Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta
Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei enää omille lapsille opeteta, ei sille ole nykyaikana mitään käyttöä.
Itse tekstaan ne vähät mitä kynällä kirjoitan.
M40
Vaikutat vähän sivistymättömältä.
Ehkä sitten olen, ei ole yliopistotaustaa, tavallinen insinööri olen. Ei muuten opiskeluaikana kukaan kirjoittanut muistiinpanoja kaunolla, vaikka 2000-luvun alussa ei kellään ollut koulussa vielä läppäreitä.
Et ainakaan kovin matemaattisesti ole suuntautunut. Matematiikassa kirjoitetaan kaikki käsin, ainakin yliopistotasolla.
Et ilmeisesti ole insinööritieteisiin juurikaan suuntautunut jos luulet ettei siellä suuntauduta matemaattisesti.
Sen verran voin kertoa ettei niitä matematiikan kaavoja kaunolla kirjoiteta, tuskin kirjoitetaan yliopistossakaan.
Älä siirtele maalitolppia. Itse puhuit käsin kirjoittamisesta, jota et kuulemma harrasta enää ollenkaan.
En kyllä ole opiskelujen jälkeen kaavoja käsin kirjoittanut, itseasiassaa viimeiset matematiikan kurssit laskettiin jo silloin tietokoneella.
En tosiaan kyllö kirjoita käsin muutenkaan kuin ehkä post it lappuja. Tervetuloa vaan tälle vuosikymmenelle.
Et selvästikään ole opiskellut yliopistossa. Alemmilla tasoilla tietysti pitää tehdä asiat helpommiksi, koska muuten opiskelijoiden kyvyt eivät riittäisi. Ystäväni tekee matematiikan väikkäriä ja kirjoittaa koko ajan käsin. Paperi ja lyijykynä ovat edelleenkin matemaatikon perustyökalut.
Niin, olen insinööri, en matemaatikko.
Naurattaa kyllä tuo sun "mun kaveri on opiskellu enemmän matematiikkaa kuin sinä", minä olen tienannut enemmän rahaa kuin sinä tai kaverisi yhteensä.
Et vastannut kysymykseen, mitä kaavoja yliopistossa kirjoitetaan kaunolla?
On kyllä tullut selväksi, että mittaat asiat jossain muussa kuin sivistyksessä, kuten rahassa. Jos et saa jostain asiasta rahaa, et arvosta sitä.
Mä oon 44 ja koulussa opeteltiin kaunoa sellaisen kaltevuuspaperin avulla. Mun siskon tyttö 15 vee ei sitä osannut mun tekstiä lukea kun kirjoitin, mutta onko se nyt niin iso ihme.
Miksi v---ssa kirjoitat aina samalla tavalla jätät pilkun pois siitä mihin se kuuluisi?? Rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei enää omille lapsille opeteta, ei sille ole nykyaikana mitään käyttöä.
Itse tekstaan ne vähät mitä kynällä kirjoitan.
M40
Vaikutat vähän sivistymättömältä.
Ehkä sitten olen, ei ole yliopistotaustaa, tavallinen insinööri olen. Ei muuten opiskeluaikana kukaan kirjoittanut muistiinpanoja kaunolla, vaikka 2000-luvun alussa ei kellään ollut koulussa vielä läppäreitä.
Et ainakaan kovin matemaattisesti ole suuntautunut. Matematiikassa kirjoitetaan kaikki käsin, ainakin yliopistotasolla.
Et ilmeisesti ole insinööritieteisiin juurikaan suuntautunut jos luulet ettei siellä suuntauduta matemaattisesti.
Sen verran voin kertoa ettei niitä matematiikan kaavoja kaunolla kirjoiteta, tuskin kirjoitetaan yliopistossakaan.
Älä siirtele maalitolppia. Itse puhuit käsin kirjoittamisesta, jota et kuulemma harrasta enää ollenkaan.
En kyllä ole opiskelujen jälkeen kaavoja käsin kirjoittanut, itseasiassaa viimeiset matematiikan kurssit laskettiin jo silloin tietokoneella.
En tosiaan kyllö kirjoita käsin muutenkaan kuin ehkä post it lappuja. Tervetuloa vaan tälle vuosikymmenelle.
Et selvästikään ole opiskellut yliopistossa. Alemmilla tasoilla tietysti pitää tehdä asiat helpommiksi, koska muuten opiskelijoiden kyvyt eivät riittäisi. Ystäväni tekee matematiikan väikkäriä ja kirjoittaa koko ajan käsin. Paperi ja lyijykynä ovat edelleenkin matemaatikon perustyökalut.
Niin, olen insinööri, en matemaatikko.
Naurattaa kyllä tuo sun "mun kaveri on opiskellu enemmän matematiikkaa kuin sinä", minä olen tienannut enemmän rahaa kuin sinä tai kaverisi yhteensä.
Et vastannut kysymykseen, mitä kaavoja yliopistossa kirjoitetaan kaunolla?
On kyllä tullut selväksi, että mittaat asiat jossain muussa kuin sivistyksessä, kuten rahassa. Jos et saa jostain asiasta rahaa, et arvosta sitä.
Tästä tuli selväksi että sinun saavutuksista ei juuri rahalla mitattavaa löydy.
T: sivustaseuraaja.
Miksi tämä provo saa niin paljon vastauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.
Kyllä mulle opetettiin kaunoa koulussa. Toki se oli vähän erilaista kuin vanhempaan aikaan. Olen 92 syntynyt.
Se oli erilaista, koska se oli tyyppikirjaimisto, ei kaunokirjoitusta. Joissain kouluissa sitä toki kutsuttiin virheellisesti kaunokirjoitukseksi.
Eihän tyyppikirjoitus tarkoita välttämättä eri asiaa.
"Toisin oli 1930-luvulla, jolloin otettiin käyttöön arkkitehti Toivo Salervon tyyppikirjaimet. Tuolloin kirjaimet olivat koukeroisia ja niissä oli erilaisia silmukoita ja koukkuja." https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html
"Graafikko ja kalligrafi Toivo Heiskasen suunnittelema uusi kaunokirjoitusmallisto otettiin Suomessa käyttöön valtakunnallisesti 1980-luvun loppupuolella. Uusi mallisto perustui renessanssin kursiivikirjaimistoon. Siinä ei ole yhtä paljon sidontaa ja silmukoita kuin edeltäjässään, ja se on helpommin kirjoitettavaa." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus
"Kaunokirjoituksen pakollinen opetus siis loppui peruskouluissa vuonna 2016." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus
En ainakaan äkkiseltään löytänyt lähdettä väitteelle, että Salervon tyyppikirjaimia käyttäjä kirjoitus ei menisi kaunokirjoitus-käsitteen alle.
Tekstaustyyppi on sitten eri asia.
Lapsen hienomotoriikan kehittymisen kannalta kaunokirjoitus olisi hyödyllistä kaikille ikäluokille. On eri asia, kehitetäänkö sitä johonkin suuntaan, selkeys ja luettavuus olisi tietysti aina hyödyllistä.
Kun on itse opetellut kaunokirjoitusta aikanaan, kykenee lukemaan myös tekstiä, jota ei ole opetettu mm vanhoja kirjoituksia keskiajalta. Vaikka kirjaimisto on muuttunut, kykenee nopeasti omaksumaan uutta tyyliä, koska perusteet ovat kunnossa.
Tästä sitä vasta hyötyä onkin, etenkin ellei viitsi hakea googlesta sitä keskiaikaista tekstiä selkokielellä.
Heh, et nähtävästi tiedä, että suurinta osaa keskiaikaisista teksteistä ei löydy selkokielellä mistään. Osa on digitalisoitu niin, että teksteissä on virheitä jopa kymmeniä yhdellä rivillä. Silloinkin ne ovat siis vielä kääntämättömiä. Kääntäessä on pakko käyttää alkuperäistä tekstiä. Käytännössä googlella voi löytää skannattuja tiedostoja, mistä onkin suuri apu, mutta sen jälkeen on jonkun ihmisen niitä luettava. Selkokielisiä versioita ei kyllä kukaan laadi, ellei ole kyse lasten saduista, koska lukijoiden oletetaan ymmärtävän vaativaakin nykykieltä. T. kääntäjä
Nyt unohdat että olen kasarilla kaunoa kirjoittanut, eipä siis ole ongelma jos joskus pitää katsoa päivän polttavat asiat 1500-luvulta.
Päivänpolttavuus tarkoittanee sinulle samaa kuin tärkeys. Juuri tuossa näkyy sivistyksesi ohuus. Tuskin ymmärrät keskiajalla käytettyjä eurooppalaisia kirjakieliä. Nykyäänhän ihmiset väittävät osaavansa englantia, kun kirjoittavat "u k?".
No eipä kukaan nykyihminen ymmärrä kunnolla keskiajan kieliä ilman että niihin on perehtynyt. Ihan äidinkielenään englantia puhuvillakin on jo vaikeuksia lukea Shakespearea, koska se kieli on niin erilaista eikä hän edes ollut mikään keskiaikainen kirjailija.
Toivottavasti et sido omaa sivistystäsi pelkästään keskiajan kielien ymmärtämiseen. Silloin jää latina ja kreikka kokonaan välistä. Luonnollisesti sivistyneen ihmisen pitäisi tuntea myös filosofiaa, historiaa, psykologiaa, luonnontieteitä...
-eri
Ihmiset tyhmenee eikä osaa enää mitään. Kyllä tää kehitys ihmetyttää mihin ollaan menossa
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 44 ja koulussa opeteltiin kaunoa sellaisen kaltevuuspaperin avulla. Mun siskon tyttö 15 vee ei sitä osannut mun tekstiä lukea kun kirjoitin, mutta onko se nyt niin iso ihme.
Olen 43, ja minä ehdin vielä oppia sitä ns. vanhanmallista kaunoa. Kaksi vuotta nuorempi siskoni opetteli sitten sellaista hyvin paljon yksinkertaistetumpaa mallia. Siinä kohdin kulkee sukupolvien kuilu. Minä osaan vielä vaivatta ja opettelmatta lukea mummoni vanhoja kirjeitä, mutta siskolla on paljon hankalampaa.
Onko kaikkien allekirjoitus nyt sitten tikkukirjaimilla? Sen tapainen oli jossain tuon Yli-Viikarinkin allekikirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tyhmenee eikä osaa enää mitään. Kyllä tää kehitys ihmetyttää mihin ollaan menossa
Ei osata kirnuta, ei puhua latinaa, ja mikä pahinta, ei kirjoiteta kaunolla. O tempora, o mores!
Melko harvan ihmisen kaunosta saa selvää.
Milloin kaunokirjoituksen opettelu on sitten loppunut? Olen 20v ja kyllä ala-asteella ollessani 10 vuotta sitten piti vielä harjoitella kaunokirjoitusta, ihan hyvä taito osata vaikka harvemmin tulee enää kirjoitettua kaunolla.
Ennen kun kirjoitettiin paljon käsin, oli kaunolla paljon nopeampi kirjoittaa kuin tekstaamalla. Olen siis tosi, tosi vanha, ajalta ennen tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä provo saa niin paljon vastauksia?
Mielenkiintoinen aihe ainakin omasta mielestä oli provo tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kaunokirjoituksen opettelu on sitten loppunut? Olen 20v ja kyllä ala-asteella ollessani 10 vuotta sitten piti vielä harjoitella kaunokirjoitusta, ihan hyvä taito osata vaikka harvemmin tulee enää kirjoitettua kaunolla.
AP tarkoitaa vanhaa versiota. Toivo Salermon versiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata kirnuta, ei puhua latinaa, ja mikä pahinta, ei kirjoiteta kaunolla. O tempora, o mores!
Ei edes se kaunokirjoitus, mutta kun tuntuu, ettei ihmiset osaa enää kirjoittaa käsin ylipäätään. Tai selvää siitä ei ainakaan saa.
Hitto, en minäkään osaa lukea kaunokirjoitusta vaikka olen sitä ikäluokkaa joka vielä joutui sitä opettelemaan. Nätin näköistä on kyllä juu mutta ei niistä hemmetin koukeroista saa mitään selvää. Siihen vielä jokaisen ihmisen oma kirjoitustyyli päälle niin asia ei muutu yhtään paremmaksi.
Kertoisiko joku mihin kaunokirjoitusta tarvitaan? Minulle sitä vielä koulussa opetettiin, mutta koskaan en ole elämässäni sitä mihinkään tarvinnut. Hienoa että nykyisin ei tuhlata opetustunteja niin turhaan asiaan, paljon hyödylliseempääkin opiskeltavaa.
Olen syntynyt -92 ja meillekin opetettiin kaunokirjoitus 2. luokalla. Sääli, ettei enää opeteta ja käsin kirjoittaminen vähenee muutenkin koko ajan.