Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerät asiakkaat kaupassa

Vierailija
04.04.2021 |

”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”

”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”

”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin. Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”

”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”

”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”

”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”

”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”

”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”

”Välillä myyjän työ muistuttaa matkaoppaan työtä. Meidän pitää seurata nuoria, etteivät he aiheuta häiriöitä. Pienemmät lapset eivät saa eksyä vanhemmistaan. Pitää olla valppaana näpistelijöiden kanssa. Alkoholia ostavalta nuorennäköiseltä asiakkaalta pitää kysyä paperit. Tässä työssä pitää olla välillä todellinen ajatustenlukija.

”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”

”Kassalla kannattaa laittaa ostokset tiiviisti hihnalle, kuitenkin niin, että ei pinoa kasoja, jotka voivat kaatua. Isot pakkaukset on syytä laittaa pitkittäin hihnalle, etteivät ne tuki ja tuupi muita ostoksia.”

”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”

”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran usein on ollut virheitä hinnoittelussa, että ihan siksi jään tuijottamaan näyttötaulua, kun kassa vetää tuotteita läpi. Helpompi siinä heti sitten puuttua virheisiin kuin palata kassien ja kuittien kanssa takaisin.

Vierailija
82/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos...että olen kassalla töissä, eihän mulla ole oikeesti mihinkään kiire. Pidän tauot, vetelen tavaroita ja lähden kotiin.

Asiakkaat siellä jonottaa toistensa takia, en mä niitä jonoja tee.😁

Et taida olla Lidlissä? Siellä on kai joku vaatimus, että kassan pitää piipata 1 tuote per sekunti. Kun on maksanut, seuraavan ostokset vyöryy jo päälle.

Eiköhän siellä ole vaan se ongelma, että työnterkijöitä on vain niin vähän vuorossa, että kaikki pitää tehdä hosumalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran usein on ollut virheitä hinnoittelussa, että ihan siksi jään tuijottamaan näyttötaulua, kun kassa vetää tuotteita läpi. Helpompi siinä heti sitten puuttua virheisiin kuin palata kassien ja kuittien kanssa takaisin.

Näin on. Teen itse samaa.  :)

Vierailija
84/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme stressaamista kassalla?!

Kun itse aikanaan olin, asioin aina yhden asiakkaan kanssa kerrallaan. Hän sai maksaa ja pakata omaan tahtiinsa.

Mä sain saman liksan, otinko kymmenen vai sata asiakasta kassan läpi.

Ja joo, asiakkaat omalla käytöksellään ne jonot tekevät. Kukin tyylillään.

Mä en käynyt sit koskaan sun kassalla. Inhoan hitaita kassoja. Mulla on tietyt kassat lähimarketissakin, joita ihan tarkoituksella välttelen, koska niiden kassoilla menee paljon aikaa.

Me ihmiset ollaan niin erilaisia.

Vierailija
85/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi marketissä ei ole katumuslaatikoita typeryksille? Ennen kassoja pieni arkkupakastin, jääkaappi ja laatikko, mihin voi jättää keräämänsä kapineet joita ei sitten ostakaan. Varmasti eivät vie takaisin, mutta tavaroita ei löytisi pilaantuneena väärältä hyllyltä.

Mitä helvetin katumuslaatikoita????

Itse ostan sen, minkä valitsenkin. Nämä veivaajat ovat superärsyttäviä. Kuka tollo poimii ostoskoriinsa jotain, mitä ei ole pienintäkään aikomusta ostaa? Ainoa mitä ymmärrän, jos löytää tuotteesta jonkun vian ennen maksamista, niin silloin sen voi jättää sille kassaihmiselle. Sitä ei halua varmaan kukaan muukaan ostaa.

Olen usein nähnyt ihmisten jättämiä ostoksia paikassa, minne ne eivät kuulu. Pakasteita karkkihyllyllä, lihatiskiostoksia lämpenemässä jne. Luepa otsikko, niitä typeriä asiakkaita riittää. Hävikkiä ja turhaa työtä voisi pienentää katumuslaatikoilla, JOS typerykset osaisivat käyttää edes niitä.

Vierailija
86/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä. En ole älynnytkään, että voisi selvittää yleiset rahapäivät ja välttää käymästä kaupassa silloin.

Tää on totta mutta mistä sitä tietää millon toisilla se palkkapäivä on?

Yleiset palkkapäivät on 15. ja kuun vika päivä. Tukipäivistä en tiedä, kun en saa mitään tukea.

Vierailija
87/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi marketissä ei ole katumuslaatikoita typeryksille? Ennen kassoja pieni arkkupakastin, jääkaappi ja laatikko, mihin voi jättää keräämänsä kapineet joita ei sitten ostakaan. Varmasti eivät vie takaisin, mutta tavaroita ei löytisi pilaantuneena väärältä hyllyltä.

Itse ostan sen, minkä valitsenkin. Nämä veivaajat ovat superärsyttäviä. Kuka tollo poimii ostoskoriinsa jotain, mitä ei ole pienintäkään aikomusta ostaa? Ainoa mitä ymmärrän, jos löytää tuotteesta jonkun vian ennen maksamista, niin silloin sen voi jättää sille kassaihmiselle. Sitä ei halua varmaan kukaan muukaan ostaa.

Olen usein nähnyt ihmisten jättämiä ostoksia paikassa, minne ne eivät kuulu. Pakasteita karkkihyllyllä, lihatiskiostoksia lämpenemässä jne. Luepa otsikko, niitä typeriä asiakkaita riittää. Hävikkiä ja turhaa työtä voisi pienentää katumuslaatikoilla, JOS typerykset osaisivat käyttää edes niitä.

Tajuatko että niitä katumuslaatikoita pitäisi olla monta, ja silti nämä katujat tuskin osaisivat niitä käyttää? Pakasteille, lihoille, jogurteille ja kuiville tavaroille kun pitää olla eri säilytyslämpötilat. 

Äidit ja isät voisivat sen sijaan opettaa jo pienestä pitäen lapsilleen, että kaupassa ei hypistellä eikä varsinkaan oteta omaan ostoskoriin tuotetta, jota ei osteta.

Vierailija
88/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etteköhän te kaupantyöntekijät ole jo tarpeeksi haukkunut asiakkaitanne. Taitaa nyt unohtua, että nuo samaiset asiakkaat mahdollistavat työpaikkanne olemassa olon. Voisin mäkin suoltaa ryönää omista asiakkaistani, mutta se olisi yksinkertaisesti moukkamaista.

Musta kanssa nämä on oudosti kirjoitettuja juttuja. Miksei voisi vaikka otsikoida, että: Näin säästät aikaa kaupassa.

Vierailija
89/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä. En ole älynnytkään, että voisi selvittää yleiset rahapäivät ja välttää käymästä kaupassa silloin.

Tää on totta mutta mistä sitä tietää millon toisilla se palkkapäivä on?

Yleiset palkkapäivät on 15. ja kuun vika päivä. Tukipäivistä en tiedä, kun en saa mitään tukea.

Eläkkeet kuun ensimmäinen arkipäivä.

K-ryhmällä yleensä 9.päivä

Vierailija
90/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi.

Voiko joku selittää mikä idea tässä on?

Mä en koskaan vilauta, mutta nopeuttaahan tuo valtavasti, jos maksat eri kortilla. Kun sen bonuskortin voi tosiaan vilauttaa kesken ostosten skannauksen, ja se silti huomioi kaikki ostokset. 

Vierailija
91/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppias on hyvä ja palkkaa riittävästi kassoja, niin ei tarvitse kenenkään hiiltyä.

- - eikä jättää jonossa sulavia jäätelöitään ym ostoksia niille sijoilleen.

Naurettavaa, että siinä vaiheessa, kun asiakas haluaa antaa rahansa pois, niin sitä varten pitää JONOTTAA..

Me maksamme joka saakelin kassan niissä tuotteitten hinnoissa. Mutta ethän sinä rassukka vähä-älyinen sitä ymmärrä.

Työllisyys lisääntyisi kohisten, jos suomalaiset olisivat valmiita maksamaan palvelusta. En nyt rupea kirjoittamaan esitelmää siitä, miten se loppujen lopuksi vaikuttaisi sinunkin lompakkoosi. Voit ihan itse yrittää miettiä. Ei tietenkään pelkkä muutaman kassahenkilön palkkaaminen tuossa juurikaan merkitsisi; se on vain yksi pieni osa-alue siinä palveluista maksamisen kokonaisuudessa.

Vierailija
92/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassatyperysten ohella ihmetyttävät ottoääliöt. Ne ottavat sieltä, täältä. Kun tavaraa on useammassa myyntilaatikossa (maitopurkkeja, suklaalevyjä, jugurttipurkkeja, mitä tahansa),  niitä ei oteta siitä aloitetusta, vaan pitää rääpiä toisesta, kolmannesta tai neljännestä laatikosta, vaikka päiväys on sama. Se teettää turhaa työtä, nostaa kustannuksia ja sitä myöten ostosten hintaa.

Olisi mukava nähdä, ovatko nämä sekopäät yhtä järjestelmällisiä kotonaan.

Tarkemmin ajatellen, en halua niitä lääviä nähdä.

Vierailija
93/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osahan näistä ongelmista syntyi koronan aikana, kun kaupassa pitäisi käydä nopeasti ja pitäisi pystyä pitämään 2 metrin turvaväliä, jos ei ole sitä suojapleksiä.

Vierailija
94/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme stressaamista kassalla?!

Kun itse aikanaan olin, asioin aina yhden asiakkaan kanssa kerrallaan. Hän sai maksaa ja pakata omaan tahtiinsa.

Mä sain saman liksan, otinko kymmenen vai sata asiakasta kassan läpi.

Ja joo, asiakkaat omalla käytöksellään ne jonot tekevät. Kukin tyylillään.

Mä en käynyt sit koskaan sun kassalla. Inhoan hitaita kassoja. Mulla on tietyt kassat lähimarketissakin, joita ihan tarkoituksella välttelen, koska niiden kassoilla menee paljon aikaa.

Me ihmiset ollaan niin erilaisia.

