Miten saada paino normaaliksi yli viisikymppisenä?
Tuntuu, että paino nousee ja nousee. Kun oikein tarkkailen syömisiäni ja syön oikein niukasti, saan pysäytettyä nousun, mutta alle 60 kilon pääsy ei tunnu onnistuvan. Onko mitään neuvoja?
Kommentit (42)
Pitäisi olla vain näkkileipää ruoaksi ja vettä Janojuomaksi.
Itse 52v nainen, päivittäin noin 17.000 askelta ja päälle tuohon spinning tunnit sekä salit (Koronan vuoksi nämä jääneet tauolle). Ruokailuun ei muutoksia entisiin vuosikymmeniin nähden, mutta silti paino vain nousee 😭.
Vierailija kirjoitti:
Itse 52v nainen, päivittäin noin 17.000 askelta ja päälle tuohon spinning tunnit sekä salit (Koronan vuoksi nämä jääneet tauolle). Ruokailuun ei muutoksia entisiin vuosikymmeniin nähden, mutta silti paino vain nousee 😭.
Noin se kai sitten menee. Onhan sitä sanottu, että vanhemmiten pieni ylipaino voisi olla terveellistäkin. Pelkään vain, että jos sen nyt antaa vain nousta, niin kymmenen vuoden päästä olen jossain sadassa kilossa.
Vierailija kirjoitti:
Syö lihaa.
Lihaa tulee syötyä kohtalaisen harvoin, ehkä 1-3 kertaa viikossa. Kuinkas runsaampi lihan syöminen auttaisi?
Onko kukaan onnistunut laihtumaan vanhana?
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se. Ruokailusi ei ole muuttunut entisiin vuosikymmeniin nähden. Vanhetessa ruuansulatus hidastuu ja lihoo herkemmin. Ei voi syödä kuten nuorena.
Pätkäpaasto ja 2-3 tilavuudeltaan nyrkin kokoista ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä mahdollisimman ravintotiheää ruokaa. Ei sokeria (ml. hedelmät), maitotuotteita eikä viljoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin terveellistä laihduttaa vanhana ja päinvastoin lievä ylipaino jopa suotavaa. Vanhukset jota rupeaa laihtumaan ovat kuolonkierteessä.
Syö todella pieniä annoksia. Älä koskaan syö mahaa ihan täyteen. Ei työpaikkalounaalle, aina omat eväät. Isoilla painoilla treeniä ja päivittäin kävelyä 5-10km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se kai sitten menee. Onhan sitä sanottu, että vanhemmiten pieni ylipaino voisi olla terveellistäkin. Pelkään vain, että jos sen nyt antaa vain nousta, niin kymmenen vuoden päästä olen jossain sadassa kilossa.
Ei mene. Helppo on syytellä ikää, mutta kannattaa olla rehellinen itselleen syömisten suhteen. Ja vähän vilkuilla, minkä verran kaloreita omissa syömisissä on. Olen 56 v, ja paino ei ole noussut yhtään. En ole myöskään mikään himoliikkuja, joten siitä ei ole kyse.
Merkkaa kalorit pari viikkoa niin näet, missä mennään. Pidä sitten kalorit alle tuhannessa kuukauden verran, ja katso lähteekö paino tippumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se. Ruokailusi ei ole muuttunut entisiin vuosikymmeniin nähden. Vanhetessa ruuansulatus hidastuu ja lihoo herkemmin. Ei voi syödä kuten nuorena.
Onko oikeasti näin? Ennen söin 3 perunaa ja kastiketta, nyt yli 50v saan syödä 1 perunan ja kastiketta?
Hankalaa on. Etenkin vyötärölle kertyy todella helposti rasvaa. En saa sitä varmaan koskaan enää pois. Lisäksi tuntuu, että lihakset vain katoavat, vaikka kuinka nostaa punttia. N51.
Mulla putoaa, kun aloitan pyöräkauden ja lopetan syömisen illalla klo 18.
Ihan ekaks aloita laskemalla kalorit syömästäsi ruuasta. Esim Fatsecretin sivuilla laske, minkä verran kaloreita pitäisi vuorokauden aikana saada. Näitä sit kun suhteutat, niin pääset jyvälle, mitä pitäisi tehdä.
Tarkista ensin ruokavaliosi terveellisyys. Jos siinä ei ole muutettavaa, syö vähemmän. Liikunnan osuus laihdutuksessa on paljon pienempi kuin ravinnon. Virkeyttä ja hyvää oloa siitä tietysti saa, varsinkin ulkoliikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin terveellistä laihduttaa vanhana ja päinvastoin lievä ylipaino jopa suotavaa. Vanhukset jota rupeaa laihtumaan ovat kuolonkierteessä.
50v vanhus? Onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti pieni ylipaino voi olla ihan ok terveuden kannalta, mutta niin on normaali painokin ja hoikkuuskin. Japanissa esim. ihmiset ovat hoikkia ja hyvin terveitä. Tuolla lievällä ylipainolla lähinnä perustellaan ja oikeutetaan itselle se paino, jolle ei olla valmiita/kykeneviä tekemään mitään. Ihminen ei voi uhmata fysiikan lakeja. Kun riittävän kauan saadut kalorit ovat vähemmän kuin kulutetut kalorit, niin aivan varmasti alkaa tapahtua.
Eikö mitään vinkkejä? Tai ehdotuksia, mitä teen väärin?