Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta

Vierailija
01.04.2021 |

Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?

Kommentit (185)

Vierailija
61/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.

Kyllä meillä vielä kirjoitettiin kaunolla ala-asteella (yläasteella ei enää tarvinnut), olen 31-vuotias.

Ei kaunokirjoituksella, vaan tyyppikirjaimilla. Kaksi eri asiaa. Ns. oikeaa kaunokirjoitusta (sitä missä on paljon koukeroita) ei ole enää 90-luvulla opetettu. 

Miten se sitten eroaa? Vuonna 2001 opetettiin jotain mitä sanottiin kaunokirjoitukseksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html

"Ensi syksynä (2017) koulunsa aloittavat ekaluokkalaiset ovat ensimmäisiä, joiden ei tarvitse opetella kaunokirjoitusta"

Jutussa myös lukee, että tyyppikirjaimisto hyväksyttiin noudatettavaksi kaunokirjoituksen opetuksessa vuonna 1931.

Jutussa puhutaan potaskaa ja se ei toki yllätä, koska kyseessä on iltasanomat. Tyyppikirjoitus on pelkistettyä kaunokirjoitusta. Siitä on karsittu suurin osa kaunokirjoitukseen kuuluvista koukeroista. Harmi, kun en tähän voi käsin kirjoittamalla näyttää sinulle näiden kahden eroa. 

Vierailija
62/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun vuonna 1979, ja silloin äherrettiin alusta asti oikeaa kaunokirjoitusta.

Sen pohjalta käsialani on vääntynyt omanlaisekseen sotkuiseksi pötköksi, josta ei saisi selvää vanha Erkkikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi nykyteinin pitäisi osata ja ymmärtää kaunokirjoitusta?"

Tutkimukset osoittavat, että kauno- tai käsialakirjoituksen harjoittaminen kehittää sekä aivoja että hienomotoriikkaa. Työtä se kuitenkin vaatii, ja siksi sen opiskeleminen lienee kouluissa lopetettu.

En tiedä mikä vaikutus lopettamisella on äidinkielen yleiseen osaamiseen, mutta viime aikoina eri medioista on voinut lukea, että kaikki lukiolaisetkaan eivät enää osaa muodostaa järkeviä lauseita. Ja kielten opettajilla on ongelmia vieraan kielen sanajärjestyksen opettamisessa, kun sekä subjekti että predikaatti ovat oppilaille tuntemattomia käsitteitä.

Vierailija
64/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sitten jatkossa tutkijoilla vaikeuksia, kun pitää opetella ensin kaunokirjoitusta että voi tutkia vanhoja asiakirjoja.Virhe oli lopettaa kaunokirjoitusta koulussa.

Minä olen joutunut opettelemaan ihan jokaisen vuosisadan käsialat erikseen, vaikka koulussa minulle kaunokirjoitusta opetettiinkin.

Ja niin joudut sinäkin, jos joskus yrität vanhoihin asiakirjoihin tutustua.

Vierailija
65/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyteinin pitäisi osata ja ymmärtää kaunokirjoitusta?

Voisiko joku alapeukuttaja myös vastata kysymykseen?

Koska sitä käytetään vielä yleisesti. Ihan niin kuin kuunnellaan LP-levyjä tai soitellaan näppäinpuhelimella. Kaunokirjoitus ei ole kadonnut minnekään. Turha verrata sitä johonkin 1600-luvun kirjaimistoon, jota ei enää ole missään muualla kuin jonkin sanomalehden otsikkologossa tai Sisu-askissa (?).

Nykylapsille opetetaan ekaluokalla kirjoittamista tekstauksella. He eivät edes opettele lukemaan pelkillä tikkukirjaimilla. Kaunokirjoitusta saa opettaa, se ei ole mitenkään kiellettyä, mutta on täysin opettajan oman innostuksen varassa, haluaako hän opettaa lapsille myös kaunon. Pakollinen kaunokirjoitus poistui koulusta kymmenisen vuotta sitten, siinä samassa rytäkässä kun kielioppiin hyväksyttiin "alkaa tekemään" -muoto.

Kaunokirjoitus vaatii enemmän aivotyöskentelyä ja hienomotoriikkaa kuin tekstaus. Kaikki pikku heikennykset näissä näkyvät kyllä jo.

Muissa maissa kaunoa vielä opetetaan, ja oppilailta vaaditaan oikeasti kunnollista, selvää, kaunista kirjoitusta. Vaan ei meillä.

Missä käytetään YLEISESTI kaunoa? En ole törmännyt siihen kuin mummon lähettämissä postikorteissa. Mummo on 89v. Myöskään näppäinpuhelimet eivät järin yleisiä enää ole, vaikka osa niitä käyttääkin. 

Minun mummolla, 83, on näppäinpuhelin. Toivottavasti se ei ole yleisessä käytössä.

Vierailija
66/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä näyttää sellaisen allekirjoitus joka ei ollenkaan osaa kaunokirjoitusta? 

Olen oppinut kaunokirjoituksen, mutta allekirjoitukseni on lähinnä etunimen alkukirjain ja viivaa sekä sukunimen alkukirjain ja viivaa... Tuon kyllä osaa ilman kaunokirjoitustakin. 

Vierailija
67/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.

Kyllä meillä vielä kirjoitettiin kaunolla ala-asteella (yläasteella ei enää tarvinnut), olen 31-vuotias.

Ei kaunokirjoituksella, vaan tyyppikirjaimilla. Kaksi eri asiaa. Ns. oikeaa kaunokirjoitusta (sitä missä on paljon koukeroita) ei ole enää 90-luvulla opetettu. 

Miten se sitten eroaa? Vuonna 2001 opetettiin jotain mitä sanottiin kaunokirjoitukseksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html

"Ensi syksynä (2017) koulunsa aloittavat ekaluokkalaiset ovat ensimmäisiä, joiden ei tarvitse opetella kaunokirjoitusta"

Jutussa myös lukee, että tyyppikirjaimisto hyväksyttiin noudatettavaksi kaunokirjoituksen opetuksessa vuonna 1931.

Jutussa puhutaan potaskaa ja se ei toki yllätä, koska kyseessä on iltasanomat. Tyyppikirjoitus on pelkistettyä kaunokirjoitusta. Siitä on karsittu suurin osa kaunokirjoitukseen kuuluvista koukeroista. Harmi, kun en tähän voi käsin kirjoittamalla näyttää sinulle näiden kahden eroa. 

Sen sijaan, että harmittelet tekstikentän rajoituksia, voisit etsiä jonkun lähteen väitteelle, ettei Salervon tyyppikirjaimia käyttävä teksti ole "oikeaa" kaunokirjoitusta.

Vierailija
68/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttiani ei hyväksytty jostain syystä. Piti kirjoittaa, että minä osaan lukea sitä iänvanhaa suomen kieltäkin, koska mulla on päättelykyky. Siinä on jotkut kirjaimet aivan erinnäköisiä, esim. S-kirjain. Ja V on W jne. Pidän siis ihmeellisenä ettei teini osannut yhtään sitä lukea.

Vierailija
69/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB:ssä on ryhmä "Löydetyt kauppalaput" eikä sen yli 20 000 jäsentä todellakaan aina saa selvää ihmisten lapuista.

Aika narsistista kuvitella että oma käsiala on täydellistä, tai että muistaa tuotteiden nimet oikein. Äitini esim. yritti saada kaupasta "Talous-Energaa" jonka nimi oli muutettu varmaan 30 vuotta sitten rasvattomaksi maitojauheeksi.

Kun sinulla kerran netti on, tilaa ruuat kotiin. Ei jää suttuisesta tuherruksesta kiinni eikä tarvitse tölviä kilttiä teiniä, joka teki parhaansa.

Vierailija
70/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei opeteta. Olisit itse opettanut jos pidät tärkeänä. Miten voi olla että vasta teininä joku huomaa ettei ymmärrä vanhempansa käsialaa? Et taida juuri kirjoittaa käsin.

Vierailija
71/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiani ei hyväksytty jostain syystä. Piti kirjoittaa, että minä osaan lukea sitä iänvanhaa suomen kieltäkin, koska mulla on päättelykyky. Siinä on jotkut kirjaimet aivan erinnäköisiä, esim. S-kirjain. Ja V on W jne. Pidän siis ihmeellisenä ettei teini osannut yhtään sitä lukea.

Siis ettei teini osannut edes kaunoa lukea.

Vierailija
72/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaplasimme kaunokirjoituksella 70-luvun lopusta pitkin 80-lukua, jolloin jotkut, varsinkin tytöt, alkovat opetella itsekseen "tekstausta" ja kirjoittaa "tekstauksella". Koulussa tätä "tekstausta" ei koskaan opetettu.

Minä ja monet muut pojat emme koskaan oppineet / opetelleet kirjoittamaan muulla tavoin kuin omalla horjuvalla versiollamme kaunokirjoituksesta. Tänä päivänäkin tuntuu lämmin tunne sydämessä kun näen jonkun yhä kirjoittavan tätä sotkuista poikien kaunokirjoitusta suoraan 70- ja 80-luvuilta. 

Vierailija
73/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oivoi... Olen 30v. ja nykytyössä vanhimmat dokumentit on kirjoitettu käsin 70-luvulla. Pitää laittaa töpinäksi, että saadaan kaikki miljoona dokua arkistosta sähköiseksi, että jälkeeni työtäni jatkavat kykenevät kys. työtä tekemään! Jää muuten ydinvoimala pois käytöstä ennen aikojaan...

Ja sinun työsi takiako kaikki Suomen lapset pitää opettaa lukemaan ja kirjoittamaan kaunoa?

🙈 No ei tietenkään pelkästään mun työn takia... Kuinkahan monta mappia tässä maassa on käsin kirjoitettua tekstiä, ja mitenköhän käy ajan saatossa kun niistä ei kukaan työikäinen enää saa selvää. Tarkoitin vain tuoda esiin, että siitä voi tulla isompikin ongelma myöhemmin, ei pelkästään mun työpaikalla.

Vierailija
74/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

22v esikoinen osaa lukea ja kirjoittaa kaunolla, 04 tai myöhemmin syntyneet nuoret eivät. Meillä on isovanhempien kirjeenvaihtoa joka heille jää salakirjoitukseksi. Eivät voi lukea minun päiväkirjojanikaan...

Vierailija
75/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä muistaakseni 1996 kirjoitin yo-aineen kaunokirjoituksella, muuta ei olisi hyväksytty. Vai muistanko ihan väärin? Helsinkiläinen lukio. 

Vierailija
76/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä kaunosta, jonka on 70-luvulla oppinut, on ollut paljon hyötyä. Esimerkiksi vasta muutama vuosi sitten aloittamieni venäjän ja arabian opinnot alkoivat kirjaimien opettelulla, ja se kirjoittaminen olisi ollut melkoista söhertämistä ilman kaunokirjoitustaustaa, koska kirjaimet pitää liittää toisiinsa nätisti.

Vierailija
77/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaunon auttava lukeminen kuuluisi ihan yleissivistykseen. Ihmettelen, jollei teini ole koskaan aiemmin törmännyt kaunoon. Minulla on jopa nelikymppisiä kavereita, jotka vielä kirjoittavat kaunolla.

Vierailija
78/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaunon auttava lukeminen kuuluisi ihan yleissivistykseen. Ihmettelen, jollei teini ole koskaan aiemmin törmännyt kaunoon. Minulla on jopa nelikymppisiä kavereita, jotka vielä kirjoittavat kaunolla.

Vaikuttaa siltä, ettei ihmisten halutakaan sivistyvän. Rimaa lasketaan koko ajan. Olen lukenut graduja, joista tulee mieleen, ettei kirjoittajaa olisi pitänyt päästää edes lukioon.

Vierailija
79/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. N26

Vierailija
80/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oivoi... Olen 30v. ja nykytyössä vanhimmat dokumentit on kirjoitettu käsin 70-luvulla. Pitää laittaa töpinäksi, että saadaan kaikki miljoona dokua arkistosta sähköiseksi, että jälkeeni työtäni jatkavat kykenevät kys. työtä tekemään! Jää muuten ydinvoimala pois käytöstä ennen aikojaan...

Ja sinun työsi takiako kaikki Suomen lapset pitää opettaa lukemaan ja kirjoittamaan kaunoa?

🙈 No ei tietenkään pelkästään mun työn takia... Kuinkahan monta mappia tässä maassa on käsin kirjoitettua tekstiä, ja mitenköhän käy ajan saatossa kun niistä ei kukaan työikäinen enää saa selvää. Tarkoitin vain tuoda esiin, että siitä voi tulla isompikin ongelma myöhemmin, ei pelkästään mun työpaikalla.

Ei kyllä ole mikään perusopetuksen ongelma tuo. Jos nyt ydinonnettomuus uhkaa, koska reaktorin konklaavisäilyttimen vipstaakijurnuttimen käyttöohjeet on kirjoitettu käsin, eikä kukaan ole viitsinyt niitä päivittää sitten 70-luvun, kutsutaan lähimmästä marttakerhosta tiimi paikalle tulkitsemaan.

Ja vuosi vuodelta niitä mappeja on vähemmän.