Meidän työmaalla kärsii stressistä eniten ne nopeat ja tehokkaat kassat. Ovat myös eniten saikuilla.

Joten...hitailen edelleenkin ja voin hyvin.😄

Vierailija
95/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppias on hyvä ja palkkaa riittävästi kassoja, niin ei tarvitse kenenkään hiiltyä.

- - eikä jättää jonossa sulavia jäätelöitään ym ostoksia niille sijoilleen.

Naurettavaa, että siinä vaiheessa, kun asiakas haluaa antaa rahansa pois, niin sitä varten pitää JONOTTAA..

Me maksamme joka saakelin kassan niissä tuotteitten hinnoissa. Mutta ethän sinä rassukka vähä-älyinen sitä ymmärrä.

Työllisyys lisääntyisi kohisten, jos suomalaiset olisivat valmiita maksamaan palvelusta. En nyt rupea kirjoittamaan esitelmää siitä, miten se loppujen lopuksi vaikuttaisi sinunkin lompakkoosi. Voit ihan itse yrittää miettiä. Ei tietenkään pelkkä muutaman kassahenkilön palkkaaminen tuossa juurikaan merkitsisi; se on vain yksi pieni osa-alue siinä palveluista maksamisen kokonaisuudessa.

Ja maksaisiko se palvelu loppujen lopuksi yhtään mitään, jos täystyöllisyys alentaisi verotusta?

Vierailija
96/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko että niitä katumuslaatikoita pitäisi olla monta, ja silti nämä katujat tuskin osaisivat niitä käyttää? Pakasteille, lihoille, jogurteille ja kuiville tavaroille kun pitää olla eri säilytyslämpötilat. 

Äidit ja isät voisivat sen sijaan opettaa jo pienestä pitäen lapsilleen, että kaupassa ei hypistellä eikä varsinkaan oteta omaan ostoskoriin tuotetta, jota ei osteta.

Tajuan. Lue viesti 23.

Vierailija
97/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asioista on yleensäkin pitänyt tehdä niin vaikeita, että johonkin kaupassakäyntiinkin pitää kirjoittaa kohta jokin ohjekirja? Otetaan vaikka tuo bonuskorttiasia yhdeksi esimerkiksi. Viisainta olisi luopua koko systeemistä, josta vain aiheutuu ihan turhia kustannuksia.

Vierailija
98/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etteköhän te kaupantyöntekijät ole jo tarpeeksi haukkunut asiakkaitanne. Taitaa nyt unohtua, että nuo samaiset asiakkaat mahdollistavat työpaikkanne olemassa olon. Voisin mäkin suoltaa ryönää omista asiakkaistani, mutta se olisi yksinkertaisesti moukkamaista.

Aloittaja kirjoitti vain teistä moukkamaisista. Olen aina tullut kauppojen henkilökunnan kanssa toimeen, koska toimin ystävällisesti ja tehokkaasti.

Vierailija
99/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kassat voisi pakata niitä ostoksia skannauksen jälkeen, jos se ostosten pitäisi olla maksun jälkeen pois kaukalosta samalla sekunnilla? Ei mun kestokasseissa ole kuin tyhjää, ihan mielelläni voin ne ojentaa myyjälle pakkausta varten.

Monasti kassa pistää ostokset suoraan kassiini, kun avaan sen. Hänelle on sama mihin perunapussin laskee ja usein lähden kassalta ennen kahta edellä ollutta, jotka vielä vatuloivat kassan tukkona ostostensa kanssa.

Vierailija
100/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun kalikka kalahtaa niin moneen. Itseäni ketuttaa nämä kassahenkilökunnan luettelemat jutut ihan näin asiakkaana. En ehkä ole kiireessä, mutta en halua että mun jäätelöt sulaa siksi, että muut ei osaa käydä kaupassa.

Lisäksi: ei ne kassat asu siellä kaupassa ja toisaalta se jono on palveltava loppuun. Ehkä sillä kassaneidillä on vuoro loppumassa ja kiire hakea lasta hoidosta. Tai ylipäätänsä haluaa päästä kotiin.

Vai moniko asiakkaista haluaa muiden ihmisten hitauden takia venyttää päiväänsä palkattomaksi ja myöhästyä esim sieltä päiväkodista siksi, että veikkausmummo teki kaikki yllä luetellut virheet ja venyytti 20min kotiin pääsyä?

Tuo on ihan sisäinen ongelma kaupassa, jos noin käy toistuvasti. Hyvällä johtamisella löytyy kyllä keinot.

Nuo veikkausihmiset on mun kokemuksen mukaan miehiä, seniori-ikäisiä. Muistan paikallisessa pikkumarketissa jouluruuhkassa, kun tämmöinen setämies lykkäsi useamman sentin pinon veikkaustositteita kassalle tarkistettavaksi. Sitten tämä setä skannasi pitenevät jonoa tyytyväinen virne kasvoilla. Kunnon äöshool. Tahallaan teki kiusaa muille.

Kaupan kassana voin kyllä sanoa, että suurin osa näistä veikkausmummoista on naisia.

Mutta toki sinä tiedät paremmin