Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän. Kun eläkeläisten määrä vähenee ei nuoremmat pysty sitä ostovoimaa korvaamaan, työttömyys lisääntyy kaupan alalla ja palvelualalla.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä ja automaatio on vienyt viimeisen 2 vuoden aikana jo saman verran työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kadehdi ökyeläkeläisäitini eläkettä sinänsä, itse olen pienituloinen akateeminen, enkä ikinä ole käyttänyt paljon rahaa. Mikä ärsyttää on äitini asenne tilanteeseen. Ensiksikin hän on vakuuttunut, että on eläkkeensä ansainnut (alle 30 vuoden työura, eläke määräytyi kahden viimeisen työvuoden törkeän palkan perusteella, jossa siis ikälisät ja hänellä lukion lehtorina kaikki mahdolliset ylityötunnit, eläkeikä 60 v), ja lisäksi säälii minua jatkuvasti. Hänestä on niin kurjaa, että minulla menee niin huonosti. Menee kai, kun ihan aikuisten oikeasti maksan tuloistani puolet veroa ja 600 euroa kuukaudessa YEL-maksua. Itselle jää niin vähän tuloja, että olisin oikeutettu asumistukeen. En ole tosin viitsinyt hakea, koska äitini ei varmaan saisi öitään nukuttua jos saisi jotenkin selville asian. Itkisi siellä palatsissaan, että kuinka huonosti omalla lapsella menee.
Mikset ole lukenut itsellesi kunnon ammattia, esim. se lukion lehtori kuten äitisi.
Turha marista, jokainen on oman onnensa seppä.
Taidat olla aika mammanpoika tai tyttö kun pelkäät äitisi mielipiteitä.
Itse olen tehnyt kansantalouden kannalta todella paljon merkittävämpää työtä kuin opetus. Palkka vaan on ollut pieni, vaikka osaamisvaatimukset paljon suuremmat kuin opettajilla. Mutta totta turiset, oma moka. Jos vaan me kaikki oltaisiin julkisella sektorilla opettamassa lapsille ruotsin alkeita, Suomi olisi mahtava maa.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan hyvätuloinen enkä paljoa valitakaan, mutta kyllä itsekin ihmettelen sitä että edelleen työssä käyvät vanhempani jotka ovat eläkeiän täyttäneitä, nostavat pelkkiä eläkkeitä tuhansia euroja, oman nykyisen palkkansa päälle.
Minimieläkkeet on tosi pienet niille köyhille eläkeläisille, mutta noita ökyeläkkeitä voisi munkin mielestä rajata. Ei tunnu jotenkin kohtuulliselta että porukka nostaa 4000 euroa (tai paljon yli) kuussa pelkkää eläkettä kun edes sairaanhoitaja ei pääse noille tuloille.
Katso täältä eläkkeiden suuruudet. Ökyeläkkeitä ei juuri ole.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…
Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa, kun työttömyyskorvauksia 5 miljardia.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Ei kukaan nosta eläkettä yli 4000 EUR ja etenkään ei nosta sitä palkkansa päälle koska eläkeläinen ei edes saa palkkaa.
Voi tätä tyhmyyden määrää !!!
No ihan varmasti nostaa. Eläkettä saa nostaa tietyn iän ylittäessään ja silti saa käydä ainakin osa-aikaisesti töissä (omat vanhempani tekevät 3 ja 4 päiväistä viikkoa)
No ihan varmasti ei nosta eivät edes vanhempasi.
Kyllä eläkeläinen saa käydä töissä ihan niin pitkään kuin huvittaa, jos töitä vain löytyy. Myönnettyyn eläkkeeseen se ei vaikuta yhtään. Ainoa, mikä siihen vaikuttaa, on sitten verotus. Se voi nousta aika isoksikin, kun tulot kasvaa. Ja saa käydä ihan kokopäivätöissä, ei siinä ole mitään rajaa.
Itse kävin töissä vielä eläkkeen päällekin jonkun aikaa, ja sitten myös jonkun aikaa vielä osa-aikaisena. Jaksoin hyvin. Eläke tuli sen suuruisena kuin se oli myönnetty, ja siihen vielä palkka päälle. Mutta verottaja kahmaisi sitten aika mukavasti.
Ja jos tekee töitä 68-vuotiaaksi asti, se nostaa vielä sitä eläkettäkin. Sen jälkeen saadut palkkatulot ei vaikuta enää eläkkeeseen.
Olet oikeassa mutta ei ole tästä maailmasta että saisi 4000 euroa eläkettä palkkatulojen päälle, teoriassa olisi mutta ei sellaisia monia ole tuskin ainuttakaan-
Mun isä jäi eläkkeelle ja jatkoi sen jälkeen pari vuotta kokopäivätyössä. Nyt tekee vielä ajoittain keikkaa. Saa eläkettä yli 5000e kuukaudessa bruttona. Eli silloin kuin sai eläkkeen plus palkan niin sai aika muhevan summan kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan hyvätuloinen enkä paljoa valitakaan, mutta kyllä itsekin ihmettelen sitä että edelleen työssä käyvät vanhempani jotka ovat eläkeiän täyttäneitä, nostavat pelkkiä eläkkeitä tuhansia euroja, oman nykyisen palkkansa päälle.
Minimieläkkeet on tosi pienet niille köyhille eläkeläisille, mutta noita ökyeläkkeitä voisi munkin mielestä rajata. Ei tunnu jotenkin kohtuulliselta että porukka nostaa 4000 euroa (tai paljon yli) kuussa pelkkää eläkettä kun edes sairaanhoitaja ei pääse noille tuloille.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…Ei niitä ole ehkä prosentuaalisesti paljon, mutta jos laskee yhteen kaikki yli 3000e kuukausieläkettä nostavat naiset niin on heitäkin jo 33,500. Miehiä jotka tienaavat vähintään 3000e kuukausieläkettä on 84,500. Eli yhteensä meillä on 118 000 eläkeläistä joiden kuukausieläke on vähintään 3000 euroa.
Eli kyllä noita suuria summia maksetaan ihan törkeät määrät joka kuukausi. Toki pieniäkin eläkkeitä nostetaan paljon, mutta tässä en näekään niin suurta moraalista ongelmaa.
Ei 3000 eläke ole kovin suuri, itsekin saan sen verran, työuraa kylläkin on yli 40 vuotta,
Kyllä tuo on suuri eläke, kun meillä 4 hengen perheen nettotulot yhteensä 2460: puolison palkka nettona 1600 (kokoaikatyö, vuorotyö kaupassa), minun työmarkkinatuki 660 ja lapsilisät 2 lapsesta 200. Vuokralla asutaan ja auto pakko olla. Ei saada muita tukia.
Molemmilla vanhemmilla ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.
Ei perikuntien asuntoja saada tulevaisuudessa myydyksi, kun ei nuoremmat saa edes lainaa.
Ja kun tulee sähköauto, ei ole siihen rahaa eli puoliso ei pysty käymään enää töissä.
Sähköauto ei tule ennenkuin infra on rakennettu, menee useita vuosia, sähköautojen hinnat ovat silloin halvempia kuin nykyiset. Nykyisin nuoret ovat kuin pikkulapsia, jos esitetään tulevaisuuden näkymiä he luulevat että nyt HETI sähköauto tulee ja vie kaiken. Ei tule, bensalla ajetaan vielä 20 vuotta.
Tasan ei käy onnenlahjat. Reiluus on tästä yhteiskunnasta kaukana.
Jos Putin päättää pönkittää suosiotaan kotimaassa liittämällä Suomen provinssin takaisin emämaan yhteyteen, menkööt eläkeläiset vastaan. Heillä on täällä eniten menetettävää.
Tulevaisuudessa työpaikkoja menetetään hirveästi, kun nuorilla ei ole ostovoimaa. Näkeehän se nytkin, kun on sukulaisia ja naapureita eläkkeellä ja vertaa sitä nuorempiin sukupolviin. Meidän kerrostalossa yksin asuvilla eläkeläisnaisilla on omistusasunto, oma auto, koira, käyvät usein parturissa.
Eläkkeellä olevilla sukulaisilla taas pariskunnilla kaksikin autoa, omakotitalot, mökit, rahaa käydä joka vuosi ulkomailla ja usein parturissa, ostavat Marimekkoa ja Nansoa. Nuoremmat ei pysty samaan.
Ollaan oltu puolison kanssa yhdessä vuodesta 1995, ei ole vielä ollut rahaa lähteä ulkomaille, ei edes laivalla päiväksi Viroon tai 6 tunniksi Tukholmaan.
Ei polteta tupakkaa eikä juoda alkoholia ollenkaa, parturissa en käy. Auto on puolison vuorotyön vuoksi, mutta kun palkka kokoaikatyöstä vain 1600 netto ja vielä vuorotyö. 2 lasta kyllä on. Ja itsellä töitä silloin tällöin, mutta silloin täytyy säästää ruokaan, koska työmarkkinatuki 660 ei 4 hengen perheellä riitä mihinkään, lapset kasvaa ja vaatteita on heille ostettava.
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei käy onnenlahjat. Reiluus on tästä yhteiskunnasta kaukana.
Kuka sinulle on luvannut reilun yhteiskunnan tai elämän ?
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa työpaikkoja menetetään hirveästi, kun nuorilla ei ole ostovoimaa. Näkeehän se nytkin, kun on sukulaisia ja naapureita eläkkeellä ja vertaa sitä nuorempiin sukupolviin. Meidän kerrostalossa yksin asuvilla eläkeläisnaisilla on omistusasunto, oma auto, koira, käyvät usein parturissa.
Eläkkeellä olevilla sukulaisilla taas pariskunnilla kaksikin autoa, omakotitalot, mökit, rahaa käydä joka vuosi ulkomailla ja usein parturissa, ostavat Marimekkoa ja Nansoa. Nuoremmat ei pysty samaan.
Marimekon osakkeita kannattaakin ostaa, kurssi on nousussa.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Ei kukaan nosta eläkettä yli 4000 EUR ja etenkään ei nosta sitä palkkansa päälle koska eläkeläinen ei edes saa palkkaa.
No ihan varmasti nostaa. Eläkettä saa nostaa tietyn iän ylittäessään ja silti saa käydä ainakin osa-aikaisesti töissä (omat vanhempani tekevät 3 ja 4 päiväistä viikkoa)
Kyllä eläkeläinen saa käydä töissä ihan niin pitkään kuin huvittaa, jos töitä vain löytyy. Myönnettyyn eläkkeeseen se ei vaikuta yhtään. Ainoa, mikä siihen vaikuttaa, on sitten verotus. Se voi nousta aika isoksikin, kun tulot kasvaa. Ja saa käydä ihan kokopäivätöissä, ei siinä ole mitään rajaa.
Itse kävin töissä vielä eläkkeen päällekin jonkun aikaa, ja sitten myös jonkun aikaa vielä osa-aikaisena. Jaksoin hyvin. Eläke tuli sen suuruisena kuin se oli myönnetty, ja siihen vielä palkka päälle. Mutta verottaja kahmaisi sitten aika mukavasti.
Ja jos tekee töitä 68-vuotiaaksi asti, se nostaa vielä sitä eläkettäkin. Sen jälkeen saadut palkkatulot ei vaikuta enää eläkkeeseen.
Olet oikeassa mutta ei ole tästä maailmasta että saisi 4000 euroa eläkettä palkkatulojen päälle, teoriassa olisi mutta ei sellaisia monia ole tuskin ainuttakaan-
Mun isä jäi eläkkeelle ja jatkoi sen jälkeen pari vuotta kokopäivätyössä. Nyt tekee vielä ajoittain keikkaa. Saa eläkettä yli 5000e kuukaudessa bruttona. Eli silloin kuin sai eläkkeen plus palkan niin sai aika muhevan summan kuukaudessa.
Hienoa onnea isällesi, hänellä on täytynyt olla pitkä ansiokas työura, hän on eläkkeensä ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa, kun työttömyyskorvauksia 5 miljardia.
Tavoite on että työttömyyskorvaukset olisivat 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan oltu puolison kanssa yhdessä vuodesta 1995, ei ole vielä ollut rahaa lähteä ulkomaille, ei edes laivalla päiväksi Viroon tai 6 tunniksi Tukholmaan.
Ei polteta tupakkaa eikä juoda alkoholia ollenkaa, parturissa en käy. Auto on puolison vuorotyön vuoksi, mutta kun palkka kokoaikatyöstä vain 1600 netto ja vielä vuorotyö. 2 lasta kyllä on. Ja itsellä töitä silloin tällöin, mutta silloin täytyy säästää ruokaan, koska työmarkkinatuki 660 ei 4 hengen perheellä riitä mihinkään, lapset kasvaa ja vaatteita on heille ostettava.
Ja asutaan vuokralla, ei olla saatu lainaa. Kyllä on ihan erilainen elämä kuin vanhemmilla, jotka pääsi suoraan kansakoulusta töihin, on omakotitalot, mökit, rahaa käydä 6 viikon välein parturissa, rahaa käydä joka vuosi ulkomailla, kaupungilta saivat halvalla uimahallikortit,
Me asutaan vuokralla kolmiossa eikä saada 3 tutkinnon suorittamisesta mitään palkaksi, jotain työmarkkinatukityötä ja toinen 1600 netto kaupan alalla.
Mutta en osallistu vanhempien enkä puolison vanhempien hoitoon. Jättäkööt ulkomaanmatkat väliin ja ostakoot siivouspalvelut itse.
<<Mutta en osallistu vanhempien enkä puolison vanhempien hoitoon.>>
Ei kai sinua ole kukaan pyytänytkään. Vanhukset eivät ensinnäkin tarvitse hoitoa (tiedän koska itse olen 75 vuotias). Sairauksiin meillä saa hyvin hoitoa. Pysytelkää nuoret erossa meidän vanhempien elämästä, eikö teillä ole omaa elämää kun pitää vanhempien elämään sekaantua.
Viisas vanhus kirjoitti:
Ei kai sinua ole kukaan pyytänytkään. Vanhukset eivät ensinnäkin tarvitse hoitoa (tiedän koska itse olen 75 vuotias). Sairauksiin meillä saa hyvin hoitoa. Pysytelkää nuoret erossa meidän vanhempien elämästä, eikö teillä ole omaa elämää kun pitää vanhempien elämään sekaantua.
Ei näytä pärjäävän, tarvitaan apua, kun on lonkkaleikkausta ja muuta. En tiedä miksei kodinhoitajat tule vai eivätkö halua maksaa.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Tässä ihan faktatietoa:
https://www.ilmarinen.fi/henkiloasiakas/elakkeella/elakkeella-toissa/
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…Ei niitä ole ehkä prosentuaalisesti paljon, mutta jos laskee yhteen kaikki yli 3000e kuukausieläkettä nostavat naiset niin on heitäkin jo 33,500. Miehiä jotka tienaavat vähintään 3000e kuukausieläkettä on 84,500. Eli yhteensä meillä on 118 000 eläkeläistä joiden kuukausieläke on vähintään 3000 euroa.
Eli kyllä noita suuria summia maksetaan ihan törkeät määrät joka kuukausi. Toki pieniäkin eläkkeitä nostetaan paljon, mutta tässä en näekään niin suurta moraalista ongelmaa.
Ei 3000 eläke ole kovin suuri, itsekin saan sen verran, työuraa kylläkin on yli 40 vuotta,
No 3000 tuntuu kyllä aika suurelta kun se on enemmän kuin monen bruttopalkka!
Viisas vanhus kirjoitti:
Kodinhoitajat ei ainakaan siivoa eli yksityiseltä siivousfirmalta on ostettava kodin lattioiden imurointi ja pesu ja muu siivous. Hyvä, että teillä on kaikilla rahaa. Mitä isompi koti sen kalliimpaa on siivouspalvelut. Meillä vanhemmat höpöttää jo nyt, että ei heillä ole rahaa, mutta omakotitaloon, mökkiin ja ulkomaanmatkoihin on.