Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerät asiakkaat kaupassa

Vierailija
04.04.2021 |

”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”

”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”

”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin. Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”

”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”

”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”

”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”

”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”

”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”

”Välillä myyjän työ muistuttaa matkaoppaan työtä. Meidän pitää seurata nuoria, etteivät he aiheuta häiriöitä. Pienemmät lapset eivät saa eksyä vanhemmistaan. Pitää olla valppaana näpistelijöiden kanssa. Alkoholia ostavalta nuorennäköiseltä asiakkaalta pitää kysyä paperit. Tässä työssä pitää olla välillä todellinen ajatustenlukija.

”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”

”Kassalla kannattaa laittaa ostokset tiiviisti hihnalle, kuitenkin niin, että ei pinoa kasoja, jotka voivat kaatua. Isot pakkaukset on syytä laittaa pitkittäin hihnalle, etteivät ne tuki ja tuupi muita ostoksia.”

”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”

”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on työaika. Sama se on miten sen päivän viettää.

Tuo on ihan totta! Mä vedän ostoksia aina omaan tahtiin, en ole hitailija, mutten hosukaan.

Ei mua häiritse jonot, eikä hitaat asiakkaat. Eikä jonoista marisevat asiakkaat. Kukin vuorollaan palvellaan.

On muuten hauska ilmiö, kaupan puolella maleksitaan parikin tuntia, mutta kassalta pitäisi päästä minuutissa pois.

Vierailija
122/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos...että olen kassalla töissä, eihän mulla ole oikeesti mihinkään kiire. Pidän tauot, vetelen tavaroita ja lähden kotiin.

Asiakkaat siellä jonottaa toistensa takia, en mä niitä jonoja tee.😁

Et taida olla Lidlissä? Siellä on kai joku vaatimus, että kassan pitää piipata 1 tuote per sekunti. Kun on maksanut, seuraavan ostokset vyöryy jo päälle.

Eiköhän siellä ole vaan se ongelma, että työnterkijöitä on vain niin vähän vuorossa, että kaikki pitää tehdä hosumalla. 

No liian vähäisen työvoiman lisäksi sitä kassanopeutta ainakin muutamia vuosia sitten mitattiin. Puhutteluunkin joutui jos ei ollut tarpeeksi nopea (vaikka siis kukaan siellä ei todellakaan hidas ollut).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kun käy kaupassa ja jos on paljon ostoksia niin on siinä hankala samalla lappaa ostoksia hihnalle, kaivella maksukortteja ja venyä loppupäähän pakkaamaan.

Miksi tuostakin tehty taas hankalaa. Harvemmin siellä kukaan uhallaan toimii hitaastii. Jos kassojen molemmat loppupäät ovat täynnä niin kassa voi ihan hyvin odottaa ennen kuin alkaa piippailemaan seuraavan ostoksia. Ei siinä nyt puolta päivää mene kuitenkaan.

Ihmiset ovat nykyään niin hätäisiä ja ärsyynnytään pienistä asioista.

Vierailija
124/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaupoissa edes pitää olla veikkausmahdollisuus? Voisi helpottaa peliongelmaisia, jos olisi erilliset veikkauskioskit.

Pois ne edes sieltä kassoilta. Mikään hidasta niin paljon kun lotot ja pitkävedot ja vielä arpojen arpominen siinä vaiheessa kun on ensin lapattu kärryllinen tavaraa hihnan läpi ja sitten aletaan yksitellen uusimaan jotain kenoja.

Vierailija
125/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kassatyötä tehnyt mutta nostan heille hattua. Kassahan se yleensä vastaanottaa ne kitinät mikä ei johdu itse kassasta. Ja jos jostakin syystä jono hidastuu niin aina löytyy joku ääneen huokailija ja valittaja vaikka tuskin on mihinkään kiire.

Eiköhän jokainen tee parhaansa että hommat sujuu ja etenee.

Vierailija
126/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaupoissa edes pitää olla veikkausmahdollisuus? Voisi helpottaa peliongelmaisia, jos olisi erilliset veikkauskioskit.

