Millaisia kastikkeita teette perunalle?
Jauheliha- ja nakkikastike ei enää kelpaa kenellekään, niin ideoita kaipaisin. Pastalle ja riisille kyllä keksii kastikkeita, mutta mikä sopii perunalle?
Kommentit (70)
Vai ei pastalle tai perunalle tehdä kastikkeita ;) noh, kertokaapa, mille proteiininlähteelle teette vaikkapa kinkku- tai jauhelihakastikkeen?
Maitopohjaisia kastikkeita perunoille:
Voi-valkoviinikastike
Bechalmelkastike
Kananmunakastike
Kanttarellikastike tai muu sienikastike
Katkarapukastike
Sinappikastike
Currykastike
Sipulivoi
Juustokastikkeet
Tomaattipohjaisia kastikkeita:
Bolognesekastike
Punaviinikastike
Yrttinen tomaattikastike
Paprikakastike
Tomaatti-fetakastike
Tarvitko lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen yleensä kyllä tekeväni kastikkeen sille proteiinille. Kalalle esimerkiksi tartarkastike tai kermaviilikastike. Pihville pippurikastike, hollandaise tai punaviinikastike. Arkisille lihapullille ruskeakastike tai tomaattikastike. Aasialaisista lemppareita ovat teriyaki- ja tonkatsukastike. Erilaisia curryja teen myös.
Kyllä, mutta käykö esim curry perunan kanssa...
"Syödäänhän kanaviillokkia perunan kanssa."
Niinpä. Ja on herkkua:) Itse näin taannoin kaupan ruokamainoksissa eines-uutuuden, jonka lanseerannut joku tunnettu kokki. Siitä inspiroituneena aion itse tehdä vähän ajan päästä (1. kertaa) broileria rakuuna-dijon-kastikkeessa ja sen kanssa lohkoperunoita (itse tehtyjä)+ lisukeporkkanoita.
Nokkoskastike ihan huippua. Sopii kalalle ja lihalle
Kiehautettu nokkonen + valkokastike johon myös voita
Jos kastikkeen tekee perunoille, niin se on tehty perunoille vaikka polkisitte miten jalkaanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa peunalle ei tehdä mitään kastiketta. Ateriassa kastike on aina sille proteiinilähteelle.
Tätä ei monikaan tajua.
Jep. Siinä ovat kuvitelleet tekevänsä jauhelihakastiketta perunalle, kun se kastike onkin pihville?
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen yleensä kyllä tekeväni kastikkeen sille proteiinille. Kalalle esimerkiksi tartarkastike tai kermaviilikastike. Pihville pippurikastike, hollandaise tai punaviinikastike. Arkisille lihapullille ruskeakastike tai tomaattikastike. Aasialaisista lemppareita ovat teriyaki- ja tonkatsukastike. Erilaisia curryja teen myös.
hollandaise on kalalle
bearnaise on lihalle
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko aina olla sitä kastiketta ?
Varsinkin nämä suomalaisten suosikit, eli kermaa sinapilla, tai kermaa pippurilla.
Joku hurjapää laittaa varmaan molempia...Höyrytä kuutioituja mukuloita vartti, laita pellille ja hiero sekaan vs, rosmariini, mustpeper, oliiviöljy, napsnaps uuni 225, paista golden crispy ja boom ! Et enää ikinä syö perunoita kastikkeella !
Tuohan on ihan tavallinen, vanha resepti. Ei kai se estä syömässä muitakin ruokia, vai keksitkö itse tuon vasta ja sen takia syöt vain tuota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille tekisit jauhelihakastikkeen?
Mulla harmittaa nyt varpaat kun lämpösaappaat unohtui mökille. En voi lenkille lähteä kun paleltuvat, -22 astetta pakkasta.