Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä maskin käytöstä?

Vierailija
29.03.2021 |

Olen 40+ nainen, perusterve mutta kärsinyt lapsesta asti alhaisesta verenpaineesta. Siihen liittyvä taipumus pyörtymiseen rajoittaa mm. saunomista ja tekee joidenkin liikuntalajien harrastamisesta mahdotonta.

Myös maskin käyttö aiheuttaa mulle nopeasti heikotusta ja muita pyörtymisen esioireita. En ole koskaan uskaltanut pitää maskia kauaa, vaan olen ottanut sen nopeasti pois kun olo on alkanut tuntua pahalta. Viime kerralla en kuitenkaan ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti vaan pyörryin bussissa. Pelkään kovasti että pyörryn uudestaan, joten en ole uskaltanut laittaa maskia päälleni enää sen jälkeen. Mitä mieltä te palstalaiset olette, onko mulla hyvä syy kieltäytyä maskin käytöstä vai pitäisikö vielä yrittää?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea aloitusta ihan kokonaan enkä vastauksia, mutta siis ei mua ainakaan kiinnosta käyttääkö joku muu maskia tai miksi ei käytä. Enemmän haluan, että minuun pidetään etäisyyttä. En luota esim. kangasmaskeihin ja kirurgisten maskienkaan en usko olevan riittävän tehokkaita (vaikka ovatkin parempia kuin kangasmaskit), joten itselleni on ainakin ihan samantekevää, käyttääkö joku kangasmaskia vai onko kokonaan ilman. Ja jotkut ffp-maskit suojaavat vain käyttäjäänsä. 

Joten ihan sama minulla. Käytä tai ole käyttämättä. Kunhan kaikki pitävät etäisyyttä, myös maskia käyttävät.

Mutta joo, uskon että sulla on ihan hyvä syy.

22/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä maskia muuta kuin erittäin ruuhkaisissa paikoissa, joita tähän mennessä ei ole ollut kuin muutama, lähinnä tulee mieleen tyyliin Stockmannin joulunalusajan ruuhkat.

Ja jos joku huomauttaa maskittomuudesta, vastaan, että olen muutama viikko sitten sairastanut Koronan brittivariantin, joten minulla on vasta-aineet veressä, enkä siksi voi itse sairastua tai tartuttaa muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voit sitten varmaankin tilata ruuat kotiinkuljetuksella ja olla menemättä hissiin. Ettekö nyt ymmärrä että se maskin käyttö suojaa muita? Minkä takia muiden pitäisi altistua siksi että sinä et suostu maskia/visiiriä käyttämään?

Terveisin astmaatikko, joka koki alkuun pahoinvointia maski päällä, mutta totutti itsensä maskiin, niinkuin moni muukin ihminen.

Ei esim. kangasmaski oikeasti suojaa edes muitakaan. No, pärskeiltä ehkä, mutta suurin osa ei niinkään pärski maskiensa takana, koska ihmiset eivät enää kehtaa kulkea kaupoissa räkäisinä ja aivastelevina. Aerosolit kulkevat kankaan läpi, joten on oikeastaan ihan sama, käyttääkö kangasmaskia vai ei mitään.

Itsellänikin on kangasmaski, ja onhan se typerää hengittää kankaan läpi ihan turhan takia.

Vierailija
24/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään oireettoman ihmisen pitäisi käyttää maskia? Ei oireeton ihminen yski tai aivastele, ja jos korona pelkän normaalin hengitysilman kautta leviää, ei siinä paljon maskit saati sitten visiirit auta. Kyllä se ilman niiden läpi ja ohi kulkee. 

Voiko näin tyhmiä ihmisiä olla olemassa? Kyllä ne maskit suojaa ja kyllä se leviää hengityksen kautta. Eikö tämä ollut jo selvää melkein vuosi sitten. Ei se oireettomuus mitään takaa.

Onko näin tyhmiä ihmisiä vielä olemassa? Vuosi sitten hallitus sanoi, että maskit ovat VAARALLISIA ja että NIIDEN TEHOA TAUDIN LEVITTÄMISEN HILLITSEMISESSÄ EI OLE TODETTU. Ja! Että väärin käytettynä ne LISÄÄVÄT tartuntoja. Kaikki maskin sörkkimiset, narujen ristiinlaitot ja yli 30min käytöt maskin kanssa=väärinkäyttöä. Kangasmaskiin luottamisen voisi laskea taikauskoksi. Taas tuli eilen joku kaupassa (maskissa) niin lähelle, että suukon olisin ylettänyt antamaan! Jatkuvasti saa itse paeta ihmisiä kun maskipäät tunkevat aivan iholle, onhan heillä se maaginen kangasläpyslä suun päällä niin ei tarvi ilmeisesti turvaväleistä välittää :D

Vierailija
25/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että sä ylihengität maskin kanssa ja siitä seuraa tuo pyörtyminen.

Mun verenpainetaso on matalimmillaan alapaine 60/yläpaine 90 ja samoja ongelmia saunomisen ja pitkään seisomisen ym. kanssa. Maksin kanssa ei mitään ongelmia vaikka 8 h työvuoron tekee maski päässä.

Mutat toki jos sä pyörryt maski päässä, oli syy mikä hyvänsä, niin ei sitä silloin voi pitää.

Vierailija
26/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään oireettoman ihmisen pitäisi käyttää maskia? Ei oireeton ihminen yski tai aivastele, ja jos korona pelkän normaalin hengitysilman kautta leviää, ei siinä paljon maskit saati sitten visiirit auta. Kyllä se ilman niiden läpi ja ohi kulkee. 

No kun tätä ei suostuta muistamaan/uskomaan, vaan sitkeästi uskotaan, että kangasmaski suojaa muita saamasta tartuntaa. Ja sitten pahimmillaan ei pidetä maskin kanssa turvavälejä tai ei katsota altistuneiksi muita, jos kangasmaskin käyttäjällä paljastuukin korona - ja sitten altistuneista joku voi saadakin viruksen ja levittää sitä edelleen.

Mutta nythän oli pari lipsahdusta päässytkin, ettei maskien käytöllä niinkään edes tavoitella koronan leviämisen ehkäisyä, vaan halutaan ylläpitää kriisimielialaa. Tätä ei kai sitten vaan sanota, koska ihmiset eivät olisi niin motivoituneita käyttämään hengitystä haittaavaa maskia vain pelkän "signaalivaikutuksen" tai kriisimielialan ylläpitämiseksi. Joten sen vuoksi täytyy edelleen kertoa, että kangaslappu naamalla estää virusten leviämistä.

Toki tehokas maski ehkäisisi myös tartuntoja, mutta tehokkaita maskeja ei juuri kukaan käytä.  Nuo kangasmaskit ainakin ovat melkein täysin hyödyttömiä.

Vierailija
27/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maskittomat ovat viruksen levittäjiä ja Suomen talouden tuhoajia. Ja minulla on oikeus tähän mielipiteeseen.

Vierailija
28/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko näin tyhmiä ihmisiä olla olemassa? Kyllä ne maskit suojaa ja kyllä se leviää hengityksen kautta. Eikö tämä ollut jo selvää melkein vuosi sitten. Ei se oireettomuus mitään takaa.

Onko näin tyhmiä ihmisiä vielä olemassa? Vuosi sitten hallitus sanoi, että maskit ovat VAARALLISIA ja että NIIDEN TEHOA TAUDIN LEVITTÄMISEN HILLITSEMISESSÄ EI OLE TODETTU. Ja! Että väärin käytettynä ne LISÄÄVÄT tartuntoja. Kaikki maskin sörkkimiset, narujen ristiinlaitot ja yli 30min käytöt maskin kanssa=väärinkäyttöä. Kangasmaskiin luottamisen voisi laskea taikauskoksi. Taas tuli eilen joku kaupassa (maskissa) niin lähelle, että suukon olisin ylettänyt antamaan! Jatkuvasti saa itse paeta ihmisiä kun maskipäät tunkevat aivan iholle, onhan heillä se maaginen kangasläpyslä suun päällä niin ei tarvi ilmeisesti turvaväleistä välittää :D

Kukaan ei ole sanonut että ne olisivat vaarallisia ja niiden teho on todettu viime vuonna yli 90 tutkimuksessa. Joo, siinä olet oikeassa että ei ne etäisyyttä korvaa, maskia on käytettävä ja etäisyyttä on pidettävä. 

Vierailija
29/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liioittelet jonkin verran, mutta olet kuitenkin oikeassa siinä, että kangasmaskeista ei juurikaan ole hyötyä, ja kirurgisten maskienkin hyöty on huomattavasti pienempi mitä ajatellaan. Tehokkaat maskit kyllä estäisivät tartuntoja. Mutta maskipakon syyhän onkin se, että halutaan niiden muistuttavan siitä, että täällä on poikkeustilanne. Eivät ne maskit silti vaarallisia ole - monet ovat hyödyttömiä, joistain on pieni hyöty.

Vierailija
30/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pue maskin lisäksi myös kypärä.

Vierailija
31/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä jännä että Suomalaiset tuntuu olevan ainoita joilla on niin paljon sairauksia ja muuta vikaa ja vaivaa ettei maskia voi käyttää terveys syistä vaikka koko muu eurooppa on niitä käyttänyt nyt vuoden. 

Mitäköhän siellä kotisuomessa teille syötetään 

Vierailija
32/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole syy. Tuossa on kyse psyykkisestä ongelmasta. Opettele käyttämään maskia ilman panikoimista rauhassa kotona.

On äärettömän vähän sairauksia, jotka estävät maskin käytön ja niitä sairastavat ovat niin huonokuntoisia, etteivät pysty edes poistumaan kotoa.

Matala verenpaine ei ole psyykkinen ongelma. Verenpaine voidaan todeta verenpainemitrarilla, psyykkisiä sairauksia ei. Toiseksi, psyykkinenkin syy voi olla syy olla käyttämättä maski , esimerkiksi paniikkihäiriö.

Vierailija
33/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan siltä, että maskin aiheuttamat oireet liittyvät sinulla psyykkisiin reaktioihin. Voisitko yrittää totutella maskin käyttöön kotioloissa, kaikessa rauhassa? Minulla on astma ja alkuun maskin kanssa tuntui juuri tuolta, ettei saa henkeä, mutta kun töissä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pitää maskia, ellei halua koronatartuntaa, niin pidin vaan ja totuin siihen aika nopeasti.

Vierailija
34/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä oikeasti urpoja, jotka luulevat että pyörtyminen on "omassa päässä"? 

Kärsin itse voimakkaasta ahdistuksesta, ja välillä sen takia hengästyttää. Mutta en ole kertaakaan pyörtynyt tai ollut edes lähellä sitä. Ahdistus ei aiheuta pyörtymistä. 

AP:lle suosittelisin kyllä, että kävisit lääkärissä. Pyörtymiset ja muu huimaus voi olla oire jostain sydänperäisestä ongelmasta. Miehelleni tehtiin kallistuspöytätesti ja löytyi sydämen epänormaali toiminta. Ei mikään vakava vaiva, vaan sellainen jota voidaan hoitaa. Enää häntä ei huimaa.

Vierailija
35/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, sulla ei ole hyvää syytä vaan ongelma päässä. Nyt opettelet sen maskin käytön etkä vaaranna muita.

Mt-ongelmakin on sairaus. Palstalääkärit täällä taas jakelee diagnoosejaan ja "viisauttaan".

Vierailija
36/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä jännä että Suomalaiset tuntuu olevan ainoita joilla on niin paljon sairauksia ja muuta vikaa ja vaivaa ettei maskia voi käyttää terveys syistä vaikka koko muu eurooppa on niitä käyttänyt nyt vuoden. 

Ja mikä niiden hyöty on ollut?

Vierailija
37/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko hyöty ollut vaikka että vähemmän ihmisiä sairaalassa ja teholla kun esim 10kk sitten?

Vierailija
38/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille syötetään maailman puhtainta ruokaa, joka aiheutta kaikille laktoosi-intoleranssin, maitoallergian, keliakian, ärtyneen paksusuolen oireyhtymän, ruokatorven takaisinvirtauksen ja miljoona ruokayliherkkyyttä.

Märkä maski oikein imee pöpöt.  Pikku virukset kulkee kädet ja jalat levällään maskirakenteen läpi eikä tee tiukkaakaan. Ainoa mikä suojaa on olla kaukana muista, ulkona ja mieluiten auringossa.

Vierailija
39/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko hyöty ollut vaikka että vähemmän ihmisiä sairaalassa ja teholla kun esim 10kk sitten?

Se että nyt on vähemmän väkeä kuollut ja teholla johtuu ihan siitä, ettei tauti riehu hoivakodeissa niin kuin vuosi sitten ja ne, jotka ovat olleet otollisimpia kuolemaan ovat sen tehneet jo.  Eivätkä hoitajat ja lääkärit enää levitä tautia yhtä holtittomasti kuin epidemian alussa, kun kävivät seminaareissaan ja hiihtoreissuillaan.

Vierailija
40/46 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea syy. Verenpaine nousee, kun syöt riittävästi suolaa ja juot. End of story.