ovat usein aivan puhki, kun tulevat sairauden jälkeen töihin, pitävät paniikissa kokeita ja hukkuvat työsumaan. Kukin tavallaan. Minä taas teen sairastaessanikin edes jotain, jotta kaikki ei jää odottamaan töihin paluuta. Ei siinä ole mitään uhriutumista vaan erilaista selviytymistä.
Kenelle sinä nyt puhut? Kuka on tämä kaltaisesi kollega? Tämä on ei ole chat vaan keskustelupalsta, joten jätetään ne henkilökohtaisuuden toisaalle.
Minun ysiluokkalaiseni on ihan tänä keväänä katsonut useamman leffan koulussa. On ollut tosi huonoa opetusta tai sitten ei opetusta lainkaan, toistaiseksi ollut 'lähi' opetusta vielä.
Tuntuu niin absurdille tällaiset aloitukset kun poikanikin luokalla on useampi nuori jotka eivät juurikaan osaa puhua/lukea suomeksi oikein mitään. Samaan aikaan toiset opettajat stressaa jotain lailla säädettyjä opetusvelvollisuuksia kun taas toiset vetää lonkkaa ja skidit 'valmistuu' yläasteelta ilman että osaavat juurikaan edes lukea. Milloin maailma meni näin hulluksi?
Olen ollut enemmän tai vähemmän sairaana viimeisen vuoden. En tiedä onko long covid vai jotain muuta. Mutta etätöitä olen tehnyt. Joskus jos on tosi huono olo, lepään pari tuntia. En voisi olla sairaslomalla koko vuotta.
Tänä keväänä etäopetus on ollut ihan toista luokkaa, kun viime keväänä, vaikki silloinkin pärjättiin. Meillä ainakin pyörii oppitunnit ihan normisti, mutta vaan etänä. Nyt teini ei voi jäädä puoleksi päivää nukkumaan ja tehdä tehtävät sitten itekseen illalla jos osaa/jaksaa. Parempi rytmi on siis pysynyt. Ymmärrän opettajan huolen, että kuka tätä opetusta pitää, jos ite on sairaana - ehkäpä seuraava kehitys on se, että opitaan ottamaan etäsijaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas ei saa opetussuunnitelman mukaista opetusta, on virkavastuu ensisijaisesti sillä, joka sitä virkaa tekee. Voi sen tietysti kaataa kollegan tai rehtorin niskaan, mutta aika harva meistä on valmis siihen, kun toiset oman työnsä ohella yrittävät selviytyä.
Virkavastuu ei tarkoita sitä, että sairaana pitäisi tehdä työt. Sairastaminen ja sijaisjärjestelyt eivät myöskään ole vastuun kaatamista jonkun toisen niskaan. Päinvastoin, rehtori työskentelee johtotehtävissä, ja siihen kuuluu juuri tällainen vastuu. Rehtori voi toki delegoida esimerkiksi sijaisen hankkimisen jollekin muulle, mutta se silti on hänen vastuullaan. Yksittäinen opettaja ei vastaa perusopetuksen toteutumisesta näin! Hän on vastuussa omasta opetustyöstään tietenkin, mutta ei sijaisjärjestelyistä tai opetuksen toteutumisesta sairausloman aikana. Nämä ovat ihan yksiselitteisesti rehtorin työtä ja vastuualuetta. Jos rehtori sysää sairaana olevan opettajan työt toiselle opettajalle, tämä toinen saa siitä oto-korvauksen ja kyseisten tuntien pitäminenkin on määritelty ihan täsmällisesti. Kenenkään ei siis tarvitse opettaa kahta luokkaa samaan aikaan, vaan kyse on käytännössä itsenäisen työn ohjeistamisesta ja satunnaisesta valvomisesta. Tämä ei ole perusopetuksen idean mukaista, vaan aina enemmän tai vähemmän hätäratkaisu. Jos se on jatkuvasti ainoa ratkaisu, rehtori ei ole ihan tehtäviensä tasalla. Joka tapauksessa kehnompikin rehtorikin tietää, että työntekijät sekä näiden lapset sairastavat joskus, ei se sellaisenaan yllätyksenä tule.
Jos olet sairas niin sitten työkaverisi hoitavat tuntisi. Problem solved.