Onko mulla tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä maskin käytöstä?
Olen 40+ nainen, perusterve mutta kärsinyt lapsesta asti alhaisesta verenpaineesta. Siihen liittyvä taipumus pyörtymiseen rajoittaa mm. saunomista ja tekee joidenkin liikuntalajien harrastamisesta mahdotonta.
Myös maskin käyttö aiheuttaa mulle nopeasti heikotusta ja muita pyörtymisen esioireita. En ole koskaan uskaltanut pitää maskia kauaa, vaan olen ottanut sen nopeasti pois kun olo on alkanut tuntua pahalta. Viime kerralla en kuitenkaan ehtinyt reagoida tarpeeksi nopeasti vaan pyörryin bussissa. Pelkään kovasti että pyörryn uudestaan, joten en ole uskaltanut laittaa maskia päälleni enää sen jälkeen. Mitä mieltä te palstalaiset olette, onko mulla hyvä syy kieltäytyä maskin käytöstä vai pitäisikö vielä yrittää?
Kommentit (46)
Miksi muiden mielipiteillä on väliä? Jos et pysty maskia pitämään, älä pidä. Jos jostain tilanteesta tiedät, että pystyt hetken pitämään, pidä.
On hyvä syy. Osta sen sijaan visiiri. Sitä voit käyttää ja vähennät samalla pisarasumun leviämistä kanssaihmisten suuntaan.
https://www.karhuapteekki.fi/tuotteet/2494/maskit-ja-visiirit/
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden mielipiteillä on väliä? Jos et pysty maskia pitämään, älä pidä. Jos jostain tilanteesta tiedät, että pystyt hetken pitämään, pidä.
Jos tulee maskipakko, niin asia on vakavampi, koska maskittomuudesta voi saada 40 euron sakon.
Eli ihmisten mielipide ei ole se tärkein asia tässä tilanteessa.
"Voiko maskin sijaan käyttää visiiriä?
Visiiriä voi käyttää erityisesti, jos ei voi käyttää kertakäyttöisiä tai kankaisia maskeja tai tilanteen ja tehtävän kannalta on eduksi että kasvot näkyvät."
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Ei tuo ole syy. Tuossa on kyse psyykkisestä ongelmasta. Opettele käyttämään maskia ilman panikoimista rauhassa kotona.
On äärettömän vähän sairauksia, jotka estävät maskin käytön ja niitä sairastavat ovat niin huonokuntoisia, etteivät pysty edes poistumaan kotoa.
Niin... Se, että sulle on sattunut huonot geenit, ei oikeuta sinua tartuttamaan muita ihmisiä.
Ikävää, mutta totta.
Maskin narut ristiin, niin kulkee ilma paremmin.
Et kerro mitä maskeja olet kokeillut. Kangasmaskin kanssa on vaikeampi hengittää kuin kuitukankaisen.
Pelkän alhaisen verenpaineen ei pitäisi aiheuttaa noin pahoja oireita, onko tutkittu ettei ole muuta vikaa?
Sä voit sitten varmaankin tilata ruuat kotiinkuljetuksella ja olla menemättä hissiin. Ettekö nyt ymmärrä että se maskin käyttö suojaa muita? Minkä takia muiden pitäisi altistua siksi että sinä et suostu maskia/visiiriä käyttämään?
Terveisin astmaatikko, joka koki alkuun pahoinvointia maski päällä, mutta totutti itsensä maskiin, niinkuin moni muukin ihminen.
Pari vaihtoehtoa maskille
https://i.imgur.com/FyvAOyz.jpg
https://goinglikesixty.com/wp-content/uploads/2009/05/snorklerinfishbow…
Miksi kenenkään oireettoman ihmisen pitäisi käyttää maskia? Ei oireeton ihminen yski tai aivastele, ja jos korona pelkän normaalin hengitysilman kautta leviää, ei siinä paljon maskit saati sitten visiirit auta. Kyllä se ilman niiden läpi ja ohi kulkee.
Miksi ihmeessä sinun täytyy kysellä muiden mielipiteitä siitä, onko sinulla kyllin hyvä syy olla käyttämättä maskia !?
Jos et pysty käyttämään, olet käyttämättä, eikä tarvitse asiaa selitellä yhtään kenellekään.
Maskipakonkaan tullessa, ei tarvitse selitellä, eikä sen kummemmin esitellä lääkärintodistuksia. Ihan oma sana riittää.
Joko kyseessä on provo, tai sitten ihan hitokseen epävarma ihminen, joka epätoivoisesti tarvitsee toisten mielipiteen tekemisilleen/tekemättä jättämisilleen ..
Maskiin tottuu. Eräs asiantuntija sanoi, että ainoastaan sellaiset hlöt eivät pysty käyttämään maskia, jotka eivät pysty kävelemään paria metriä enempää sairautensa takia (eli eivät liiku esim. julkisissa).
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään oireettoman ihmisen pitäisi käyttää maskia? Ei oireeton ihminen yski tai aivastele, ja jos korona pelkän normaalin hengitysilman kautta leviää, ei siinä paljon maskit saati sitten visiirit auta. Kyllä se ilman niiden läpi ja ohi kulkee.
Voiko näin tyhmiä ihmisiä olla olemassa? Kyllä ne maskit suojaa ja kyllä se leviää hengityksen kautta. Eikö tämä ollut jo selvää melkein vuosi sitten. Ei se oireettomuus mitään takaa.
Olen kokeillut yhteensä neljää eri maskimallia.
Yksi niistä on sellainen, etten pysty käyttämään, kun ahdistusoireet ovat niin voimakkaat, ja tuntuu, etten pysty hengittämään. Toisen mallin käyttämiseen olen jo hyvin tottunut. Itselleni kangasmaskit ovat luontevampia käyttää, mutta toinen voi kokea kertakäyttösuojukset helpommiksi.
Ei, sulla ei ole hyvää syytä vaan ongelma päässä. Nyt opettelet sen maskin käytön etkä vaaranna muita.
Jos pyörryt kerrankin kadulla niin voit lyödä pääsi katukivetykseen ja saada aivovamman. Älä käytä tai leikkaa siitä itsellesi sellainen ettet pyörry.
Totta kai on hyvä syy.
Eri asia sitten, miten näitä juttuja valvotaan, tarvitsisitko lääkärintodistuksen asiasta.