Miksi NYT yli 65v rokotetaan AstraZenecalla, kun aiemmin sillä ei rokotettu nimenomaan tätä ikäryhmää?
Miksi tässä rokotusasiassakin tällaista sekoilua?
Vanhempani ovat yli 70v. Nyt tämän sekoilun seurauksena he eivät uskalla mennä ottamaan AstraZenecan rokotetta. Lisäksi he lukevat saksankielisten lehtien nettisivuja ja siellähän monet ovat kieltäytyneet AstraZenecasta, osin oireiden vuoksi, osin siksi, että sen ei tiedetä tehoavan kaikkiin uusiin virusvariantteihin.
Miksi ikäihmisiä ei heti rokotettu Astra Zenecalla? Miksi vielä pari viikkoa sitten oltiin sitä mieltä, että se ei tarjoa iäkkäämmille riittävää suojaa?
Kommentit (60)
Astra Zenecan ei aluksi annettu ikäihmisille JOISSAIN MAISSA, koska sen tutkimuksissa kontrolliryhmästä yksikään yli 65-v ei saanutta koronaa. Tutkimuksessa siis kukaan yli 65-v ei saanut koronaa, eikä sitä heihin tahallaan tartuteta.
On tiedetty koko ajan, että todennäköisesti Astra Zeneca toimii myös yli 65-v ihan hyvin, mutta siitä ei ollut dataa.
Nyt huhtikuuhun mennessä monet maista ovat antaneet Astraa jo vanhuksille jo kuukauden ajan. On myös tehty lisää tutkimuksia. Siksi tiedämme jo varmuudella, että se toimii myös yli 65 v.
Suomalaiset toimittajat voisivat tosiaan raportoida näistä paljon paremmin.
Ihmiset on jotenkin ottanut totuutena, sen ettei ko. rokote sovi iäkkäimmille, syy oli se, että testidataa ei ollut tarpeeksi.
Minusta on sääli, että ihmiset ovat mieluummin ilman rokotetta kuin että ottaisivat Astra zenecaa.
Oma isäni on 74 vuotias ja sanoi minulle, että pääasia, että saa jonkin rokotteen, että AZ kelpaa myös. Itse riskiryhmäläisenä sain 48 vuotiaana ko. rokotteen.
Jotenkin niillä ei vakavilla sivuoireilla on pelotettu ihmisiä, tunnen 9+minä hlöä jotka saaneet ko rokotteen ja 5 ei tullut mitään sivuoireita, minulle tuli 1 vuorokauden kuume, 2 tuli parin vuorokauden kuume ja 2 tuli päänsärkyä, palelua, väsymystä pariksi päiväksi. Kaikki olemme alle 65 v naisia.
Eilen oli juuri faktaa, että Suomessa on 30.3 mennessä tehty 50 ilmoitusta joissa henkilö on kuollut ja siis rokotettu ja niistä oli 43 kpl Pfitserin, 5 kpl Astra zeneca ja 2 Modernan rokotteen saajia. Ja siis ei ole varmuutta, että rokote olisi aiheuttanut. Lähes miljoona rokotettu.
Minusta Astra Zeneca on hieman turhankin herjattu ja eniten harmittaa jos ihmisillä on negatiivinen fiilis vain sen takia, että lukevat keskustelupalstoja ja pitävät kaikkea faktana mitä siellä lukee.
Asiallinen kirjoitus sinulta 23.
Olen itse 55v. riskiryhmäläinen ja astralla rokotettu. Illalla tuli kuume ja yhden päivän kesti.
Ei kummenpaa.
Mutta ei tämä ihmisten järkky hysteria tunnu hyvältä.
Korona-aika on paljastanut ihmisissä outoja asioita!
Tätä rokotetta käytetään, koska sitä Suomeen on saatu.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 55v. riskiryhmäläinen ja astralla rokotettu. Illalla tuli kuume ja yhden päivän kesti.
Ei kummenpaa.
Tuttava 58 vuotias nainen sai myös Astra Zenecan rokotteen.
Illalla nousi kuume ja yöllä alkoi nivelkivut, parin vuorokauden kuluttua oli aamulla herännyt kovaan outoon päänkipuun, oli joutunut oksentamaankin, arvoitukseksi jäi aiheuttiko rokoten hyytymän, mistä johtui outo kova päänkipu millaista hänella ei koskaan aikaisemmin ole ollut.
Nämä haitat on hyvin yksilöllisiä, joillekin ei tule mitään, toisilla taas kuumeilua ja muita oireita.
Toivotaan että tästä koronariesasta joskus päästään eroon ja palataan normaaliin elämään.
Itse voin saada rokotteen ehkä joskus syksyllä viimeisten mukana, alueella tartuntatilanne on suht hyvä.
AstraZenega on sekundaa ja varmaan kohta ainoaa, jota saadaan Suomeen. Pressakin sai toista merkkiä olevan pistoksen.
Käyttäjä38452 kirjoitti:
Ihmiset on jotenkin ottanut totuutena, sen ettei ko. rokote sovi iäkkäimmille, syy oli se, että testidataa ei ollut tarpeeksi.
Minusta on sääli, että ihmiset ovat mieluummin ilman rokotetta kuin että ottaisivat Astra zenecaa.
Oma isäni on 74 vuotias ja sanoi minulle, että pääasia, että saa jonkin rokotteen, että AZ kelpaa myös. Itse riskiryhmäläisenä sain 48 vuotiaana ko. rokotteen.
Jotenkin niillä ei vakavilla sivuoireilla on pelotettu ihmisiä, tunnen 9+minä hlöä jotka saaneet ko rokotteen ja 5 ei tullut mitään sivuoireita, minulle tuli 1 vuorokauden kuume, 2 tuli parin vuorokauden kuume ja 2 tuli päänsärkyä, palelua, väsymystä pariksi päiväksi. Kaikki olemme alle 65 v naisia.Eilen oli juuri faktaa, että Suomessa on 30.3 mennessä tehty 50 ilmoitusta joissa henkilö on kuollut ja siis rokotettu ja niistä oli 43 kpl Pfitserin, 5 kpl Astra zeneca ja 2 Modernan rokotteen saajia. Ja siis ei ole varmuutta, että rokote olisi aiheuttanut. Lähes miljoona rokotettu.
Minusta Astra Zeneca on hieman turhankin herjattu ja eniten harmittaa jos ihmisillä on negatiivinen fiilis vain sen takia, että lukevat keskustelupalstoja ja pitävät kaikkea faktana mitä siellä lukee.
Moniko teistä käyttää jotain hormonivalmistetta?
Vierailija kirjoitti:
AstraZenega on sekundaa ja varmaan kohta ainoaa, jota saadaan Suomeen. Pressakin sai toista merkkiä olevan pistoksen.
Tottakai, eläkeläisille ensin paremmat rokotteet.
Onhan se erikoista, että "normaaliin tapaan ennen lupia ja rokotuksia tutkittua ja turvaliista rokotetta" pitää tutkia rokotusten aikana ja suositukset muuttuvat tiuhaan tahtiin.
Itse en ole vielä ymmärtänyt sitäkään, miksi ylipäätään muita kuin riskiryhmäläisiä rokotetaan.
Rokotetta ei anneta niille, joille taudin aiheuttama riski on rokotteen aiheuttamaa riskiä pienempi.
Tämän päivän Hesarista voi lukea, että perusterveitäkin on kuollut nuoremmissa ikäryhmissä veren yleistyneeseen hyytymishäiriöön rokotukseen liittyen. Tämä on eri juttu kuin nuo aiemmin julkisuudessa olleet veritulpat.
Yleisellä tasolla rokotusriski on pieni ja itse aion ottaa rokotteen, kun sen saan. (Minkä valmistajan nyt sitten onkaan siinä tilanteessa.) Eiköhän tuossa ole suurempi riski jäädä auton alle matkalla rokotukseen ja kuolla siihen tai saada korona ja kuolla siihen. (Omassa ikäryhmässä 55-60 v. noin 1 tuhannesta tartunnan saaneesta kuolee. )
Nyt pitäisi tiedotus olla avointa ja faktat kertoa suoraan. Muuten yksikin tapaus, johon jää epäily peittelystä tms. kääntyy itseään vastaan rokotuskattavuudessa.
Vastaus otsikon kysymykseen: Pelätään vakavia sivuvaikutuksia nuoremmilla.
Ottaisinko nyt alle 6-kymppisenä perusterveenä AZ:n rokotteen, jos sellainen mahdollisuus "tupsahtaisi" eteen? Kysyisin: mikä tässä on kuoleman riski? Tuohonhan on vastaus tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Rokotetta ei anneta niille, joille taudin aiheuttama riski on rokotteen aiheuttamaa riskiä pienempi.
Mistä tämä tiedetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ei halua veritulppia, mutta vanhukset haluavat nuoremmille naisille veritulppia. En ota minäkään Astraa.
Miksi tätä rokotetta sitten edelleen käytetään vaikka riskit tiedetään, rokotteen tehokin koronaan oli jotain 63% luokkaa.
Ja e-afrina varianttiin ei juuri tehoa, sitähän nimenomaan ystävämme so put levittävät. vanhuksille soisi sen paremman rokotteen.
Astar Zenecalla ei tee mitään kun brazil ja e.afrikan varinatti yleistyvät huimaa vauhtia. se parempi rokote Pfizer menee nyt varmaan näille monikulttuurisille alueilla. hyvin usein käy kun monikulttuurinnen nuori herra saa jäljityksestä soiton joka kehoittaaa korona testiiin nuori herra eri mene vaan hilluu entiseen tapaan kauppakeksuksissa ja julkisessa liikenteessä ilman turpasuojaa.ja mikäs siinä kela maksaa uuden kämpän takuuvuokran, muut sossutuet ja oikeuteen lakimiehen ja tulkin kun tuli nujakoitua. se koulu jätettiin tietysti kesken.
jos mummot ja vaarit joutuu laitokseen saavat käyttää vaan 2 vaippaa vuorokaudessa...
nouskaa kapinaan mummotnja vaarit
onko joku mennyt pahasti vikaan ?
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän Hesarista voi lukea, että perusterveitäkin on kuollut nuoremmissa ikäryhmissä veren yleistyneeseen hyytymishäiriöön rokotukseen liittyen. Tämä on eri juttu kuin nuo aiemmin julkisuudessa olleet veritulpat.
Yleisellä tasolla rokotusriski on pieni ja itse aion ottaa rokotteen, kun sen saan. (Minkä valmistajan nyt sitten onkaan siinä tilanteessa.) Eiköhän tuossa ole suurempi riski jäädä auton alle matkalla rokotukseen ja kuolla siihen tai saada korona ja kuolla siihen. (Omassa ikäryhmässä 55-60 v. noin 1 tuhannesta tartunnan saaneesta kuolee. )
Nyt pitäisi tiedotus olla avointa ja faktat kertoa suoraan. Muuten yksikin tapaus, johon jää epäily peittelystä tms. kääntyy itseään vastaan rokotuskattavuudessa.
Vastaus otsikon kysymykseen: Pelätään vakavia sivuvaikutuksia nuoremmilla.
Ottaisinko nyt alle 6-kymppisenä perusterveenä AZ:n rokotteen, jos sellainen mahdollisuus "tupsahtaisi" eteen? Kysyisin: mikä tässä on kuoleman riski? Tuohonhan on vastaus tiedossa.
Kovin paljon perusterveitä nuoria ei ole AZllä vielä rokotettu kuin korkeintaan UKssa. Israelissa käytössä Pfizer. Muualla rokotukset sakkaa pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kummenpaa.
Hysteria ei tunnu hyvältä ja pakkohan minunkin on myöntää, että sain ko rokotteen juuri sillä viikolla kun muut maat pistivät rokottamisen tauolle ja lopulta Suomikin. Se viikonloppu meni järkytyksen piikkiin. Itselläni yksi verenkiertohäiriö takana ja hirmuinen määrä lääkkeitä taustalla, ei niistä kukaan kysellyt mitään. Mutta järjellä ajateltuna kuitenkin näen, että minun ei olisi turvallista myöskään koronaa saada.
Helpointahan se tavallaan olisi, että tarjolla olisi tasan yksi rokotemerkki, ota tai jätä. Ihmiset kokee juuri sen epäreiluna kun yksi saa toista.
Olisi se ihana kun koko koronasta eroon päästäisiin, mutta tällä mennään, eihän tälle mitään voi.
Ihmisten pelko ja pahoinvointi näkyy kyllä kaikessa tekemisessä ja kirjoittelussa ja se minua kyllä surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki näihin tutkimuksiin?
Jos tammikuussa todettiin, että ikäihmisille ei voi antaa Astra Zenecaa, niin miten kahdessa kuukaudessa on voitu tehdä sellainen tutkimus, että voikin antaa? Kun täydellinen rokotesuoja saavutetaan vasta, kun 2. annoksen antamisesta on kulunut 5 viikkoa?
Ja kolmas rokoteannos myöhemmin, tarvitaanko neljäs ja viideskin annos.
Melkoista pelleilyä.
Myös Pfizeriä pitää antaa kaksi piikkiä ja Modernaa.
Vasta se toinen rokote antaa täyden suojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki näihin tutkimuksiin?
Jos tammikuussa todettiin, että ikäihmisille ei voi antaa Astra Zenecaa, niin miten kahdessa kuukaudessa on voitu tehdä sellainen tutkimus, että voikin antaa? Kun täydellinen rokotesuoja saavutetaan vasta, kun 2. annoksen antamisesta on kulunut 5 viikkoa?
Ja kolmas rokoteannos myöhemmin, tarvitaanko neljäs ja viideskin annos.
Melkoista pelleilyä.Myös Pfizeriä pitää antaa kaksi piikkiä ja Modernaa.
Vasta se toinen rokote antaa täyden suojan.
Totta ja on se rokote mikä tahansa noista kolmesta niin jo sen 12 viikon (1 ja 2 piikin väli) aikana virusvariantteja tulee uusia, hurjaa / kurjaa tämä on. Ei tästä kurimuksesta helpolla ja nopeasti päästä.
Hirmuinen määrä rokotteita tarvitaan kun kaikki tarvitsee heti alkuun 2 kpl piikkiä. Nyt 3 kk:n aikana pistetty miljoona piikkiä ......, mutta nuo kaikki miljoona tarvitsee toiset piikit ja rokoteaineet. Eli vaikka nyt rokotteita alkaa tulemaan enemmän niin jossakin vaiheessa ne tulevat menevät pääosin 2 piikkeihin.
No mitäs luulisit?
Astra = J o u k k o t u h o a s e (hindujen sanskiitti)
ze = joka (Puola)
Neca = t a p p a a (necare, latina)
Luottamus on mennyt täysin viranomaisiin, erityisesti ”asiantuntijoina” esiintyviin.