Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ollut tiennytkään, että Jani Sievinen on opiskellut opettajaksi!

Vierailija
31.03.2021 |

Tää oli mulle todellinen ylläri, aloin miettiä, että pitäisikö itsekin kouluttautua alalle kun työttömyys vaan tuntuu jatkuvan. Varmaan lapset tykkää myös kun on ex-urheilija opettamassa.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vasta opiskelen opettajaksi ja sain vuoden sijaisuuden. Tai rehtori lähinnä soitti minulle kaksi päivää ennen koulujen alkua viime elokuussa, että eivät ole saaneet ketään x luokan opettajaksi. Paikka oli avoimessa haussa, mutta ketään pätevää hakijaa ei ollut ja minä olin pätevin henkilö, joka hänelle tuli mieleen. Meitä opeksi opiskelevia olisi varmasti aika monta tulossa Sievisen tilalle. Ei haittaa, vaikka työ sijaitsisi vähän kauempana opiskelupaikkakunnalta. Olen tehnyt etänä muutamia kursseja nyt töiden ohella ja ihan hyvin on sujunut.

Opiskelijana onkin vielä helppo lähteä sijaiseksi vaikka Posiolle, kuten minun opiskelukaverini teki aikoinaan. Pätevillä hakijoilla on aika usein jo niin vakiintunut elämä, että muuttaminen vuodeksi muualle on hankala juttu. Lohja ei kuitenkaan ole sellainen syrjäkylä, etteikö löytyisi päteviäkin opettajia, joten Sievisen palkkaamiseen on ihan muut syyt kuin parhaan mahdollisen opetuksen järjestäminen lohjalaislapsille.

Vierailija
62/83 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hienosti tehty, ei kaikki pysty samaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoipa ottaa päähän, kun näin tuon otsikon ja lukaisin uutisen. Minulla on maisterintutkinto, aineenopettajan ja ammatillisen opettajan pätevyys, ja olen opettanut vuodesta 1990 lähtien päätoimisesti peruskoulusta yliopistoon sekä yrittäjänä. Olen nyt ollut kuusi vuotta työttömänä, enkä ole saanut edes yhtä sijaisuutta. Nyt tiedän, minne ne sijaisuudet menevät. H****tti.

Oletko pk-seudulta? Muuta muualle niin ongelma on heti ratkaistu. Meilläpäin kaukana pk-seudusta on avoinna virkoja vakituisille opettajille.

En tiedä, missä "teilläpäin" on, mutta minun olisi hyvin vaikea näin yli viisikymppisenä muuttaa kotikaupungistani johonkin pikkukylään kauas kotoa koeajalle. Olen siitä huolimatta hakenut paikkoja muualtakin, mutta eipä siellä teilläpäin ole kiinnostuttu. Viransijaisuuksia en enää hae 50 kilometriä kauempaa. Ja ihan yhtä pahasti liian kallis olen siellä provinsseissakin.

Näinhän se on.

Mun ystävä on ottanut alivuokralaisen. Lähihoitaja Manilasta. Vaimo asuu Englannissa ja lapset mummolassa Manilassa.

Itse muutin 400 km päähän kotoa yli 40 vuotiaana. 1,5 v työttömänä. Tulen vkonlopuksi aina kotiin.

Nyt viihdyn uudella paikkakunnalla todella hyvin enkä ole enää 2 vuoteen hakenut töitä muualta.

Vierailija
64/83 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän oikeasti opettaja vai kuitenkin koulunkäynninavustaja tms? Sen vielä ymmärtäisi.

Koulunkäynnin avustajan /ohjaajan koulutuksen voi suorittaa 1 vuodessa. Siitä voisi ura urkeentua Janille.

Vierailija
65/83 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän oikeasti opettaja vai kuitenkin koulunkäynninavustaja tms? Sen vielä ymmärtäisi.

Koulunkäynnin avustajan /ohjaajan koulutuksen voi suorittaa 1 vuodessa. Siitä voisi ura urkeentua Janille.

Vierailija
66/83 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hold your horses people!

Ei Jani välttämättä vie kenenkään pätevän paikkaa.

Olen itse istunut pääkaupunkiseudulla olevan pikkukoulun johtokunnassa jo vuosia. Meidän kouluun on todella hankala saada päteviä opettajia. Koulu kun ei ole ihan helposti saavutettavissa julkisilla ajoneuvoilla. Monta kertaa joku on tullut innoissaan haastatteluun ja siinä samassa onkin todennut, että joo ei hän kyllä voisi ottaa paikkaa vastaan kun matka kestää yli 1,5 tuntia.

Useamman vuoden meillä oli lähellä asuva, täysin alalle kouluttautumaton ihminen tekemässä opettajan hommia. Alunperin tuli pariksi päiväksi sijaistamaan kun oman lapsensa ope tuli sairaaksi. Hän piti hommasta ja hänestä pidettiin. Toimi sitten liikkaopena ja kässäopena ja välillä sijaisti luokanopettaja. Oli todella pidetty tyyppi, mutta perhe muutti muualle niin ei ole enää meidän koulussa.

Sitten tiedän yhden toisen tyypin, jolla hänelläkään ei ole luokanopettajan koulutusta vaan on muistaakseni maantieteilijä. Ei ole opeopintoja tehnyt. On toiminut luokanopettajana jo ainakin 5 vuotta samantyyppisessä pääkaupunkiseudun pikkukoulussa kuin meidänkin koulu on. Hänenkin paikkansa on auki joka vuosi, hakemuksia ei vaan tule.

Vierailija
67/83 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"viimeiset kuusi vuotta aktiivisesti myös opettajan sijaisuuksia. Loppukesästä hän sai Vihdin kunnalta pidemmän pestin luokasta toiseen kiertävänä resurssiopettajana"

- opettajan pätkäsijaisuuksista (alle 5 päivää) saa epäpäteväkin ihan kelpokorvauksen tuntipalkkana.  Kiertävä resurssiopettaja kuulostaa mittatilaustyöltä Janille. Mitenkähän pitkä tuo pesti on, oliko muita hakijoita. Ihan mukava homma, ei arviointi- ja Wilma-velvollisuuksia, ei tuntisuunnitelmia.  Voi rallatella ja ajella koulujen väliä, näinköhän saa km-korvauksenkin.  Kk-palkan epäpätevyysalennus -6%.  Noin 2700 + mahdolliset kokemuslisät.

Vierailija
68/83 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh

Vierailija
69/83 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologia on hallussa. Joskus se TV.ssä ihmetteli miten voimakas kala delfiini onkaan.

Hah! Joo! Vuosia sitten aktiiviuransa aikana Jani oli jossain viihdeohjelmassa, ja häneltä kysyttiin, että ”Jos pitäisi valita, niin olisitko ennemmin norppa vai halli?” Jani siinä pohti ääneen, että ”Erikoinen kysymys, mutta kai mä olisin se halli, kun oon uimari niin uimahallissa vietän paljon aikaa.” Ei ollut Jani kuullut eläimestä nimeltä harmaahylje eli halli. Toivottavasti sijaistaa liikuntaa eikä nyt vaan mitään lukuaineita.

Sijaistaa ainakin englannin kielen opetuksessa. Joku Jani Sievisen ilmeisesti hyvinkin tunteva puolusteli toisessa ketjussa tätä kertomalla, että Jani on aktiiviuransa aikana viettänyt paljon aikaa Australiassa ja että hänellä on niiltä reissuilta varmaan jäänyt kohtuullinen englanninkielentaito.

https://www.vauva.fi/keskustelu/2866135/miten-jani-sievinen-saanut-opet…

Vierailija
70/83 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieköhän poika perinyt isänsä kirjallisen ulosannin lahjan? Toivottavasti ei. Tässä nimittäin isä-Sievisen tyylinäyte Facebookissa ajalta 2.8.2022:

"Historiaa!

🙋🏊🏊🏊

"EI OLE ENÄÄN VALTIOITA NEUVOSTOLIITTO EIKÄ DDR!

🙋👍👍

"MUTTA SUOMI SEN KUN PORSKUTTAA!"

Nuorten EM!

Kultaa Suomi, hopeaa Neuvostoliitto, pronssia DDR!🥇🥈🥉"

Olen mykistynyt.

Vierailija
71/83 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hold your horses people!

Ei Jani välttämättä vie kenenkään pätevän paikkaa.

Olen itse istunut pääkaupunkiseudulla olevan pikkukoulun johtokunnassa jo vuosia. Meidän kouluun on todella hankala saada päteviä opettajia. Koulu kun ei ole ihan helposti saavutettavissa julkisilla ajoneuvoilla. Monta kertaa joku on tullut innoissaan haastatteluun ja siinä samassa onkin todennut, että joo ei hän kyllä voisi ottaa paikkaa vastaan kun matka kestää yli 1,5 tuntia.

