Typerät asiakkaat kaupassa
”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”
”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”
”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin. Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”
”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”
”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”
”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”
”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”
”Kaupoissa on paljon ruuhkaa tiettyinä päivinä, kuten juhlapäivinä, palkkapäivinä, kodinhoidon maksupäivinä… Silloin ostokset ovat suuria, jonot pitkiä ja jotkut tuotteet saattavat äkillisesti loppuakin. Itse asiakkaana välttäisin noita ostospäiviä.”
”Välillä myyjän työ muistuttaa matkaoppaan työtä. Meidän pitää seurata nuoria, etteivät he aiheuta häiriöitä. Pienemmät lapset eivät saa eksyä vanhemmistaan. Pitää olla valppaana näpistelijöiden kanssa. Alkoholia ostavalta nuorennäköiseltä asiakkaalta pitää kysyä paperit. Tässä työssä pitää olla välillä todellinen ajatustenlukija.
”Ikärajavalvonta koskee myös mukana olevaa kaveria. Ei kannata närkästyä, jos ei saa alkoholia, kun mukana on 16-vuotias veli.”
”Kassalla kannattaa laittaa ostokset tiiviisti hihnalle, kuitenkin niin, että ei pinoa kasoja, jotka voivat kaatua. Isot pakkaukset on syytä laittaa pitkittäin hihnalle, etteivät ne tuki ja tuupi muita ostoksia.”
”Olisi kiva, jos tuotteet lastattaisiin hihnalle niin, että painavat tuotteet laitetaan ensin ja lopuksi vaikkapa ne jogurttipurkit ja muut, jotka voivat mennä rikki helposti. Palvelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lajitella asiakkaan ostoksia tästä näkökulmasta.”
”Voisitko tehdä ostopäätöksen jo ennen kassaa? Tai jos haluat jättää ostamatta jonkun tuotteen, niin vietkö sen paikalleen? Meidän työaikamme kuuluu helposti tuotteiden palauttamiseen oikealle paikalleen.”
Kommentit (157)
Kauppias on hyvä ja palkkaa riittävästi kassoja, niin ei tarvitse kenenkään hiiltyä.
- - eikä jättää jonossa sulavia jäätelöitään ym ostoksia niille sijoilleen.
Naurettavaa, että siinä vaiheessa, kun asiakas haluaa antaa rahansa pois, niin sitä varten pitää JONOTTAA..
Miksi marketissä ei ole katumuslaatikoita typeryksille? Ennen kassoja pieni arkkupakastin, jääkaappi ja laatikko, mihin voi jättää keräämänsä kapineet joita ei sitten ostakaan. Varmasti eivät vie takaisin, mutta tavaroita ei löytisi pilaantuneena väärältä hyllyltä.
Juuri tulin kaupasta, ja edellä oli taas kerran se veikkausmummo helvetistä. Piti jakaa jotain vanhaa peliä kahteen osaan, ja toinen veikkauskortille. Uudella kassalla meni hetki sen tekemiseen.
Sen jälkeen tarkistettiin TYHJIÄ arpoja ja ostettiin uusia.
Kyllä taas meinasi verisuonet poksua päässä. Miksi kaupoissa hoidetaan mitään muuta veikkaushommaa, kuin pelkkää selkeää lottomyyntiä? Sainpahan avautua. Haistakaa veikkausmummot paska =D
Vierailija kirjoitti:
Kauppias on hyvä ja palkkaa riittävästi kassoja, niin ei tarvitse kenenkään hiiltyä.
Naurettavaa, että siinä vaiheessa, kun asiakas haluaa antaa rahansa pois, niin sitä varten pitää JONOTTAA..
Monestiko sinä jätät jäätelöt sulamaan tavalliseen hyllyyn?
Oikea valitusosoite on K-kaupoissa kauppias.
S-kaupoissa myymäläpäällikkö/aluepäällikkö.
Lidlissä samoin.
Ei valitukset kassalle mitään auta, mä ainakin unohdan ne saman tien.
Kaupassa maksu ei voi olla mikään "mättölinja" , nopeesti vaan rahat pois. Kassakin voisi käyttäytyä asiallisesti , eikä hosuen viskoa ostoksia. Kun ostan enempi kerralla, niin toinen meistä mättää tavarat hihnalle ja toinen kassan jälkeen , pakkaa ripeästi ostokset. Pankkikortti maksamiseen ei montaakaan sekunttia mene , joten turha mitään veetuilua on esittää.
Todellakin seison jatkossakin tumput suorina ja odotan loppusummaa.
Aloitan yleensä pakkaamisen vasta kun olen maksanut tuotteet, mutta alan pakkaamaan jo aikaisemmin.
Käytän vain itsepalvelukassoja joten evvk. Onneksi kohta muita kassoja ei olekkaan niin loppuu nämäkin jutut.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos...että olen kassalla töissä, eihän mulla ole oikeesti mihinkään kiire. Pidän tauot, vetelen tavaroita ja lähden kotiin.
Asiakkaat siellä jonottaa toistensa takia, en mä niitä jonoja tee.😁
Et taida olla Lidlissä? Siellä on kai joku vaatimus, että kassan pitää piipata 1 tuote per sekunti. Kun on maksanut, seuraavan ostokset vyöryy jo päälle.
Ihme stressaamista kassalla?!
Kun itse aikanaan olin, asioin aina yhden asiakkaan kanssa kerrallaan. Hän sai maksaa ja pakata omaan tahtiinsa.
Mä sain saman liksan, otinko kymmenen vai sata asiakasta kassan läpi.
Ja joo, asiakkaat omalla käytöksellään ne jonot tekevät. Kukin tyylillään.
Itse hidastelen tahallani, koska tykkään saada ihmiset hermostumaan. Tulen paremmalle tuulelle kun näen jonkun hermostuvan. Aluksi nolotti, mutta se meni parin hidastelun jälkeen ohi. Suosittelen kokeilemaan ainakin jos joudutte käymään inhokki kaupassanne.
Kun onnpaljon ostoksia, lado ne hihnalta kärryyn ja mene pakkaamaan jonnekin sivuun. Koko kassa ruuhkautui, kun siinä aletaan pakkaamaan ja asettelaam niitä ostoksia.
Älkää jääkö kärryjenne kanssa seisomaan keskelle käytävää ja vaihtamaan kuulumisia, kun tuttu tulee vastaan.
Sinne maitohyllynkään eteen ei tarvii niitä kärryjä raahata, niin että kukaan muu ei sinne mahdu. Ne kärryt voi jättää kauemmaksi.
Onko se kapulan laittaminen niin kamalan vaikeeta, että sitä ei voi laittaa omien ostosten jälkeen. Takana tulevalle ne ovat usein aika kaukana, varsinkin nyt kun on turvavälit.
Etenkin näin koronana aikana, onko sinne kauppaan pakko mennä koko perheen kanssa? Ettekö osaa käydä kaupassa yksin?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulin kaupasta, ja edellä oli taas kerran se veikkausmummo helvetistä. Piti jakaa jotain vanhaa peliä kahteen osaan, ja toinen veikkauskortille. Uudella kassalla meni hetki sen tekemiseen.
Sen jälkeen tarkistettiin TYHJIÄ arpoja ja ostettiin uusia.
Kyllä taas meinasi verisuonet poksua päässä. Miksi kaupoissa hoidetaan mitään muuta veikkaushommaa, kuin pelkkää selkeää lottomyyntiä? Sainpahan avautua. Haistakaa veikkausmummot paska =D
No tämä!! Jos kaupassa on ihan pakko olla veikkauspiste, mieluummin sit kokonaan erikseen!
On paljon paikkakuntia ja kauppoja, joissa on Ärrä kaupan vieressä.
Mutku paljon mukavampi kaivaa ne stanan lippulaput keskellä kassajonoa.
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme joka saakelin kassan niissä tuotteitten hinnoissa. Mutta ethän sinä rassukka vähä-älyinen sitä ymmärrä.
Mulla ei ole koskaan niin paljon ostoksia, että pystyisin alkaa pakkaamaan niitä siinä samalla kun kassa vielä vetelee niitä läpi. Siinä ajassa kun minä olen bonuskorttia käyttänyt, on kassakin jo ne mun tavarat lähes kaikki merkannut.
Enemmän mua rassaa ne edelliset asiakkaat, jotka ei älyä siirtyä siitä hihnalta eteenpäin mun edestä, vaan alkaa laitella niitä korttejaan lompsaansa ja pakkailee niitä tavaroita siinä mun edessä niin, etten minä ylety siihen maksupäätteelle, kun mulla on vielä kärryt edessäni.
Ja tosiaan nuo veikkaus- ja lottojutut ja tupakkien haetuttamiset toisilta kassoilta jne joskus pännii. "Ja sitten vielä jos kattosit..." kääk!
Mutta kuitenkin nämä on niitä elämän pienimpiä murheita, jotka pitäisi osata ottaa rauhallisemmin. Itsepalvelukassa on kyllä kätevä, mutta onko sen tarkoitus sitten se, että kassahenkilökunta häviäisi kokonaan jossain vaiheessa, ei sekään hyvä asia olisi. Tarvitaan siinä itsepalvelukassoillakin kuitenkin joku olemaan neuvomassa, jos joku juttu ei menekään kuin pitäisi.
Vanhoilla ihmisillä saa mennä aikaa kassalla. Hyvä vaan jos vielä pystyvät itse hoitamaan asiansa, ja saavat puhua kassahenkilön kanssa.
Jos nuoremmat on niin köyhiä että aika on kortilla kuin palvelijalla jolla on hirveä kiire aamusta iltaan, niin sitten vaan hankkimaan enemmän varallisuutta että se köyhyys ja kiire loppuu.
Miten voin samaan aikaa vilauttaa bonuskorttia, pitää rahaa kädessä, pakata ja seurata päätteeltä kuinka paljon ostokset maksavat. Siihen päälle vielä käydä punnitsemassa hedelmät jos joskus harvoin sattuu käymään sellainen vahinko.
Valittavien myyjien kannattaisi vaihtaa alaa ja ryhtyä esim. puistosiivoojiksi tai vaihtaa ala muuhun mikä ei vaadi sosiaalisia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on työaika. Sama se on miten sen päivän viettää.
Voi, ei meitä myyjiä haittaa ollenkaan! Minulla palkka juoksee 7,5h ajan eikä siihen vaikuta palvelenko yhden asiakkaan vai tuhat. Myös lakisääteiset tauot pidän ajallaan, oli kaupassa ruuhkaa tai ei. Valitettavasti muilla asiakkailla ei ole yhtä pitkiä hermoja, jostain syystä jonotus nostaa aina ketutuskäyrää.
Luojan kiitos...että olen kassalla töissä, eihän mulla ole oikeesti mihinkään kiire. Pidän tauot, vetelen tavaroita ja lähden kotiin.
Asiakkaat siellä jonottaa toistensa takia, en mä niitä jonoja tee.😁