Menisitkö ennemmin siivoomaan 12e/h päivätyö vai tehtaaseen liukuhihnalle 10,20e/h 3vuorotyö
Ja ainoa hyvä puoli jälkimmäisessä on, että se näyttää ihan vähän paremmalta CV:ssä koska nimike on joku hieno "tuotanto-operaattori" eikä mikään no lo ja sää lit tävä "siivooja". Kumpaan menisit?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla ainuttakaan tehdasta Suomessa jäljellä jossa palkka olisi 10 euroa tunti. Se on alhaisimmillaan 11 ja puoli euroa. Suomessa firmat eivät pysty keinottelemaan palkanalennuksilla joten ne mieluummin keinottelevat osa-aikasopimuksilla ettei tarvisi maksaa sitten lomia ollenkaan kellekään.
Kyllä on. Viime syksynä kävin työhaastattelussa tehtaassa jossa tuntipalkka 9,5e. Naisvaltainen ala. Juu en mennyt vaikka minut valittiin. Löysin onneksi muuta.
Jeps, noilla mainituilla vuorolisillä höystettynäkin 10€ tuntipalkalla brutto jää alle 2000€.
Useimmiten tarvitsee oman auton työmatkaan.
Poliitikot haluavat muutaman satasen auton romut pois maanteitä rumentamasta. Romutususpalkkiolla pois, ostakaa uusia sähköautoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaaseen. Vuorolisät tulisi. Siivoustyö on rankkaa.
Ei taida olla hirveesti kokemusta tehdastyöstä. Voin ihan kokemuksesta kertoa, ettei se liukuhihnan jatkeena olokaan mitään kovin hääppöistä ole. Ihan samallalailla se siivoojakin saa vuorotyöstä vuorolisät.
Siivoojan iltalisä 0.72e/h, yölisä 1.34e/h, peruspalkka 12e/h. Vaihdoin elintarviketehtaaseen linjan jatkoksi, lähtöpalkka 10.96e/h - mutta palkka lähtee nousemaan jo muutaman kuukauden jälkeen. Plus iltalisä yli 2e/h ja yölisät 4e/h.
Molempia olen tehnyt. Vaikea sanoa. Itse aikanaan siivosin paikallista "yökerhoa" ja se on oikeasti heittämällä paskin duuni minä olen ikinä tehnyt. Siivouksessa tosiaan riippuu ihan hirveästi mitä siivotaan ja minkälaisella aikataululla/välineillä. Nykyään en kyllä sitä varmaan myöskään jaksaisi fyysisesti.
Tehdastyö oli todella leppoisaa ja mukavaa. Ainoa miinus on vuorotyö. Silloin kun tätä tein niin se oli minulle ihan ok, mutta nyt on lapsia jne niin kyllähän se elämään toisi haasteita ihan eri tavalla.
Eli tällä hetkellä jos olisi noista valittava niin tehtaaseenhan sitä olis mentävä kun en fyysisesti siivouksessa pärjäisi, mutta jos sitä estettä ei olisi niin voisin valita siivouksen jos kohde olisi ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tehtaassa on niin huono palkka? Teollisuusliiton ja vanhan Paperiliiton TES:n mukaan ainakin lisät olivat ihan kivat eikä perustuntipalkkakaan noin pieni. Metalliliiton jäsenen ansiosidonnainen työttömyyskorvauskin oli parempi.
Teollisuusliitto on useiden eri alojen liitto, ja sen alaisuudessa on useita eri työehtosopimuksia. Niistä ainakin alunperin Tevan aloilla on edelleen surkeat palkat.
Tuossa viimeisimpien, nyt maaliskuussa voimaan tulleiden korotusten jälkeen:
1. palkkaryhmä 9,46
2. ” 9,70
3. ” 9,97
4. ” 10,25
5. ” 10,61
tai
Työnvaativuusryhmä €/t
1 9,46
2 9,86
3 10,83
4 11,32
5 11,88
6 12,42
7 12,02
8 13,01
9 13,63
Iltalisä 1,06 ja yölisä 1,83
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaaseen. Vuorolisät tulisi. Siivoustyö on rankkaa.
Ei taida olla hirveesti kokemusta tehdastyöstä. Voin ihan kokemuksesta kertoa, ettei se liukuhihnan jatkeena olokaan mitään kovin hääppöistä ole. Ihan samallalailla se siivoojakin saa vuorotyöstä vuorolisät.
Siivoojan iltalisä 0.72e/h, yölisä 1.34e/h, peruspalkka 12e/h. Vaihdoin elintarviketehtaaseen linjan jatkoksi, lähtöpalkka 10.96e/h - mutta palkka lähtee nousemaan jo muutaman kuukauden jälkeen. Plus iltalisä yli 2e/h ja yölisät 4e/h.
Ei ole peruspalkka 12€. Älkääs nyt valehdelko näissä... riippuu ihan missä olet töissä ja mikä tasopalkka jne.
Siivoamaan tietysti. Vuorotyö soveltuu huonosti perheelliselle ja palkkakin olisi huonompi. Siivoaminen on myös ihan kivaa. Voi laittaa äänikirjan soimaan kuulokkeista ja työskennellä itsekseen muista välittämättä.
Operaattori on cv:ssä tuhat kertaa parempi kuin siivooja. Minä jämähdin siivoustöihin vuosikausiksi ja ilman älytöntä moukan tuuria (sain suhteilla uusia töitä) tekisin niitä hommia vieläkin. Kukaan työnantaja ei halunnut vuosia siivoustöissä ollutta palkata muihin hommiin. Siinä sai otsaan pitkäaikaisen siivoojan leiman. Kavereita on työskennellyt operaattoreina ja heillä ei ole ollut vaikeuksia ikinä työllistymisen suhteen.
Menisin heti tuolla palkalla siivoomaan, jos pääsisin.
t. tehdastyöläinen
Siivoan jo 500e suojaosan verran ja mulla on muutamasta vuorosta samat nettotulot vuokran jälkeen kuin että repisin täyttä viikkoyunti päivää ihan koko kuukauden.
-kerta viikkoon töitä :)