Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan kyselyt

Vierailija
03.04.2021 |

En ole halunnut täyttää kaikkia kyselyitä appissa. Hoitaja on 2 kertaa käskenyt täyttämään ja olen kieltäytynyt. Meneekö tästä ilmoitus lastensuojeluun?

Olemme ihan tavallinen perhe, työssäkäyviä akateemisia (tällä ei pitäisi ainakaan olla edes väliä), emme käytä päihteitä eikä kotona ole väkivaltaa. Meillä on hyvät tukiverkot myös. Nämä kerroin neuvolassa, mutta käskettiin vielä kirjallisesti täyttämään sovellukseen, jotta on ns mustaa valkoisella.

En tiedä tekeekö raskaus herkäksi, mutta tuntuu, että neuvola on kuin oikeudenkäyntiä - koko ajan pitää todistella etten ole vaaraksi lapselle, syö väärin tai että seksi kulkee. Sitäkin noissa kyselyissä udellaan. Ei luoteta, kun suullisesti kerron miten on.

Ruokavalioni moitittiin, sillä erehdyin kertomaan, etten käytä maitotuotteita tai kevyttuotteita. Margariiniakin vältän. Olen käynyt yksityisellä vähintään kerran vuodessa laajoissa verikoepaketeissa ja kaikki tulokset ovat erinomaisia, ruokavalioni on siis kunnossa, mutta ei vastaa thl suosituksia. Tästäkin tuli käsky raskauden ajaksi alkaa juomaan maitoa.

Olen jotenkin pettynyt muutenkin,. Minun huoleni ja kysymykseni ei kiinnosta, vain se, vastaanko oikein kyselyihin ja teenkö kaiken juuri kuten thl ohjeistaa.

Meneeköhän meistä lastensuojeluun nyt tieto, koska en ole hoitajan mukaan yhteistyökykyinen ja puolisonikin epäilyttää, koska emme täytä kyselyitä?

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on selvästi joillekin tosi luotaantyöntävää, että kysellään yksityisasioista. Vaikka tarkoitushan on todella hyvä eli varhainen tuki ja lapsen ongelmien ennaltaehkäiseminen. Auttaisiko, jos asettuisit neuvolan terveydenhoitajan asemaan: miettisit, miten hän pystyy tekemään työtään parhaalla mahdollisella tavalla, jos perheet suhtautuvat rutiinikyselyihin kyttäämisenä ja uteluna. Miten voi auttaa, jos ei saa tietoa perheen todellisesta tilanteesta? Se on kyllä todella kurjaa, jos huoliasi ja kysymyksiäsi ei kuulla. Siinä tapauksessa pyytäisin terkkarin vaihtoa.

Ideahan pitäisi olla täysin päinvastoin. Neuvolan pitäisi olla perhettä varten, eikä perheen tule työllistää turhaa palvelua. Perheen juoksuttaminen neuvolassa on kaikki pois perheen ajasta, lasten hyvinvoinnista sekä yhteiskunnan tuottavuudesta. Tällä saadaan vain syntyvyys laskuun, kun jokaisen aika on aina rajallinen. Jokainen osaa kyllä kysyä apua, jos sitä tarvitsee ja useimmat eivät tarvitse. Neuvolan palvelut ovat lähtökohtaisesti aivan turhia ja ne jotka niitä tarvitsevat ovat pahasti syrjäytyneitä tai todella uusavuttomia. Normaali perhe ei niitä tarvitse. Tämä on vaan asia, joka neuvolan tulisi ymmärtää, eikä kuvitella olevansa korvaamattomia. Lapsia saavat naiset ovat kuitenkin osaavat hakea itse tiedon mm. internetistä, joten ei ole enää paluuta 60-luvun Arvo Ylpön neuvoloihin, jolloin tiedon saanti oli rajallista.

Huh huh mikä asenne sulla. Maailmanluokan terveydenhuolto turhaa kun kaikki voi googlettaa. Ja kaikki ovat itse yhteydessä lääkäriin jos kokevat tarvitsevansa apua, turha pyrkiä esim päihdeongelmien varhaiseen tunnistamiseen? Huh huh.

