Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään niin monet vie koiransa sterilisaatioon tai kastraatioon?

Vierailija
30.03.2021 |

Silloin kun mulla on viimeksi ollut koira, ei niitä sterilisoitu ilman syytä, miksi nykyään näin? Mitä hyötyä siitä on? Vai onko tää joku helppouskysymys, ei juoksuja tms?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella moni vie? Toiset vie, toiset ei.

Narttukoirien kohdalla pelko märkäkohdusta on varmaan yleisimpiä syitä. Urosten kohdalla ehkä esim. Se, että jos uros on todella levoton narttujen juoksujen aikaan.

Vierailija
2/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narttukoirat on hyvä sterilisoida, koska jos niillä ei teetä pentuja, märkäkohdun riski on aika suuri.

Mä en tunne ihan hirveästi uroskoiria, jotka olisi kastroitu ilman jotain syytä. Yleisin taitaa olla puuttuva kives. Meidän edellisellä koiralla oli kastraation syynä eturauhasen liikakasvu ja tämä nykyinen koira kastroidaan tulevaisuudessa, koska sillä on vain yksi kives.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisäkasvaimet ovat hormonitoiminnan tulos. Myös siksi kannattaa steriloida.

Vierailija
4/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julmaa, että ihminen katsoo olevansa niin lähellä jumaluutta, että voi päättää muiden luontokappaleiden lisääntymisestä.

Vierailija
5/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julmaa, että ihminen katsoo olevansa niin lähellä jumaluutta, että voi päättää muiden luontokappaleiden lisääntymisestä.

Koin kyllä oloni todella julmaksi, kun hoidin koirani sairautta ja haluan nyt ehkäistä todennäköistä syöpää viemällä koirani kastroitavaksi. Voi vitsit että olen paha ihminen. 

Vierailija
6/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttujen koirista tosi moni sterilisoitu, siksi ihmettelen. Narttuja kylläkin suurin osa tosiaan, joten ilmeisesti tuo ennaltaehkäisevä syy sitten.

Rescue-koirien automaattista sterilisaatiota tai kastraatiota myös olen ihmetellyt, jos koira on niin nuori ettei ennen luovutusta tehdä, tulevan omistajan edellytetään vievän kastroitavaksi.

Vierailija
7/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietiin koirat viimeiselle piikille kun ne paskansi kaikki tienvierustat ja polut täyteen.

Vierailija
8/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V o i pyhä Sylvi.

Vierailija
9/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttujen koirista tosi moni sterilisoitu, siksi ihmettelen. Narttuja kylläkin suurin osa tosiaan, joten ilmeisesti tuo ennaltaehkäisevä syy sitten.

Rescue-koirien automaattista sterilisaatiota tai kastraatiota myös olen ihmetellyt, jos koira on niin nuori ettei ennen luovutusta tehdä, tulevan omistajan edellytetään vievän kastroitavaksi.

Et taida olla koiraihminen? Ei ole koirien etu, että niitä pennutetaan vailla tietoa niiden perimästä. Joku rescue-koira voi olla sisäsiitoksen tulos, tai se voi kantaa geneettistä sairautta. 

Suurin osa koirista ei jatka sukua. Hyvä niin.

Vierailija
10/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vietiin koirat viimeiselle piikille kun ne paskansi kaikki tienvierustat ja polut täyteen.

Ai että, miten keksitkin noin hauskoja ja kiinnostavia juttuja. Sulla on varmasti paljon kavereita.

Vierailija
11/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkoitukseni ei ollut moittia, ihan aidosti olen miettinyt että miksi tämä tuntuu olevan nykyään oletus, kun ennen ei. Minulla on siis viimeksi ollut koira melkein 20 vuotta sitten ja nyt kun koiran jälleen haluaisin, niin tätäkin olen miettinyt.

Vierailija
12/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa missä asun on tapana steriloida useimmat koirat. Oman uroskoirani levoton reviirinsä merkintä loppui kuin seinään. Se nosteli jalkaa minne huvitti aikaisemmin. Eihän eläin ymmärrä lisääntymisestään mitään niin kuin ihminen, ei siis kärsi vaikka steriloidaan. Päinvastoin olen lukenut, että koira elää keskimääräisesti kauemmin kun on operoitu.

Vierailija
13/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toivottuja eläimiä on rescue kennelit ulkomaille täynnä. Sama kissa kodit täällä kotimaassa. Halutaan nostattaa kissojen että koirien arvoa. Kysynnän ja tarjonnan laki. Tekevät ihan oikein.

Vierailija
14/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla koiraihminen? Ei ole koirien etu, että niitä pennutetaan vailla tietoa niiden perimästä. Joku rescue-koira voi olla sisäsiitoksen tulos, tai se voi kantaa geneettistä sairautta. 

Suurin osa koirista ei jatka sukua. Hyvä niin.

Olen koiraihminen, en vain ole koiraa pitkään aikaan omistanut ja siksi ihmettelen muutosta siinä miten toimitaan. Ei ennenkään tietenkään kaikki koirat lisääntyneet ja silti ei kastroitu/sterilisoitu.

Vierailija
15/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin uroskoirat ovat helpommin hallittavissa, jos on tehty nips naps! Koiran kanssa lenkkeily ei ole itsestään selvyys, jos on iso leikkaamaton uroskoira. Vähentää myös urosten agressiota!

Sitä paitsi maailmassa on liikaa ei toivottuja eläimiä 😔

Vierailija
16/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa minusta kovin yleisesti leikata koiria ”muuten vaan”, ja ihan hyvä niin.

Vierailija
17/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän narttu koirat tiputtele veritippoja ympäri lattioita.

Vierailija
18/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vastuutonta olla tekemättä kotieläimille sterilisaatiota, koska yleensä ne ovat ei-toivottuja pentuja ja liian moni teettää pentueita, kun maailma on kotia tarvitsevia lemmikkejä täynnä. Olisiko ap:n mielestä hyvä, jos Suomessa olisi laajemminkin esim. Yhdysvaltojen meininki, jossa lukemattomia lemmikkieläimiä hylätään koko ajan, lemmikit lisääntyvät holtittomasti ja päätyvät kärsimään kaduille? Ne mitä saadaan kiinni viedään odottamaan yleensä kuolemaa, koska harva hylätty kotikoiraakaan kelpaa enää näille "eläinrakkaille". Suomessa on nähtävillä sama ilmiö, kun puhutaan kesäkissoista. Steriloimattomista kissoista sikiää lyhyessä ajassa hillitön kissapopulaatio, jossa kaikki kissat kärsivät. Vastuullinen ihminen pitää huolta omasta sikiämisestään ja lemmikkiensä.

Vierailija
19/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen koirani kuoli märkäkohtuun ja toinen sai nisäkasvaimia, mutta onneksi selviytyi. Arvaa huvikseen, kuinka paljon leikkaus maksoi? Joten mitäpä veikkaat steriloidaanko, jos otan joskus narttukoiran? Kumman luulet olevan koiralle pienempi ongelma: leikkaus vai nyrkin kokoinen kasvain?

Vierailija
20/39 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vastuutonta olla tekemättä kotieläimille sterilisaatiota, koska yleensä ne ovat ei-toivottuja pentuja ja liian moni teettää pentueita, kun maailma on kotia tarvitsevia lemmikkejä täynnä. Olisiko ap:n mielestä hyvä, jos Suomessa olisi laajemminkin esim. Yhdysvaltojen meininki, jossa lukemattomia lemmikkieläimiä hylätään koko ajan, lemmikit lisääntyvät holtittomasti ja päätyvät kärsimään kaduille? Ne mitä saadaan kiinni viedään odottamaan yleensä kuolemaa, koska harva hylätty kotikoiraakaan kelpaa enää näille "eläinrakkaille". Suomessa on nähtävillä sama ilmiö, kun puhutaan kesäkissoista. Steriloimattomista kissoista sikiää lyhyessä ajassa hillitön kissapopulaatio, jossa kaikki kissat kärsivät. Vastuullinen ihminen pitää huolta omasta sikiämisestään ja lemmikkiensä.

Tämä voi pitää paikkaansa kissojen kohdalla, mutta tässä puhuttiin koirista. Koirat eivät lisäänny hallitsemattomasti eivätkä ei-toivotut koiranpennut ole Suomessa mikään ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi