Miten saan miehen ymmärtämään
Mies halusi ostaa omakotitalon. Minä sanoin että en halua osallistua talon ostamiseen, sillä olen asunut paikkakunnalla vasta vähän aikaa (eli vielä pohdin onko tulevaisuuteni täällä), eikä minun pätkätyöläisenä näin korona-aikana kannata sijoittaa taloon.
Hän kuitenkin osti talon. Teki selväksi että haluaa talon, minun kanssani tai ilman.
Talo vaatii paljon remonttia. Mies on kokoajan kireällä tuulella ja syyllistää minua siitä, että hän on projektinsa kanssa yksin. Kuulemma minulta ei saa mielipidettä mistään materiaalihankinnoissa, enkä auta häntä yritysten kilpailutuksessa.
En voi ymmärtää, kuinka hän ei ymmärrä. Hän osti talo yksin ja näinollen en koe, että voin esimerkiksi suositella jotain mieluisaa kallista materiaalia, sillä talo ei ole minun, joten en ole valmis maksamaan remonteista ja toisaalta tuntuu ettei minulla ole edes oikeutta mielipiteeseen.
Olenko kohtuuton kun en osallistu remontteihin?
Kommentit (117)
Erossa saat kuitenkin puolet miehen talosta vaikka et ole siitä mitään maksanutkaan tai tehnyt mitään sen eteen
En lähtenyt kävelemään sillä en halunnut erota. Joillakin tuntui ole and väärä käsitys. En siis ole sanonut mielipiteitäni mihinkään remonttiin liittyen. Olen kuitenkin esimerkiksi maalannut seiniä, eli siis osallistun, mutta en ole antanut mielipiteitä.
En saa erossa mitään koska emme ole naimisissa
Joku puhui lainanlyhennyksistä. Lainan lyhennykset kartuttavat miehen omaisuutta joten en laske niitä asumismenoina joihin pitäisi osallistua
Vierailija kirjoitti:
En saa erossa mitään koska emme ole naimisissa
Sitten sinun kannattaa asua miehen siivellä muutama vuosi, niin se lasketaan avoliitoksi, josta sinulla on oikeus saada puolet miehen omaisuudesta. Jos on kiire, niin tee lapsi. Silloin saat puolet miehen omaisuudesta jo 9kk päästä, eikä tarvitse edes välillä mennä naimisiin
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen asian niin, että mies päätti ostaa talon vaikka en ollut ”mukana” tässä hankinnassa. En halua osallistua remonttikustannuksiin sillä jos ero tulee niin menetän kaiken sijoittamano rahan (jota minulla ei liikaa ole) sitten taas kun en maksa remonteista ja talo on miehen, niin tuntuu että en voi antaa edes mielipidettä.
Mutta ehkä sitten olen kohtuuton. On vaan vaikea olla innostunut koko talosta
Et ole "mukana" ja "jos ero tulee"... mikä teitä sitten vielä pitää yhdessä?
Mielestäni on typerää olettaa, että maksaisin saman verran kuin mies. Talo on hänen ja ostohinta ei mielestäni ole asumismeno, josta minun pitäisi maksaa. Eivätkä remontit. Olen osallistunut remontteihin mutta en ole antanut mielipiteitä tai auttanut kilpailutuksissa.
Pitää ottaa huomioon että minun elämäntilanteeni on vielä auki, teen pätkätöitä sillä tästä kylästä ei muuta saa. Muissa kaupungeissa töitä olisi yllin kyllin mutta nyt kun talo on hankittu, olemme jumissa täällä. Toisinsanoen minulle tulee todella pitkät työmatkat jos alan käydä muualla töissä ja jos en, teen pätkätyötä eli palkkani on pieni. Mielestäni maksan tästä omakotitaloasumista tässä kylässä välillisesti isoa hintaa, joten ei voi olettaa että alan makselemaan kaikenlaisia kustannuksia tässä vaiheessa.
Sinun olisi pitänyt saada suu auki silloin kun tätä talon hankintaa suunniteltiin. Puhua, riidellä, keskustella niin kauan että asia on selvä. Se taisi jäädä tekemättä, kalvaa ja katkeroittaa sinua nyt ja ilmenee aivan naurettavana asenteena. Käyttäydyt kuin teini, joka on joutunut muuttamaan vastoin tahtoaan.
Myönnän että on ehkä typerää olla kertomatta mielipiteitä. Eli alan kertomaan mielipiteitä sitten tästä lähtien vaikka en osallistu kustannuksiin. Hyvä saada ulkopuolisten mielipiteitä että näkee viat omassa käytöksessä. Kiitos
Tavallaan olen katkera tästä valinnasta. Ja sen kyllä sanoin miehelle jonka vastaus oli että muuttaa kanssani tai ilman minua.