Vierailija
162/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuuttani googletin noita kyselylomakkeita. Paljon oli sellaista jossa neuvola ei vaan voi auttaa. Jos vanhemmat vastaa ettei seksielämä lapsiperheessä suju niin minkä neuvola sille voi...Tuleeko neuvolasta joku kenties antamaan makuuhuoneeseen vinkkejä. Tai jos vastaa ettei saa lastenhoitoapua läheisiltä: tuskin neuvola järjestää lapsenvahtia että vanhemmat pääsee treffeille. Enkä usko että neuvola järjestää töitäkään jos kyselyyn vastaa että taloudellinen tilanne huolestuttaa.

Hyvin sanottu! Miksi sit neuvola kysyy tollasia, kun eivät voi auttaa noissa asioissa?? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotain keskustelukäyntejä tarjoavat parisuhdeongelmiin?

Vierailija
164/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerääkö neuvola noita tietoja johonkin eteenpäin kuin vain omiin tarpeisiin? On todella outoa kysellä makuukammari elämästä kautta tulo asioihin, kun eivät voi auttaa noissa asioissa... 

Vierailija
165/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotain keskustelukäyntejä tarjoavat parisuhdeongelmiin?

Ai neuvola itse järkkäisi parisuhde terapiaa, no ei järjestä. Ne palvelut on muualla, ja niihin pitää itse hakeutua, ja maksaa. 

Vierailija
166/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran neuvola hoitaa vain lapsia, miksi helvetissä se terveydenhoitaja ylentää itsensä seksuaaliterapeutiksi? Ja kaikkien alojen asiantuntijaksi?

Ihan laitonta tollanen, sitten pitäisi laittaa asiakas toisen palvelun piiriin, johon kuuluisi. Ei neuvolan terkkarin tehtävänä ole olla mikään seks terapeutti, kela-asiantuntija jne. 

Vierailija
167/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kyselyissä kannattaa aina vastata suositusten mukaan. Sun elämä ei kuulu heille millään tavalla.

Vierailija
168/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola kyttää ja kerää monia tietoja vaan. Monilla tiedoilla eivät tee yhtään mitään, eivät liity mitenkään lapseen. Ainahan voi kysyä neuvolassa, että mihin näitä tietoja kerätään, mitä niillä tiedoilla tehdään, onko ne vain neuvolan tiedoissa vai lähetetäänkö niitä johonkin eteenpäin. On ihan perusteltua kysyä noita ja kyseenalaistaakin, kun nykyisin on kaikenmaailman tietoturvavuotoja, tietoja kerätään luvatta ym. 

Vierailija
169/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin koin rasittavana kun just synnyttäneenä piti käydä vielä ehkäisyä näin melkeen 40 vuotiaana jonkun tätin kanssa läpi, ja seksiasioita, eikä kehdannu sanoa että nämä on mun omia asioita, tuntui et kaikki hyvä omassa suhteessa valuu hiekkana käsien läpi niiden kyselyjen takia

Vierailija
170/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin koin rasittavana kun just synnyttäneenä piti käydä vielä ehkäisyä näin melkeen 40 vuotiaana jonkun tätin kanssa läpi, ja seksiasioita, eikä kehdannu sanoa että nämä on mun omia asioita, tuntui et kaikki hyvä omassa suhteessa valuu hiekkana käsien läpi niiden kyselyjen takia

Voi sanoa ihan suoraan, että ehkäisy asiat on ajantasalla. Ja seksi asiat ei kuulu terkkarille, ei tee tiedolla mitään esim kuinka usein harrastat sitä. Ja jos epäilyttää miksi kyselee sänky asioita, niin voi kysyä minkä takia kyselee.. 

Vierailija
171/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon terkkarille että harrastan sitä 4 kertaa vuodessa lauantaisin saunan jälkeen lähetyssaarnajassa pimeässä huoneessa yöpaita päällä kumppanin kanssa. 

Vierailija
172/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko udellaan seksistä? Taas yksi plussa et jäin lapsettomaksi.

No sinä et selvästi ole sitäkään osannut kun ei kerta ole lasta kuulunut. 

Vierailija
173/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
174/177 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
175/177 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
176/177 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vastais minäkään, tehööt lasun ,mutta eihän tuosa ole edes aihetta. sittten teet sinäkin ylempiin asteisiin moisesta valituksen. on niin tyhmä  toi tyyppi.

Vierailija
177/177 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolat haluaa kerätä liikakin tietoja!? Mihin ne niitä edes tarvitsee.... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme