Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat jotka ”haluaa niin kovasti lapsenlapsia” mutta sit lapsenlapsi onkin evvk?

Vierailija
01.04.2021 |

Onko siis mummojen/pappojen keskuudessa isovanhempana olo joku status? Eli halutaan olla isovanhempi ja kehuskella muille?
Itselleni on käynyt näin ja tunnen erittäin monta muutakin joille sama juttu kävi. Eli isovanhemmat mankui lapsenlapsia ja niin odotti niitä - ja into tyssäsi ristiäisiin.
Mun vanhemmat ei lainkaan tapaa lapsiani, hyvä jos kerta vuoteen soittavat, siinä kaikki. Eivät ole ikinä leikkineet niiden kanssa eivätkä tulleet esim synttäreille. Eivät muista ikiä, nimet ehkä just ja just ja nuorinta eivät ole koskaan nähneet ja on jo 2v.
Kun siis ilmiselvästi on niin että tippaakaan ei kiinnosta niin mistä se ”into” sitten johtuu?

Epäilen että se on vertaisryhmän paine tai status. Vaikka vanhempani eivät ikinä käy niin mankuvat kuvia lapsista. Kuulin sitten kaukaisemmalta sukulaiselta että valehtelevat korvat heiluen että ”koko ajan hoidetaan ja autetaan tyttären perhettä”. Ikinä eivät ole aittaneet :)

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle on nimikin, palstalla oli joskus pitkä ketju ja todella yleistä tuntuu olevan. Termi oli ”valokuva-isovanhemmuus”. Eli monet haluaa olla vain valokuva-isovanhempia ja esitellä kuvia ja elvistellä tutuilleen. Vaikkei olisi koskaan lapsenlasta nähnytkään!

Vierailija
2/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut. Kauheaa meteliä pidetään kuudesta lapsenlapsesta, mutta ei ne ole oikeasti ikinä kiinnostaneet. Meillä eivät siis ole ehtineet edes yhdenkään lapsenlapsen ristiäisiin.

Kaksiin olisi pitänyt matkustaa Turusta Helsinkiin ja neljässä muussa oli niin hirveän huonoon aikaan, vaikka bussilla olisi selvinnyt kotoa kirkolle ja takaisin. (kaikki 6 ei siis ole meidän lapsia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman nopein liike on kun mummo avaa käsilaukkunsa ja ottaa sieltä lastenlastensa kuvat.

Vierailija
4/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla osa haluaa kovasti lapsia, mutta sitten kun saa kiinnostus lopahtaa. Vanhemmuudesta ei vain yhtä helposti luisteta pois kuin isovanhemmuudesta. 

Vierailija
5/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sinä lapsia mummoa varten tehnyt (ainakaan toivottavasti)

Vierailija
6/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut. Kauheaa meteliä pidetään kuudesta lapsenlapsesta, mutta ei ne ole oikeasti ikinä kiinnostaneet. Meillä eivät siis ole ehtineet edes yhdenkään lapsenlapsen ristiäisiin.

Kaksiin olisi pitänyt matkustaa Turusta Helsinkiin ja neljässä muussa oli niin hirveän huonoon aikaan, vaikka bussilla olisi selvinnyt kotoa kirkolle ja takaisin. (kaikki 6 ei siis ole meidän lapsia)

Mun vanhemmat myös tehneet samoin eli yhdenkään lapsemme ristiäisiin eivät tulleet (oli mm marjanpoimintaa ja lähikuppilan karaoke syinä sille miksi eivät tulleet) ja eipä ole kertaakaan näkynyt lastemme synttäreinä eikä jouluna... eikä muulloinkaan.

Heidän selitys on se aina että ”miksi lähtisi ajamaan kun emme me siitä saa mitään”. Ajomatkaa on 1h10min eli reilu tunti.

Itse ajaisin vaikka toiseen maahan tai lentäisin toiselle puolen maapalloa jos oma lapseni pitäisi lapsensa ristiäiset!

En ole asiaan puuttunut, he eivät halua olla lasteni elämässä, heidän oikeus. Mutta SE kyllä v*tuttaa ajoittain että hekin sukulaisille valehtelevat.

Taannoin jopa tätini soitti ja ripitti että muista kiittää vanhempiasi kun auttavat teitä niin paljon. En kehdannut tädille kertoa että se niiden ”auttaminen” on silkkaa valhetta ja sitä ei ole ikinä tapahtunutkaan...

Vierailija
7/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin AP teki eikä tässä aloituksessa tuo nyt ollutkaan pointtina.

Vierailija
8/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään! Ja kyllä arvasin että vanhempiani ei kiinnosta. Olivat niin huonot vanhemmat omille lapsilleenkin. Mutta ihmettelin sitä ”kinuamista” ja ihme hehkutusta että he sitten hoitaa! Kun tiesin jo että niin tuskin käy (ja oikeassa olin) Ap

Vierailija
9/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Ei kai niitä lapsia tehdä isovanhempien mankumisen vuoksi?

Vierailija
10/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla osa haluaa kovasti lapsia, mutta sitten kun saa kiinnostus lopahtaa. Vanhemmuudesta ei vain yhtä helposti luisteta pois kuin isovanhemmuudesta. 

Tämä on totta. Sanoisin vaan että kyllä siitä vanhemmuudestakin ainakin ennen vanhaan pystyi luistamaan. Omat vanhempani hoidattivat meidät lapset lähes täysin sukulaisilla ja isovanhemmilla.

Vierailija
11/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei kai niitä lapsia tehdä isovanhempien mankumisen vuoksi?

Tämä ei ole ketjun aihe. Etkö osaa lukea?

Vierailija
12/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään! Ja kyllä arvasin että vanhempiani ei kiinnosta. Olivat niin huonot vanhemmat omille lapsilleenkin. Mutta ihmettelin sitä ”kinuamista” ja ihme hehkutusta että he sitten hoitaa! Kun tiesin jo että niin tuskin käy (ja oikeassa olin) Ap

Niinhän ne lapsetkin mankuu muotilelua, joka "kaikilla muilla" on. Sitten kun saavat, kiinnostus väljähtyy ja pian loppuu kokonaan. Ja sitten taas seuraavaa muotilelua vinkumaan. 

Vierailija
13/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien katkeruutta lapsilleen. Kostetaan se että heidän elämä meni lasten kanssa, vaikka sen elämän he itse valitsivat statuksen takia ja koska perhe pitää olla.

Surulla katson ystävien perheellistymistä ja onnen vaihtumista suruun kun perhe elämä vaatii paljon ja apua ei saa.

Vierailija
14/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat myös tehneet samoin eli yhdenkään lapsemme ristiäisiin eivät tulleet (oli mm marjanpoimintaa ja lähikuppilan karaoke syinä sille miksi eivät tulleet) ja eipä ole kertaakaan näkynyt lastemme synttäreinä eikä jouluna... eikä muulloinkaan.

Heidän selitys on se aina että ”miksi lähtisi ajamaan kun emme me siitä saa mitään”. Ajomatkaa on 1h10min eli reilu tunti.

Itse ajaisin vaikka toiseen maahan tai lentäisin toiselle puolen maapalloa jos oma lapseni pitäisi lapsensa ristiäiset!

En ole asiaan puuttunut, he eivät halua olla lasteni elämässä, heidän oikeus. Mutta SE kyllä v*tuttaa ajoittain että hekin sukulaisille valehtelevat.

Taannoin jopa tätini soitti ja ripitti että muista kiittää vanhempiasi kun auttavat teitä niin paljon. En kehdannut tädille kertoa että se niiden ”auttaminen” on silkkaa valhetta ja sitä ei ole ikinä tapahtunutkaan...

Meilläkin muu suku ja mummo tuttavapiiri kauhistelevat kiittämättömiä lapsia. Osa on onneksi tajunnut homman nimen ja kerronkin yleensä asian oikean laidan.

Mummo vielä kannusti esim meitä hankkimaan ensimmäisen lapsen nuorena ja puhui miten auttaisi. Pelkästään mummon takia ei hankittu, mutta oli se vaikuttava tekijä, kun lupasi auttaa. Asian oikean laidan paljastuminen tuntui puukoniskulta selkään, vaikka ilman mummoakin on pärjätty ihan hyvin

-3

Vierailija
15/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien katkeruutta lapsilleen. Kostetaan se että heidän elämä meni lasten kanssa, vaikka sen elämän he itse valitsivat statuksen takia ja koska perhe pitää olla.

Surulla katson ystävien perheellistymistä ja onnen vaihtumista suruun kun perhe elämä vaatii paljon ja apua ei saa.

Tätäkin mietin joskus että voisiko olla syy. Mutta omat vanhempani sai aivan valtavan paljon lastenhoitoapua ja heille vanhemmuus oli helppoa, kun aina saivat joka viikonlopuksi lapset hoitoon ja sairasta lasta mummot hoiti.

Mutta jotain vanhemmissani on ”vinksallaan” kun he vahtivat tarkkaan että itse eivät vahingossakaan auta meitä. Olen varmaan naiivi kun ajattelen että itse kun on saanut paljon apua, niin vähän haluaisi auttaa omaa lastaan. Mutta se ei taidakaan sitten mennä näin. Ap

Vierailija
16/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin on status että menee naimisiin ja saa lapsia. Muut ihmiset ovat vähän alempiarvoisia. Sitten näillä pädetään ja muusta ei osata puhua.

Vierailija
17/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne lapsetkin mankuu muotilelua, joka "kaikilla muilla" on. Sitten kun saavat, kiinnostus väljähtyy ja pian loppuu kokonaan. Ja sitten taas seuraavaa muotilelua vinkumaan. 

Saatat olla yllättävän oikeassa tämän analogian kanssa!

Vierailija
18/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän niitä isovanhempia säälitään kuin ihaillaan. Lapsenlapsettomilla elämä on omaa, lapsenlapset on aika lailla sama asia kuin hyvästi elämä.

Vierailija
19/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi jonka lapset ei kiinnosta yhtään isovanhempia. Eipä kiinnosta meitäkään enää isovanhemmat.

Vierailija
20/178 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin on status että menee naimisiin ja saa lapsia. Muut ihmiset ovat vähän alempiarvoisia. Sitten näillä pädetään ja muusta ei osata puhua.

Lapsenlapset on pätemisen väline, ja todellakaan kaikki lapsenlapsista hössöttävät eivät ole hyviä isovanhempia. Omani ovat myös valokuvausovanhempia. Eivät ollenkaan ole perheemme elämässä (toinen vanhempi on hyvin aggressiivinen ja narsistinen) mutta koko ajan eri tahoilta kuulee miten keksivät omia valheellisia tarinoitaan lapsenlapsista.

On keksitty mm harrastuksia (se ”Jessica” käy taitoluistelussa!”) ja pädetään myös tuolla että koko ajan nähdään. Vaikka siis ei nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi