Kaveri pilkkaa lapseni syntymäaikaa
Laskettu aika meni jo ja odotan parhaillaan esikoistani, joka syntyy nyt huhtikuun alkupuolella. Eräs kaverini on pilkannut lapseni syntymäaikaa ja ihmetellyt, miksi ihmeessä lapsemme syntyy näin "myöhään". Kaverini mukaan jokainen lastaan ajatteleva vanhempi yrittää tähdätä lapsen syntymään mahdollisimman varhain vuoden vaihduttua. Kaverillani on kaksi lasta ja hän on ajoittanut molemmat syntymään tammikuulle, jotta lapsensa olisivat ikäryhmänsä vanhimpia. Sai molemmat lapsensa osumaan tuohon tammikuulle, kun raskaudet alkoivat heti. Jaksaa myös muistuttaa, kuinka lapsillaan on parhaat lähtökohdat, kun kehittyvät nopeimmassa tahdissa alkuvuodesta syntyneinä. Vertailee, miten hänen lapsensa on niin paljon kehittyneempi kuin myöhemmin vuonna syntyneet ja kuinka koulussa ja elämässä lapsensa tulee menestymään. Avoimesti ihmettelee, miten jotkut voivat haluta lapsen syntyvän esimerkiksi loppuvuodesta. Kaverin kommentit tuntuvat ihan älyttömiltä. Onko muka huhtikuu jotenkin myöhäinen aika syntyä? Eikä se syntymäaika mielestäni ole mikään tae mistään. Alkaa tulla korvista jo ulos nuo kaverin kommentit. :(
ap
Kommentit (174)
Nyt suoraan taksilla turvakotiin ja ilmoitat sieltä puhelimitse erosta!
Koti on paljon suurempi selittävä tekijä. Akateemisten lapset hakeutuvat akateemisiin ammatteihin. Tohtoriperheet ovat asia sinänsä. Muusikoiden, kirjailijoiden, taidemaalareiden, urheilijoiden tms lapset varmasti pärjäävät helpommin samoilla aloilla kuin vanhempansa. Suuret laulajat, muusikot ym. pärjäävät useimmiten sen vuoksi, että he harjoittelevat, ts. tekevät työtä enemmän kuin muut alan ihmiset. Toki ilman lahjakkuuttaa menestyminen ei yleensä onnistu.
Vanha sanonta: "Kun harjoittelee enemmän kuin muut, on onnikin myötä!". Sopii vaikka Bolshunoviin tms.
No entäs sitten kun ollaan vaikkapa 50-vuotiaita. Loppuvuonna syntynyt on taatusti paljon onnellisempi kun saa olla "melkein vuoden nuorempi" kuin tammikuussa syntynyt luokkakaverinsa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kehittymisen ja koulumenestyksen takia kannattaa aina suunnitella lapsen syntyminen siihen tammi-huhtikuun välille, mielellään juuri tammi-helmikuulle.
En vieläkään ymmärrä maailman koulutusjärjestelmää, kun lapsilla voi olla lähes vuoden ero kehittymisessä, vaikka ovat samalla luokalla. Tottakai nuoremmat jäävät aina jalkoihin.
Sillä oletko syntynyt huhti- vai joulukuussa ei ole enää mitään merkitystä tutkimustenkaan mukaan eka-tokaluokan jälkeen. Toki ääripäissä eli jos joku lapsi on syntynyt tammikuussa ja toinen joulukuussa, voi erot tietenkin näkyä koulun alussa. Onhan vuosi pitkä aika noin pienen kehityksessä. Harvoilla todellisuudessa on noin iso ero. Muutamaa ikäkuukautta enemmän vaikuttaa laadukas varhaiskasvatus, vanhempien koulutus ja se miten perhe viettää aikaa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
No entäs sitten kun ollaan vaikkapa 50-vuotiaita. Loppuvuonna syntynyt on taatusti paljon onnellisempi kun saa olla "melkein vuoden nuorempi" kuin tammikuussa syntynyt luokkakaverinsa.
Tämä. Mä olen 40-vuotias tammikuussa syntynyt. Nyt alkuvuodesta olen tuntenut itseni niin vanhaksi 39-vuotiaiden ystävieni seurassa, jotka ovat vielä ihan kolmekymppisiä.😉
Väitän, että ihmisen menestys riippuu muistakin seikoista kuin syntymäpäivästä. Naapurini julisti minulle samaa, että hän on tehnyt lapset alkuvuoteen, että he tulevat menestymään. Saman rouvan asenne koulunkäyntiä kohtaan oli kuitenkin se, että kouluun mennään pitämään hauskaa. Lukeminen ja laskeminen ovat täysin toissijaisia asioita. Itse taas ajattelen, että oppiminen sinällään on hauskaa. On kivaa oppia uusia asioita ja omille lapsilleni olen välittänyt sitä viestiä, että aina pitää harjoitella ja että harjoittelemme itseämme varten. Oppiminen vaatii aikaa ja työtä. Menestys ei tule pelkän syntymäpäivän mukaan, eikä syntymäpäivä estä ketään menestymästä.
Paljon enemmän merkkaa se, miten vanhemmat satsaa lapsen kanssa asioiden oppimiseen ja läsnäoloon. Luetaanko lapselle kirjoja, tehdäänkö asioita yhdessä, autetaanko läksyissä ja puhutaanko opiskelusta myönteisesti jne.
Joskus tätä pohtiessani katsoin jakauman matematiikan ja fysiikan nobelisteista. Samaa alkuvuonna syntyneiden korostusta ei ollut havaittavissa = todella älykkäissä syntymäajalla ei ole väliä.
Alkuvuodesta syntymisestä on hyötyä korkeintaan lapsuudessa, mutta iän myötä tilanne tasoittuu. Kyllä menestymiseen ja pärjäämiseen vaikuttaa ennemmin geenit ja kasvuympäristö kuin syntymäajankohta.
Oonko ainut joka ajatteli tämän aloituksen heti provoksi? Eihän huhtikuu ole edes loppuvuotta.
No jos ei ollut provo, niin kaverisi on kyllä äärimmäisen yksinkertainen. Tutkimukset ovat löytäneet pieniä viitteitä siitä, että alkuvuodesta syntyneet pärjäävät alakouluiässä paremmin koulussa, mutta erot ovat aivan naurettavan pieniä ja muut tekijät selittävät tilastollisesti paljon enemmän kuin syntymäaika. Esimerkiksi se, luetaanko lapselle vai ei.
Omista lapsistani toinen on syntynyt alku- ja toinen loppuvuodesta. Meidän kohdalla loppuvuodesta syntynyt mielestäni oikeastaan hyötyi syntymäajastaan. Varhaiskasvatuksessa kun hän oli ryhmän nuorin, niin hän oli tosi nuori kun alettiin opetella kirjaimia ja numeroita. Hän oppikin sitten lukemaan 4-vuotiaana, kun oli sen ikäisenä jo oppinut kaikki kirjaimet. Ei nyt välttämättä suoraan liittynyt syntymäaikaan, mutta en itse olisi kotona tuon ikäiselle ruvennut aktiivisesti opettamaan kirjaimia. Hänen ryhmässään oli viisi- ja melkein kuusivuotiaita, joiden ohella hän sitten opetteli. Eli kyllä siitä voi myös hyötyä, että on ryhmän nuorin. Koin myös, että hän sai erityistä yksilöllistä huomiota hoitajilta koska oli pienin. Ehkä siksikin oppi niin nopeasti. Hän on muutenkin ollut ikäänsä nähden vanhemman oloinen kun sisaruksensa saman ikäisenä. Olen ajatellut sen johtuvan osittain siitä, että on ollut itseään vanhempien seurassa. Voi toki olla sattumaakin.
Tuollaista se on kun lapset saa lapsia.
Tammikuussa syntynyt saattaa mennä myös vuotta aikaisemmin kouluun, eli on silloin ikäluokkansa nuorin. Mites sitten suu pannaan.
Mun joulukuun lopussa syntynyt lapsi leikkii mielellään ikäistään parikin vuotta vanhempien kanssa päiväkodissa. On aina ollut ryhmänsä etevin ja älykkäin opettajan mielestä.
Lapseni ja vieläpä poika on syntynyt joulukuussa. On ylioppilas ja kaikki mennyt hyvin. Älä välitä!
Hänen lastensa äiti (ehkä isäkin) vaikuttaa hölmöltä, joten toivottavasti lapsille on apua siitä, että he ovat syntyneet alkuvuodesta. :D
Anteeksi ilkeyteni, mutta hanki itsetunto. Miten sinä ikinä pärjäät sen lapsen kanssa, jos jo tuollaisesta asiasta olet ahdistunut ja surullinen?
Älykkyys periytyy enemmän äidin puolelta, joten onhan se hyvä että yrittää edes vähän tasoittaa lastensa elämää. Omat lapseni on syntyneet marraskuussa ja ei ole ongelmia edes nyt alaluokilla. Molemmat oppi lukemaan eskarissa. Nuoremman luokalla eräs tammikuun poika ei sen sijaan osaa vieläkään kunnolla lukea. Ekalla ovat. Olen itsekin vähän loppuvuoden puolella syntynyt ja ei ollut ikinä sen kanssa ongelmia. Olisi ollut ehkä ärsyttävämpää syntyä ihan heti alkuvuonna. Kun olisi ajatellut että pari viikkoa aiemmin syntymällä olisi jo yhtä isommalla luokalla. Ei todellakaan kiinnostanut olenko vanhin vai nuorin.
Loppuvuodesta syntynyt tekee suuremman kehityksellisen harppauksen kun on alkuvuodesta syntyneiden parissa. Se kehittää siis älyllisesti. Tulee nokkelia lapsia loppuvuoden viikareista. Joo ja koulumestys ei välttämättä mittaa älykkyyttä.
Itse olen loppuvuodesta syntynyt ja aina paras oppilas luokallani.
Jätä se sika kaveri. Miksi ihmeessä jaksat sietää tuollaista käytöstä häneltä? Itse pistäisin välit poikki.