Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta

Vierailija
01.04.2021 |

Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viittäkymppiä lähestyvä nainen. Useimpien ikäisteni tekstaustaito on aivan olematon. Jos ei jostain syystä kaunolla voi kirjoittaa (esim. siitä syystä, ettei nuoremmat osaa sitä lukea), kirjoitetaan kuin ekaluokkalaiset tikkukirjaimilla.

Mitä asioita sinun pitää nykypäivänä käsin kirjoittaa?

Vierailija
102/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei enää omille lapsille opeteta, ei sille ole nykyaikana mitään käyttöä.

Itse tekstaan ne vähät mitä kynällä kirjoitan.

M40

Vaikutat vähän sivistymättömältä.

Ehkä sitten olen, ei ole yliopistotaustaa, tavallinen insinööri olen. Ei muuten opiskeluaikana kukaan kirjoittanut muistiinpanoja kaunolla, vaikka 2000-luvun alussa ei kellään ollut koulussa vielä läppäreitä.

Et ainakaan kovin matemaattisesti ole suuntautunut. Matematiikassa kirjoitetaan kaikki käsin, ainakin yliopistotasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.

Kävin ala-asteen 2000-luvun alussa ja kyllä silloin opeteltiin kaunokirjoitusta.

Vanhemmalla väellä on kyllä usein muutoin epäselvä käsiala, mutta AP:lla ei ilmeisesti ole siitä kyse kun kirjoitti käsialansa olevan selkeää.

Ei ole opetettu kaunokirjoitusta vaan ns. tyyppikirjaimisto.

Oli 2000-luvun alussa kaunokirjoitusta.

Harjoituskirjan nimi oli kaunotar.

Vierailija
104/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se teini lukenut lappua käydessään hakemassa sen ja rahat luotasi? Eikö varmistanut, että tietää, mitä ne kaikki tuotteet ovat? Eihän se teini tiedä, että jos lapussa lukee "Super Corega", että sitä pitää etsiä hammashuoltohyllystä.

Vierailija
105/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi mun pitää osata pitää kynää kädessä ja kirjoittaa, kun voi kirjoittaa koneella?" "Miksi mun pitää osata lukea, kun joku kone voi lukea sen tekstin mulle ääneen?". Siis ei jum4lauta!

Vierailija
106/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei enää omille lapsille opeteta, ei sille ole nykyaikana mitään käyttöä.

M40

Ehkä sitten olen, ei ole yliopistotaustaa, tavallinen insinööri olen. Ei muuten opiskeluaikana kukaan kirjoittanut muistiinpanoja kaunolla, vaikka 2000-luvun alussa ei kellään ollut koulussa vielä läppäreitä.

Et ainakaan kovin matemaattisesti ole suuntautunut. Matematiikassa kirjoitetaan kaikki käsin, ainakin yliopistotasolla.

Et ilmeisesti ole insinööritieteisiin juurikaan suuntautunut jos luulet ettei siellä suuntauduta matemaattisesti.

Sen verran voin kertoa ettei niitä matematiikan kaavoja kaunolla kirjoiteta, tuskin kirjoitetaan yliopistossakaan.

Vierailija
107/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi mun pitää osata pitää kynää kädessä ja kirjoittaa, kun voi kirjoittaa koneella?" "Miksi mun pitää osata lukea, kun joku kone voi lukea sen tekstin mulle ääneen?". Siis ei jum4lauta!

Ok boomer

Vierailija
108/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käsittelen työssäni päivittäin kymmeniä käsintäytettyjä sopimuspapereita, joten ei se käsinkirjoittaminen ole vielä ihan täysin kuollut.

Vierailija
109/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.

Kyllä mulle opetettiin kaunoa koulussa. Toki se oli vähän erilaista kuin vanhempaan aikaan. Olen 92 syntynyt.

Se oli erilaista, koska se oli tyyppikirjaimisto, ei kaunokirjoitusta. Joissain kouluissa sitä toki kutsuttiin virheellisesti kaunokirjoitukseksi. 

Eihän tyyppikirjoitus tarkoita välttämättä eri asiaa.

"Toisin oli 1930-luvulla, jolloin otettiin käyttöön arkkitehti Toivo Salervon tyyppikirjaimet. Tuolloin kirjaimet olivat koukeroisia ja niissä oli erilaisia silmukoita ja koukkuja." https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html

"Graafikko ja kalligrafi Toivo Heiskasen suunnittelema uusi kaunokirjoitusmallisto otettiin Suomessa käyttöön valtakunnallisesti 1980-luvun loppupuolella. Uusi mallisto perustui renessanssin kursiivikirjaimistoon. Siinä ei ole yhtä paljon sidontaa ja silmukoita kuin edeltäjässään, ja se on helpommin kirjoitettavaa." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus

"Kaunokirjoituksen pakollinen opetus siis loppui peruskouluissa vuonna 2016." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus

En ainakaan äkkiseltään löytänyt lähdettä väitteelle, että Salervon tyyppikirjaimia käyttäjä kirjoitus ei menisi kaunokirjoitus-käsitteen alle.

Tekstaustyyppi on sitten eri asia.

Lapsen hienomotoriikan kehittymisen kannalta kaunokirjoitus olisi hyödyllistä kaikille ikäluokille. On eri asia, kehitetäänkö sitä johonkin suuntaan, selkeys ja luettavuus olisi tietysti aina hyödyllistä.

Kun on itse opetellut kaunokirjoitusta aikanaan, kykenee lukemaan myös tekstiä, jota ei ole opetettu mm vanhoja kirjoituksia keskiajalta. Vaikka kirjaimisto on muuttunut, kykenee nopeasti omaksumaan uutta tyyliä, koska perusteet ovat kunnossa.

Vierailija
110/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viittäkymppiä lähestyvä nainen. Useimpien ikäisteni tekstaustaito on aivan olematon. Jos ei jostain syystä kaunolla voi kirjoittaa (esim. siitä syystä, ettei nuoremmat osaa sitä lukea), kirjoitetaan kuin ekaluokkalaiset tikkukirjaimilla.

Mitä asioita sinun pitää nykypäivänä käsin kirjoittaa?

Minä kirjoitan päivittäin käsin. Muistilaput, suunnitelmat, erilaiset ohjeet, ostoslistat jne. ja sitten vielä töissä kaikenlaisia tekstejä. Seinäkalenteriinkin kirjoitan käsin, samoin onnittelukortit ja kirjeet. Ehkä sinä olet niin nuori, ettet enää tiedä, mikä on seinäkalenteri tai kirjeenvaihtoystävä. Mahdatko olla saanut koskaan oikeaa postikorttiakaan? Ihan siis pilkkaamatta kysyn, koska mielestäni se on paljon hienompi ja henkilökohtaisempi onnittelu kuin jokin bittiavaruudessa ohikiitävä emojilla varustettu tervehdys.

Vierailija
111/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Mä oon 24 v ja meillä opetettiin ala-asteella kaunoa. Osalla tunneista oli pakko tehdä kaikki tehtävätkin kaunolla, siis sellaisetkin tehtävät jotka ei liittyneet kirjoittamisen opetteluun. Onko mulla ollut sitten jotain jääräpää opettajia, jotka ovat toimineet vastoin ohjeistusta?

Vierailija
112/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja. Kirjoitan kaiken taululle kaunolla, joka on minulle luontaisin, selkein ja nopein kirjoitustapa.

Kaunossa ei kynää tai liitua nosteta joka kirjaimen jälkeen ylös vaan kirjoitetaan sana kokonaan ennen kynän nostamista. Se rasittaa rannetta huomattavasti vähemmän kuin tekstaus. Lisäksi se on nopeampaa (vaikka tämä lienee tottumiskysymys).

Vierailija
113/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sitten jatkossa tutkijoilla vaikeuksia, kun pitää opetella ensin kaunokirjoitusta että voi tutkia vanhoja asiakirjoja.Virhe oli lopettaa kaunokirjoitusta koulussa.

Tuolla perusteella kouluissa pitäisi opettaa myös keskiaikaista kirkkokalligrafiaa ja latinaa.

Ei. On ihan eri asia osata kirjoitusta, jota vielä elossa olevat käyttävät, kuin jotain satojen vuosien takaisia kirjoituksia.

Vierailija
114/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulussa opetetaan käsitöitä? Vaatteet ja esineet saa halvemmalla ostamalla kuin itse tekemällä. Miksi koulussa opetetaan kieliä? Kaikki tekstit voi kääntää koneilla, ja on törkeää, että joku muu päättää minun puolestani, mitä kieliä pitäisi osata. Miksi koulussa opetetaan matematiikkaa? Puhelimissa on laskimet ja kaupoissa on aleprosenttitaulukot. Miksi kaikki pakotetaan piirtämään ja laulamaan, vaikka kaikista ei kuitenkaan tule taiteilijoita tai muusikkoja? Miksi pitäisi tietää, miltä joku varpunen näyttää? Miksu pitäisi tietää, mikä on Ranskan pääkaupunki? Miksi on pakko opetella lukemaan, vaikka kaikki tärkeä on Youtubessa? Monille sekin on jo hyvin raskas prosessi, jossa itsetunto saa vakavia kolauksia. Miksi yleensä tarvitaan mitään koulua? Koneet korvaavat vähitellen työt. Ihmisten pitäisi saada viettää elämänsä niin kuin huvittaa.

Vierailija
115/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla otettiin käyttöön yksinkertaisempi kaunokirjoitusmuoto opetuksessa. Eli olen tosiaan viimeisiä tuon vanhanmallisen kirjaimiston oppineista

Minä olen se viimeinen ikäluokka. Kun menin kakkoselle (1988), sinä syksynä ekalle luokalle tulleet opettelivat "uuden" yksinkertaisemman käsialan.

Vierailija
116/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M40

Et ilmeisesti ole insinööritieteisiin juurikaan suuntautunut jos luulet ettei siellä suuntauduta matemaattisesti.

Sen verran voin kertoa ettei niitä matematiikan kaavoja kaunolla kirjoiteta, tuskin kirjoitetaan yliopistossakaan.

On tullut istuttua eräälläkin matematiikan luennolla ja harjoitustöissä. Kaikki kirjoitetaan taululle liidulla kaavat mukaan lukien ja vieläpä todella nopeasti. Eli se sun matematiikan tiedoistasi.

Vierailija
117/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle opetettiin kaunoa koulussa. Toki se oli vähän erilaista kuin vanhempaan aikaan. Olen 92 syntynyt.

Se oli erilaista, koska se oli tyyppikirjaimisto, ei kaunokirjoitusta. Joissain kouluissa sitä toki kutsuttiin virheellisesti kaunokirjoitukseksi. 

Eihän tyyppikirjoitus tarkoita välttämättä eri asiaa.

"Toisin oli 1930-luvulla, jolloin otettiin käyttöön arkkitehti Toivo Salervon tyyppikirjaimet. Tuolloin kirjaimet olivat koukeroisia ja niissä oli erilaisia silmukoita ja koukkuja." https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html

"Graafikko ja kalligrafi Toivo Heiskasen suunnittelema uusi kaunokirjoitusmallisto otettiin Suomessa käyttöön valtakunnallisesti 1980-luvun loppupuolella. Uusi mallisto perustui renessanssin kursiivikirjaimistoon. Siinä ei ole yhtä paljon sidontaa ja silmukoita kuin edeltäjässään, ja se on helpommin kirjoitettavaa." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus

"Kaunokirjoituksen pakollinen opetus siis loppui peruskouluissa vuonna 2016." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus

En ainakaan äkkiseltään löytänyt lähdettä väitteelle, että Salervon tyyppikirjaimia käyttäjä kirjoitus ei menisi kaunokirjoitus-käsitteen alle.

Tekstaustyyppi on sitten eri asia.

Lapsen hienomotoriikan kehittymisen kannalta kaunokirjoitus olisi hyödyllistä kaikille ikäluokille. On eri asia, kehitetäänkö sitä johonkin suuntaan, selkeys ja luettavuus olisi tietysti aina hyödyllistä.

Kun on itse opetellut kaunokirjoitusta aikanaan, kykenee lukemaan myös tekstiä, jota ei ole opetettu mm vanhoja kirjoituksia keskiajalta. Vaikka kirjaimisto on muuttunut, kykenee nopeasti omaksumaan uutta tyyliä, koska perusteet ovat kunnossa.

Tästä sitä vasta hyötyä onkin, etenkin ellei viitsi hakea googlesta sitä keskiaikaista tekstiä selkokielellä.

Vierailija
118/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko itse lukea vaikka kiinalaista kirjoitusta jos sitä ei ole koskaan sinulle opetettu?

Ei mikään ihme jos koulumenestys vaan laskee, kun kaunon lukeminenkin on yhtä hankalaa kuin kiinaa yrittäisi tavata...

Vierailija
119/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M40

Älä siirtele maalitolppia. Itse puhuit käsin kirjoittamisesta, jota et kuulemma harrasta enää ollenkaan.

Vierailija
120/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sitten jatkossa tutkijoilla vaikeuksia, kun pitää opetella ensin kaunokirjoitusta että voi tutkia vanhoja asiakirjoja.Virhe oli lopettaa kaunokirjoitusta koulussa.

No itse asiassa tutkijat opiskelevat vanhoja käsialoja, ennen kuin menevät arkistoihin tutkimaan vanhoja asiakirjoja. Eri aikakausilla on omat kirjoitustyylinsä, jotka vaihtelevat huomattavasti. Siis sen kirjurin henkilökohtaisen käsialan lisäksi. Niin että ei tämä mikään uusi asia ole, vanhoja käsialoja on opiskeltu yliopistoissa iät ja ajat.