En päässyt korotatestiin 11 v lapsen tueksi, lapsi kieltäytyi testistö kunnes hoitaja kutsui minut kiukkuisena huoneeseen
Että " no tule nyt sitten tänne sieltä!" Lapsi oli heti reipas, kun äiti astui ovesta sisään.
En ymmärrä mikä tämä asenne on että tuon ikäisen pitäisi jo uskaltaa yksin, siitäkin sanottu kun menen lapsen kanssa hammaslääkäriin! Onko sitten parempi se panikoiva lapsi joka ei anna tehdä mitään?
Kommentit (66)
No tämä on varmaan kaksipiippuinen juttu, ymmärrän sinänsä teitä hyvin. <3
Mutta ehkä on parasta kuitenkin yrittää rauhoitella lapsi etukäteen sellaiseen tilaan, että hän uskaltaa olla tuollaisessa näytteenottotilanteessa tai hammaslääkärissä yksin niin että vanhempi on oven takana.
Nykyään on kyllä aika paljon kaikenlaista epävarmuutta
Juuri tästä syystä en vie lasta koronatesteihin. Jos sairastuu, niin sittenpä sairastaa, varsinaista reseptilääkettä tautiin ei ole ennen kuin joutuu teholle ja sinne mennessä onkin sitten siinä kunnossa, että ei edes muista äitiä.
Välillä vanhemman läsnäolo vaikeuttaa näytteenottoa. Yleisestikin on olemassa vanhempia, jotka estelevät ja pitkittävät toimenpiteitä ja lääkkeenantoa... Tai muuten vaan ruokkivat lapsen pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en vie lasta koronatesteihin. Jos sairastuu, niin sittenpä sairastaa, varsinaista reseptilääkettä tautiin ei ole ennen kuin joutuu teholle ja sinne mennessä onkin sitten siinä kunnossa, että ei edes muista äitiä.
Äärestä harvassa paikassa lapsi viedään johonkin erilliseen tilaan testiä varten. Suurin osa testeistä tehdään drive-in periaatteella ihan ulkotiloissa.
Kyllä pitäisi vanhemman päästä mukaan, onhan se nyt selvä että tuon ikäinen vielä tarvii vanhemman tukea. Itse vein lapsen autokaistalle testiin, sain siten pitää kädestä kiinni (lapsi 13v.). Jännitti ihan tarpeeksi muutenkin kun oli kuullut juttuja että sattuu ym...
Vierailija kirjoitti:
Välillä vanhemman läsnäolo vaikeuttaa näytteenottoa. Yleisestikin on olemassa vanhempia, jotka estelevät ja pitkittävät toimenpiteitä ja lääkkeenantoa... Tai muuten vaan ruokkivat lapsen pelkoa.
Yleensä juuri näin. Lapsi hakee omalta vanhemmaltaan lupaa päästä pois tilanteesta.
9 vuotiaat testattiin koko luokka ulkona. Jonossa mentiin ja kaikki näki kun testiä otettiin. Vanhempi ei saanut olla mukana. Ei mikään kiva tilanne mutta hyvin sujui.
Erikoista, meillä nimenomaan ohjeena oli että lapselle saattaja mukaan ja ihan on vieressä saanut olla. Jopa 17-vuotiaan mukana olin kun kerran kuskina hänelle olin.
Terveydenhuollossa kun on se 10v ikäraja, että vanhemmat saa lasten tietoja, niin siitähän se johtuu että pitäisi pärjätä yksin.
8-vuotiaan lapseni mukaan minua ei meinattu syksyllä päästää hammaslääkärille, vaikka lapsen hampaissa on useita poikkeamia, joiden hoidosta ja seurannasta lapsi ei pysty itsenäisesti keskustelemaan, koska ei muista niitä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
8-vuotiaan lapseni mukaan minua ei meinattu syksyllä päästää hammaslääkärille, vaikka lapsen hampaissa on useita poikkeamia, joiden hoidosta ja seurannasta lapsi ei pysty itsenäisesti keskustelemaan, koska ei muista niitä kaikkia.
Minustakin todella tärkeää olla kuulemassa hoidon kannalta olennaiset asiat. 10-vuotiaaksi asti kun suositusten mukaan pitäisi vanhemman auttaa harjauksessakin.
Kun minun velipuoleni oli n. 18-vuotiaana koulupsykologin vastaanotolla unettomuuden vuoksi, oli hänen äitinsä mukana vastaanotolla.
Minä en ainakaan haluaisi omia vanhempia mukaan henkilökohtaisiin keskusteluihin.
Sinun olisi pitänyt varmaan kertoa, että lapsesi on vammainen ja tarvitsee avustajaa.
Eräs lastensairaanhoitaja sanoi minulle, että sekin vaihtelee tosi paljon, että vaikka 13-14 vuotiaista osa saattaa olla tosi skarppeja ja jutella asiallisesti, sitten taasen jotkut samanikäiset ovat täysin riippuvaisia vanhemmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärestä harvassa paikassa lapsi viedään johonkin erilliseen tilaan testiä varten. Suurin osa testeistä tehdään drive-in periaatteella ihan ulkotiloissa.
Täällä taas ei ole koko autokaistamahdollisuutta. Testit tehdään konteissa, jotka ovat kuin suoraan jostain kauhuleffasta näin aikuisenkin silmin.
En ole siis ap, kunhan nyt vain huomautin että käytännöt oikeasti voivat vaihdella alueittain.
Drive in-testissä ainakin, ellei kuski ole se jolta näyte otetaan, niin paikalla (autossa) on joka tapauksessa luonnollisestikin muitakin ihmisiä. Ihan riippumatta sen henkilön iästä, jolta näyte otetaan. En ole ainakaan nähnyt ketään häädettävän ulos autosta. Henkilökohtaisesti minä aikuinen olen käynyt koronatestissä siten, että siskoni (myöskin aikuinen) jolta samalla on otettu koronatesti, on ollut siinä vieressä ihan siitä syystä, että näytteenotto oli ulkotiloissa, periaatteessa drive in, mutta me tulimme kävellen. Mielestäni ei pitäisi edellä mainitut asiat huomioonottaen myöskään olla mitään merkitystä, onko saattaja mukana, oli sitten henkilö jolta koronanäyte otetaan minkä ikäinen hyvänsä, vaikka näyte otettaisiin ns. tavanomaisissa labratiloissa.
Miten muuten drive-in testissä otetaan näyte sillä keskipaikalla istuvalta lapselta? 5-henkinen perhe, kaikki lapset alle kouluikäisiä ja takapenkillä turvaistuimissa.
Vierailija kirjoitti:
Napanuoran katkaisu ihan aiheellista pikkuhiljaa! Vai ajattelitko lapsen kanssa käydä työhaastattelussakin?
Suomessa ei ole lapsityövoiman käyttö laillista, joten lasten kanssa ei tarvitse käydä työhaastattelussa.
Aikuisiakin ihmisiä voivat toimenpiteet pelottaa. Muistan, kun hyvällä ystävälläni oli ilmarinta ja pleuradreeni piti kiinnittää uudelleen. Hän olisi halunnut, että mä jään huoneeseen hänen tuekseen, mutta lääkäri käski pois. Ei nyt jääty sitten siihen jankkaamaan, mutta näin ne aikuisetkin voi haluta tukea.
Napanuoran katkaisu ihan aiheellista pikkuhiljaa! Vai ajattelitko lapsen kanssa käydä työhaastattelussakin?