Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta
Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?
Kommentit (185)
Minä aloin käyttää tekstaamista peruskoulun yläasteella, mutta äidinkielen aineet oli muistaakseni pakko kirjoittaa kaunokirjoituksella. Tein varmasti yo-kirjoituksetkin tekstaamalla. Nykyisin käytän kaunokirjoitusta ainoastaan kun allekirjoitan jonkin paperin omalla nimellä. Tosin osaan lukea varsin vanhojakin käsialoja historiallisista asiakirjoista kuten tehdessäni sukututkimusta.
Kävin peruskoulun yläasteella myös konekirjoituskurssin, jolla oppimaani kymmensormijärjestelmää käytän edelleen kirjoittaessani tietokoneen QWERTY-näppämistöllä. Nykyisen tekstaan vain suhteellisen lyhyitä juttuja kuten muistilistoja ja kaikki pidemmät jutut kirjoitan tietokoneella.
Olen 26v enkä osaa lukea äitini kaunokirjoitusta. Tuli viimeeksi esiin kun yritin tulkita omaa vauvakirjaani. Äidilläni on melko selkeä käsiala, mutta paljon lukemista harrastavana en vain ole tottunut/osaa lukea ns. vanhanajan kaunoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyteinin pitäisi osata ja ymmärtää kaunokirjoitusta?
Voisiko joku alapeukuttaja myös vastata kysymykseen?
Koska sitä käytetään vielä yleisesti. Ihan niin kuin kuunnellaan LP-levyjä tai soitellaan näppäinpuhelimella. Kaunokirjoitus ei ole kadonnut minnekään. Turha verrata sitä johonkin 1600-luvun kirjaimistoon, jota ei enää ole missään muualla kuin jonkin sanomalehden otsikkologossa tai Sisu-askissa (?).
Nykylapsille opetetaan ekaluokalla kirjoittamista tekstauksella. He eivät edes opettele lukemaan pelkillä tikkukirjaimilla. Kaunokirjoitusta saa opettaa, se ei ole mitenkään kiellettyä, mutta on täysin opettajan oman innostuksen varassa, haluaako hän opettaa lapsille myös kaunon. Pakollinen kaunokirjoitus poistui koulusta kymmenisen vuotta sitten, siinä samassa rytäkässä kun kielioppiin hyväksyttiin "alkaa tekemään" -muoto.
Kaunokirjoitus vaatii enemmän aivotyöskentelyä ja hienomotoriikkaa kuin tekstaus. Kaikki pikku heikennykset näissä näkyvät kyllä jo.
Muissa maissa kaunoa vielä opetetaan, ja oppilailta vaaditaan oikeasti kunnollista, selvää, kaunista kirjoitusta. Vaan ei meillä.
Missä käytetään YLEISESTI kaunoa? En ole törmännyt siihen kuin mummon lähettämissä postikorteissa. Mummo on 89v. Myöskään näppäinpuhelimet eivät järin yleisiä enää ole, vaikka osa niitä käyttääkin.
Mä oon puolet nuorempi kuin mummosi, ja käytän kaunoa, koska se on se mitä kouluissa opetettiin aina vuoteen 1986 saakka. Meitä ennen 80-lukua syntyneitä saattaa olla vielä muutama muukin olemassa, joten ihan kohtuudella voi väittää, että kaunokirjoitusta näkee vielä n. 50 vuoden ajan. Kyllä mua teininä harmittaisi, jos kuusfemmaksi asti pitäis olla osittain lukutaidoton, kun ei osaa lukea käsinkirjoitettua tekstiä. Itselle ei ole vielä näin koskaan päässyt käymään, joten en osaa edes kuvitella, miltä se tuntuisi.
Eihän kaunokirjoitus ole ainut käsinkirjoitetun tekstin kirjaimisto. Useimmat aikuiset tekstaavat eli käyttävät ei-sidosteisia kirjaimia. Samantyyppisiä kuin tälläkin palstalla oleva fontti.
Mä oon puolet nuorempi kuin mummosi, ja käytän kaunoa, koska se on se mitä kouluissa opetettiin aina vuoteen 1986 saakka. Meitä ennen 80-lukua syntyneitä saattaa olla vielä muutama muukin olemassa, joten ihan kohtuudella voi väittää, että kaunokirjoitusta näkee vielä n. 50 vuoden ajan. Kyllä mua teininä harmittaisi, jos kuusfemmaksi asti pitäis olla osittain lukutaidoton, kun ei osaa lukea käsinkirjoitettua tekstiä. Itselle ei ole vielä näin koskaan päässyt käymään, joten en osaa edes kuvitella, miltä se tuntuisi.