Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta
Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?
Kommentit (185)
Oivoi... Olen 30v. ja nykytyössä vanhimmat dokumentit on kirjoitettu käsin 70-luvulla. Pitää laittaa töpinäksi, että saadaan kaikki miljoona dokua arkistosta sähköiseksi, että jälkeeni työtäni jatkavat kykenevät kys. työtä tekemään! Jää muuten ydinvoimala pois käytöstä ennen aikojaan...
Olen 26 ja muistan, että minua harmitti ala-asteella, kun meille ei enää opetettu "kunnon" kaunoa, vaan vain sitä tosi yksinkertaista, jonka hädin tuskin kaunoksi tunnistaa. Isosiskolleni vielä oli opetettu sitä koukeroisempaa mallia. On itsellenikin kyllä välillä vaikea tulkita joidenkin vanhempien ihmisten hyvin koukeroista kaunokirjoitusta, välillä saa vähän arvailla. Tämä riippuu tosin käsialastakin, lääkärit ja opettajat kirjoittaa välillä todella vaikeasti tulkittavaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.
Kävin ala-asteen 2000-luvun alussa ja kyllä silloin opeteltiin kaunokirjoitusta.
Vanhemmalla väellä on kyllä usein muutoin epäselvä käsiala, mutta AP:lla ei ilmeisesti ole siitä kyse kun kirjoitti käsialansa olevan selkeää.
Vaikka omassa lapsuudessani opeteltiin kirjoittamaan kaunoa, en ymmärrä +40-vuotiaiden kaunoa laisinkaan, sillä kirjainten kirjoitustavat olivat muuttuneet jo pariin otteeseen siinä välissä. Itselleni vanhojen ihmisten kauno näyttää vaan kurttuisalta viivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.
Kyllä mulle opetettiin kaunoa koulussa. Toki se oli vähän erilaista kuin vanhempaan aikaan. Olen 92 syntynyt.
Sinä opit tyyppikirjaimet. Minä (s. 1980) olen viimeinen ikäluokka, joka opetteli kaunon.
Miltä tuntuu olla henkilökohtaisesti kokonainen ikäluokka?
Meille opetettiin myös ihan oikea kaunokirjoitus ala-asteella. Olen syntynyt 1985.
Mä tarkistan kirjoitukseni, jos siitä maksetaan tai liittyy jonkin asian hoitamiseen, mutta en silloin, kun kirjoitan tänne. Jos ajatus muuttuu kesken lauseen kirjoittamisen, niin sitten muuttuu, mua ei haittaa, jos lopputuloksessa on virhe. Varmasti ymmärrät viestistäni, mitä hain takaa.
Oletko nyt varma, että tiedät, mikä on oikea kaunokirjoitus vs. tyyppikirjoitus? Koska se kaunokirjoitus tosiaan poistui opetussuunnitelmasta v. 1988, tai ilmeisesti jossain päin Suomea v. 1989.
Olen syntynyt -03 ja meillä vielä ala-asteella kyllä oli kaunokirjoitusta ensimmäisillä luokilla. Muistan, koska sain aina palautetta että tein pienen R-kirjaimen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kyllä osaa edes kirjoittaakaan kaunokirjoitusta. Kyseenalainen kiitos siitä kuuluu koululaitokselle.
Mitenköhän osaavat allekirjoituksiakaan tehdä asiapapereihin . Tyyppikirjoituksen kirjoittaminen kun näyttää huonolta tekstaamiselta ja allekirjoitus ei käy tekstaamalla.
Onpa ihme, etteivät osaa kirjoittaa kaunokirjoitusta tai tyyppikirjaimia, kun ne eivät kuulu opetussuunnitelmaan.
Tikkukirjaimetko vielä kuuluu niille ketkä suvaitsevat niitä opetella. Ennen oli aapisessa nimittäin erään kirjaimen kohdalla henkilö joka pesi kasvojaan....eikä sen valmiimpaa saanut aikaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle opetettiin kaunoa koulussa. Toki se oli vähän erilaista kuin vanhempaan aikaan. Olen 92 syntynyt.
Sinä opit tyyppikirjaimet. Minä (s. 1980) olen viimeinen ikäluokka, joka opetteli kaunon.
Kuuntele nyt, 92, kun veteraani puhuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Eihän se sitä oikeaa kaunoa enää ollut. Osaan kyllä joitain kirjaimia oikeastakin kaunosta, kun se on mielestäni niin kaunista ja halusin lapsena opetella senkin.
Vierailija kirjoitti:
Miltä näyttää sellaisen allekirjoitus joka ei ollenkaan osaa kaunokirjoitusta?
Sekö on tässä suurin murhe? Suomessa on satojen vuosien ajan allekirjoituksia tehneet sellaisetkin, jotka eivät osaa mitään kirjoitusta. Nykyaikana entistä enemmän käytetään sähköistä allekirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiselle ei ole opetettu edes tyyppikirjaimistoa, joka siis olis se "helpompi kaunokirjoitus". Heille on opetettu vain tekstauskirjaimet.
Olet väärässä. Oli erikseen tekstaus ja kauno oli tyyppikirjaimet. Niin oli vielä silloinkin, kun siskoni lapset olivat koulussa (viimeisin heistä pääsi peruskoulusta 2011). Nykytilanteesta en tiedä.
t. 90-luvulla koulunsa käynyt
Nyt 13-vuotias on mennyt kouluun 2014. Sinun siskosi lapsi lienee lähentelee kohta kolmeakymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli erilaista, koska se oli tyyppikirjaimisto, ei kaunokirjoitusta. Joissain kouluissa sitä toki kutsuttiin virheellisesti kaunokirjoitukseksi.
Eihän tyyppikirjoitus tarkoita välttämättä eri asiaa.
"Toisin oli 1930-luvulla, jolloin otettiin käyttöön arkkitehti Toivo Salervon tyyppikirjaimet. Tuolloin kirjaimet olivat koukeroisia ja niissä oli erilaisia silmukoita ja koukkuja." https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html
"Graafikko ja kalligrafi Toivo Heiskasen suunnittelema uusi kaunokirjoitusmallisto otettiin Suomessa käyttöön valtakunnallisesti 1980-luvun loppupuolella. Uusi mallisto perustui renessanssin kursiivikirjaimistoon. Siinä ei ole yhtä paljon sidontaa ja silmukoita kuin edeltäjässään, ja se on helpommin kirjoitettavaa." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus
"Kaunokirjoituksen pakollinen opetus siis loppui peruskouluissa vuonna 2016." https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus
En ainakaan äkkiseltään löytänyt lähdettä väitteelle, että Salervon tyyppikirjaimia käyttäjä kirjoitus ei menisi kaunokirjoitus-käsitteen alle.
Tekstaustyyppi on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyteinin pitäisi osata ja ymmärtää kaunokirjoitusta?
Voisiko joku alapeukuttaja myös vastata kysymykseen?
Koska sitä käytetään vielä yleisesti. Ihan niin kuin kuunnellaan LP-levyjä tai soitellaan näppäinpuhelimella. Kaunokirjoitus ei ole kadonnut minnekään. Turha verrata sitä johonkin 1600-luvun kirjaimistoon, jota ei enää ole missään muualla kuin jonkin sanomalehden otsikkologossa tai Sisu-askissa (?).
Nykylapsille opetetaan ekaluokalla kirjoittamista tekstauksella. He eivät edes opettele lukemaan pelkillä tikkukirjaimilla. Kaunokirjoitusta saa opettaa, se ei ole mitenkään kiellettyä, mutta on täysin opettajan oman innostuksen varassa, haluaako hän opettaa lapsille myös kaunon. Pakollinen kaunokirjoitus poistui koulusta kymmenisen vuotta sitten, siinä samassa rytäkässä kun kielioppiin hyväksyttiin "alkaa tekemään" -muoto.
Kaunokirjoitus vaatii enemmän aivotyöskentelyä ja hienomotoriikkaa kuin tekstaus. Kaikki pikku heikennykset näissä näkyvät kyllä jo.
Muissa maissa kaunoa vielä opetetaan, ja oppilailta vaaditaan oikeasti kunnollista, selvää, kaunista kirjoitusta. Vaan ei meillä.
Vierailija kirjoitti:
Miltä näyttää sellaisen allekirjoitus joka ei ollenkaan osaa kaunokirjoitusta?
Varmaan samalta kuin suurimman osan kaunokirjoitusta osaavankin. Etunimen ensimmäinen kirjain, sopiva määrä viivaa/aaltoviivaa/koukeroa, sukunimen ensimmäinen kirjain ja sama homma kuin etunimen jälkeenkin. Oma allekirjoitukseni on suunnilleen tämän näköinen. S_________ J_____________. S ja J eivät ihan noin selkeitä eikä viivat noin suoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä vielä kirjoitettiin kaunolla ala-asteella (yläasteella ei enää tarvinnut), olen 31-vuotias.
Ei kaunokirjoituksella, vaan tyyppikirjaimilla. Kaksi eri asiaa. Ns. oikeaa kaunokirjoitusta (sitä missä on paljon koukeroita) ei ole enää 90-luvulla opetettu.
Miten se sitten eroaa? Vuonna 2001 opetettiin jotain mitä sanottiin kaunokirjoitukseksi.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html
"Ensi syksynä (2017) koulunsa aloittavat ekaluokkalaiset ovat ensimmäisiä, joiden ei tarvitse opetella kaunokirjoitusta"
Jutussa myös lukee, että tyyppikirjaimisto hyväksyttiin noudatettavaksi kaunokirjoituksen opetuksessa vuonna 1931.
Vierailija kirjoitti:
Oivoi... Olen 30v. ja nykytyössä vanhimmat dokumentit on kirjoitettu käsin 70-luvulla. Pitää laittaa töpinäksi, että saadaan kaikki miljoona dokua arkistosta sähköiseksi, että jälkeeni työtäni jatkavat kykenevät kys. työtä tekemään! Jää muuten ydinvoimala pois käytöstä ennen aikojaan...
Ja sinun työsi takiako kaikki Suomen lapset pitää opettaa lukemaan ja kirjoittamaan kaunoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kyllä osaa edes kirjoittaakaan kaunokirjoitusta. Kyseenalainen kiitos siitä kuuluu koululaitokselle.
Mitenköhän osaavat allekirjoituksiakaan tehdä asiapapereihin . Tyyppikirjoituksen kirjoittaminen kun näyttää huonolta tekstaamiselta ja allekirjoitus ei käy tekstaamalla.
Onpa ihme, etteivät osaa kirjoittaa kaunokirjoitusta tai tyyppikirjaimia, kun ne eivät kuulu opetussuunnitelmaan.
Tikkukirjaimetko vielä kuuluu niille ketkä suvaitsevat niitä opetella. Ennen oli aapisessa nimittäin erään kirjaimen kohdalla henkilö joka pesi kasvojaan....eikä sen valmiimpaa saanut aikaiseksi
Sen sijaan, että höperehdit kummallisia, olisit vaikka voinut googlata, millaista käsialaa opetussuunnitelmassa on. Nimittäin tekstausta. Sinä ilmeisesti kuvittelet, että kaunon opetteleminen on kiinni siitä, että ei halua opetella, mutta jos nyt vielä kerran painotan, että sitä ei koulussa opeteta, koska se ei kuulu opetussuunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyteinin pitäisi osata ja ymmärtää kaunokirjoitusta?
Voisiko joku alapeukuttaja myös vastata kysymykseen?
Koska sitä käytetään vielä yleisesti. Ihan niin kuin kuunnellaan LP-levyjä tai soitellaan näppäinpuhelimella. Kaunokirjoitus ei ole kadonnut minnekään. Turha verrata sitä johonkin 1600-luvun kirjaimistoon, jota ei enää ole missään muualla kuin jonkin sanomalehden otsikkologossa tai Sisu-askissa (?).
Nykylapsille opetetaan ekaluokalla kirjoittamista tekstauksella. He eivät edes opettele lukemaan pelkillä tikkukirjaimilla. Kaunokirjoitusta saa opettaa, se ei ole mitenkään kiellettyä, mutta on täysin opettajan oman innostuksen varassa, haluaako hän opettaa lapsille myös kaunon. Pakollinen kaunokirjoitus poistui koulusta kymmenisen vuotta sitten, siinä samassa rytäkässä kun kielioppiin hyväksyttiin "alkaa tekemään" -muoto.
Kaunokirjoitus vaatii enemmän aivotyöskentelyä ja hienomotoriikkaa kuin tekstaus. Kaikki pikku heikennykset näissä näkyvät kyllä jo.
Muissa maissa kaunoa vielä opetetaan, ja oppilailta vaaditaan oikeasti kunnollista, selvää, kaunista kirjoitusta. Vaan ei meillä.
Missä käytetään YLEISESTI kaunoa? En ole törmännyt siihen kuin mummon lähettämissä postikorteissa. Mummo on 89v. Myöskään näppäinpuhelimet eivät järin yleisiä enää ole, vaikka osa niitä käyttääkin.
En tiedä minkä ikäinen ap on, mutta vanhempien ihmisten kaunosta on usein vaikea saada selvää, ja minä kuitenkin olen sitä ikäluokkaa joille opetettiin vielä kaunoa ala-asteella.
Minkä aikakauden "kaunokirjaimista" puhut, ja mihin fonttiin (=kirjasintyyppiin) sitä vertaat? Maalaisjärjellä voi tietysti olla vaikeaa tajuta, että fontteja on satoja erilaisia.