Typerät asiakkaat kaupassa
”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”
”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”
”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin. Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”
”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”
”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”
”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”
”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”
”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”
”Välillä myyjän työ muistuttaa matkaoppaan työtä. Meidän pitää seurata nuoria, etteivät he aiheuta häiriöitä. Pienemmät lapset eivät saa eksyä vanhemmistaan. Pitää olla valppaana näpistelijöiden kanssa. Alkoholia ostavalta nuorennäköiseltä asiakkaalta pitää kysyä paperit. Tässä työssä pitää olla välillä todellinen ajatustenlukija.
”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”
”Kassalla kannattaa laittaa ostokset tiiviisti hihnalle, kuitenkin niin, että ei pinoa kasoja, jotka voivat kaatua. Isot pakkaukset on syytä laittaa pitkittäin hihnalle, etteivät ne tuki ja tuupi muita ostoksia.”
”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”
”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä. En ole älynnytkään, että voisi selvittää yleiset rahapäivät ja välttää käymästä kaupassa silloin.
Mistähän tietäisi muiden palkkapäivät?
Se on kauppiaan tehtävä hommata ruuhka-aikoihin riittävästi henkilökuntaa.
Jos asiakkaan palveleminen ei kauppiasta kiinnosta, kannattaa äänestää jaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä. En ole älynnytkään, että voisi selvittää yleiset rahapäivät ja välttää käymästä kaupassa silloin.
Mistähän tietäisi muiden palkkapäivät?
Se on kauppiaan tehtävä hommata ruuhka-aikoihin riittävästi henkilökuntaa.
Jos asiakkaan palveleminen ei kauppiasta kiinnosta, kannattaa äänestää jaloilla.
Hah hah...luuletko, että siinä toisessa kaupassa on enemmän henkilökuntaa, ettet joutuisi ojasta allikkoon;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi.
Voiko joku selittää mikä idea tässä on?
Kun toimit näin, sen sijaan että näyttäisit sen vasta samalla kuin maksat, säästyy aikaa nopeudestasi riippuen 1-3 sekuntia. Eli kassahenkilö pääsee 1-3 sekuntia aiemmin piippaamaan seuraavan asiakkaan ostoksia.
Ja se sama aika on pois ostosten pakkaamisajasta =kassa joutuu odottamaan, että laari tyhjenee. Lopputulos +/-0
Jos itsellä on vain pikkuostokset ja kassoilla on vain kärry täynnä olevia niin kyllähän se pistää huokaisemaan kun menee jonon perälle, mutta mitä muuta kauppaan mennessä tulee odottaakaan? Että minulle on varattu oma henkilökohtainen kassa vain siksi, että en jaksaisi odottaa vai? Yhtälailla kaikki joutuvat käymään ruokakaupassa, miksi siis menettää hermojaan.
Olen toki sitä mieltä, että on hyvä yleisesti huomioida asiakaspalvelijat ja mennä normaalisti muutkin huomioiden, mutta en usko että hidastelijat ovat tahallaan hitaita. Jos ärsytys käy sietämättömäksi, voit katsoa sitä älyluuriasi, mikä sinut on kuitenkin niin heikkohermoiseksi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos itsellä on vain pikkuostokset ja kassoilla on vain kärry täynnä olevia niin kyllähän se pistää huokaisemaan kun menee jonon perälle, mutta mitä muuta kauppaan mennessä tulee odottaakaan? Että minulle on varattu oma henkilökohtainen kassa vain siksi, että en jaksaisi odottaa vai? Yhtälailla kaikki joutuvat käymään ruokakaupassa, miksi siis menettää hermojaan.
Olen toki sitä mieltä, että on hyvä yleisesti huomioida asiakaspalvelijat ja mennä normaalisti muutkin huomioiden, mutta en usko että hidastelijat ovat tahallaan hitaita. Jos ärsytys käy sietämättömäksi, voit katsoa sitä älyluuriasi, mikä sinut on kuitenkin niin heikkohermoiseksi tehnyt.
Marketeissa oli pikakassoja alle seitsemän ostoksen asiakkaille, mutta otsikossa mainitut typerät asiakkaat ryntäsivät tukkimaan ne täysine kärryineen ja suuttuivat, jos asiasta huomautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksavana asiakkaana teen just niin kun itse haluan.
Sinähän se oletkin se maailman napa, ja perässäsi jonossa odottelevat eivät ole maksavia asiakkaita vaan jotain ihan nollia. Suurin osa noista huomioista olivat nimittäin kaikkien asiakkaiden ostosten sujuvuuteen vaikuttavia.
Jaksaa vain ihmetellä, että miten hyvin ovat kauppiaat onnistuneet kääntämään "kassa ongelmat" asiakkaiden ongelmiksi.
Ymmärrettävää, jos kaikki 3/3 tai 20/20 kassaa ovat käytössä ja silti jonoa pääsee syntymään joka kassaan.. mutta jos kauppiaan pihiydestä vain 1/3 tai 3/20 kassaa käytössä ja jonoa syntyy niin joo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huvittaa tuo että vasta kun sanotaan loppusumma niin porukka alkaa etsimään lompakkoaan. Urpot.
Ihmisiä on paljon erilaisia, erilaisuutta pitää vain oppia hyväksymään sille ei voi mitään. Itselleni nuo oli lepotaukoja rasitusvaivoilleni(minut aina laitettiin 11 h päivinä pahimmille ruuhkakassoille ilmeisesti koska olin niin tehokas).
Itseäni häiritsivät lähinnä asiakkaat jotka nosteli painavia olutpakkauksia hihnalle tai kinkkuja, näistä kun saisi hinnan käsikoodaajallakin. Pahimmillaan hihna pysähtyy jos on liian painavaa. Rasitusvammat pahenivat noiden nostelusta. Toinen ikävä asia oli kiusaajat(esim. hermostuvat jos kysyy henkkareita tai etukorttia) ja alkavat rähjäämään tai jäävät hengaamaan kassalle kiusaten.
t .entinen kassa
Jos laittaa vain yhden maitotölkin/limupullon hihnalle eikä kuutta, mulkoillaan kassalta kuin olisi varastamassa, vaikka aina olen sanonut montako maitoa on. Pahoittelen kassat, mutta mä pääsen helpommalla kun nosta kaiken siihen hihnalle.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei saa oikeutta olla mulkvisti. Moni luulee näin mutta ainakaan minä en myötäile mukana jos tulee kaltaisesi vastaan. Saat rahalla ne tuotteet mutta jos käyttäydyt huonosti niin vaihda kauppaa.
Ihan keksimällä keksittyjä esimerkkejä. Ihan kuin kaupassa käynti olisi nyt jotain tähtitiedettä ja myyjät jotain huippuasiantuntijoita tässä erittäin vaativassa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huvittaa tuo että vasta kun sanotaan loppusumma niin porukka alkaa etsimään lompakkoaan. Urpot.
Ihmisiä on paljon erilaisia, erilaisuutta pitää vain oppia hyväksymään sille ei voi mitään. Itselleni nuo oli lepotaukoja rasitusvaivoilleni(minut aina laitettiin 11 h päivinä pahimmille ruuhkakassoille ilmeisesti koska olin niin tehokas).
Itseäni häiritsivät lähinnä asiakkaat jotka nosteli painavia olutpakkauksia hihnalle tai kinkkuja, näistä kun saisi hinnan käsikoodaajallakin. Pahimmillaan hihna pysähtyy jos on liian painavaa. Rasitusvammat pahenivat noiden nostelusta. Toinen ikävä asia oli kiusaajat(esim. hermostuvat jos kysyy henkkareita tai etukorttia) ja alkavat rähjäämään tai jäävät hengaamaan kassalle kiusaten.
t .entinen kassa
Jos laittaa vain yhden maitotölkin/limupullon hihnalle eikä kuutta, mulkoillaan kassalta kuin olisi varastamassa, vaikka aina olen sanonut montako maitoa on. Pahoittelen kassat, mutta mä pääsen helpommalla kun nosta kaiken siihen hihnalle.
Minua kassat ovat moisesta kiitelleet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan keksimällä keksittyjä esimerkkejä. Ihan kuin kaupassa käynti olisi nyt jotain tähtitiedettä ja myyjät jotain huippuasiantuntijoita tässä erittäin vaativassa asiassa.
Asiakkaana olen huomannut nämä vähälahjaiset tumpelot. Ei siihen myyjän koulutusta tarvita, mutta moni ostaja ei varmaan oppisi millään.
Hyviin tapoihin kuuluisi kaupassa nätisti asioimisen lisäksi myös lainaamansa tekstin lähteen ilmoittaminen.
Noin muuten nämä kohdat eivät pidä paikkaansa:
”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”
Ei voi toimia näin yleensä. koska sitä mukaa kun kassa piippaa tavaraa, sitä itse nostaa hihnalle lisää. On mahdotonta kaivaa maksuvälinettä kolmannella kädellä samalla kun kaksi mättää hihnalle ostoksia.
”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”
Ei voi toimia näin, kun sitten kun olet saanut tavarat hihnalle, ja siirryt pakkaamaan, niin kassa jo ilmoittaa summaa. Missä vaiheessa pitäisi siis keretä pakkaamaan jopa sadasta artikkelista sitä "heti ensimmäistä", kun maksaakin pitäisi sillä sekunnilla kun ilmoitetaan summa?
”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”
No tottakai tuon, mikäli on yksi ja ainoa punnituslaite, siitä tarrat loppu, eikä henkilökuntaa näy paikalla. En pysty arvaaamaan missähän henkilökunta mahtaisi passiaan pitää. Sinäkin kuulut henkilökuntaan, tiedän missä olet, joten saat luvan hoitaa työsi ja soittaa tarranvaihtajan paikalle. Minulla ei hänen numeroaan ole. jatkuu...
...jatkuu”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”
Olettepa osanneet sijoittaa surkeasti paistopisteen punnitsemiskyltit, oikein jopa "piilottaa näkyville", jos tämän tästä asiakkaan silmä ei niitä tavoita. Ongelma ei poistu tekemällä surkeita iloituksia lisää, vaan miettimällä ja ymmärtämällä miten kyltit täytyy ripustaa, ja missä niiden tulee olla, sekä jokaisen kaupan alan ammattailaisen opintoihin kuuluu kyllä mm. värien ymmärtäminen, ja huomion kiinnittäminen tuotteeseen.
”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”
Kuten huomaat, nämä henkilöt eivät voi välttää kaupassakäyntiä noina päivinä, koska heillä on ruoka loppunut, ja lisää voi ostaa vasta kun on rahaa.
”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”
Kyllä, kummalliseksi on mennyt. Vanhemmilleni myytiin kyllä tupakkatuotteita ja alkoholia kun olin lapsena heidän mukanansa, ja samoin minulle kun minulla oli 1999 syntynyt lapseni mukana. Nykyään mennyt kummalliseksia kun aikuinen ei enää saa ostaa saunaolutta mikäli hänellä on lapsi kaupassa mukana. En ihmettele että suututtaa.
”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”
Tuotteet laitetaan kärryyn niiden vastaantulojärjestyksessä, joten ne siirretään kärrystä hihanlle päinvastaisessa järjestyksessä, eli päällimmäinen ensin. Kyllä kai tämän järki kertoo?
”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”
Tätä en edes ymmärtänyt, kuuluu helposti palauttaminen paikoilleen?
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan se nyt mukavampaa ostaa kerralla aivan hevletilliset määrät tavaraa, ja tukkia muilta kassalle pääsy pitkäksi aikaa partaansa naureskellen, kuin ostaa vähän jotain, ja jonottaa näiden hamstraajien takana kymmeniä minuutteja omaa vuoroaan.
Miksi kaupoissa edes pitää olla veikkausmahdollisuus? Voisi helpottaa peliongelmaisia, jos olisi erilliset veikkauskioskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pakkaan vasta sitten kun olen maksanut ostoksen. Kauppaan ei pidä mennä jos on kiire jonnekin.
