Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko suomalaisilla liikaa rahaa, kun on varaa toimia näin?

Vierailija
29.03.2021 |

Ystäväni on isossa marketissa kodinkoneosastolla töissä. Hän kertoo käyvänsä lävitse poisheitetyt eli marketissa kierrätysastiaan tuodut pienkoneet lävitse. Vain kaksi kolmasosaa on rikkinäisiä, kolmasosa on aivan toimintakuntoisia!

Joko laite toimii aivan sellaisenaan tai siihen pitää vain vaihtaa paristo.

Eivätkö ihmiset osaa tai viitsi edes paristoa vaihtaa? Joku sauvasekotin pitää vaihtaa puolen vuoden välein trendikkäämpään malliin? Wtf?

Paitsi että tuo on rahan tuhlaamista, se on luonnon kannalta tuhoisaa. Elektroniikan valmistus saastuttaa ja vie uusiutumattomia luonnonvaroja. Ongelmana on pikemminkin turhat laitteet ja se, ettei niitä voi tai kannata rikkouduttua korjata. Mutta siis näemmä sekin, että ihmiset heittävät mäkeen aivan toimivia laitteita! Panisivat edes kierrätykseen.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli toimiva sauvasekoitin, parikymmentä vuotta vanha, mutta tolkuttoman tehoton. Sain uuden lahjaksi. Enkö olisi saanut hävittää vanhaa? Vai mitä sille olisi pitänyt tehdä?

Jos se ei toimi enää kunnolla se vanha, niin totta kai viet sen hävitettäväksi asianmukaisesti. Jos se toimii, et hävitä, vaan viet kierrätettäväksi uudelle käyttäjälle.

Ei tämä nyt oikeasti ole noin vaikeaa.

Tietysti rajanveto voi olla vaikeaa, toimiiko laite vai ei, mutta jos itse koet, että et sitä enää voi käyttää toimintaongelmien takia, voit viedä sen hävitettäväksi. Jos et halua käyttää sitä vain siksi, että sinulla on uudempikin laite, se ei ole syy hävittää vanhaa.

Ap

Vierailija
22/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytän kaikki koneet loppuun asti ja jos ovat korjattavissa, korjaan. Ketuttaa ostaa uusia laitteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee tapahtumaan noin kun muutetaan miehen kanssa yhteen kesällä. Ei viitsitä kahta toimivaa mikroa tai kahvinkeitintä pitää.

No olisiko se jotenkin ylitsevoittamattoman iso duuni viedä ne turhat laitteet kierrätyskeskukseen jatkokäyttäjälle sen sijaan, että tomitat ne tuhottavaksi ihan turhan takia?

Ap

Niin kiltisti asiasta sanoit että taidan ihan sen vuoksi jättää viemättä sinne kierrätyskeskukseen. :O<3

Vierailija
24/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli toimiva sauvasekoitin, parikymmentä vuotta vanha, mutta tolkuttoman tehoton. Sain uuden lahjaksi. Enkö olisi saanut hävittää vanhaa? Vai mitä sille olisi pitänyt tehdä?

Jos se ei toimi enää kunnolla se vanha, niin totta kai viet sen hävitettäväksi asianmukaisesti. Jos se toimii, et hävitä, vaan viet kierrätettäväksi uudelle käyttäjälle.

Tietysti rajanveto voi olla vaikeaa, toimiiko laite vai ei, mutta jos itse koet, että et sitä enää voi käyttää toimintaongelmien takia, voit viedä sen hävitettäväksi. Jos et halua käyttää sitä vain siksi, että sinulla on uudempikin laite, se ei ole syy hävittää vanhaa.

Ap

Toimintakuntoiset ja/tai pikkuvikaisethan voi viedä kierrätyskeskukseen jonka kaupasta ne sitten löytävät tiensä uuteen kotiin. Niin mä olen tehnyt

Vierailija
25/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monelle ei ole sen 10e tai 20e arvoista laittaa tori.fi:hin ilmoitus jotta joku narkkari sitten soittaa klo 04:30 yöllä.

Kierrätyskeskus? Voi panna myös ihan vaikkapa lapulla "tässä on toimintakuntoinen sauvasekoitin, jota en enää tarvitse, ota jos haluat" vaikka roskakatokseen, ne häviävät sieltä oman kokemukseni mukaan hyvin uusiokäyttöön. Tai pane jätekierrätysasemalla kierrätyspisteeseen, sellaisiakin on monilla paikkakunnilla.

Ap

Kierrätys on tärkeää ja viekää käyttökelpoiset laitteet/tavarat vaikka kierrätyskeskukseen MUTTA älkää hyvät ihmiset jättäkö roskakatoksiin ylimääräistä tavaraa. Häviäähän ne sieltä, Juu, kun jätefirma hakee roskat, mutta jokaisesta tulee lisälaskua taloyhtiölle, jonka kaikki asukkaat maksavat välillisesti!

Olet oikeassa, niitä ei saa laittaa roskalaatikkoon ja ne on vietävä itse pois, jos ei ole vuorokaudessa hävinnyt. Ei roskakuski niitä vie, jos ne on laputettuna muualla kuin roska-astiassa tai sen päällä/vieressä.

Eli meillä esimerkiksi roskikset tyhjennetään ma, ke ja pe. Jos laitan ma-iltana laitteen tyrkylle selkeällä lapulla varustettuna, toki haen sen pois, jos ei ole mennyt kaupaksi tiistaihin mennessä, siis ennen roskaauton tuloa. Aina on mennyt kaupaksi, koska en laita viallisia tyrkylle.

Ap

Vierailija
26/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee tapahtumaan noin kun muutetaan miehen kanssa yhteen kesällä. Ei viitsitä kahta toimivaa mikroa tai kahvinkeitintä pitää.

No olisiko se jotenkin ylitsevoittamattoman iso duuni viedä ne turhat laitteet kierrätyskeskukseen jatkokäyttäjälle sen sijaan, että tomitat ne tuhottavaksi ihan turhan takia?

Ap

Ei toki, mutta miten varmistan että seuraava käyttäjä hävittää laitteen asian mukaisesti, eikä heitä roskiin tai jätä tienpietareelle, jne?

Et mitenkään, mutta toisaalta jos se seuraava käyttäjä ostaa uuden sen sijaan, että ottaisi sun käytetyn laitteesi käyttöönsä, hän voi senkin heittää roskiin tai tienpientareelle. Eli riski on aina olemassa, mutta kierrättämällä omasi kumminkin vähennät turhaa kulutusta.

Ap

Turhaa kulutusta? 

Valtion budjettitalouden tulot 2020:

Alv, eli arvonlisävero

17,8 miljardia euroa

Vertailuna Ansio- ja pääomatuloverot, yhteisövero

12,1 miljardia euroa

Muut verot

12,0 miljardia euroa

Lopettakaa nyt hyvät ihmiset se turhakulutus. Aloittajalla on varmaan hyviä ehdotuksia, jolla verovajetta paikataan.

Vierailija
27/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toimintakuntoiset ja/tai pikkuvikaisethan voi viedä kierrätyskeskukseen jonka kaupasta ne sitten löytävät tiensä uuteen kotiin. Niin mä olen tehnyt

Toimit aivan oikein. Soisi muidenkin noudattavan tuota toimintamallia.

Ap

Vierailija
28/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihettiin mutsin 1993 ostettu mikroaaltouuni viime viikolla uuteen vaikka se toimi. Se oli muuttunu jo valkosesta kellertäväksi ja päästettiin se 28 vuoden palveluksen jälkeen eläkkeelle.

Meillä on päivittäisessä käytössä 1987 ostettu mikroaaltouuni, Strömberg MC 23.

Vierailija
29/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me säästimme tuplakappaleet. Ja onneksi teimme niin koska ensin hajosi toinen kahvinkeitin ja sitten toinen mikro. Ei tarvinnut laittaa rahaa uusiin kun oli toimiva laite varastossa.

Vierailija
30/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi helvetti ap, et ilmeisesti tajua edes mitä itse kirjoitat!

Ihmiset ovat vieneet kaupan kierrätykseen tavaroitaan ja viimeisenä lauseena haukut ihmisiä että ymmärtäisivät edes viedä kierrätykseen. Ymmärrätkö itse edes mitä tarkoitat?

Vierailija
31/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me säästimme tuplakappaleet. Ja onneksi teimme niin koska ensin hajosi toinen kahvinkeitin ja sitten toinen mikro. Ei tarvinnut laittaa rahaa uusiin kun oli toimiva laite varastossa.

Hyvä kun teillä on varastotilaa, kaikilla ei ole.

Vierailija
32/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei toki, mutta miten varmistan että seuraava käyttäjä hävittää laitteen asian mukaisesti, eikä heitä roskiin tai jätä tienpietareelle, jne?

Et mitenkään, mutta toisaalta jos se seuraava käyttäjä ostaa uuden sen sijaan, että ottaisi sun käytetyn laitteesi käyttöönsä, hän voi senkin heittää roskiin tai tienpientareelle. Eli riski on aina olemassa, mutta kierrättämällä omasi kumminkin vähennät turhaa kulutusta.

Ap

Turhaa kulutusta? 

Valtion budjettitalouden tulot 2020:

Alv, eli arvonlisävero

17,8 miljardia euroa

Vertailuna Ansio- ja pääomatuloverot, yhteisövero

12,1 miljardia euroa

Muut verot

12,0 miljardia euroa

Lopettakaa nyt hyvät ihmiset se turhakulutus. Aloittajalla on varmaan hyviä ehdotuksia, jolla verovajetta paikataan.

Johan oli... ai että ihan epäitsekkäästi valtion verotulojen takia on täytettävä maa turhalla romulla?

No ei.

Valtio pitää kyllä huolen verotuloista, jos alv elektroniikasta pienenee. Älä ollenkaan huoli. Voidaan nostaa muiden alvien prosenttia, voidaan verottaa vaikkapa pääomatuloja enemmän. Veropohjan muutokset ovat politiikan ydinosaamisaluetta ja verotuksella ohjataan kulutusta.

Saastuttaminen ja luonnonvarojen raiskaaminen ei ole järkevää, ei ainakaan alvin saamiseksi.

Ap

Vierailija
33/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat vieneet kaupan kierrätykseen tavaroitaan ja viimeisenä lauseena haukut ihmisiä että ymmärtäisivät edes viedä kierrätykseen. Ymmärrätkö itse edes mitä tarkoitat?

Kaupan keräyspisteestä laitteet menevät tuhottavaksi. Nyt oli puhe toimintakuntoisten laitteiden kierrättämisestä uusiokäyttöön. Osaatko lukea?

Ap

Vierailija
34/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihettiin mutsin 1993 ostettu mikroaaltouuni viime viikolla uuteen vaikka se toimi. Se oli muuttunu jo valkosesta kellertäväksi ja päästettiin se 28 vuoden palveluksen jälkeen eläkkeelle.

Onnea vain, teitte huonon valinnan. Nyt saatte olla ostamasa uutta mikroa parin vuodn välein. Mikro kyllä näennäisesti toimii mutta ruoka ei enää lämpiä. Alkaa jo tulla ikävä sitä -90 luvun jättiläismikroa josta joudutiin luopumaan kun keittiöremontin jälkeen se ei mahtunut mikrokaappiin.

Vierailija
35/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SER-jätteeseen vienti nimenomaan on kierrätystä. Sekajätteeseen heittäminen ei.

Minä olen toimittanut SER-jätteeseen ainakin seuraavia toimivia laitteita:

- kaksi tv:tä (olivat vanhoja ja liian pieniä)

- nauhoittava digiboksi, tavallinen digiboksi, satelliittivastaanotin (ei tarvita, koska tv:ssä viritin)

- VHS-nauhuri (ei ole enää nahojakaan missään)

- mikroaaltouuni (ikivanha, oletan että ei ole edes kovin energiatehokas)

- sähköliesi (hankimme tilalle induktiolieden)

- pari pölyimuria (vanhoja, tehottomia eikä mistään löydy pölypusseja)

SER-jätteeseen tuodut laitet tuhotaan, se ei siis ole siinä mielessä kierrätystä, että laite päätyisi jatkokäyttöän.

Siksi se on luonnonvarojen tuhlausta. Laitteet kannattaa AINA käyttää loppuun ja vasta sitten viedä SER-kierrätykseen.

Lisäksi Suomessa on kyllä vähätuloisia, joille kelpaa vähän vähemmän trendikäskin imuri, kunhan se toimii.

Ihmettelen nyt joidenkin vimmaa inttää ihan selvässä asiassa. Ei kaiketi kannata enää ihmetellä, millaiser pölvästit heittävät toimivia sähkölaitteita tuhottavaksi.

Ap

Itse intät asiasta mistä et tiedä.

"Käyttökelpoiset uusiokäyttöön ja loput saavat uuden elämän materiaaleina

Ensiksi laitteiden joukosta seulotaan vielä käyttökelpoiset laitteet, jotka ohjataan uudelleen käytettäviksi."

http://www.serkierratys.fi/%20http:/www.ser-kierratys.fi/fi/kuluttajill…

Vierailija
36/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisen hyvin. Sinun ymmärryksesi on vajaa, ellei olematon. Kaupan SER-keräyksestä ehjäkin laite menee silputtavaksi. Koko kierrätys-termi on otettu kauppiaiden myynninedistämissanaksi. Kaikki vain romuksi.

Vierailija
37/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kun muutettiin miehen kanssa yhteen, annettiin eteenpäin mm. imuri ja leivänpaahdin kun ei tarvittu tietenkään kaksin kappalein. Totta kai nuo meille jääneet meni rikki aika pian tuon lahjoituksen jälkeen. Kohta hajoaa pesukone  ja niitäkin oli kaksi ja toinen on annettu siis pois. Ois pitänyt vaan varastoida nuo tuplakappaleet. Myöhäistä nyt.

Vierailija
38/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketin varaston roska-astiaan heitetään paljon käyttökelpoista tavaraa. Olen nähnyt mm. hammastahnatuubeja, kynsilakkoja, hajuvesiä, siveltimiä, pyyhkeitä (pieni tahra). Mutta kun niitä EI saa ottaa. Sieltä roska-astia viedään tyhjennettäväksi puristimeen. Järjetöntä tuhlausta, kun ne käyttökelpoiset voisi lahjoittaa jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle jaettavaksi tarvitsijoille.

Vierailija
40/81 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marketin varaston roska-astiaan heitetään paljon käyttökelpoista tavaraa. Olen nähnyt mm. hammastahnatuubeja, kynsilakkoja, hajuvesiä, siveltimiä, pyyhkeitä (pieni tahra). Mutta kun niitä EI saa ottaa. Sieltä roska-astia viedään tyhjennettäväksi puristimeen. Järjetöntä tuhlausta, kun ne käyttökelpoiset voisi lahjoittaa jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle jaettavaksi tarvitsijoille.

Siis kukas sen kieltää? Kyllä roskiksesta saa ottaa vaikka mitä. Tai siis voihan sen roskiksen esim. lukita, mutta ei sitä sieltä ottamista kieltää voi.