Typerät asiakkaat kaupassa
”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”
”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”
”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin. Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”
”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”
”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”
”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”
”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”
”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”
”Välillä myyjän työ muistuttaa matkaoppaan työtä. Meidän pitää seurata nuoria, etteivät he aiheuta häiriöitä. Pienemmät lapset eivät saa eksyä vanhemmistaan. Pitää olla valppaana näpistelijöiden kanssa. Alkoholia ostavalta nuorennäköiseltä asiakkaalta pitää kysyä paperit. Tässä työssä pitää olla välillä todellinen ajatustenlukija.
”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”
”Kassalla kannattaa laittaa ostokset tiiviisti hihnalle, kuitenkin niin, että ei pinoa kasoja, jotka voivat kaatua. Isot pakkaukset on syytä laittaa pitkittäin hihnalle, etteivät ne tuki ja tuupi muita ostoksia.”
”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”
”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”
Kommentit (157)
Prismassa on käsiskannerit, joten pakkaan ostokset suoraan kasseihin ostoskärryyn. Tavarat säästyvät kahdelta turhalta siirtelyltä, jonotus ja tartuntavaara vähenevät, ostosreissu helpottuu.
Itse käytän vaan näitä itsepalvelukassoja. Pystyy jo saman tien laittamaan ostokset kassiin kun sen on ns. klikannut itselleen. Menee ostosreissu paljon mukavammin. En ole aikoihin enää käyttänyt ihmiskassaa niin ei tuu väärin toimittua.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä. En ole älynnytkään, että voisi selvittää yleiset rahapäivät ja välttää käymästä kaupassa silloin.
Tää on totta mutta mistä sitä tietää millon toisilla se palkkapäivä on?
Mulla on kärryllinen ostoksia. Siinä vaiheessa kun kärry on tyhjä, on kassa käsitellyt jo puolet ostoksista. Siirryn heti pakkaamaan mutta en vilauttele bonuskortteja enkä todellakaan ala pakata pankkikortti kädessä. Pakkaaminen hidastuu ja kortti voi kadota. Kaivan kortit esiin vasta kun on aika maksaa. Siihen voi kulua jopa 10 sekuntia. Sääli, jos jonkun aika on NIIN kortilla. Tämän jälkeen jatkan pakkaamista. Joskus kassa ja muut voivat joutua odottamaan, että saan laarin tyhjäksi. Mutta eihän kauppa voi valittaa, että joku on ostanut liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä. En ole älynnytkään, että voisi selvittää yleiset rahapäivät ja välttää käymästä kaupassa silloin.
Mistähän tietäisi muiden palkkapäivät?
Vierailija kirjoitti:
Käytän vain itsepalvelukassoja joten evvk. Onneksi kohta muita kassoja ei olekkaan niin loppuu nämäkin jutut.
Minäkin mutta en usko että tavalliset kassat häviää kuvasta.
Etteköhän te kaupantyöntekijät ole jo tarpeeksi haukkunut asiakkaitanne. Taitaa nyt unohtua, että nuo samaiset asiakkaat mahdollistavat työpaikkanne olemassa olon. Voisin mäkin suoltaa ryönää omista asiakkaistani, mutta se olisi yksinkertaisesti moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huvittaa tuo että vasta kun sanotaan loppusumma niin porukka alkaa etsimään lompakkoaan. Urpot.
Ihmisiä on paljon erilaisia, erilaisuutta pitää vain oppia hyväksymään sille ei voi mitään. Itselleni nuo oli lepotaukoja rasitusvaivoilleni(minut aina laitettiin 11 h päivinä pahimmille ruuhkakassoille ilmeisesti koska olin niin tehokas).
Itseäni häiritsivät lähinnä asiakkaat jotka nosteli painavia olutpakkauksia hihnalle tai kinkkuja, näistä kun saisi hinnan käsikoodaajallakin. Pahimmillaan hihna pysähtyy jos on liian painavaa. Rasitusvammat pahenivat noiden nostelusta. Toinen ikävä asia oli kiusaajat(esim. hermostuvat jos kysyy henkkareita tai etukorttia) ja alkavat rähjäämään tai jäävät hengaamaan kassalle kiusaten.
t .entinen kassa
Olen kovin pahoillani, että en voi samaan aikaan olla sekä latomassa tuotteita kärrystä hihnalle että pakkaamassa niitä jo kasseihin.
Pahoittelut myös siitä, että en ole kiertänyt kauppaa siinä järjestyksessä, että pakkaisin kaikki rikkoontuvat tuotteet ostoskärryyn alimmaiseksi ja painavat tuotteet siihen päälle ne rusentamaan, että saisin ne nopeasti teidän haluamassanne järjestyksessä hihnalle. Yritän kyllä silti parhaani, että lajittelisin tuotteita noin kun kaivan niitä sieltä täydestä kärrystä. Mutta katsos kun se vie paljon enemmän aikaa, ja sitähän en missään nimessä saa kassalla tuhlata, vaan kaiken on oltava äärimmäisen tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mä en oo mikää duraselpupu ja pompi pakkaamassa ja maksamassa sun halujen mukaan. Jos sulla on kiire, niin ei oo mun ongelma. Valitsen aamu- ja ilta-ajat kun on hiljaisempaa. Se saa riittää.
Näin asiakkaana mua ottaa päähän aina, kun edellä oleva alkaa kaivaa korttiaan kassinsa pohjalta ja kun se löytyy, niin aletaan ettimään bonuskorttia. Yleensä sekin menee niin, että myyjä kysyy onko bonuskorttia ja joo on, niin sit alkaa tonkimaan eripaikasta sitä. Sit soonä 400e ruokaa tukkimassa koko tiskiä. latois sitä mukaan niihin kärryihin sitä kamaa ja pakkkais muualla.
Mä käyn kerran viikossa kaupassa ja ostan kerralla paljon. Yleensä kassa on jo skannannut vähintään puolet tavaroista kun kärry on tyhjä. Näppärästi siinä sit pistää samaan aikaan siirtelee hihnalle tavaraa ja pakkaa toisesta päästä. Oon multitaskaaja, mutta en ymmärrä miten tuo toteutettais. Hyviä vinkkejä tähän?
Ja tuo pistää ostokset kärryyn tavarat ja laukkuihin myöhemmin. Joo, tee sä vaan niin kaikin mokomin. Mä pakkaan ne ostokset kassalla, kun en todellakaan halua ylimääräistä steppiä tavaroiden siirtelyyn. Ei siinä pakkauksessa niin paljoa aikaa mene.
Mikä ihme on kodinhoidon maksupäivä?
Harmi kun kalikka kalahtaa niin moneen. Itseäni ketuttaa nämä kassahenkilökunnan luettelemat jutut ihan näin asiakkaana. En ehkä ole kiireessä, mutta en halua että mun jäätelöt sulaa siksi, että muut ei osaa käydä kaupassa.
Lisäksi: ei ne kassat asu siellä kaupassa ja toisaalta se jono on palveltava loppuun. Ehkä sillä kassaneidillä on vuoro loppumassa ja kiire hakea lasta hoidosta. Tai ylipäätänsä haluaa päästä kotiin.
Vai moniko asiakkaista haluaa muiden ihmisten hitauden takia venyttää päiväänsä palkattomaksi ja myöhästyä esim sieltä päiväkodista siksi, että veikkausmummo teki kaikki yllä luetellut virheet ja venyytti 20min kotiin pääsyä?
Miksei kassat voisi pakata niitä ostoksia skannauksen jälkeen, jos se ostosten pitäisi olla maksun jälkeen pois kaukalosta samalla sekunnilla? Ei mun kestokasseissa ole kuin tyhjää, ihan mielelläni voin ne ojentaa myyjälle pakkausta varten.
Mikä v**u on "kodinhoidon maksupäivä"??
Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi.
Voiko joku selittää mikä idea tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun kalikka kalahtaa niin moneen. Itseäni ketuttaa nämä kassahenkilökunnan luettelemat jutut ihan näin asiakkaana. En ehkä ole kiireessä, mutta en halua että mun jäätelöt sulaa siksi, että muut ei osaa käydä kaupassa.
Lisäksi: ei ne kassat asu siellä kaupassa ja toisaalta se jono on palveltava loppuun. Ehkä sillä kassaneidillä on vuoro loppumassa ja kiire hakea lasta hoidosta. Tai ylipäätänsä haluaa päästä kotiin.
Vai moniko asiakkaista haluaa muiden ihmisten hitauden takia venyttää päiväänsä palkattomaksi ja myöhästyä esim sieltä päiväkodista siksi, että veikkausmummo teki kaikki yllä luetellut virheet ja venyytti 20min kotiin pääsyä?
Kuulepas nyt, kyllä vika on työnjohdossa, jos työtä on niin paljon, että siitä ei meinaa selvitä ja ei pääse ajallaan lähtemään töistä. Ei siinä aleta asiakkaita syyttelemään. Toinen työntekijä remmiin, kun toisen pitää lähteä ja kassoja lisää auki, jos jonot senkus vain kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Kauppias on hyvä ja palkkaa riittävästi kassoja, niin ei tarvitse kenenkään hiiltyä.
- - eikä jättää jonossa sulavia jäätelöitään ym ostoksia niille sijoilleen.
Naurettavaa, että siinä vaiheessa, kun asiakas haluaa antaa rahansa pois, niin sitä varten pitää JONOTTAA..
Minusta on naurettavaa että jotkut asiakkaat haluavat jonottaa pitkässä jonossa vaikka vieressä olisi vapaita kassoja. Esimerkiksi Jumbon kassat. Kaikki asiakkaat haluavat jäädä Alkon pään kassoille vaikka siellä olisi jonoakin. Jos kävelisi hieman ulko-oville päin niin olisi tyhjiä kassoja vaikka kuinka. Ilmeisesti on tarkoitus että kerätään vihaa jonottaessa jotta saadaan purkaa se kassaan joka ei tee "tarpeeksi nopeasti" jonon lyhenemiseksi ja samalla aiheuttaa hänelle rasitusvamma. En ymmärrä miksi ei voi mennä tyhjälle kassalle, kuitenkin joutuu kävelemään parkkipaikalle päin joten ei se paljoa jalkalihaksia rasittaisi. Sama juttu vaikka Olarin Prisma, kaikki jää siihen toiseen päähän.
Vinkki, niillä kassoilla palaa valo jotka on auki, siitä kun katsoo niin kauimpana olevalla on vähiten jonoa. Suosittelen ainakin lapsiperheille, ei ole mitään syytä jäädä huudattamaan ja itkettämään lapsia juuri siihen pisimpään jonoon. Myöskin jos kuulutetaan että huomio hyvät asiakkaat myös kassat 2,4,5,7,10, 11, 12 ovat auki käytättehän myös niitä, ei ole mitään syytä jättää kehotusta noudattamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan sisäinen ongelma kaupassa, jos noin käy toistuvasti. Hyvällä johtamisella löytyy kyllä keinot.
Nuo veikkausihmiset on mun kokemuksen mukaan miehiä, seniori-ikäisiä. Muistan paikallisessa pikkumarketissa jouluruuhkassa, kun tämmöinen setämies lykkäsi useamman sentin pinon veikkaustositteita kassalle tarkistettavaksi. Sitten tämä setä skannasi pitenevät jonoa tyytyväinen virne kasvoilla. Kunnon äöshool. Tahallaan teki kiusaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai moniko asiakkaista haluaa muiden ihmisten hitauden takia venyttää päiväänsä palkattomaksi ja myöhästyä esim sieltä päiväkodista siksi, että veikkausmummo teki kaikki yllä luetellut virheet ja venyytti 20min kotiin pääsyä?Kuulepas nyt, kyllä vika on työnjohdossa, jos työtä on niin paljon, että siitä ei meinaa selvitä ja ei pääse ajallaan lähtemään töistä. Ei siinä aleta asiakkaita syyttelemään. Toinen työntekijä remmiin, kun toisen pitää lähteä ja kassoja lisää auki, jos jonot senkus vain kasvavat.
No ei se noin mene. Esim. sulkemisaikaan ei ole "toisia työntekijöitä" Ajattele jos joka päivä joutuu jäämään 15 min ylitöihin ilmaiseksi, kuinka paljon siitä vuodessa syntyy ilmaista työtä.
On sun elämäsi vaikeaa =D