Niska on niin jumissa että oksettaa, mitä tehdä?
Ei tunnu auttavan venyttelyt tai mobilaatit. Paha olo ja yrjöttää, en jaksa tätä enää.
Kommentit (38)
Venyttely. Voisiko sinulla olla bruxismia eli yöllistä hampaiden narskuttelua?
Lopetatte netissä surffailun, siitä ne hartiat kipeytyy kun aina istutaan koneella tai tutkitaan kännykkää. Liiku enemmän, venyttele, käy hierojalla.
Jos sinulla on esim. Panadolia, vahvuus 1g, ota yksi, niitä saa ottaa korkeintaan
3 kpl päivässä.
Yritä itse hieroa hartioitasi ja niskaasi kevyesti, jotta saisit jumin pois.
Toisaalta, jos oksettaa, voi viitata migreenin.
Jos paha migreeni, niin joskus oksentaminen auttaa.
Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
[quoteVierailija]Jos nyt vaikka ensiksi hierojalle.
Ei missään nimessä. Hieroja on ennaltaehkäisevää hoitoa, ei reaktiivista ja parantavaa kun tilanne on jo päällä. Jumissa olevat niskat aukeaa vaikkapa kunnon reippaalla kävelylenkillä (pitkällä!) ja sen jälkeen liikerataharjoittelulla. Venyttelyt, paikallaan olemiset ja muut vaan pahentaa oireita.
Kyllä minä ainakin käyn hierojalla, kun niskat on jumissa. Oikeastaan ihan välttämätöntä minulle. Mitkään liikunnat, jumpat tai venytykset eivät riitä (helpottavat toki jonkin verran).
Akuutissa kivussa (sehän on eri asia kuin jumi ja siitä johtuva pahoinvointi) en hierojalle mene, siihen olen saanut parhaan avun akupunktiosta. Kun kipu on mennyt ohi, niin sitten hierojalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos sin6ulla on esim. Panadolia, vahvuus 1g, ota yksi, niitä saa ottaa korkeintaan
3 kpl päivässä.
Yritä itse hieroa hartioitasi ja niskaasi kevyesti, jotta saisit jumin pois.
Toisaalta, jos oksettaa, voi viitata migreenin.
Jos paha migreeni, niin joskus oksentaminen auttaa.
Kokemusta on.
Miten Panadol muka poistaa jumit niskasta? Sehän on särkylääke. Eikä edes tulehduskipulääke.
Olen ollut samassa tilanteessa. Mulla on tuntunut auttavan parhaiten:
- Kävely, etenkin pehmeässä maastossa.
- Symmetrisesti ja hyvässä asennossa istuminen. Niskajumi voi aiheutua myös kireistä ja epätasapainossa olevista lonkankoukistajista. Huonot istuma-asennot pahentavat tätä. Ei ainakaan ole huono idea kiinnittää tähänkin huomiota. Polvien tulee olla istuessa erillään toisistaan.
- Selän liikkeessä pitäminen. Ei niinkään venyttelyä eikä oikeastaan lihasharjoitteluakaan (vaikka niistäkin on monille apua), vaan ihan vain selän liikkeessä pitäminen vähimmillään esim. olkapäiden pyörittelyn ja muun vastaavan jumpan kautta. Kannattaa kokeilla eri liikkeitä ja suosia sitten niitä, jotka tuntuvat itsellä toimivan.
(Itse käytän paperilla olleita ohjeita, joten en voi linkittää itselläni parhaiten toimineita.)
- Stressin minimointi, koska sekin voi aiheuttaa lihasjumeja. Tässä voi käyttää apuna hengitysharjoituksia (yllättävän tehokasta), myös lisäravinteista voi olla isoakin apua akuuttiin stressiin. Jos stressi on iso ongelma, kannattaa perehtyä myös TRE-harjoituksiin (voi tarvittaessa tehdä myös yksin kotona).
- Riittävästi juominen, magnesium, kalsium ja muut mineraalit sopivassa suhteessa. Kehon kuivuminen kiristää myös lihakset.
- Paikallisesti käytettynä magnesiumvoide. Itsellä on auttanut suuresti enkä olisi varmaan pärjännyt ilman sitä. Jos olet yksin etkä saa levitettyä sitä selkään, levityksen apuna voi käyttää kipukoukkua tai vaikka paistinlastaa. Myös turve rentouttaa lihaksia.
- Jos mikään ei auta tähän hätään ja olo tällä hetkellä on järkyttävä ja estää työnteon ja nukkumisen, on mahdollista myös hakea lihasrelaksantteja.
Mulla on aina auttanut ihan vaan pitkät kävelylenkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaikka ensiksi hierojalle.
Ei missään nimessä. Hieroja on ennaltaehkäisevää hoitoa, ei reaktiivista ja parantavaa kun tilanne on jo päällä. Jumissa olevat niskat aukeaa vaikkapa kunnon reippaalla kävelylenkillä (pitkällä!) ja sen jälkeen liikerataharjoittelulla. Venyttelyt, paikallaan olemiset ja muut vaan pahentaa oireita.
No pitkä (vähintään tunti hiki pintaan-vauhdilla) kävelylenkki on kuulunut päiväohjelmaan jo vuosia, samoin erilaiset "kurottelu"-tyyppiset jumppaliikkeet (ohjeet saatu fyssarilta) mutta silti aina välillä sitä vaan menee niin jumiin koko yläselkä ettei sitä oikein edes ymmärräkään.
Tyyny on myös fyssarin avustuksella valittu (ja kerran jo uusittukin) eikä muutenkaan ole mitään ulkoista asiaa joka ei olisi jo mallillaan.
ei ap
Toinen tekee niskahieronta sormilla, ei epämääräistä puristelua vaan tietyllä tavalla. Pitkiä vetoja sormilla, hierojan sormet käy välillä hiusten sisällä.
Itse yritän tuossa vaiheessa saada veren kiertämään olkapäissä ja lapojen välissä ihan joko käsiä pyörittelemällä tai kevyellä vastuskuminauhalla tehtävillä soutuliikkeillä. Joskus teen ihan ilman kumppariakin tuollaista soutuliikettä sekä vaan pystypunnerrusta ym ilman mitään lisäpainoja eli ihan vaan nostelen käsiä.
Itse huomaan tuon tehoavan siinä vaiheessa kun oikeasti alkaa huimaamaan ja se huimaus on erilaista kuin tuo jumien aiheuttama huippaus ja oksetus.
Ja siis jumppaan kyllä ihan normaalistikin muutaman kerran viikossa ja käyn päivittäin ainakin kerran kävelylenkillä eli ennaltaehkäisykin kyllä on ihan mallillaan.
laihdutus ja liikunta auttaa aina
Itselläni niska jumissa niin että päähän koskee muutaman kerran kuussa.
Otan yhden tai kaksi burana 400 ja se vie kivun ja jumin.
Jumi lähtee varmaan koska lihakset rentoutuu kun kipukin on lähtenyt.
Laita kädet takaraivon taakse selinmakuulla ja anna niskan vapautua
Jumppa kevyillä punteilla auttaa aina ensimmäisestä kerrasta minulla.
harrastaako aloittaja jotain säännöllistä liikuntaa?
Niskat nurin, naapurin ma tu auttaa
Akupunktuuriin