Useamman vuoden meillä oli lähellä asuva, täysin alalle kouluttautumaton ihminen tekemässä opettajan hommia. Alunperin tuli pariksi päiväksi sijaistamaan kun oman lapsensa ope tuli sairaaksi. Hän piti hommasta ja hänestä pidettiin. Toimi sitten liikkaopena ja kässäopena ja välillä sijaisti luokanopettaja. Oli todella pidetty tyyppi, mutta perhe muutti muualle niin ei ole enää meidän koulussa.

Sitten tiedän yhden toisen tyypin, jolla hänelläkään ei ole luokanopettajan koulutusta vaan on muistaakseni maantieteilijä. Ei ole opeopintoja tehnyt. On toiminut luokanopettajana jo ainakin 5 vuotta samantyyppisessä pääkaupunkiseudun pikkukoulussa kuin meidänkin koulu on. Hänenkin paikkansa on auki joka vuosi, hakemuksia ei vaan tule.

Se vain ei oikein riitä, että on "hyvä tyyppi". Opettajan sijaisuudessakin pitäisi kuitenkin osata noudattaa opetussuunnitelmaa ja tehdä kaikki opettajan työhön kuuluvat hommat. Miten voi edes oikeudenmukaisesti antaa arvioinnit oppiaineesta, jos ei tunne oppiaineen sisältöjä, arviointikriteerejä jne. Oppikirja ei ole opetussuunnitelma, eikä kaikissa aineissa ole edes oppikirjoja käytössä. 

Joissakin tilanteissa on vain otettava niitä hyviä tyyppejä, kun ei työhön saada tekijöitä. Varsinkin erityisopetuspuolella on todella pulaa pätevistä opettajista, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Opettaja on siitä kummallinen ammatti, että kuka tahansa sitä työtä sijaistava voi tituleerata itseään opettajaksi. Itse suhtautuisin varauksella esim. lukivaikeuksien testauksiin, jos testaajalla ei ole päivänkään koulutusta eikä kokemusta asiasta. 

Vierailija
72/83 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joku hellari uskova voi suhteilla olla vaikka rehtori ilman koulutusta.

Vierailija
73/83 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voi mennä Viroon Suomen kielen opettajaksi Suomi kouluun.

Vierailija
74/83 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi kirjoitti:

Võib-olla on see Jani saatus. Loodame parimat!

Vierailija
75/83 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä myöntää mutta kuka tahansa aikuinen voi mennä ala- asteelle töihin koska ei siinä älyä tarvita. Kävin läpi 5.luokan oppikirjoja ja kaikki aikuiset hallitsee tollaset jutut.

Vierailija
76/83 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä myöntää mutta kuka tahansa aikuinen voi mennä ala- asteelle töihin koska ei siinä älyä tarvita. Kävin läpi 5.luokan oppikirjoja ja kaikki aikuiset hallitsee tollaset jutut.

Jos Jani "delfiini on voimakas kala" Sievinen on päässyt opettamaan alakouluikäisiä ilman minkäänlaista opettajankoulutuspohjaa jo vuositolkulla, niin varmasti kuka tahansa muukin pääsee. Ainakin Nummelassa.

Peruskoulua, uimakoulua, autokoulua ja elämänkoulua ei lasketa plussiksi. Paitsi Nummelassa.

Vierailija
77/83 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä Jani on jo ylennyt erityisopettajaksi Nummelanharjun koulussa! Kova poika opiskelemaan - NOT

Vierailija
78/83 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä Jani on jo ylennyt erityisopettajaksi Nummelanharjun koulussa! Kova poika opiskelemaan - NOT

Hmmonko erityisopettajan työ kuitenkin sellaista, että siinä on tärkeää olla hyvä tyyppi ja innostaa. Tässä Jani on varmasti hyvä.

Vierailija
79/83 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi kirjoitti:

Sinne ei taideta epäpäteviä ottaa.

Vierailija
80/83 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla myös asunnot kirjoitti:

Joo joku hellari uskova voi suhteilla olla vaikka rehtori ilman koulutusta.

Puhumattakaan jossakin koulussa vaikkapa rehtori pelkästään etnisyyden perusteella.