Samoin ei vois vittuukaan kiinnostaa jonkun kassan valitukset. Kassalla ei ole kiire mihinkään.
Ottamatta kantaa törkeään asenteeseesi, niin näin asiakkaana kyllä tympii uuvelot, jotka jumittaa koko kassan hitaalla pakkaamisellaan on monta pussia ja kassia, jotka pakataan siinä kassalla ja pussit ja nyssykät nostetaan pakattuina ostoskärryyn. Eikö järki luista sen vertaa, että voisi (kun hidas on,) laittaa ne tavarat siihen ostoskärryyn takaisin ja mennä sitten rauhassa sivummalle pakkaamaan. Ihan kaikenikäiset tekee tota ja kassa joutuu odottamaan, että linja vapautuu ja toinen vaan asettelee tavaroitaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se oletkin se maailman napa, ja perässäsi jonossa odottelevat eivät ole maksavia asiakkaita vaan jotain ihan nollia. Suurin osa noista huomioista olivat nimittäin kaikkien asiakkaiden ostosten sujuvuuteen vaikuttavia.
Jaksaa vain ihmetellä, että miten hyvin ovat kauppiaat onnistuneet kääntämään "kassa ongelmat" asiakkaiden ongelmiksi.
Ymmärrettävää, jos kaikki 3/3 tai 20/20 kassaa ovat käytössä ja silti jonoa pääsee syntymään joka kassaan.. mutta jos kauppiaan pihiydestä vain 1/3 tai 3/20 kassaa käytössä ja jonoa syntyy niin joo..
Kauppias ei voi pitää kolmea tai kahtakymmentä kassaa työvuorossa vain niiden muutamien ruuhkahuippuhetkien takia. Mene sinäkin sinne kauppaan muulloin kuin lounasaikaan tai 16-17.30.
Ihmiset valitsee ja miettii ruokakaupassa ihan älyttömiä aikoja, luulisi, että on vähintään auto- tai asuntokaupoista kyse. Tuijotetaan jossai hyllyllä jumittaen jotain jääsalaattipussia tms. Sehän on syötäväksi tarkoitettu eikä niiden pussien välinen arviointi ole kyllä millään lailla järkevää. Miten voi olla vaikea tehdä pieni päätös nopeasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pakkaan vasta sitten kun olen maksanut ostoksen. Kauppaan ei pidä mennä jos on kiire jonnekin.
Samoin ei vois vittuukaan kiinnostaa jonkun kassan valitukset. Kassalla ei ole kiire mihinkään.
Ottamatta kantaa törkeään asenteeseesi, niin näin asiakkaana kyllä tympii uuvelot, jotka jumittaa koko kassan hitaalla pakkaamisellaan on monta pussia ja kassia, jotka pakataan siinä kassalla ja pussit ja nyssykät nostetaan pakattuina ostoskärryyn. Eikö järki luista sen vertaa, että voisi (kun hidas on,) laittaa ne tavarat siihen ostoskärryyn takaisin ja mennä sitten rauhassa sivummalle pakkaamaan. Ihan kaikenikäiset tekee tota ja kassa joutuu odottamaan, että linja vapautuu ja toinen vaan asettelee tavaroitaan...
Siis... sinun mielestäsi tavaroiden pakkaaminen kärryyn on huomattavan paljon nopeampaa kuin sen täsmälleen saman tavaramäärän pakkaaminen kassiin ja kassin nostaminen kärryyn? Jos on kassahihnalta pois siirrettävänä esim. 40 tuotetta, kuinka monta sekuntia sinusta kassallaolossa säästää aikaa tuolla kärryyn eikä kassiin pakkaamisella?
Kauppojen uloskäyntikäytäviä ei muuten ole tilankäytöllisesti tehty siihen, että ne tukkisi useiden kassojen useat asiakkaat, jotka pakkaavat toiseen kertaan ostoksiaan, kun siellä kassahihnan päädyssä ei saanut.
Pienemmissä kaupoissa ja monessa kaupassa se veikkaus on melkein joka kassalla