Neuvolan kyselyt
En ole halunnut täyttää kaikkia kyselyitä appissa. Hoitaja on 2 kertaa käskenyt täyttämään ja olen kieltäytynyt. Meneekö tästä ilmoitus lastensuojeluun?
Olemme ihan tavallinen perhe, työssäkäyviä akateemisia (tällä ei pitäisi ainakaan olla edes väliä), emme käytä päihteitä eikä kotona ole väkivaltaa. Meillä on hyvät tukiverkot myös. Nämä kerroin neuvolassa, mutta käskettiin vielä kirjallisesti täyttämään sovellukseen, jotta on ns mustaa valkoisella.
En tiedä tekeekö raskaus herkäksi, mutta tuntuu, että neuvola on kuin oikeudenkäyntiä - koko ajan pitää todistella etten ole vaaraksi lapselle, syö väärin tai että seksi kulkee. Sitäkin noissa kyselyissä udellaan. Ei luoteta, kun suullisesti kerron miten on.
Ruokavalioni moitittiin, sillä erehdyin kertomaan, etten käytä maitotuotteita tai kevyttuotteita. Margariiniakin vältän. Olen käynyt yksityisellä vähintään kerran vuodessa laajoissa verikoepaketeissa ja kaikki tulokset ovat erinomaisia, ruokavalioni on siis kunnossa, mutta ei vastaa thl suosituksia. Tästäkin tuli käsky raskauden ajaksi alkaa juomaan maitoa.
Olen jotenkin pettynyt muutenkin,. Minun huoleni ja kysymykseni ei kiinnosta, vain se, vastaanko oikein kyselyihin ja teenkö kaiken juuri kuten thl ohjeistaa.
Meneeköhän meistä lastensuojeluun nyt tieto, koska en ole hoitajan mukaan yhteistyökykyinen ja puolisonikin epäilyttää, koska emme täytä kyselyitä?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, kun itselläni on aivan toinen kokemus neuvolasta. Minulle on oltu todella ystävällisiä ja avuliaita, eikä todellakaan ole udeltu mistään minun ja mieheni seksielämästä. Tämä ei ole tullut esille yhtään missään. Ollaan kyselty vointia ja jos jokin on mietityttänyt itseäni, niin keskusteltu siitä. Täytettävistä kyselyistä minulle mainittiin alussa, mutta en kyllä ole muistanut niitä tähän mennessä täyttää eikä kukaan niistä ole ainakaan tähän mennessä kysellytkään ja olen jo selvästi yli raskauden puolivälin. Ihan mielelläni ne kyllä voin täyttää, jos on tarpeen. Olen kokenut neuvolan todella kivaksi paikaksi ja kokenut saavani sieltä tarvittavaa tukea raskauden aikana. Terveisiä Tampereelta.
Muutaman kuukauden kokemus?
Kyllä? Mitä siitä? Montako vuotta neuvolassa tulisi olla pyörittynä, jotta olisin pätevä kommentoimaan? 🙂
Ehkä paikkakuntakohtaista tai terveydenhoitajakohtaista. Turha teilata kuitenkaan kaikkea neuvolatoimintaa. Ei tämä toki lainkaan vähennä aapeen kokemaa huonoa tai ikävää kohtelua.
24
No ehkä vähän enemmän kuin muutama kuukausi.
No voin kyllä osaltani vahvistaa hyvän kokemuksen Tampereelta. Kokemusta nyt jo muutama vuosi. Täytin sen kyselyn rehellisesti, ja neuvolan tädin mielestä voi ja punainen maito oli hyvä juttu. Vaikka totesikin, että kyllähän hänen kuuluisi rasvattomia suositella.
Enkä nyt keksi mitään valittamista oikein mistään asiaan neuvolaan liittyvästä. Ei ole kauheasti mitään udeltu. Ollaan vaan kerrottu, että raha-asiat ja parisuhde on kunnossa niinkuin totta olikin ja se siitä.
Vaikea uskoa, että aloittaja on akateeminen. Älyn taso ei kyllä päätä huimaa.
Suomalainen neuvola ei vastaa äitien tarpeita ja toiveita, se on luettavissa tältäkin palstalta. Monelle ollut todellinen pettymys. Koko järjestelmä joutaisi laittaa uusiksi. Kysyä asiakkailta mitä he toivoisivat käynneiltä. Terveydenhoitajan asiallinen käytöskään ei ole itsestäänselvyys, saa jopa pelätä neuvolaan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että aloittaja on akateeminen. Älyn taso ei kyllä päätä huimaa.
Samaa mieltä. On joku elämämkolu joka luulee tietävänsä paremmin. Näitä riittää neuvolassa. Lasu tulee aina yllärinä vaikka ollaan niin hyvää vanhempaa muka.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen neuvola ei vastaa äitien tarpeita ja toiveita, se on luettavissa tältäkin palstalta. Monelle ollut todellinen pettymys. Koko järjestelmä joutaisi laittaa uusiksi. Kysyä asiakkailta mitä he toivoisivat käynneiltä. Terveydenhoitajan asiallinen käytöskään ei ole itsestäänselvyys, saa jopa pelätä neuvolaan menoa.
Edelleenkään, neuvola ei ole äitiä vaan vauvaa varten! Näin neuvolassa työskentelevänä ärsyttää, kun hyvätuloiset odottavat ties mitä palvelua ja huomiota. Sitä voi hakea omalla rahalla muualta jos kokee tarvitsevansa. Neuvolassa katsotaan, että sikiö voi hyvin ja varmistetaan, että vanhemmat on kelvolliset. Jos huolta, viedään asia eteenpäin.
Vanhemmat saa hakea viihdytyksebsä muualta, ei sitä verovaroilla pidä kustantaa. Ihmeellisen vaikeaa tuntuu olevan tämän ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kyselen samassa ketjussa. Tullaanko neuvolasta rutiinisti kotikäynnille tekemään tupatarkastus ennen lapsen syntymää? Kun joskus oon näistä kotikäynneistä kuullut.
Meillä on 5 lasta, esikoisen kohdalla tehtiin tupatarkastus. Sitä se nimenomaan oli. Syynättiin parvekekin. Kaikkiin huoneisiin kurkittiin. Sen jälkeen ei olla tehty. Ollaan muutettu kerta jos toinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään, neuvola ei ole äitiä vaan vauvaa varten! Näin neuvolassa työskentelevänä ärsyttää, kun hyvätuloiset odottavat ties mitä palvelua ja huomiota. Sitä voi hakea omalla rahalla muualta jos kokee tarvitsevansa. Neuvolassa katsotaan, että sikiö voi hyvin ja varmistetaan, että vanhemmat on kelvolliset. Jos huolta, viedään asia eteenpäin.
Vanhemmat saa hakea viihdytyksebsä muualta, ei sitä verovaroilla pidä kustantaa. Ihmeellisen vaikeaa tuntuu olevan tämän ymmärtäminen.
Neuvolan terveydenhoitaja, minä en toivonut neuvolan terveydenhoitajalta kuin asiallista kohtelua. Nälviminen ja epäasiallinen kohtelu pilasi minun neuvolakäynnit. Miksi moni terveydenhoitaja on niin ilkeä? En ollut vaatimassa mitään viiden tähden palveluita enkä ole rikas. Vaan ihan asiallisia peruskäyntejä. Mitä sinä tarkoitat että neuvola on vain vauvaa varten? Väärä asenne on sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan terveydenhoitaja, minä en toivonut neuvolan terveydenhoitajalta kuin asiallista kohtelua. Nälviminen ja epäasiallinen kohtelu pilasi minun neuvolakäynnit. Miksi moni terveydenhoitaja on niin ilkeä? En ollut vaatimassa mitään viiden tähden palveluita enkä ole rikas. Vaan ihan asiallisia peruskäyntejä. Mitä sinä tarkoitat että neuvola on vain vauvaa varten? Väärä asenne on sinulla.
Yleensä ihminen aa sellaista kohtelua kuinhakee. Jos on tyly henkilökunnalle nin mitä odotat heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihminen aa sellaista kohtelua kuinhakee. Jos on tyly henkilökunnalle nin mitä odotat heiltä.
Ei se aina noin mene. Meidän alueella oleva terveydenhoitaja valikoi äideistä ne, joille voi olla ilkeä ja satuttaa sanoillaan. Monen äidin kertomana kuulee miten pahasti kohdellaan, vaikka oma käytös olisi normaalia. Mutta kuka pystyy pitemmän päälle sietämään solvauksia, ettei jo itse jo reagoisi lopulta takaisin. Minut terveydenhoitaja kertoi valinneen siksi nälvimisen kohteeksi, kun olin herkän näköinen. Asiaa selviteltiin valvovan viranomaisen toimesta. Henkisesti sairaita ihmisiä työskentelee neuvoloissa, se on ollu minulle järkytys todeta. Pitäisi älytä jäädä sairaslomalle ja hoitaa itseään. Äidit kärsii tästä kovasti.
Meille sanottiin, että ne kyselyt on pakollisia ja kummankin pitää täyttää ne erikseen. Mitä tapahtuu, jos emme täytä? Mies ei suostu.
Haha, miten ne kyselyt muka olisivat pakollisia kun koko neuvola on vapaaehtoinen? Miten voi olla näin heikko tietous aikuisilla ihmisillä asioista?
Uskomatonta kirjoitti:
Haha, miten ne kyselyt muka olisivat pakollisia kun koko neuvola on vapaaehtoinen? Miten voi olla näin heikko tietous aikuisilla ihmisillä asioista?
Mietin vain minkä leiman lapsi saa jos emme tottele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt äitiysneuvolasta vai lastenneuvolasta? Ensimmäisessä seurataan myös äidin vointia.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa ei ole koskaan ollut ongelmia ja he sentään ovat terveydenhuollon asiantuntijoita ja korkeasti koulutettuja lastenlääkäri ja terveydenhoitaja. Sitten tuli samanlaiset kyselyt päiväkodissa vaikka lapsi on neuvolassa saanut kiitettävät arvostelut kaikesta. Keskustelua keskustelujen jälkeenkin, Sanottakoon, että lapsella on fysiologinen sairaus joka on erikoislääkärin hoidossa ja seurannassa. Muuten on kognitiivisilta kyvyiltään edellä kehityksessä. Siitä tehtiin sellainen juttu, että on keskusteltu varmaan kaikkien päiväkodin järjestämien asiantuntijoiden kanssa. Heillä ei ole siihen asiantuntemusta mutta huoli miten voidaan tukea. Onneksi tuosta päiväkodista pääsee eroon ja tarkoitus olisi häipyä koko paikkakunnalta koska vanhemmillekin tuli jo hirveä stressi noista huolenaiheista, joihin heillä ei ole minkään valtakunnan asiantuntemusta. Itsellämme on myös korkeakoulutus ja työpaikat sekä omistusasunto, ei ole mitään ongelmia joihin voisi tarttua eikä ole tartuttu koskaan neuvolassa kun ei ole pienintäkään aihetta.
Meilläkin on työpaikat ja omistusasunto.
Turha siis tulla kaiken maailman asiantuntijoiden neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin, että ne kyselyt on pakollisia ja kummankin pitää täyttää ne erikseen. Mitä tapahtuu, jos emme täytä? Mies ei suostu.
Ei siinä mitään tapahdu, en minäkään ole täyttänyt kaikkia kyselyitä mitä on vaadittu. Minulta vaan kyseltiin suullisesti samoja kysymyksiä. Olette silti neuvolan asiakkaita siinä missä muutkin tasavertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja on siellä töissä. Töissä pitäisi osata käyttäytyä.
Äiti on raskaana, valvonut. Väsynyt, kipeä. Pitää ymmärtää, että silloin ei aina jaksa kaikkea paskaa, mitä eteen työnnätte.
Jos kerran neuvola hoitaa vain lapsia, miksi helvetissä se terveydenhoitaja ylentää itsensä seksuaaliterapeutiksi? Ja kaikkien alojen asiantuntijaksi?
Näin käy kun systeemi muuttuu ja on olemassa enää vain systeemiä itseään varten. Sam työkkärin kanssa. Vaikka tuntuisi miten älyttömältä niitten vaatimukset tai kehotukset hakea jotain paikkaa, parempi vaan tehdä. Muuten joutuu loputtomaan selvityspyyntökierteeseen ja tukien maksamisen katkeamisiin. Naurettavaa pelleilyä, kyllä.
Täytä ne kyselyt parhain päin eli neutraalisti, älä ikinä valita väsymystä tai kerro että on ongelmia. Toki jos oma jaksaminen on loppu yms. niin apua tuleekin pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän isän edes ole pakko osallistua neuvolakäynneille. Mitään pakollisia kyselyitä ei kyllä ole omalle kohdalle osunut muutenkaan.
Mutta se vasta on mystistä kun ei ole huolenaihetta tikulla etsimälläkään ja suurennuslasilla. Silti otetaan silmätikuksi päiväkodissa vaikka asia on asiantuntijan hoidossa ei ole heidän asiansa huolestua. Huolestukoon enemmän muista väkivaltaisista lapsista jotka lyövät ja hakkaavat muita sekä tönivät. Vähät resurssit voisi kohdentaa niin että niistä hyötyisivät oikeasta tukea tarvitsevat. Itse en löydä tuen tarvetta mitä tarvitsisimme meidän perheellemme.