Ok, ette ole naimisissa, siis ei avioehtoakaan.
Nyt käytte rauhallisen keskustelun tilanteesta.
Olet jo ilmaissut hänelle, että et ole taloa halunnut. Mies osti sen, mies päättää, miten rempataan.
Jos kysyy mitä materiaaleja, voit sanoa mielipiteesi, mutta loppujen lopuksi mies päättää tuleeko siitä olkkarin seinästä vihreä vai violetti. Sinä voit halutessasi maalata ja auttaa rempassa.
Kerro uudestaan, että sinulla ei ole varaa sijoittaa remppaan, maksathan jo joitakin yhteisiä kuluja talosta + ruoka ym. menoja?
Tehkää selväksi, että talo on ainakin toistaiseksi miehen, ellette toisin myöhemmin sovi. Jos eroatte, talo jää miehelle, sinä jatkat elämääsi muualla.
Miten tilanne kehittyisi, jos kaikki sujuisi aivan täydellisesti tästä hetkestä eteenpäin?
Ikävä tilanne. Toivon että löydät töitä, saatte talon remontoitua molemmille mieleiseksi, ja teille tulee mukava elämä siellä!
Valitettavasti ei kuulosta kovin lupaavalta tuo ap:n tilanne. Minä kokeilin avoliittoa miehen kanssa niin, että mies muutti omistamaani taloon. Eihän siitä mitään tullut. Mies olisi halunnut kaiken maailman investointeja kylpytynnyristä lahtien, mutta hänen mielestään hänen ei kuulunut maksaa niistä mitään, koska talo on minun. Sitten loukkaantui, kun hänen toiveitaan ei oteta huomioon. Mikäs siin jos olisin miljonääri ja olisi varaa kaikkiin hankintoihin, mutta lainanlyhennyksissä on aika paljon maksettavaa ja pääasia, että pystyn ylipäätään asumaan tässä talossa.
Erohan siitä siis tuli, noista lähtökohdista on aika vaikea puhaltaa yhteen hiileen ja tuntea yhteenkuuluvuutta. Seuraavan kerran kun mahdollisesti jonkun kanssa yhdessä asun, niin sitten asunto omistetaan yhdessä ja kaikki siihen liittyvät maksut ja investoinnit hoidetaan yhdessä puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku puhui lainanlyhennyksistä. Lainan lyhennykset kartuttavat miehen omaisuutta joten en laske niitä asumismenoina joihin pitäisi osallistua
Ei saa, eivät ole naimisissa.
Joku puhui omasta kokemuksestaan ja siitä kuinka omisti talon ja toinen osapuoli halusi kaiken maailman remonttia. Minä en ole tällainen. Mielestäni pelkkä pintaremontti riittäisi, mutta mies haluaa tehdä kaikenlaista remppaa jatkuvasti. Minä en siis näitä remppoja vaadi ja olisin pikemmin onnellisempi jos ei tuhlaisi älyttömiä summia remontteihin.
Kummallinen pari olette. Mies ostaa talon sinun mielipidettäsi huomioimatta. Ja sinä asut siinä ja olet hänen kanssaan, vaikka et välittäisi koko talosta. Miten näet tilanteenne kolmen vuoden kuluttua? Kannattaako tuollaiseen elämään jäädä? Mieti nyt rauhassa mitä elämältäsi ja parisuhteeltasi haluat. Ja voit toki kysyä siltä ukoltakin, miten se tulevaisuuden näkee, jos hän yksin haluaa päättää noinkin isot asiat.
Miksi ihmeessä muutit tuonne? Mikset jäänyt vanhaan asuntoon tai muuttanut johonkin muualle? Luultavasti taloudellisten syiden vuoksi.
Miksi mies osti talon, joka vaatii paljon remonttia? Tutustuiko hän yhtään alueen asuntoihin vai ostiko vain ostamisen halusta? Vaikuttiko asunnon hinta päätökseen? Oliko tulevat remontit tiedossa tarjousta tehdessä?
Asumisjärjestelyt ovat teidän asianne mutta ihmetyttää miehen asenne remonttien suhteen. Jos hänellä oli tiedossa jo, että sinä et halua ottaa osaa asiaan, niin miksi hän valitsi asunnon joka tarvitsee paljon ylimääräistä työtä?
Kerrotko ylipäätään mitään mielipiteitä asioista, jotka eivät ole omia asioitasi tai suoraan kosketa sinua?
Eihän ne mielipiteet mitään sulle mitään maksa, vaikket koskaan tulisi talossa asumaankaan. Mieshän se kuitenkin sitten lopullisen päätöksen tekee. Miten voi olla noin vaikeaa edes tuon vertaa osallistua?