En ollut tiennytkään, että Jani Sievinen on opiskellut opettajaksi!
Tää oli mulle todellinen ylläri, aloin miettiä, että pitäisikö itsekin kouluttautua alalle kun työttömyys vaan tuntuu jatkuvan. Varmaan lapset tykkää myös kun on ex-urheilija opettamassa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoipa ottaa päähän, kun näin tuon otsikon ja lukaisin uutisen. Minulla on maisterintutkinto, aineenopettajan ja ammatillisen opettajan pätevyys, ja olen opettanut vuodesta 1990 lähtien päätoimisesti peruskoulusta yliopistoon sekä yrittäjänä. Olen nyt ollut kuusi vuotta työttömänä, enkä ole saanut edes yhtä sijaisuutta. Nyt tiedän, minne ne sijaisuudet menevät. H****tti.
Oletko pk-seudulta? Muuta muualle niin ongelma on heti ratkaistu. Meilläpäin kaukana pk-seudusta on avoinna virkoja vakituisille opettajille.
En tiedä, missä "teilläpäin" on, mutta minun olisi hyvin vaikea näin yli viisikymppisenä muuttaa kotikaupungistani johonkin pikkukylään kauas kotoa koeajalle. Olen siitä huolimatta hakenut paikkoja muualtakin, mutta eipä siellä teilläpäin ole kiinnostuttu. Viransijaisuuksia en enää hae 50 kilometriä kauempaa. Ja ihan yhtä pahasti liian kallis olen siellä provinsseissakin.
Jos olet työskennellyt tosiaankin eri kouluissa peruskoulusta yliopistoon ja vielä samalla seudulla, sinulle on varmasti kertynyt muhkea nippu henkilöitä, jotka voivat suositella sinua. Omat opettajatuttuni sanovat, että suosituksien merkitys on yllättävän suuri.
Onko hän oikeasti opettaja vai kuitenkin koulunkäynninavustaja tms? Sen vielä ymmärtäisi.
Mulla on kahden kielen (englanti ja ruotsi) pätevyys, mutta ei pedagogisia. En oo viitsinyt hakea meidän pikkukunnalla opettajan paikkoja, opettajista on jatkuva pula. Mut ehkä tästä nyt rohkaistuu tämän uutisen jälkeen...!
Joku musiikkikoulun rehtori voi olla lahjuksilla suhteilla päässyt eikä koulutusta muuta kuin soittaa jotain vehjettä. Yksi oli lukion käynyt opettajan sijaisena vähän sellaisia hellari sekopäitä.Kielipäätä jonkun verran mutta enimmäkseen työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän oikeasti opettaja vai kuitenkin koulunkäynninavustaja tms? Sen vielä ymmärtäisi.
Ei kumpikaan, tekee sijaisuuksia.
MInä perustan julkkiskoulun, palkkaan sinne entisiä julkkuja opettajiksi. Musiikkia, elämäntaitoja, ym.
Kyllä on suksee! Iltapäiväkerho myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoipa ottaa päähän, kun näin tuon otsikon ja lukaisin uutisen. Minulla on maisterintutkinto, aineenopettajan ja ammatillisen opettajan pätevyys, ja olen opettanut vuodesta 1990 lähtien päätoimisesti peruskoulusta yliopistoon sekä yrittäjänä. Olen nyt ollut kuusi vuotta työttömänä, enkä ole saanut edes yhtä sijaisuutta. Nyt tiedän, minne ne sijaisuudet menevät. H****tti.
Oletko pk-seudulta? Muuta muualle niin ongelma on heti ratkaistu. Meilläpäin kaukana pk-seudusta on avoinna virkoja vakituisille opettajille.
En tiedä, missä "teilläpäin" on, mutta minun olisi hyvin vaikea näin yli viisikymppisenä muuttaa kotikaupungistani johonkin pikkukylään kauas kotoa koeajalle. Olen siitä huolimatta hakenut paikkoja muualtakin, mutta eipä siellä teilläpäin ole kiinnostuttu. Viransijaisuuksia en enää hae 50 kilometriä kauempaa. Ja ihan yhtä pahasti liian kallis olen siellä provinsseissakin.
Luepa kommenttisi uudestaan. Huomaatko kuinka negatiivinen olet? Ei kukaan halua palkata asennevammaista. En asu pikkukylässä, vaan kaupungissa, jossa on palvelut kohdillaan ja kaikki muukin tarpeellinen. En tiedä muista paikoista, mutta täällä on avoinna opettajan paikkoja. Miksi muuttaisit vain koeajalle ja sitten lähtisit jos saisin vakityön? Älä luovuta ja tsemit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työskennellyt tosiaankin eri kouluissa peruskoulusta yliopistoon ja vielä samalla seudulla, sinulle on varmasti kertynyt muhkea nippu henkilöitä, jotka voivat suositella sinua. Omat opettajatuttuni sanovat, että suosituksien merkitys on yllättävän suuri.
Onhan niitä muun muassa valtionlaitosten ylimmästä päästä, mutta ei niistä ole tähän mennessä ollut apua. Mitä niillä suosittelijoilla muuten pitäisi käytännössä tehdä? Kukaan ei ole ottanut heihin yhteyttä kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa kommenttisi uudestaan. Huomaatko kuinka negatiivinen olet? Ei kukaan halua palkata asennevammaista. En asu pikkukylässä, vaan kaupungissa, jossa on palvelut kohdillaan ja kaikki muukin tarpeellinen. En tiedä muista paikoista, mutta täällä on avoinna opettajan paikkoja. Miksi muuttaisit vain koeajalle ja sitten lähtisit jos saisin vakityön? Älä luovuta ja tsemit!
Nyt tuli sellaista kyökkipsykologituubaa ja rivien välistä luulemista, että pidättäydyn kommentoimasta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Teemu Selänne voisi myös mennä vetämään esim. äidinkielentunteja.
Myös englantia. Äitinsä "rest in piece"...
Vierailija kirjoitti:
Biologia on hallussa. Joskus se TV.ssä ihmetteli miten voimakas kala delfiini onkaan.
Hah! Joo! Vuosia sitten aktiiviuransa aikana Jani oli jossain viihdeohjelmassa, ja häneltä kysyttiin, että ”Jos pitäisi valita, niin olisitko ennemmin norppa vai halli?” Jani siinä pohti ääneen, että ”Erikoinen kysymys, mutta kai mä olisin se halli, kun oon uimari niin uimahallissa vietän paljon aikaa.” Ei ollut Jani kuullut eläimestä nimeltä harmaahylje eli halli. Toivottavasti sijaistaa liikuntaa eikä nyt vaan mitään lukuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä nyt heti hakemus tuohon kouluun ja sano teillä ei kuulemma ole pätevää henkilökuntaa. No tässä on yksi. Sit kun reksi/ janin vaimo vastaa et ei tarvita. Ota yhteys kunnan opetustoimenjohtajaan vai mikä sivistyslautakunnanpuh johtajaan , jos homma ei etene ,kunnanhallituksen pj, sit opetusministeriöön, ja virkavirheestä reksille ynnä muille pelleille fufut+ syytteet, sulle uusi työ.
Valtio koiluttaa sadoillatonneilla opettajia ja joku vetää välistä?
Ohititte nyt olennaisen: AP, minkä alan ex-urheilija itse olet, kun suunnittelet samaa?
En kyllä laskisi sen varaan, että lapset tunnistaa. Vanhemmat ehkä. Sievinen on lopettanut uransa ennen kuin nykyiset koululaiset ovat edes syntyneet.
Mutta jos ala kiinnostaa niin opiskelemaan vaan. Tämän vuoden haku loppuu ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosituksista on hyötyä vain isojen kaupunkien lukioihin ja niihinkin rajallisesti. Ei tuon opettajan ongelma ole siinä, että rehtorit eivät uskoisi häntä kyvykkääksi vaan ikä (eli hinta). Koulutuksen järjestäminen on pikkukunnalle pakollinen paha ja siitä halutaan selvitä mahdollisimman halvalla ja mieluiten niin, että osa maksetusta palkasta valuisi takaisin kunnalle. Vanhemmat eivät osaa arvioida koulutuksen laatua ja rehtorit tietävät tämän. Siksi riittää palkata mahdollisimman halpa vaihtoehto, joka tyydyttää vanhempia sen verran, että eivät muuta naapurikuntaan.
eri
Opettajan työ on siitä erikoinen, että siihen kelpaa vähän taitamattomampikin ihminen. Sievinen on halpa ja työntekijänä helppo palkata ja potkia pois.
Taitamaton automekaanikko voi saada aikaan vaikka ruumiita. Taitamaton sairaanhoitaja samoin. Taitamaton pankkivirkailijakin on aika ikävä.
Ammateissa, joissa ei tavallaan koskaan tule valmista ja jossa työn tuloksiin vaikuttaa toinen yksilö tai jopa koko lauma, voi olla aika tumpelo, eikä kukaan välttämättä huomaa mitään tai ei ainakaan vaivaudu nostamaan meteliä. Tavallisessa koulussa turvallisin opettajavalinta on taidoiltaan keskiverto ja mieluiten halvemmasta päästä. Ei tule riskejä, liikakuluja eikä kilpailua.
Hän on hakenut ilmeisesti nyt yläkoulun rehtoriksi? Saa kait sitä hakea, mutta on suuri vääryys jos tulee valituksi ilman korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Ohititte nyt olennaisen: AP, minkä alan ex-urheilija itse olet, kun suunnittelet samaa?
En kyllä laskisi sen varaan, että lapset tunnistaa. Vanhemmat ehkä. Sievinen on lopettanut uransa ennen kuin nykyiset koululaiset ovat edes syntyneet.
Mutta jos ala kiinnostaa niin opiskelemaan vaan. Tämän vuoden haku loppuu ensi viikolla.
Miksi pitäisi olla urheilija? Jani ei opiskellut, hänet on vain valittu ammattilaisten sijaan kyseiseen kouluun sijaistamaan.
Mistäs sitä tietää mitä kouluja Sievinen nyt käynyt tai käy tällä hetkellä? Jos ei ole vaan huudellut koulutuksistaan.
Minä vasta opiskelen opettajaksi ja sain vuoden sijaisuuden. Tai rehtori lähinnä soitti minulle kaksi päivää ennen koulujen alkua viime elokuussa, että eivät ole saaneet ketään x luokan opettajaksi. Paikka oli avoimessa haussa, mutta ketään pätevää hakijaa ei ollut ja minä olin pätevin henkilö, joka hänelle tuli mieleen. Meitä opeksi opiskelevia olisi varmasti aika monta tulossa Sievisen tilalle. Ei haittaa, vaikka työ sijaitsisi vähän kauempana opiskelupaikkakunnalta. Olen tehnyt etänä muutamia kursseja nyt töiden ohella ja ihan hyvin on sujunut.
Vaimonsa on opettaja ehkä hän opettaa liikuntaa kun on ollut uinnin opettaja osaa myös lasketella.