Kaveri pilkkaa lapseni syntymäaikaa
Laskettu aika meni jo ja odotan parhaillaan esikoistani, joka syntyy nyt huhtikuun alkupuolella. Eräs kaverini on pilkannut lapseni syntymäaikaa ja ihmetellyt, miksi ihmeessä lapsemme syntyy näin "myöhään". Kaverini mukaan jokainen lastaan ajatteleva vanhempi yrittää tähdätä lapsen syntymään mahdollisimman varhain vuoden vaihduttua. Kaverillani on kaksi lasta ja hän on ajoittanut molemmat syntymään tammikuulle, jotta lapsensa olisivat ikäryhmänsä vanhimpia. Sai molemmat lapsensa osumaan tuohon tammikuulle, kun raskaudet alkoivat heti. Jaksaa myös muistuttaa, kuinka lapsillaan on parhaat lähtökohdat, kun kehittyvät nopeimmassa tahdissa alkuvuodesta syntyneinä. Vertailee, miten hänen lapsensa on niin paljon kehittyneempi kuin myöhemmin vuonna syntyneet ja kuinka koulussa ja elämässä lapsensa tulee menestymään. Avoimesti ihmettelee, miten jotkut voivat haluta lapsen syntyvän esimerkiksi loppuvuodesta. Kaverin kommentit tuntuvat ihan älyttömiltä. Onko muka huhtikuu jotenkin myöhäinen aika syntyä? Eikä se syntymäaika mielestäni ole mikään tae mistään. Alkaa tulla korvista jo ulos nuo kaverin kommentit. :(
ap
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Olin peruskoulussa koko ylä ja ala-asteen samalla luokalla tyypin kanssa joka oli syntynyt joulukuun lopulla ja vuodesta toiseen se veti kymppejä kaikesta ollen ikäryhmänsä ylivoimaisin oppilas. Yhteinen tiemme loppui kun hän lähti lukioon ja minä amikseen mutta tapasimme viimeksi pari vuotta sitten kun kävin hänen vastaanotollaan potilaana. Että en nyt sitten tiedä kuinka huonosti hän pärjäsi.
Tässä se nyt nähdään. Jos kaverisi olisi syntynyt tammikuussa, hän olisi nyt nobelisti. :D
Ai tämmöisellä asialla nykyään keulitaan, uskomatonta! Kyseisellä kaverilla tosiaan taitaa olla raskas tie edessä, kun tämmöisellä tavalla pitää omaa elämäänsä korottaa. Mitä jos elämän valttikortit menevätkin vaikka niin, että alkuvuodesta syntynyt lapsi sairastuu vakavasti tai jotain muuta ikävää tulee elämässä vastaan - pitäisikö silloin vanhemmille kuittailla ”että eipä tuo tammikuussa syntyminen sentään syövältä suojannut”. Voi apua, kuinka yksisilmäisiä voivat aikuiset ihmiset olla!
Ei tarvitse kummoinen tilastotieteilijä olla, kun löytää vaikka millaisia todennäköisyyksiä liittyen lähes kaikkeen maan ja taivaan välillä - kilpaillaan niillä sitten hullun kiilto silmissä.
Olen syntynyt maaliskuussa ja meninkin jo 6 vuotta täytettyäni saman vuoden syksyllä kouluun. Kuinkahan kehittynyt ja pärjäävä olisinkaan ollut jos olisin odottanut seitsemän vuoden ikää. :D Joo, kyllä ovat höpsöjä tuollaiset päätelmät. Tyypit ovat varmaan niitä jotka alkavat vatsalleen kääntymisistä lähtien kilpailuttamaan ja vertailemaan vauvojensa kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Keltikangas-Järvisen mukaan on tasan kaksi perussyytä lapsen koulumenestykselle: lapsen syntymäaika ja perhetausta, siis keskimäärin. Aina on toki poikkeuksia. Hän ehdottaakin että vuoden loppupuolella syntyneet pojat pitäisi automaattisesti siirtää seuraavalle vuosiluokalle. Mutta tämähän on suuri feministinen kysymys joten koskaan näin ei tule tapahtumaan.
Keltikangas-Järvisen asiantuntemusta kyseenalaistamatta pakko kuitenkin myöntää, että äitinä olin iloinen ja ylpeä, kun vuoden loppumetreillä syntynyt ekaluokkalaiseni (poika) sai joulujuhlassa lukea kirjasta tekstin, jonka opettaja oli sijoittanut heidän tonttuohjelmansa lomaan (osoittamaan, että jotkut olivat jo syksyn aikana ehtineet oppia lukemisen taidon).
Pojan kanssa olimme lukeneet yhdessä jo vuoden ja treenanneet lukutekniikan kohdilleen - lukemaan hän halusi oppia, koska oli tarve osata tehdä samat asiat kuin isommat sisaruksensa.
Meidän luokalla oli 1, joka tuli 6 v kouluun.
Osasi lukea jne.
Me mentiin omalla porukalla rippileirille. Hän kävi rippikoulussa seuraavana vuonna.
Kun lähdimme baariin, kyseli voisko joku jäädä hänen kanssaan.
Luokkajuhlissa n 10 v sitten, purki tuntojaan, hänelle ei jäänyt hyviä muistoja näiden oerusteella. Yritin kysyä oikeastiko minun olisi pitänyt mennä baariin vuotta myöhemmin, koska sinä et päässyt. Kyllä.
Haha, tämä lienee provo.
Olen syntynyt syyskuussa, ja kouluaikainen paras ystäväni oli syntynyt joulukuussa. Olimme luokkamme parhaimpia.
Vierailija kirjoitti:
Pilkkaaja taitaa olla tyhmä.
Ap voi kuitata ääliölle, että on sen verran hyvät geenit, että on vara antaa tasoitusta. Ei ole tarvetta äärimmilleen vietyyn taktikointiin.
Ap. Ole rauhallisin mielin. Huhtikuu on hyvä aika syntyä. Tuollaiset höpinät voi jättää omaan arvoonsa.
Itse joulukuinen ja laspeni marraskuinen. Ja suorastaan vihaan näitä tammikuussa syntyneitä, kun kuvittelevat olevansa muita parempia. Poistan kaikki sellaiset kaveripiiristäni jos kerrankin leveilevät syntymäkuukaudellaan.
Minun molemmat lapset ovat syntyneet vuoden viimeisellä neljänneksellä (kun on lapsettomuushoidoissa ei enää valikoi ajankohtia). Tiedostan kyllä, että heistä tuskin tulee kilpaurheilijoita syntymäajankohdan takia, mutta ei ole väliksikään. Esikoinen onneksi on akateemisesti fiksu, mikä paikkasi pientä kypsymättömyyttä koulun alkaessa. Toivotaan, että kuopuksellakin sujuu hyvin.
Ei mitään merkitystä tuollaisella asialla. Olen syntynyt joulukuun lopussa, ja pärjäsin koulussa aina hyvin. Myös mieheni on syntynyt loppuvuodesta, eikä mitään ongelmia ole ollut hänelläkään.
Kuinka typerä voi ihminen olla, jos tuollaisesta tai mistään alkaa pilkata? Ei todellakaan kummoinen kaveri tai ihminen.
Tammikuussa syntynyt lapsi on vajaan vuoden ja vuoden ikäisenä onneton liikkuja talvitamineissa. Alkusyksystä syntynyt opetteli ulkona kävelemään kevyillä vaatteilla ja liikkui jo hyvin ensilumem tullessa.
Siis kyllä näillä nykyään kilpaillaan. Jos seuraa rikkaiden perheiden lapsia, alueella jolla asutaan, he ovat syntyneet ennen kesälomia. Jopa päiväkodin OPETTAJA kuittailee kun joku on syntynyt vasta loppuvuodesta ja aina letkan "heikoin". Kokemusta on, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin.
Eip syntymäkuukausi suojaa syövältä ja mitä tuolla joku kirjoitti. Totta on.
Sitä paitsi kun he täyttävät 18, sen jälkeen ei mikään enää vaikuta ja ajatella, ne tammikuiset on aina kaikista vanhimpia, kuolevat aiemmin ja sairastuvat aiemmin koska ovat VANHOJA.
Eikös koulun aloitamisen siirto ole sallittua? Sittenhän sitä vasta onkin etulyöntiasemassa.
Sano sille, että katellaan tilannetta uudestaan 30 vuoden päästä.
Olin joka oppiasteella luokkani menestynein, olen loppuvuodesta syntynyt. Tekeekö koulumenestys sitten autuaaksi? Noh, työelämä nykyisin on jotain aivan muuta kuin suoraviivaista ja puhtaasti omilla ansioilla menestymistä... Hyvin silti pärjäilen. Tuskinpa aiemmin syntyminen olisi mitään muuttanut.
Tammikuiset on syntyny alennuskuukautena. Kaikki odottaa pitkään joulua ja siten alkaa alennusmyynnit. Saa tammikuisille pennuille ikuisesti kaiken tarjouksesta. Tarjouslapsia :D
Meillä lapsi syntyi joulukuussa. Aloitti koulun kuten muutkin sinä vuonna syntyneet, vaikka olisi voinut aloittaa vasta seutaavana vuonna mikäli olisimme pitäneet sitä tarpeellisena. Hyvin on pärjännyt. Ihan samalla tasolla muiden kanssa. Itse asiassa jos oikein miettii niin onkin muita edellä, kun on nuorempi. Ajattele sitä..
Minun syntymäni laskettu aika oli maaliskuussa. Synnyinkin keskosena tammikuun alussa. Äidilleni sanottiin että lapsi tulee olemaan joko idiootti tai nero:) No nerohän minusta tuli! Olen luova ja lahjakas ja minulla on erittäin hyvä muisti! Revitkää siitä! Olen siis kauris- ja kauriit ovat älykkäitä! :):)