Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta
Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä kaunosta, jonka on 70-luvulla oppinut, on ollut paljon hyötyä. Esimerkiksi vasta muutama vuosi sitten aloittamieni venäjän ja arabian opinnot alkoivat kirjaimien opettelulla, ja se kirjoittaminen olisi ollut melkoista söhertämistä ilman kaunokirjoitustaustaa, koska kirjaimet pitää liittää toisiinsa nätisti.
Kaunoa pitää siis opettaa peruskoulussa, koska siitä on hyötyä jos haluaa oppia venäjää, ja ruotsia pitää opettaa koulussa, koska siitä on hyötyä, jos haluaa oppia saksaa. Seuraavaksi varmaan opetussuunnitelmaan pitää lisätä joikaus, siltä varalta, että siitä olisi hyötyä xhosan opiskelussa.
Mä olen aloittanut kouluni -89 ja muistan, että meidän luokan tyttöjä harmitti, kun opetettiin niin rumaa kaunoa, eikä sitä koukeroisempaa mitä aiemmin oli, opeteltiin sitten itse jostain vanhoista koulukirjoista :D.
Kyse ei ole edes pelkästä kyvyttömyydestä lukea kaunoa, vaan kohta ollaan siinä pisteessä missä ylipäätään ei osata lukea mitään käsinkirjoitettua. Jos silmä harjaantuu ensimmäiset 18 vuotta lukemaan pelkkää Calibri ja Times New Roman-fonttia, niin aika heikolla pohjalla ollaan sen jälkeen. Miksi luovutaan niin helposti niin tärkeistä taidoista? Halutaanko lapsista tarkoituksella kasvavan kyvyttömiä kansalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole edes pelkästä kyvyttömyydestä lukea kaunoa, vaan kohta ollaan siinä pisteessä missä ylipäätään ei osata lukea mitään käsinkirjoitettua. Jos silmä harjaantuu ensimmäiset 18 vuotta lukemaan pelkkää Calibri ja Times New Roman-fonttia, niin aika heikolla pohjalla ollaan sen jälkeen. Miksi luovutaan niin helposti niin tärkeistä taidoista? Halutaanko lapsista tarkoituksella kasvavan kyvyttömiä kansalaisia?
Kyllä tuo nyt taitaa mennä pikemminkin kaltevaksi pinnaksi.
Uskaltaisin väittää, että digilaitteiden fontit muistuttaa siinä määrin tekstausta, ettei niihin tottuminen ole se ongelma.
Jos jonkun käsialasta ei saa selvää, on syy todennäköisemmin siinä käsialassa.
”Kaunis” käsiala. Mikset käyttänyt tikkukirjaimia. Siitäs sait!
Vinkki: Kirjoita muistilappu tietokoneella ja ota näytöstä kuva kännykällä ja lähetä tämä lista sille joka siellä käy.
Onneksi ei enää omille lapsille opeteta, ei sille ole nykyaikana mitään käyttöä.
Itse tekstaan ne vähät mitä kynällä kirjoitan.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiselle ei ole opetettu edes tyyppikirjaimistoa, joka siis olis se "helpompi kaunokirjoitus". Heille on opetettu vain tekstauskirjaimet.
Olet väärässä. Oli erikseen tekstaus ja kauno oli tyyppikirjaimet. Niin oli vielä silloinkin, kun siskoni lapset olivat koulussa (viimeisin heistä pääsi peruskoulusta 2011). Nykytilanteesta en tiedä.
t. 90-luvulla koulunsa käynyt
Ei, vaan sinä olet väärässä. Puhut ilmiselvästi asiasta, josta et tiedä mitään, et kokemuksen kautta etkä teoriassa. Sekoitat kaunokirjoituksen ja tyyppikirjoituksen.
2007 syntyneelle lapselleni ei ole opetettu enää tyyppikirjoitusta. Heille on opetettu vain tekstauskirjaimet.
(Suurin osa 2007 syntyneistä on 13-vuotiaita, koska eivät ole ehtineet vielä tänä vuonna täyttää 14 vuotta. Jos taas 13-vuotias on vuonna 2006 syntynyt, niin sitä vähemmän hän osaa tyyppikirjaimia tai kaunoa.)
Jos sinä olet käynyt koulusi 90-luvulla, niin sinulle ei opetettu taas puolestaan enää kaunokirjoitusta vaan sinulle opetettiin tyyppikirjoitus. Siinä aloitettiin yleensa tekstauksella, josta oli lyhyt matka tyyppikirjaimistoon.
Kaunokirjoitus on aivan eri asia kuin tyyppikirjaimet. Kaunokirjoitus eroaa suuresti niin kirjoittamisen tavalta kuin kirjaimistoltaan tekstauksesta. Niille, jotka ovat harjoitelleet kaunokirjoitusta ei edes opetettu tekstausta vaan yleensä vain ns. tikkukirjaimet. Kaunokirjoituksen opiskelu vei enemmän aikaa kuin tyyppikirjoituksen oppiminen mm. siksi tekstausta ei opetettu siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo nyt taitaa mennä pikemminkin kaltevaksi pinnaksi.
Uskaltaisin väittää, että digilaitteiden fontit muistuttaa siinä määrin tekstausta, ettei niihin tottuminen ole se ongelma.
Jos jonkun käsialasta ei saa selvää, on syy todennäköisemmin siinä käsialassa.
Joo, mutta nykyään kirjoitetaan entistä vähemmäm käsin. Entistä harvemmalla on millään tyylillä kirjoitettuna siisti tai kaunis käsiala. Se tekstauskin jää vuosi vuodelta kauemmas siitä Calibrin perusfontista. Jos silmä ei ole harjaantunut erottamaan käsinkirjoitettua tekstiä, ollaan kohta pisteessä missä tekstaustakaan ei osata lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.
Kävin ala-asteen 2000-luvun alussa ja kyllä silloin opeteltiin kaunokirjoitusta.
Vanhemmalla väellä on kyllä usein muutoin epäselvä käsiala, mutta AP:lla ei ilmeisesti ole siitä kyse kun kirjoitti käsialansa olevan selkeää.
Ei ole opetettu kaunokirjoitusta vaan ns. tyyppikirjaimisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä kaunosta, jonka on 70-luvulla oppinut, on ollut paljon hyötyä. Esimerkiksi vasta muutama vuosi sitten aloittamieni venäjän ja arabian opinnot alkoivat kirjaimien opettelulla, ja se kirjoittaminen olisi ollut melkoista söhertämistä ilman kaunokirjoitustaustaa, koska kirjaimet pitää liittää toisiinsa nätisti.
Kaunoa pitää siis opettaa peruskoulussa, koska siitä on hyötyä jos haluaa oppia venäjää, ja ruotsia pitää opettaa koulussa, koska siitä on hyötyä, jos haluaa oppia saksaa. Seuraavaksi varmaan opetussuunnitelmaan pitää lisätä joikaus, siltä varalta, että siitä olisi hyötyä xhosan opiskelussa.
Kun jokin käsiala on opittava, niin kannatan kaunoa. Siitä ei ole ollut koskaan mitään haittaa. Sitten kun puhutaan valinnoista, tilanne on ihan toinen. Esimerkkisi eivät siis toimi. Mutta ehkäpä te kohta haluatte, ettei mitään käsialaa opeteta vaan kaikki kirjoittavat alusta alkaen koneilla.
Olen 18-vuotias, ja kyllä on koulussa opetettu kaunoa, vaikka kaunoaakkoset uusittiin kai joskus 90-luvulla tylsemmän näköisiksi. Luen kyllä vanhan mallin kaunoa ihan sujuvasti.
Jos lähettää toisen ihmisen lapun kanssa kaupaan, kannattaa varmuuden vuoksi kirjoittaa mahdollisimman selvästi, ei lyhenteitä ym. Vaikka kuinka olisi kaunokirjoitus "automaattista", tai oma käsiala "kaunista ja siistiä", ei toinen välttämättä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei enää omille lapsille opeteta, ei sille ole nykyaikana mitään käyttöä.
M40
Vaikutat vähän sivistymättömältä.
Vierailija kirjoitti:
M40
Alapeukuttajan mielestä pitäisi varmaan opettaa pakollisena aineena vielä ratsastustakin, koska se oli yleinen tapa liikkua kaksisataavuotta sitten.
Kehitys kehittyy, opetussunnitelman tulee kehittyä mukana.
Mun 19-vuotias oli viimeisiä ikäluokkia, joille opetettiin kaunokirjoitusta.
Hänelläkin on vaikeuksia lukea mun siististi kirjoittamaa kaunoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M40
Vaikutat vähän sivistymättömältä.
Ehkä sitten olen, ei ole yliopistotaustaa, tavallinen insinööri olen. Ei muuten opiskeluaikana kukaan kirjoittanut muistiinpanoja kaunolla, vaikka 2000-luvun alussa ei kellään ollut koulussa vielä läppäreitä.
Itse olen viittäkymppiä lähestyvä nainen. Useimpien ikäisteni tekstaustaito on aivan olematon. Jos ei jostain syystä kaunolla voi kirjoittaa (esim. siitä syystä, ettei nuoremmat osaa sitä lukea), kirjoitetaan kuin ekaluokkalaiset tikkukirjaimilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin ala-asteen vuonna 2000, ja n. kolmannella luokalla meidät kyllä opetettiin kirjoittamaan ”käsialalla”. Opettaja näytti vanhan kaunokirjoituksen ja käsialan eron, ja selitti, että käsialakirjoitus on vähän yksinkertaistetumpaa. Mutta molemmissa siis sama perusajatus, että kynä ei nouse paperista kesken sanan.
Eikö nykylapsille opeteta tätä nk. käsialaakaan??
Ei opeteta. Heille opetetaan vain tekstaus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viittäkymppiä lähestyvä nainen. Useimpien ikäisteni tekstaustaito on aivan olematon. Jos ei jostain syystä kaunolla voi kirjoittaa (esim. siitä syystä, ettei nuoremmat osaa sitä lukea), kirjoitetaan kuin ekaluokkalaiset tikkukirjaimilla.
Varmasti on olematon, koska tekstausta ei opetettu koulussa. Tikkukirjaimista siirryttiin suoraan kaunokirjoituksen harjoitteluun.
Itse aloitin ala-asteen vuonna 2000, ja n. kolmannella luokalla meidät kyllä opetettiin kirjoittamaan ”käsialalla”. Opettaja näytti vanhan kaunokirjoituksen ja käsialan eron, ja selitti, että käsialakirjoitus on vähän yksinkertaistetumpaa. Mutta molemmissa siis sama perusajatus, että kynä ei nouse paperista kesken sanan.
Eikö nykylapsille opeteta tätä nk. käsialaakaan??