Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerät asiakkaat kaupassa

Vierailija
04.04.2021 |

”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”

”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”

”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin. Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”

”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”

”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”

”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”

”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”

”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”

”Välillä myyjän työ muistuttaa matkaoppaan työtä. Meidän pitää seurata nuoria, etteivät he aiheuta häiriöitä. Pienemmät lapset eivät saa eksyä vanhemmistaan. Pitää olla valppaana näpistelijöiden kanssa. Alkoholia ostavalta nuorennäköiseltä asiakkaalta pitää kysyä paperit. Tässä työssä pitää olla välillä todellinen ajatustenlukija.

”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”

”Kassalla kannattaa laittaa ostokset tiiviisti hihnalle, kuitenkin niin, että ei pinoa kasoja, jotka voivat kaatua. Isot pakkaukset on syytä laittaa pitkittäin hihnalle, etteivät ne tuki ja tuupi muita ostoksia.”

”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”

”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi.

Voiko joku selittää mikä idea tässä on?

Mä en koskaan vilauta, mutta nopeuttaahan tuo valtavasti, jos maksat eri kortilla. Kun sen bonuskortin voi tosiaan vilauttaa kesken ostosten skannauksen, ja se silti huomioi kaikki ostokset. 

Nykyisin Bonuskorttissa on pankkikortti toiminto , joten maksan sillä.

Vierailija
142/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurperheet on kyllä ihania kaupassa. Näyttää joltain kaaokselta, lapset huutaa ja riehuu ympäriinsä, mennään hitaasti löntyestän vierekkäin tukkien hyökkäysvankkureiella tai kärryillä käytävät, ja joka ostoksen valitseminen kestää 10 min. 

Olenkin miettinyt kaupan perustamista tälle demografialle. Nimi olisi "Suurperheiden sekoilumarket" 

Ilmaisia huvipuistolaitteita ja karkin ja limun maistelupisteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi.

Voiko joku selittää mikä idea tässä on?

Mä en koskaan vilauta, mutta nopeuttaahan tuo valtavasti, jos maksat eri kortilla. Kun sen bonuskortin voi tosiaan vilauttaa kesken ostosten skannauksen, ja se silti huomioi kaikki ostokset. 

Nykyisin Bonuskorttissa on pankkikortti toiminto , joten maksan sillä.

Cittarissahan tuo on ollut ikuisuuden jo.

Vierailija
144/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää oli vielä pieniä ongelmia ap.n aloituksessa. Itse käyn lähikaupassa jossa järjestään käy hidastelijoita. Milloin asiakas puhuu puhelimessa, ja hakee lisää tavaraa kun kauppalappua lisätään siinä puhelimessa. Jokainen tavara tutkitaan asiakkaan puolesta, että oliko se nyt oikea. Yksi tällainen tyyppi sai puolen tunnin suman kassalle. Ja hitaasti hän jäi pakkaamaan niitä tavaroita kun jonkinlainen lajittelu piti vielä suorittaa. Itse puoli tuntia jonottaen aloin hermostua, mutta kassatytöllä oli rautaiset hermot.

Sitten on näitä kaljan hakijoita jotka hoputtelevat edessä olevia, kun jokainen sekuntti on heille kallista.

Nää on näitä itsekkyyden huippuja kaupassa. Jumitetaan kassa ruuhkaaikaan ja sitten vielä virnuillaan siinä. 

Muistan kun joskus olin itse kaupassa menossa avatulle kassalle ja joku mamma tunki eteen, ja jumitti kassan jonkun mitättömän asian takia. Sitten vielä mulle valitteli että "Sori kun nyt kestää!" mulkaisin takaisin. 

Vierailija
145/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin pakkaan vasta sitten kun olen maksanut ostoksen. Kauppaan ei pidä mennä jos on kiire jonnekin.

Samoin ei vois vittuukaan kiinnostaa jonkun kassan valitukset. Kassalla ei ole kiire mihinkään.

Ottamatta kantaa törkeään asenteeseesi, niin näin asiakkaana kyllä tympii uuvelot, jotka jumittaa koko kassan hitaalla pakkaamisellaan on monta pussia ja kassia, jotka pakataan siinä kassalla ja pussit ja nyssykät nostetaan pakattuina ostoskärryyn. Eikö järki luista sen vertaa, että voisi (kun hidas on,) laittaa ne tavarat siihen ostoskärryyn takaisin ja mennä sitten rauhassa sivummalle pakkaamaan. Ihan kaikenikäiset tekee tota ja kassa joutuu odottamaan, että linja vapautuu ja toinen vaan asettelee tavaroitaan...

Siis... sinun mielestäsi tavaroiden pakkaaminen kärryyn on huomattavan paljon nopeampaa kuin sen täsmälleen saman tavaramäärän pakkaaminen kassiin ja kassin nostaminen kärryyn? Jos on kassahihnalta pois siirrettävänä esim. 40 tuotetta, kuinka monta sekuntia sinusta kassallaolossa säästää aikaa tuolla kärryyn eikä kassiin pakkaamisella?

Kauppojen uloskäyntikäytäviä ei muuten ole tilankäytöllisesti tehty siihen, että ne tukkisi useiden kassojen useat asiakkaat, jotka pakkaavat toiseen kertaan ostoksiaan, kun siellä kassahihnan päädyssä ei saanut.

Kyllä siihen tila löytyy, jos halua on eikä kyse ole jostain tosi pienestä marketista. Eikä noita hitaita moneen kassiin pakkaajia ole kuin osa asiakkaista. He ovat niin pihalla, että kassakuittiakin tarkastelevat siinä pakatessaan, ei haittaa yhtään, että muut odottavat

Vierailija
146/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin pakkaan vasta sitten kun olen maksanut ostoksen. Kauppaan ei pidä mennä jos on kiire jonnekin.

Samoin ei vois vittuukaan kiinnostaa jonkun kassan valitukset. Kassalla ei ole kiire mihinkään.

Ottamatta kantaa törkeään asenteeseesi, niin näin asiakkaana kyllä tympii uuvelot, jotka jumittaa koko kassan hitaalla pakkaamisellaan on monta pussia ja kassia, jotka pakataan siinä kassalla ja pussit ja nyssykät nostetaan pakattuina ostoskärryyn. Eikö järki luista sen vertaa, että voisi (kun hidas on,) laittaa ne tavarat siihen ostoskärryyn takaisin ja mennä sitten rauhassa sivummalle pakkaamaan. Ihan kaikenikäiset tekee tota ja kassa joutuu odottamaan, että linja vapautuu ja toinen vaan asettelee tavaroitaan...

Siis... sinun mielestäsi tavaroiden pakkaaminen kärryyn on huomattavan paljon nopeampaa kuin sen täsmälleen saman tavaramäärän pakkaaminen kassiin ja kassin nostaminen kärryyn? Jos on kassahihnalta pois siirrettävänä esim. 40 tuotetta, kuinka monta sekuntia sinusta kassallaolossa säästää aikaa tuolla kärryyn eikä kassiin pakkaamisella?

Kauppojen uloskäyntikäytäviä ei muuten ole tilankäytöllisesti tehty siihen, että ne tukkisi useiden kassojen useat asiakkaat, jotka pakkaavat toiseen kertaan ostoksiaan, kun siellä kassahihnan päädyssä ei saanut.

Kyllä siihen tila löytyy, jos halua on eikä kyse ole jostain tosi pienestä marketista. Eikä noita hitaita moneen kassiin pakkaajia ole kuin osa asiakkaista. He ovat niin pihalla, että kassakuittiakin tarkastelevat siinä pakatessaan, ei haittaa yhtään, että muut odottavat

Ja lisäyksenä vielä, että tottakai se kärryyn heittely on nopeampaa, kuin niihin pussukoihin pakkaaminen, kun niissäkin on vielä arpomista, että mikä menikin minne

Vierailija
147/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on työaika. Sama se on miten sen päivän viettää.

Tuo on ihan totta! Mä vedän ostoksia aina omaan tahtiin, en ole hitailija, mutten hosukaan.

Ei mua häiritse jonot, eikä hitaat asiakkaat. Eikä jonoista marisevat asiakkaat. Kukin vuorollaan palvellaan.

On muuten hauska ilmiö, kaupan puolella maleksitaan parikin tuntia, mutta kassalta pitäisi päästä minuutissa pois.

Jees, mun on pakko päästä nopeasti pois jonosta koska en pysty verenpaineeni takia seisomaan paikoillani pitkään. Onneksi on itepalvelukassoja jotka ovat yleensä aika tyhjinä :)

Vierailija
148/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaupoissa edes pitää olla veikkausmahdollisuus? Voisi helpottaa peliongelmaisia, jos olisi erilliset veikkauskioskit.

Pois ne edes sieltä kassoilta. Mikään hidasta niin paljon kun lotot ja pitkävedot ja vielä arpojen arpominen siinä vaiheessa kun on ensin lapattu kärryllinen tavaraa hihnan läpi ja sitten aletaan yksitellen uusimaan jotain kenoja.

Mä en lähikaupassa enää muuta tekkään kuin veikkaan ja haen paketteja. Ostan ruuat sellaisista paikoista joissa ei tarvitse jonottaa kaiken maailman  palvelujen takia tuntia oman maitolitran kanssa. Nopeammin hakee maitonsa kauempaa isosta kaupasta, kun tuosta pikkukaupasta.

Vierailija
149/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä pakkaa ennen, kuin olen maksanut. Jonkun wc-paperipaketin saatan heittää kärryyn. Koskaan ei ole tähän päivään mennessä käynyt niin, että joku olisi joutunut odottamaan minua. Saan aina pakattua ennen, kun se jälkeeni tulleen ostokset on saatu skannattua.

Vierailija
150/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos...että olen kassalla töissä, eihän mulla ole oikeesti mihinkään kiire. Pidän tauot, vetelen tavaroita ja lähden kotiin.

Asiakkaat siellä jonottaa toistensa takia, en mä niitä jonoja tee.😁

Et taida olla Lidlissä? Siellä on kai joku vaatimus, että kassan pitää piipata 1 tuote per sekunti. Kun on maksanut, seuraavan ostokset vyöryy jo päälle.

Eiköhän siellä ole vaan se ongelma, että työnterkijöitä on vain niin vähän vuorossa, että kaikki pitää tehdä hosumalla. 

No liian vähäisen työvoiman lisäksi sitä kassanopeutta ainakin muutamia vuosia sitten mitattiin. Puhutteluunkin joutui jos ei ollut tarpeeksi nopea (vaikka siis kukaan siellä ei todellakaan hidas ollut).

Entäs jos sitä kassanopeutta ei voida enää parantaa kuin asiakkaiden suorituksista? Tuleeko kauppias pakkaavan asiakkaan viereen kannustamaan: Jaksaa jaksaa, kädet käy!???

Ei tuollaisia asioita siellä otettu huomioon, automaattisesti oli työntekijän vika.

Vierailija
151/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäyksenä vielä, että tottakai se kärryyn heittely on nopeampaa, kuin niihin pussukoihin pakkaaminen, kun niissäkin on vielä arpomista, että mikä menikin minne

Miksi kukaan tekisi tuplatyön tuossa? Mä pakkaan kassalla, sori siitä.

Vierailija
152/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida kovin isoja ostoksia tehdä, kun jotain noin äärettömän typerää ehdotat.

Vierailija
153/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran monta kertaa on ollut virhe kuitissa minun tappiokseni, että todellakin tarkistan kuitin. Varsinkin silloin, kun on ollut ale-laputettuja tuotteita. En tiennyt, että tuokin aiheuttaa jollekin peppukipua 😂

Vierailija
154/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle asiakkaista tulee joka kerta yhtä suurena yllätyksenä, että ostokset pitää maksaa kassalla. Kassahenkilöä vaan tuijotetaan suu auki, kunnes käskyn jälkeen kaivetaan se kortti tai käteinen ja maksetaan. Sitten taas aivo raksuttaa tyhjää pari minuuttia ennenkuin tajutaan mennä pakkaamaan. Näin  niitä jonoja saadaan aikaan kätevästi. Näitä on muuten paljon kantapopulaatiossa.

Vierailija
155/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä arrogantit kassahessut pitäisi palauttaa takaisin maan pinnalle. Itse jätän pakasteita sun muita tuotteita pitkin kauppaa, joten teen oman osani koulutuksesa. Aktivoitukaa kanssaihmiset ja näytetään markettimarakateille heidän arvolleen kuuluva paikka.

Vierailija
156/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kassatyötä tehnyt mutta nostan heille hattua. Kassahan se yleensä vastaanottaa ne kitinät mikä ei johdu itse kassasta. Ja jos jostakin syystä jono hidastuu niin aina löytyy joku ääneen huokailija ja valittaja vaikka tuskin on mihinkään kiire.

Eiköhän jokainen tee parhaansa että hommat sujuu ja etenee.

Kaikkein kauheimpia on ne ääneenhuokailijat, jotka ei yhtään huomioi, että se kassalla "hidasteleva" asiakas on monisairas satavee, joka yrittää kituuttaa yksin kotona pienellä eläkkeellään.

Jep. Jos näillä on kaveri mukana, niin kauhea arvostelu, kun kestää!

Vierailija
157/157 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaan voi myös mennä koko perheen voimalla. Muija menee valmiiksi kassajonoon ja ukko, mummi ja kakarat juoksee pitkin kauppaa hakemassa Lidl:n 250 € perjantai ostoksia siihen kämäseen vetokärryyn. Sitte kaikki änkee sen muijan kans jonoon muiden ohi, paitsi se ukko, joka nojaa hanuri pitkänä pakkaushihnan päässä, mutta ei tee mitään. Muu perhe kattoo, kun ukko ei tee mitään. Lopulta ukko maksaa kortilla ja perheen 3 vuotias pakkaa omat ja muiden asiakkaiden ostokset liian pieneen kassiin ("yks muovikassi" ukko huikkaa tässä vaiheessa). Mummi silittää 3 vuotiaan päätä. Lapsi oppii asioimaan kaupassa.