Kun joku sanoo käyneensä kahden tunnin lenkillä, mitä hän tarkoittaa? Ei kai kukaan voi juosta kahta tuntia?
Harrastin itse kuntosalia 27 vuotta, mutta koskaan en käynyt lenkillä ja kun pari kertaa kokeilin, juoksin ehkä pari kilometriä ja jätin homman siihen.
Nuorena kyllä siirryin aina juoksemalla paikasta toiseen, mutta nekin olivat sellaisia kilometrin pyrähdyksiä.
Mutta tosiaan, mitä tarkoittaa kahden tunnin lenkki?
Kommentit (64)
No mä kävelen työssäni päivittäin 13-19 kilometriä, päivästä riippuen, osa noista kilsoista on rappujuoksua kilometreiksi muunnettuina, sykemittari kun ei noita rappuja erittele. Olen kyllä ikäisekseni hyvässä kunnossa jo ihan duunin takia, kestävyyskunto on hyvä, samoin reisi- ja jalka voimat paremmat kun ikäiselläni (47v) yleensä. Jotain hyvää ns. paskaduunissakin. Vapaa-ajalla tulee kuntoiltua lähinnä viikonloppuisin, kun siellä töissä ei ole. Kuntosali/lihaskunto harjoittelu on hyvä lisä tohon lähinnä hapenottokykyä kehittävään työhön. Eli kysymyksen: munkai voisi laskea tekevän päivittäin tuommosen 4-5 tunnin "lenkin" jos sillain haluaa sen asian ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole koskaan kuullut maratonista?
Maratoonarit ovat ammattiurheilijoita. Tarkoitan, että tavis sanoo käyneensä kahden tunnin lenkillä.
Ai en tiennytkään olevani ammattiurheilija.
Tähän hölkkä vs. juoksu -keskusteluun... Juoksu eroaa kävelystä teknisesti siten, että molemmat jalat ovat ajoittain ilmassa yhtä aikaa, kävelyssä taas toinen jalka on aina maassa kun toinen on ilmassa. Eli eteneminen on joko juoksua tai kävelyä, jotkut vaan kutsuvat sitä hidasta juoksua hölkäksi. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että hölkkäkin on juoksua.
Sama määritelmä kuin kaikissa tapauksissa: ihmisen eteenpäin suuntautuva lokomootio jossa kumpikin jalka ei kosketa maata yhtäaikaisesti.