Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa

Vierailija
02.04.2021 |

Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.

Kommentit (1072)

Vierailija
961/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kadehdi ökyeläkeläisäitini eläkettä sinänsä, itse olen pienituloinen akateeminen, enkä ikinä ole käyttänyt paljon rahaa. Mikä ärsyttää on äitini asenne tilanteeseen. Ensiksikin hän on vakuuttunut, että on eläkkeensä ansainnut (alle 30 vuoden työura, eläke määräytyi kahden viimeisen työvuoden törkeän palkan perusteella, jossa siis ikälisät ja hänellä lukion lehtorina kaikki mahdolliset ylityötunnit, eläkeikä 60 v), ja lisäksi säälii minua jatkuvasti. Hänestä on niin kurjaa, että minulla menee niin huonosti. Menee kai, kun ihan aikuisten oikeasti maksan tuloistani puolet veroa ja 600 euroa kuukaudessa YEL-maksua. Itselle jää niin vähän tuloja, että olisin oikeutettu asumistukeen. En ole tosin viitsinyt hakea, koska äitini ei varmaan saisi öitään nukuttua jos saisi jotenkin selville asian. Itkisi siellä palatsissaan, että kuinka huonosti omalla lapsella menee.

Mikset ole lukenut itsellesi kunnon ammattia, esim. se lukion lehtori kuten äitisi.

Turha marista, jokainen on oman onnensa seppä.

Taidat olla aika mammanpoika tai tyttö kun pelkäät äitisi mielipiteitä.

Vierailija
962/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan hyvätuloinen enkä paljoa valitakaan, mutta kyllä itsekin ihmettelen sitä että edelleen työssä käyvät vanhempani jotka ovat eläkeiän täyttäneitä, nostavat pelkkiä eläkkeitä tuhansia euroja, oman nykyisen palkkansa päälle.

Minimieläkkeet on tosi pienet niille köyhille eläkeläisille, mutta noita ökyeläkkeitä voisi munkin mielestä rajata. Ei tunnu jotenkin kohtuulliselta että porukka nostaa 4000 euroa (tai paljon yli) kuussa pelkkää eläkettä kun edes sairaanhoitaja ei pääse noille tuloille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
963/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan ja palvelualan palkoilla ei saa asuntolainaa, joten 1,6 miljoonan eläkeläisen asunnoista ei makseta mitään tulevaisuudessa, niiden arvo on 0.

Miksi pitäisi maksaa ? Jos kukaan ei tarvitse sitä eläkeläisen asuntoa niin ei sitä kukaan osta.. Asua voi ilman asuntolainaakin tai sitten niin kuin sodasta palannut isäni, rakensi itse ilman mitään lainoja.

964/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihan hyvätuloinen enkä paljoa valitakaan, mutta kyllä itsekin ihmettelen sitä että edelleen työssä käyvät vanhempani jotka ovat eläkeiän täyttäneitä, nostavat pelkkiä eläkkeitä tuhansia euroja, oman nykyisen palkkansa päälle.

Minimieläkkeet on tosi pienet niille köyhille eläkeläisille, mutta noita ökyeläkkeitä voisi munkin mielestä rajata. Ei tunnu jotenkin kohtuulliselta että porukka nostaa 4000 euroa (tai paljon yli) kuussa pelkkää eläkettä kun edes sairaanhoitaja ei pääse noille tuloille.

Katso täältä eläkkeiden suuruudet. Ökyeläkkeitä ei juuri ole.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…

965/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan nosta eläkettä yli 4000 EUR ja etenkään ei nosta sitä palkkansa päälle koska eläkeläinen ei edes saa palkkaa.

Voi tätä tyhmyyden määrää !!!

Vierailija
966/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Ei kukaan nosta eläkettä yli 4000 EUR ja etenkään ei nosta sitä palkkansa päälle koska eläkeläinen ei edes saa palkkaa.

Saahan eläkeläinen työssä käydä ja saa palkkaa JA eläkettä mutta vero% on aika kova.

Voi tyhmyyden määrää.

T. Ohis

Vierailija
967/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole ehkä prosentuaalisesti paljon, mutta jos laskee yhteen kaikki yli 3000e kuukausieläkettä nostavat naiset niin on heitäkin jo 33,500. Miehiä jotka tienaavat vähintään 3000e kuukausieläkettä on 84,500. Eli yhteensä meillä on 118 000 eläkeläistä joiden kuukausieläke on vähintään 3000 euroa.

Eli kyllä noita suuria summia maksetaan ihan törkeät määrät joka kuukausi. Toki pieniäkin eläkkeitä nostetaan paljon, mutta tässä en näekään niin suurta moraalista ongelmaa.

Vierailija
968/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

No ihan varmasti nostaa. Eläkettä saa nostaa tietyn iän ylittäessään ja silti saa käydä ainakin osa-aikaisesti töissä (omat vanhempani tekevät 3 ja 4 päiväistä viikkoa)

Vierailija
969/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan ja palvelualan palkoilla ei saa asuntolainaa, joten 1,6 miljoonan eläkeläisen asunnoista ei makseta mitään tulevaisuudessa, niiden arvo on 0.

Miksi pitäisi maksaa ? Jos kukaan ei tarvitse sitä eläkeläisen asuntoa niin ei sitä kukaan osta.. Asua voi ilman asuntolainaakin tai sitten niin kuin sodasta palannut isäni, rakensi itse ilman mitään lainoja.

Nii, nuo asunnot jäävät perikunnille, he maksavat loppuelämänsä joka kuukausi 400 vastiketta. Meidän kaupungissa vuokra-asuntoja tyhjillään 600 ympäri vuoden, vuokralaisiakaan ei saa.

Monelle tulee loma-asunnoksi siis kerrostaloasunto kaupungissa.

Vierailija
970/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan ja palvelualan palkoilla ei saa asuntolainaa, joten 1,6 miljoonan eläkeläisen asunnoista ei makseta mitään tulevaisuudessa, niiden arvo on 0.[/quote

Miksei saa?Tunnen monta alalla olevaa nuorta ja kaikilla on ok,-tai rivitalot.Tosin ne ei asuu Helsingissä.Itse olen saanut jopa sijoitusasuntoon lainan,yksin.

971/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

No ihan varmasti nostaa. Eläkettä saa nostaa tietyn iän ylittäessään ja silti saa käydä ainakin osa-aikaisesti töissä (omat vanhempani tekevät 3 ja 4 päiväistä viikkoa)

No ihan varmasti ei nosta eivät edes vanhempasi.

Vierailija
972/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kadehdi ökyeläkeläisäitini eläkettä sinänsä, itse olen pienituloinen akateeminen, enkä ikinä ole käyttänyt paljon rahaa. Mikä ärsyttää on äitini asenne tilanteeseen. Ensiksikin hän on vakuuttunut, että on eläkkeensä ansainnut (alle 30 vuoden työura, eläke määräytyi kahden viimeisen työvuoden törkeän palkan perusteella, jossa siis ikälisät ja hänellä lukion lehtorina kaikki mahdolliset ylityötunnit, eläkeikä 60 v), ja lisäksi säälii minua jatkuvasti. Hänestä on niin kurjaa, että minulla menee niin huonosti. Menee kai, kun ihan aikuisten oikeasti maksan tuloistani puolet veroa ja 600 euroa kuukaudessa YEL-maksua. Itselle jää niin vähän tuloja, että olisin oikeutettu asumistukeen. En ole tosin viitsinyt hakea, koska äitini ei varmaan saisi öitään nukuttua jos saisi jotenkin selville asian. Itkisi siellä palatsissaan, että kuinka huonosti omalla lapsella menee.

Mikset ole lukenut itsellesi kunnon ammattia, esim. se lukion lehtori kuten äitisi.

Jos sinä tykkäät riidellä oman äitisi kanssa, sen kun. Itse joudun mielistelemään, koska muuten jään myös ilman perintöä. Kiva ajatus, että ensin maksat itsesi kipeäksi eläkemaksuja ja veroja, ja sitten et saisi edes perintöä.

973/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta kukaan ei nosta yli 4000 euron eläkettä.

Voi tätä tyhmyyden määrää eikä sinun palkkasi nouse vaikka he saisivat vähemmän eläkettä.

Miksi nuoret ihmiset eläkkeistä ovat kiinnostuneita, me emme nuorina olleet kiinnostuneita, eläkkeet olivat vanhojen ihmisten asioita. Me kävimme töissä, matkustelimme, vietimme iloista nuoruutta, nussimme melkein kaiken aikaa. Nykynuoriso kadehtii eläkkeitä, mitä iloa tuollaisesta elämästä on kenellekään  ??????

974/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole ehkä prosentuaalisesti paljon, mutta jos laskee yhteen kaikki yli 3000e kuukausieläkettä nostavat naiset niin on heitäkin jo 33,500. Miehiä jotka tienaavat vähintään 3000e kuukausieläkettä on 84,500. Eli yhteensä meillä on 118 000 eläkeläistä joiden kuukausieläke on vähintään 3000 euroa.

Eli kyllä noita suuria summia maksetaan ihan törkeät määrät joka kuukausi. Toki pieniäkin eläkkeitä nostetaan paljon, mutta tässä en näekään niin suurta moraalista ongelmaa.

Ei 3000 eläke ole kovin suuri, itsekin saan sen verran, työuraa kylläkin on yli 40 vuotta,

Vierailija
975/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Voi tätä tyhmyyden määrää eikä sinun palkkasi nouse vaikka he saisivat vähemmän eläkettä.

Miksi nuoret ihmiset eläkkeistä ovat kiinnostuneita, me emme nuorina olleet kiinnostuneita, eläkkeet olivat vanhojen ihmisten asioita. Me kävimme töissä, matkustelimme, vietimme iloista nuoruutta, nussimme melkein kaiken aikaa. Nykynuoriso kadehtii eläkkeitä, mitä iloa tuollaisesta elämästä on kenellekään  ??????

Harvoin näkee noin ironista nimimerkkiä.

976/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä tykkäät riidellä oman äitisi kanssa, sen kun. Itse joudun mielistelemään, koska muuten jään myös ilman perintöä. Kiva ajatus, että ensin maksat itsesi kipeäksi eläkemaksuja ja veroja, ja sitten et saisi edes perintöä.

Olen samaa mieltä, elämäsi ei ole elämisen arvoista. 

Ratkaisu täältä

https://yle.fi/uutiset/3-7872853

977/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Harvoin näkee noin ironista nimimerkkiä.

Olen 75 vuotias ja omasta mielestäni viisas josta tosin on lupa olla eri mieltä. Mielipiteeni ovat täysin omiani.

Vierailija
978/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 3000 eläke ole kovin suuri, itsekin saan sen verran, työuraa kylläkin on yli 40 vuotta,

Kyllä tuo on suuri eläke, kun meillä 4 hengen perheen nettotulot yhteensä 2460: puolison palkka nettona 1600 (kokoaikatyö, vuorotyö kaupassa), minun työmarkkinatuki 660 ja lapsilisät 2 lapsesta 200. Vuokralla asutaan ja auto pakko olla. Ei saada muita tukia.

Molemmilla vanhemmilla ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.

Ei perikuntien asuntoja saada tulevaisuudessa myydyksi, kun ei nuoremmat saa edes lainaa.

Ja kun tulee sähköauto, ei ole siihen rahaa eli puoliso ei pysty käymään enää töissä.

Vierailija
979/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Kyllä eläkeläinen saa käydä töissä ihan niin pitkään kuin huvittaa, jos töitä vain löytyy.   Myönnettyyn eläkkeeseen se ei vaikuta yhtään.  Ainoa, mikä siihen vaikuttaa, on sitten verotus.  Se voi nousta aika isoksikin, kun tulot kasvaa.  Ja saa käydä ihan kokopäivätöissä, ei siinä ole mitään rajaa.

Itse kävin töissä vielä eläkkeen päällekin jonkun aikaa, ja sitten myös jonkun aikaa vielä osa-aikaisena.  Jaksoin hyvin.  Eläke tuli sen suuruisena kuin se oli myönnetty, ja siihen vielä palkka päälle.  Mutta verottaja kahmaisi sitten aika mukavasti.

Ja jos tekee töitä 68-vuotiaaksi asti, se nostaa vielä sitä eläkettäkin.  Sen jälkeen saadut palkkatulot ei vaikuta enää eläkkeeseen.

Vierailija
980/1072 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Kyllä eläkeläinen saa käydä töissä ihan niin pitkään kuin huvittaa, jos töitä vain löytyy.   Myönnettyyn eläkkeeseen se ei vaikuta yhtään.  Ainoa, mikä siihen vaikuttaa, on sitten verotus.  Se voi nousta aika isoksikin, kun tulot kasvaa.  Ja saa käydä ihan kokopäivätöissä, ei siinä ole mitään rajaa.

Itse kävin töissä vielä eläkkeen päällekin jonkun aikaa, ja sitten myös jonkun aikaa vielä osa-aikaisena.  Jaksoin hyvin.  Eläke tuli sen suuruisena kuin se oli myönnetty, ja siihen vielä palkka päälle.  Mutta verottaja kahmaisi sitten aika mukavasti.

Ja jos tekee töitä 68-vuotiaaksi asti, se nostaa vielä sitä eläkettäkin.  Sen jälkeen saadut palkkatulot ei vaikuta enää eläkkeeseen.

Minun tuttuni työtön teki kuukauden sijaisuuden huhtikuussa tarhassa muutama vuosi sitten ja seuraavan kerran rahaa tuli heinäkuussa. Tuttavani joutui hakemaan työttömyystuen kelalta uudelleen ja käsittely kesti 2 kuukautta eli hän sai toukokuussa ja kesäkuussa pelkät lapsilisät eli puolison palkalla elivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi