Miten Jani Sievinen on saanut opettajan töitä?
Kommentit (75)
Oikein hävettää, miten paljon tiedän Sievisestä, mutta aktiiviuransa aikana hän harjoitteli paljon Australiassa, missä on vahvaa osaamista kilpauintiin ja mukavat harjoitteluolosuhteet. Eiköhän sieltä ja maailmaa kiertäessä ole tarttunut kohtuullinen englannin osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hävettää, miten paljon tiedän Sievisestä, mutta aktiiviuransa aikana hän harjoitteli paljon Australiassa, missä on vahvaa osaamista kilpauintiin ja mukavat harjoitteluolosuhteet. Eiköhän sieltä ja maailmaa kiertäessä ole tarttunut kohtuullinen englannin osaaminen.
Minä olen ollut au pairina Manchesterissa 1990-luvulla ja peruskoulussa minulla oli englanti aina 9 tai 10.
Minulla on myös englanninkielisiä sukulaisia, jotka asuvat englantia puhuvissa maissa: Australia, Kanada ja Yhdysvallat.
Pääsisinköhän minäkin Nummelaan resurssiopettajaksi? 😍
*** Nummela, hox! Olen täällä! 👐 ***
Vierailija kirjoitti:
Opettaako se vieläkin?
On opettanut ainakin viime lukuvuoden.
https://www.vihti.fi/kasvatus-ja-koulutus/perusopetus/1-6-luokkien-koul…
Vierailija kirjoitti:
Uimakoulu, autokoulu, elämänkoulu ja nepotismi.
Niillä pääsee jo pitkälle. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde? Liikunnanopettajana (arvaus) nyt siis vai...?
Seiskassa lukee. Liikuntaa ja Englantia opettaa.
Miksei myös Walesia,Skotlantia ja Pohjois-Irlantia?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista? Ei päiväkotiinkaan pääse edes lastenhoitajaksi ellei ole pätevyyttä?
Tuosta täytyy tehdä virallinen kantelu. En hyväksy moista, kun muut joutuvat opiskelemaan pitkän tutkinnon ja joku idiootti ex. urheilija saa duunin ilman mitään koulutusta? Vain Suomessa mahdollista tämä.
Päteviä opetttajia on myös työttöminä!
Toisaalta mies on antanut Suomelle menestystä.
Kyllä sellaisen pitää saada joku turvatyöpaikka, etenkin jos on perheellinen.
Ei sellaista voi mihinkään kasvihuoneelle laittaa työskentelemään 1100e kk palkalla.
Sellaisenhan vaimokin jättäisi.
Ihan hyvä vaan että Suomi pitää omistaan huolen ja tarjoaa näitä turvatyöpaikkoja, jos on näyttänyt ja osoittanut menestystä maalle. Työttömät opet voisivat yrittää kovemmin niitä työpaikkojaan.
Eivät he ole tuoneet maallemme menestystä ja mainetta.
Jos ei ole pätevää hakijaa niin opettajaksi voidaan periaatteessa valita kuka tahansa. Joskus olen törmännyt tilanteisiin jossa pikkupaikkakunnilla valittiin epäpätevä hakija määräaikaiseen paikkaan vaikka tarjolla olisi ollut päteväkin. Virkaan ei saa valita epäpätevää mutta tätä on helppo kiertää laittamalla paikka joka vuosi auki määräaikaisena. Olen itsekin pienellä paikkakunnalla opettajana (olen pätevä) ja ensi syksyksi ei ole saatu kahteen luokanopen paikkaan yhtään pätevää hakijaa. Näillä näkymin amiksen käyneet koulunkäynninohjaajat otetaan ensi vuodeksi opettajiksi.
[/quote]Toisaalta mies on antanut Suomelle menestystä.
Kyllä sellaisen pitää saada joku turvatyöpaikka, etenkin jos on perheellinen.
Ei sellaista voi mihinkään kasvihuoneelle laittaa työskentelemään 1100e kk palkalla.
Sellaisenhan vaimokin jättäisi.
Ihan hyvä vaan että Suomi pitää omistaan huolen ja tarjoaa näitä turvatyöpaikkoja, jos on näyttänyt ja osoittanut menestystä maalle. Työttömät opet voisivat yrittää kovemmin niitä työpaikkojaan.
Eivät he ole tuoneet maallemme menestystä ja mainetta.[/quote]Olen samaa mieltä kanssasi. Vihti-Nummela-mikälie on tehnyt viisaasti suojellessaan harvinaislaatuista kansallisaarrettamme Jani Sievistä. Hyvä, Suomi!
Ei kyllä tulisi yhtään mitään, jos hän joutuisi jättämään vakituisen, hyvän työpaikan ja resurssiopettajan mainion viran tällaisten kateellisten duunarimammojen aikaansaaman palstakohun jälkeen!
Sukukin katsoisi kieroon ja ihmettelisi.
Nepotismitutkinto valuisi viemäristä alas ja jäljelle jäisi vain tyhjä CV-paperi, mikä se semmonen sitten lieneekään. Ei sillä ainakaan mitään tee, se on varma!
Surullista jo ajatuksena.
Vierailija kirjoitti:
ei ole ollut päteviä hakijoita
Niin tai ei hakijoita lainkaan. Tai sitten tää Janin homma on joku äitiyslomasijaisuus, missä viranhaltija "palaa" aina kesäksi "töihin" ja sijainen on palkatta kesän. Näihin sijaisuuksiin on hankala saada päteviä opettajia.
Eikä tämä koske vaan pikkupaikkakuntia. Omien lasteni koulussa Espoossa oli ainakin vielä muutama vuosi sitten opettajana täysin alalle kouluttamaton henkilö. Todella mukava tyyppi ja minusta hoiti hommansa erittäin hyvin. Hän oli ollut koulussa jo muutaman vuoden. Lisäksi samassa koulussa oli miltei joka vuosi joku toinenkin muodollisesti epäpätevä opettaja. Koulu oli ja on toki edelleenkin mukava koulu, mutta hankalasti julkisilla tavoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole pätevää hakijaa niin opettajaksi voidaan periaatteessa valita kuka tahansa. Joskus olen törmännyt tilanteisiin jossa pikkupaikkakunnilla valittiin epäpätevä hakija määräaikaiseen paikkaan vaikka tarjolla olisi ollut päteväkin. Virkaan ei saa valita epäpätevää mutta tätä on helppo kiertää laittamalla paikka joka vuosi auki määräaikaisena. Olen itsekin pienellä paikkakunnalla opettajana (olen pätevä) ja ensi syksyksi ei ole saatu kahteen luokanopen paikkaan yhtään pätevää hakijaa. Näillä näkymin amiksen käyneet koulunkäynninohjaajat otetaan ensi vuodeksi opettajiksi.
Tämä on pienten kaupunkien ongelma: samat epäpätevät tekevät vuodesta toiseen täyttä vuotta. Samat nimet vilahtelevat viranhaltijapäätöksissä. Opetettavia aineita, luokkia ja ryhmiä löytyy laidasta laitaan. Työuraa on saattanut kertyä perusopetuksessa ja parisen kymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pienten kaupunkien ongelma: samat epäpätevät tekevät vuodesta toiseen täyttä vuotta. Samat nimet vilahtelevat viranhaltijapäätöksissä. Opetettavia aineita, luokkia ja ryhmiä löytyy laidasta laitaan. Työuraa on saattanut kertyä perusopetuksessa ja parisen kymmentä vuotta.
Alalla kuin alalla tehdään pätkää ilman mitään lisiä mitä liitot tesseissään ilmoittavat.
Miksi annetaan yleisesti ymmärtää että ylitöistäkin tulee lisiä, vaikka käytännössä niin on ollut vain joskus kolme sukupolvea sitten. Lomiakaan ei ole, on vain työttömyys.
Huonontunut työelämä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alalla kuin alalla tehdään pätkää ilman mitään lisiä mitä liitot tesseissään ilmoittavat.
Miksi annetaan yleisesti ymmärtää että ylitöistäkin tulee lisiä, vaikka käytännössä niin on ollut vain joskus kolme sukupolvea sitten. Lomiakaan ei ole, on vain työttömyys.
Kyllä ne lisät tulee ihan samanlailla kuin vakkareillekin. Näilläkin on palkanmaksu useimmiten jatkunut kesälle, joten paljon ei ole tarvinnut liiton rahoja nostella.
Ei hänellä tietenkään mitään opettajan virkaa ole, eikä sellaista saakaan, koska siihen vaaditaan AINA koulutus. Tekee opettajan sijaisuuksia, jotka voivat olla kestoltaan vaikka vain yhden päivän. On ollut joitakin jaksoja poikani yläkoulun liikunnassa sijaisena ja ihan se veti samoin kuin heidän oma opensa.