Pois ne edes sieltä kassoilta. Mikään hidasta niin paljon kun lotot ja pitkävedot ja vielä arpojen arpominen siinä vaiheessa kun on ensin lapattu kärryllinen tavaraa hihnan läpi ja sitten aletaan yksitellen uusimaan jotain kenoja.

Kaikki Veikkauksen pelit ja pelikoneet sais siirtää Veikkauksen omiin Pelaamoihin ihan jo siksi miten peliongelmaista porukkaa Suomi on täynnä.

Vierailija
127/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mä en oo mikää duraselpupu ja pompi pakkaamassa ja maksamassa sun halujen mukaan. Jos sulla on kiire, niin ei oo mun ongelma. Valitsen aamu- ja ilta-ajat kun on hiljaisempaa. Se saa riittää.

Tuollaiset justiin vituttaaa kun kassalle tulevat ostoskärry niin täynnä, että akselit notkuu. Siinä vartin verran seisovat tumput suorana odottaen summaa vaikka suurimman osan ehtisi pakkaamaan valmiiksi!

Vierailija
128/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Veikkauksen pelit ja pelikoneet sais siirtää Veikkauksen omiin Pelaamoihin ihan jo siksi miten peliongelmaista porukkaa Suomi on täynnä.

Totta tuokin. Tosin joutaisi lopettaa koko Veikkaus.

Vierailija
129/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon korona-aika on käynyt tällaisiin lehtijuttuihin vinkkejä antavien kassahenkilöiden hermoille. Siinähän pakostakin hommat hidastuu paljon, kun osa noudattaa turvavälejä (osa ei). Ostoksia ei pääse latelemaan hihnalle yhtä nopeasti edellisen asiakkaan perään, kun on odotettava turvavälejä (ennen metri, nykyään jo kaksi). Ei aina pääse heti maksamaan, jos edeltävä asiakas pakkaa liian lähellä. Osa ehkä tarkoituksella odottaa myös, että kaukalon toisella puolella pakkavaa asiakas on valmis. Prosessi meni nyt ihan pilalle!

Sinällään tällainen hukkaa välttävä, prosessioptimoiva tehokkuusajattelu on ihan ihailtavaa. Se vaan soveltuu enemmän vaikka tehtaan prosesseihin tai kaupan sisäisiin toimintoihin, joissa optimoidaan yhdessä toimivan tiimin työntekijöiden suoritusta.  Asiakaspalveluprosessitkin voidaan ja kannattaakin toki suunnitella niin, että ne toimivat mahdollisimman tehokkaasti. Siinä mennään kuitenkin hyvin paljon vikaan, kun  asiakkaita haukutaan julkisuudessa, että he suorittavat oman osansa työsuorituksesta niin huonosti eivätkä tajua, että käyttäytyvät nyt aivan väärin ollessaan asiakkaita.

Ei taida nää ihan pitää paikkaansa. Viimeksi tällä viikolla mun jäljessä tuleva asiakas latoi ostoksensa kiinni mun ostoksiin, ilman välikapulaa. No sekaisinhan ne meni tietty. Itse jätän nykyään sen 1,5 metrin välin edellisen ostoksiin, jos kaupassa ei ole kapuloita.

Vierailija
130/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon korona-aika on käynyt tällaisiin lehtijuttuihin vinkkejä antavien kassahenkilöiden hermoille. Siinähän pakostakin hommat hidastuu paljon, kun osa noudattaa turvavälejä (osa ei). Ostoksia ei pääse latelemaan hihnalle yhtä nopeasti edellisen asiakkaan perään, kun on odotettava turvavälejä (ennen metri, nykyään jo kaksi). Ei aina pääse heti maksamaan, jos edeltävä asiakas pakkaa liian lähellä. Osa ehkä tarkoituksella odottaa myös, että kaukalon toisella puolella pakkavaa asiakas on valmis. Prosessi meni nyt ihan pilalle!

Sinällään tällainen hukkaa välttävä, prosessioptimoiva tehokkuusajattelu on ihan ihailtavaa. Se vaan soveltuu enemmän vaikka tehtaan prosesseihin tai kaupan sisäisiin toimintoihin, joissa optimoidaan yhdessä toimivan tiimin työntekijöiden suoritusta.  Asiakaspalveluprosessitkin voidaan ja kannattaakin toki suunnitella niin, että ne toimivat mahdollisimman tehokkaasti. Siinä mennään kuitenkin hyvin paljon vikaan, kun  asiakkaita haukutaan julkisuudessa, että he suorittavat oman osansa työsuorituksesta niin huonosti eivätkä tajua, että käyttäytyvät nyt aivan väärin ollessaan asiakkaita.

Enpä usko, että noi tehokkuusvaatimukset tulee myyjiltä. Eiköhän se ole ihan kaupan esimiehet ja omistajat, jotka mittaavat tehokkuutta joka hommassa. Kassallakin on varmaan jotkut ihanneajat, joista täytyisi suoriutua.

Vierailija
131/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kassatyötä tehnyt mutta nostan heille hattua. Kassahan se yleensä vastaanottaa ne kitinät mikä ei johdu itse kassasta. Ja jos jostakin syystä jono hidastuu niin aina löytyy joku ääneen huokailija ja valittaja vaikka tuskin on mihinkään kiire.

Eiköhän jokainen tee parhaansa että hommat sujuu ja etenee.

Kaikkein kauheimpia on ne ääneenhuokailijat, jotka ei yhtään huomioi, että se kassalla "hidasteleva" asiakas on monisairas satavee, joka yrittää kituuttaa yksin kotona pienellä eläkkeellään.

Vierailija
132/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn kesällä jäätelöostoksilla vain lähikaupassa.

Isoissa kaupoissa saa jonojen takia vaan jäätelövelliä :(

Muuten ei kyllä jonottaminen haittaa, luen siinä puhelimesta av-palstaa;))

Vierailija
133/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavana asiakkaana teen just niin kun itse haluan.

Sinähän se oletkin se maailman napa, ja perässäsi jonossa odottelevat eivät ole maksavia asiakkaita vaan jotain ihan nollia. Suurin osa noista huomioista olivat nimittäin kaikkien asiakkaiden ostosten sujuvuuteen vaikuttavia.

Jaksaa vain ihmetellä, että miten hyvin ovat kauppiaat onnistuneet kääntämään "kassa ongelmat" asiakkaiden ongelmiksi.

Ymmärrettävää, jos kaikki 3/3 tai 20/20 kassaa ovat käytössä ja silti jonoa pääsee syntymään joka kassaan.. mutta jos kauppiaan pihiydestä vain 1/3 tai 3/20 kassaa käytössä ja jonoa syntyy niin joo..

Kauppias ei voi pitää kolmea tai kahtakymmentä kassaa työvuorossa vain niiden muutamien ruuhkahuippuhetkien takia. Mene sinäkin sinne kauppaan muulloin kuin lounasaikaan tai 16-17.30.

Entä jos vaikka tilaat kamat kotia, koska se olisisi win-win kaikille? Ei tarvitse jonottaa ja yksi henkilö kaupassa vähämmän jonottaa.. Jos kauppias ei voi pitää ylimääräisiä kassoja avoinna niin sitten jonotetaan. Mikä siinnä on niin vaikeata? Jos kaupankäynti olisi jonottamisesta johtuvaa (eli vähemmän jonoa ja enemmän myyntiä), niin kauppias varmasti pitäisi kaikki mahdolliset kassat avoinna. 

Siis aivan varmasti tulevaisuudessakin aijon nauttia kaupassa käynnistä ilman turhaa kiiruhtamista.

Vierailija
134/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos...että olen kassalla töissä, eihän mulla ole oikeesti mihinkään kiire. Pidän tauot, vetelen tavaroita ja lähden kotiin.

Asiakkaat siellä jonottaa toistensa takia, en mä niitä jonoja tee.😁

Et taida olla Lidlissä? Siellä on kai joku vaatimus, että kassan pitää piipata 1 tuote per sekunti. Kun on maksanut, seuraavan ostokset vyöryy jo päälle.

Eiköhän siellä ole vaan se ongelma, että työnterkijöitä on vain niin vähän vuorossa, että kaikki pitää tehdä hosumalla. 

No liian vähäisen työvoiman lisäksi sitä kassanopeutta ainakin muutamia vuosia sitten mitattiin. Puhutteluunkin joutui jos ei ollut tarpeeksi nopea (vaikka siis kukaan siellä ei todellakaan hidas ollut).

Entäs jos sitä kassanopeutta ei voida enää parantaa kuin asiakkaiden suorituksista? Tuleeko kauppias pakkaavan asiakkaan viereen kannustamaan: Jaksaa jaksaa, kädet käy!???

Vierailija
135/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheet on kyllä ihania kaupassa. Näyttää joltain kaaokselta, lapset huutaa ja riehuu ympäriinsä, mennään hitaasti löntyestän vierekkäin tukkien hyökkäysvankkureiella tai kärryillä käytävät, ja joka ostoksen valitseminen kestää 10 min. 

Olenkin miettinyt kaupan perustamista tälle demografialle. Nimi olisi "Suurperheiden sekoilumarket" 

Vierailija
136/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana kassanhoitajan pitää hiukan himmata skannausvauhtia, jos pakkauspäässä on täyttä. Tässä kohtaa ei kannata mitään nopeusennätyksiä takoa, koska asiakkaissa on paljon vanhuksia tai muuten huonokuntoisia, jotka eivät pysty suoriutumaan yhtä nopeasti, kuin muut.

Jonot johtuvat siitä, että kassanhoitajien määrissä ja työtunneissa säästetään, eikä työvuorojen suunnittelua osata tehdä oikein mitoitettuna.

Siinä kassalla ei saisi olla kiire, ainakaan kassanhoitajalla. Itse en ainakaan lähde pakkaamaan kesken skannaamisen, tarvittaessa ladon suoraan kärryyn isommat pakkaukset, ja loput maksettuani, ja pakkaan autolla ne kasseihin. Vielä en ole jalkoihin jäänyt.

Hitautta aiheuttaa myös ne asiakkaat, jotka eivät vaivaudu lukemaan tarjouslappuja myymälässä, ja vänkäävät sitten kassalla väärän tuotteen kanssa.

Vierailija
137/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kohtahan tästä ikävyydestä päästään, kun kassoja ei tarvita enää ollenkaan.

Amazon näyttää esimerkkiä:

https://www.salkunrakentaja.fi/2016/12/amazon-kivijalkakauppa/

Vierailija
138/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
139/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaanko näin , että asiakas maksaa ja kassa keskittyy työhönsä, josta palkkakin maksetaan. Riidan saa ihan tyhjästä. Meitä ihmisiä on erilaisia , joten eiköhän raha kelpaa , vaikkapa kortin muodossa.

Vierailija
140/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää oli vielä pieniä ongelmia ap.n aloituksessa. Itse käyn lähikaupassa jossa järjestään käy hidastelijoita. Milloin asiakas puhuu puhelimessa, ja hakee lisää tavaraa kun kauppalappua lisätään siinä puhelimessa. Jokainen tavara tutkitaan asiakkaan puolesta, että oliko se nyt oikea. Yksi tällainen tyyppi sai puolen tunnin suman kassalle. Ja hitaasti hän jäi pakkaamaan niitä tavaroita kun jonkinlainen lajittelu piti vielä suorittaa. Itse puoli tuntia jonottaen aloin hermostua, mutta kassatytöllä oli rautaiset hermot.

Sitten on näitä kaljan hakijoita jotka hoputtelevat edessä olevia, kun jokainen sekuntti on heille kallista.