Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta

Vierailija
01.04.2021 |

Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sitten jatkossa tutkijoilla vaikeuksia, kun pitää opetella ensin kaunokirjoitusta että voi tutkia vanhoja asiakirjoja.Virhe oli lopettaa kaunokirjoitusta koulussa.

Tuolla perusteella kouluissa pitäisi opettaa myös keskiaikaista kirkkokalligrafiaa ja latinaa.

Vierailija
22/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle ei ole opetettu edes tyyppikirjaimistoa, joka siis olis se "helpompi kaunokirjoitus". Heille on opetettu vain tekstauskirjaimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mikään uuden sukupolven juttu. Olen 28-vuotias ja olen aina ollut huono lukemaan toisten ihmisten kaunokirjoitusta. Opiskeluaikoina opettajani lukivat säännöllisesti omaa käsialaani väärin, vaikka sanoivatkin sitä kauniin näköiseksi. 

Vierailija
24/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona on vanha Raamattu, joka on kirjoitettu fraktuuralla. Luen ihan sujuvasti. Ja olen lukenut muutakin kirjallisuutta näin. Ei ole vaikeaa, mutta on vaikeaa, jos ei osaa lukea. Ja kaikista ystäväni harakanvarpaista kauppalapussa en ole aina saanut selvää.

Vierailija
25/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kyllä osaa edes kirjoittaakaan kaunokirjoitusta. Kyseenalainen kiitos siitä kuuluu koululaitokselle.

Mitenköhän osaavat allekirjoituksiakaan tehdä asiapapereihin . Tyyppikirjoituksen kirjoittaminen kun näyttää huonolta tekstaamiselta ja allekirjoitus ei käy tekstaamalla.

Vierailija
26/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiselle ei ole opetettu edes tyyppikirjaimistoa, joka siis olis se "helpompi kaunokirjoitus". Heille on opetettu vain tekstauskirjaimet.

Mä mietin, että oliko se uusi tyyppikirjaimisto lopulta helpompi kirjoittaa. Olihan se pelkistetympi, mutta minusta sen kirjoittaminen oli jotenkin vaivalloista, kun siinä ei ollut girlandeja (tarkoitan siis niitä lenkkejä, en ole varma, onko termi oikein) ollenkaan, vaan seurattiin samaa viivaa takaisin.

Vierailija
27/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan tapaan ap ei olisi ymmärtänyt, jos teini olisi kirjoittanut hänelle "teinikielellä". Sikäli mikäli nykyteinit vielä osaavat kirjoittaa kynällä paperille :D

Vierailija
28/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kyllä osaa edes kirjoittaakaan kaunokirjoitusta. Kyseenalainen kiitos siitä kuuluu koululaitokselle.

Mitenköhän osaavat allekirjoituksiakaan tehdä asiapapereihin . Tyyppikirjoituksen kirjoittaminen kun näyttää huonolta tekstaamiselta ja allekirjoitus ei käy tekstaamalla.

Onpa ihme, etteivät osaa kirjoittaa kaunokirjoitusta tai tyyppikirjaimia, kun ne eivät kuulu opetussuunnitelmaan.

Vierailija
29/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon nykyisen älykkyyden laskusta. Valitettavasti.

Kaunokirjoitus sisältää hyvin paljon nykyisiä kirjaimia muistuttavia kirjaimia, ihan älytöntä että sitä ei osaisi päätellä vaikka joku yksittäinen kirjain olisikin hieman enemmän erilainen.

Maalaisjärki puuttuu täysin.

Vierailija
30/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.

Kyllä mulle opetettiin kaunoa koulussa. Toki se oli vähän erilaista kuin vanhempaan aikaan. Olen 92 syntynyt.

Vierailija
31/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä oma "puumerkkini" Ole kaunoa nähnytkään ja silti on kaikki sopimukset menneet läpi.

Vierailija
32/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.

Kyllä meillä vielä kirjoitettiin kaunolla ala-asteella (yläasteella ei enää tarvinnut), olen 31-vuotias.

Ei kaunokirjoituksella, vaan tyyppikirjaimilla. Kaksi eri asiaa. Ns. oikeaa kaunokirjoitusta (sitä missä on paljon koukeroita) ei ole enää 90-luvulla opetettu. 

Jokin aika sitten kokeilin kirjoittaa tyyppikirjaimilla eli "kaunolla", mutta eipä enää muistunut, miten ne koukerot menivät, minkälainen silmukka mihinkin kuuluu. Ala-asteella 1980-luvun alussa opetettu "kaunokirjoitus" on siis päässyt unohtumaan. Vielä 90-luvun puolivälissä sitä tuli käytettyä, mutta sen jälkeen se on ollut jokseenkin turha taito: Eihän sillä ole mitään virallisia kaavakkeitakaan saanut täyttää, vaan aina on kehote ollut "Täytä selkeästi TEKSTATEN."

Toisten "kaunokirjoitusta" pystyn vielä lukemaan, JOS kirjoittajalla on selkeä käsiala.

Vierailija
33/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Oli erikseen tekstaus ja kauno oli tyyppikirjaimet. Niin oli vielä silloinkin, kun siskoni lapset olivat koulussa (viimeisin heistä pääsi peruskoulusta 2011). Nykytilanteesta en tiedä.  

t. 90-luvulla koulunsa käynyt

Vierailija
34/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sitten jatkossa tutkijoilla vaikeuksia, kun pitää opetella ensin kaunokirjoitusta että voi tutkia vanhoja asiakirjoja.Virhe oli lopettaa kaunokirjoitusta koulussa.

Pitäisikö opetuksessa olla mukana myös 1600-luvun kirjoitustapa? Jos vaikka joku isona alkaa tutkia sen aikaisia asioita....

Ei tarvitse, opin kaunon 90-luvun lopulla ja nyt tulkitsen sukututkimusta tehdessä suht hyvin sen ajan tekstejä. Vaatii hieman harjaantumista mutta ei mitään oppitunteja.

Vierailija
35/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle opetettiin kaunoa koulussa. Toki se oli vähän erilaista kuin vanhempaan aikaan. Olen 92 syntynyt.

Sinä opit tyyppikirjaimet. Minä (s. 1980) olen viimeinen ikäluokka, joka opetteli kaunon.

Vierailija
36/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin kouluaikoinani opetettiin kyllä kaunokirjoitusta, mutta eihän sitä nyt herranjestas ole oikeasti tullut koulun jälkeen missään käytettyä, ehkä kotikutoiset onnittelukortit poislukien.

Turhaa teinin härnäämistä, verrattuna vaikka teksti- tai sähköpostiviestiin, jos ei itse osaa tekstata.

Vierailija
37/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän sama kun toimistotyöt seisoo koska nitojan niitit loppui. Koulussa ei opetettu lataamaan nitojaan niittejä.

Uusavuttomat!

Vierailija
38/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli erilaista, koska se oli tyyppikirjaimisto, ei kaunokirjoitusta. Joissain kouluissa sitä toki kutsuttiin virheellisesti kaunokirjoitukseksi. 

Vierailija
39/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä näyttää sellaisen allekirjoitus joka ei ollenkaan osaa kaunokirjoitusta? 

Vierailija
40/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä opit tyyppikirjaimet. Minä (s. 1980) olen viimeinen ikäluokka, joka opetteli kaunon.

Miltä tuntuu olla henkilökohtaisesti kokonainen ikäluokka?

Meille opetettiin myös ihan oikea kaunokirjoitus ala-asteella. Olen syntynyt 1985.