Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri pilkkaa lapseni syntymäaikaa

Vierailija
01.04.2021 |

Laskettu aika meni jo ja odotan parhaillaan esikoistani, joka syntyy nyt huhtikuun alkupuolella. Eräs kaverini on pilkannut lapseni syntymäaikaa ja ihmetellyt, miksi ihmeessä lapsemme syntyy näin "myöhään". Kaverini mukaan jokainen lastaan ajatteleva vanhempi yrittää tähdätä lapsen syntymään mahdollisimman varhain vuoden vaihduttua. Kaverillani on kaksi lasta ja hän on ajoittanut molemmat syntymään tammikuulle, jotta lapsensa olisivat ikäryhmänsä vanhimpia. Sai molemmat lapsensa osumaan tuohon tammikuulle, kun raskaudet alkoivat heti. Jaksaa myös muistuttaa, kuinka lapsillaan on parhaat lähtökohdat, kun kehittyvät nopeimmassa tahdissa alkuvuodesta syntyneinä. Vertailee, miten hänen lapsensa on niin paljon kehittyneempi kuin myöhemmin vuonna syntyneet ja kuinka koulussa ja elämässä lapsensa tulee menestymään. Avoimesti ihmettelee, miten jotkut voivat haluta lapsen syntyvän esimerkiksi loppuvuodesta. Kaverin kommentit tuntuvat ihan älyttömiltä. Onko muka huhtikuu jotenkin myöhäinen aika syntyä? Eikä se syntymäaika mielestäni ole mikään tae mistään. Alkaa tulla korvista jo ulos nuo kaverin kommentit. :(

ap

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aprillia?

Vierailija
42/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuvuodesta syntyneet ovat kyllä lähes aina osoittautuneet älyltään kehittyneemmiksi. Joutuvat käyttämään/kehittämään aivojaan enemmän tämän typerän oletuksen takia. Itsellänikin vanhempani hokivat tätä, ettet sä ole samalla viivalla muiden kanssa, kun olet lokakuussa syntynyt. Mun mielestäni he eivät olleet järjen jättiläisiä, hokiessaan tätä koko lapsuuteni aina aikuisikään asti.

Jännä. Ite oon joulukuussa syntynyt ja Mensan virallisen testin mukaan kuulun 3% älykkäimmistä ihmisistä. Tuostako se johtuukin. No hyvä sitten. Mun perspektiivistä muuten huhtikuussa syntyneet on vielä aika alkuvuodesta syntyneitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ihan joulukuun viimeisinä päivinä, silti voitin alakoulussa kaikki hiihtokilpailut, juoksukilpailut jne. Olin luokkani priimus ja taskusta löytyy yliopistotutkinto. Ikäero näkyy ehkä ensimmäisinä elinvuosina, mutta tasaantuu kyllä kouluikään mennessä. Ei muutaman kuukauden ikäerolla ole enää kouluiässä mitään merkitystä.

Vierailija
44/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on marraskuussa syntynyt lapsi, jonka peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo oli 9,92. Lukion sai valita itse, kaikkiin oli ovet auki. Jos olis syntyny tammikuussa niin keskiarvo olis varmaan ollu täys kymppi. Kyllä lapsi nyt kärsii tästä väärästä syntymäajasta.

Vierailija
45/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan vaan että hänen ajatusmalli on sairas ja älytön.

Vierailija
46/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaista asiaa kaverin höpötyksissä, noille ei kannata korviaan letkauttaa! Jokainen lapsi on yksilö. Meidän perheen kokemuksia on, että kesällä syntyneet (minä) ei oikein pysty järkkäämään kaverisynttäreitä ja joulun alla syntyneet (mieheni) saavat synttäri- ja joululahjat samassa... Tyttäremme syntynyt helmikuussa, mistä on ihan tyytyväinen, ja on luokkansa pisin ollut monta vuotta.

Vierailija
47/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nämä lapset ovat edes vähän fiksumpia kuin vanhempansa :D

Mä olen aina toivonut, etteivät lapseni syntyisi keskitalvella tammi-helmikuussa. Se on vuodenajoista inhokkini! Onneksi saa järjestää lapsille ihania synttärijuhlia keväällä ja alkusyksyllä, pihalla on kaunista ja lämmintä. Myös vauva-aikana oli kivempi valvoa silloin. Tammikuussa on hirveän masentavaa, pimeää ja -25 pakkasta :(

Vierailija
48/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehkä sun kaverin lapset tarvitsevat vähän älyllistä tasoitusta ikäluokan muihin lapsiin verrattuna, ja heille onkin siksi eduksi syntyä alkuvuodesta, jotta pysyvät kärryillä muiden mukana.

Silloin kun geenit ja kasvuympäristö eivät ole ideaalit, on toki ymmärrettävää koittaa kompensoida puutteita optimoimalla lapsen syntymäajankohta.

Oma loppuvuodesta syntynyt yläastelaiseni on luokkansa parhaimmistoa, vaikka on koulussa johon on valikoitunut pääsykokeella keskimääräistä lahjakkaampia lapsia.

Vierailija
49/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltikangas-Järvisen mukaan on tasan kaksi perussyytä lapsen koulumenestykselle: lapsen syntymäaika ja perhetausta, siis keskimäärin. Aina on toki poikkeuksia. Hän ehdottaakin että vuoden loppupuolella syntyneet pojat pitäisi automaattisesti siirtää seuraavalle vuosiluokalle. Mutta tämähän on suuri feministinen kysymys joten koskaan näin ei tule tapahtumaan.

Vierailija
50/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa ekaluokan opena, että omalla luokallani se luokan vanhin (4.1. Syntynyt) on kyllä pisin, mutta siellä hölmöimpien joukossa. Loppuvuodesta syntyneet keskimäärin pienempiä kooltaan ja lapsekkaampia käytökseltään ja sosiaalisissa suhteissa, mutta luokan fiksuin ”helppo kympin oppilas” on syntynyt lokakuussa.

Ja tämä vasta alkoulun alussa. Myöhemmin tasoittuu varmasti enemmänkin.

Vierailija
51/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sille että turpa kiinni ja painu v i t t u u n siitä sössöttämästä.

Problem solved.

Vierailija
52/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti näihin ketjuihin eksyy aina ne, joiden vuoden lopussa syntyneet lapset on ikäluokkansa parhaimpia kaikessa 😁

Vierailija
53/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voithan sinäkin. Pidät vaan jalat ristissä etkä laske ulos kuin vasta ensivuoden tammikuussa.

Vierailija
54/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kertoa ekaluokan opena, että omalla luokallani se luokan vanhin (4.1. Syntynyt) on kyllä pisin, mutta siellä hölmöimpien joukossa. Loppuvuodesta syntyneet keskimäärin pienempiä kooltaan ja lapsekkaampia käytökseltään ja sosiaalisissa suhteissa, mutta luokan fiksuin ”helppo kympin oppilas” on syntynyt lokakuussa.

Ja tämä vasta alkoulun alussa. Myöhemmin tasoittuu varmasti enemmänkin.

Siinäkin yksi m u l k k u ope kutsuu lasta hölmöksi. Hienosti vedetty.

Vierailija
55/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on syntynyt joulukuussa. On aloittanut ihan normaalisti samana vuonna syntyneiden lasten kanssa koulun ja on luokkansa priimus. Erittäin lahjakas on matematiikassa. Ei sillä syntymäajalla ole mitään merkitystä. Ehkä kaverisi on ollut huolissaan että lapsensa saisivat sukunsa geenien myötä ongelmia (ehkäpä suvussa ei ole hyvin pärjääviä yksilöitä) ja yrittää epätoivoisesti auttaa asiaa edes siten että lapset olisivat luokkansa vanhimpia. 

Vierailija
56/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa naurettavaa.

Neljä viidestä viimeisimmästä presidentistämme on syntynyt vuoden toisella puoliskolla. Kaksi marras-joulukuussa.

Taloustieteen nobelisti Holström on syntynyt huhtikuussa. 

Jorma Ollila on syntynyt elokuussa, Mika Anttonen joulukuussa ja Nalle Wahlroos lokakuussa.

Ilkka Paananen on syntynyt kesäkuussa.

Että silleen....

Tammikuussa on syntynyt Lenita Airisto :D

Vierailija
57/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Itse kanssa synnyin marraskuussa, peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvo lähempänä kymmentä kuin yhdeksää ja kirjoituksista tuli pelkkää ällää ja eetä. Ihan hyvät lähtökohdat senkin lapsella on.

Vierailija
58/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on marraskuinen (kuten minäkin). Ala-asteella oli pieni, yläasteella venähti 185 senttiseksi. Tammikuisten äidit näyttivät myrtyneiltä. Koulumenestykseen ei kyllä vaikuta syntymäkuukausi mitenkään: tammi- ja marraskuisilla kaveruksilla on yhtä hyvät arvosanat.

Alkuvuonna syntyneiden vanhemmille (pienelle osalle onneksi) tulee vaikutelma oman lapsensa paremmuudesta (isokokoinen, vahva, osaava) ikäeron takia, jotenkin noloa.

Vierailija
59/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että ap:n kaveri tartuttaa asenteensa omiin lapsiinsa ja näin saadaan taas lisää koulukiusaajia.

Vierailija
60/174 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltikangas-Järvisen mukaan on tasan kaksi perussyytä lapsen koulumenestykselle: lapsen syntymäaika ja perhetausta, siis keskimäärin. Aina on toki poikkeuksia. Hän ehdottaakin että vuoden loppupuolella syntyneet pojat pitäisi automaattisesti siirtää seuraavalle vuosiluokalle. Mutta tämähän on suuri feministinen kysymys joten koskaan näin ei tule tapahtumaan.

Ai kamala, onneksi sentään olen tyttö, vaikka joulukuussa syntynyt. Tosin intersektionaalinen puolei sanoo kyllä ettei ketään pitäisinoin vain syntymäajan ja sukupuolen perusteella automaattisesti siirtää yhtään mihinkään, vaan arvioida koulukypsyyttä tapauskohtaisesti enemmän kuin nykyään.

Britanniassa kesällä syntyneet ovat niitä pieniä osaamattomia poloisia, koska rajalinja kulkee elokuun lopun kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi