Onko suomalaisilla liikaa rahaa, kun on varaa toimia näin?
Ystäväni on isossa marketissa kodinkoneosastolla töissä. Hän kertoo käyvänsä lävitse poisheitetyt eli marketissa kierrätysastiaan tuodut pienkoneet lävitse. Vain kaksi kolmasosaa on rikkinäisiä, kolmasosa on aivan toimintakuntoisia!
Joko laite toimii aivan sellaisenaan tai siihen pitää vain vaihtaa paristo.
Eivätkö ihmiset osaa tai viitsi edes paristoa vaihtaa? Joku sauvasekotin pitää vaihtaa puolen vuoden välein trendikkäämpään malliin? Wtf?
Paitsi että tuo on rahan tuhlaamista, se on luonnon kannalta tuhoisaa. Elektroniikan valmistus saastuttaa ja vie uusiutumattomia luonnonvaroja. Ongelmana on pikemminkin turhat laitteet ja se, ettei niitä voi tai kannata rikkouduttua korjata. Mutta siis näemmä sekin, että ihmiset heittävät mäkeen aivan toimivia laitteita! Panisivat edes kierrätykseen.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SER:iin toimitetaan rikkinäiset laitteet, kierrätyskeskukset sen sijaan pyrkivät korjaamaan ja panemaan uuteen käyttöön laitteet ( ja nekin laittaa korjauskelvottomat SER-keräykseen).
SER-keräyksessä on kova volyymi, ei niissä oikeasti panna ehjiä laitteita uusiokäyttöön.Asian voi jokainen todeta myös ihan itse SER-kierrätyksen ohjeista. Toimivat laitteet kehotetaan viemään kierrätyskeskukseen, ei SER-pisteeseen.
http://www.serkierratys.fi/fi/kuluttajille/Muut-usein-kysytyt-kysymykset
"Mikäli laite toimii, kannattaa sitä tarjota kierrätyskeskuksiin tai antaa lahjoituksena eteenpäin."
Eli summa summarum. SER-pisteeseen ehjän laitteen vieminen on tyhmää ja vastuutonta, koska sieltä laite menee tuhottavaksi. Rikkinäinen laite pitää toki viedä SER-pisteeseen, mutta ehjä laite kannattaa käyttää loppuun tai kierrättää uusiokäyttöön.
Ap
Ei mene tuhottavaksi. "Käyttökelpoiset uusiokäyttöön ja loput saavat uuden elämän materiaaleina
Ensiksi laitteiden joukosta seulotaan vielä käyttökelpoiset laitteet, jotka ohjataan uudelleen käytettäviksi."
No miksi sinusta sitten SER-ohjeissa kehotetaan viemään ehjät laitteet kierrätyskeskuksiin? Niin?
Koska niitä ei pienelektroniikan joukosta kukaan hae. Isompien kodinkoneiden kohdalla jonkun verran kyllä, ei pienelektroniikan. Volyymi on niin iso, että jokaista sauvasekoitinta ei voi tarkistaa.
SER-kierrätyksellä ei sitä paitsi ole omia myymälöitä, joissa toimivat laitteet voisi myydä. Sekin johtaa siihen, että halpoja pienkoneita ei kierrätetä uusiokäyttöön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi helvetti ap, et ilmeisesti tajua edes mitä itse kirjoitat!
Ihmiset ovat vieneet kaupan kierrätykseen tavaroitaan ja viimeisenä lauseena haukut ihmisiä että ymmärtäisivät edes viedä kierrätykseen. Ymmärrätkö itse edes mitä tarkoitat?
Kaupan keräyspisteestä laitteet menevät tuhottavaksi. Nyt oli puhe toimintakuntoisten laitteiden kierrättämisestä uusiokäyttöön. Osaatko lukea?
Ap
Kuvitteletko tosissasi että kaikilla paikkakunnilla on jotain muuta tapaa kierrättää kuin nimenomaan viedä ne tuhottavaksi? Kun ei ole, esim meillä ei ole kierrätyskeskusta mistä ihmiset voisi käydä ostamassa jonkun vanhaa kahvinkeitintä.
Kyllä on, koska kierrätyksen järjestäminen on lakisääteistä. Jos ei ole kierrätyskeskusta, se on jäteasemalla.
Otat vaan asiasta selvää.
Osaatko edes lukea? Paikkakunnalla saa ja pitää viedä kierrätykseen mutta ne menee tuhottavaksi, etkö saanut selvää? Kirppareita täältä löytyy mutta jo pöytävuokrat ovat niin korkeat ettei kannata viedä sinne mitään, ihmiset vaihtavat tavaroita kyllä fb:n kautta paljonkin jos vain viitsivät. Täällä ei ole erikseen mitään kierrätyskeskusta, vain jäteasema kierrätettäviä tavaroita varten.
Poisheittämäni tavarat:
- Nokian televisio vuodelta 1994, putki meni rikki ja värit katosivat ja alkoi kuumentua käytössä liikaa
- kahvinkeitin, jonka 3. omistaja olin, meni oikosulkuun ja suli pistorasiaan kiinni
- läjä kuulokkeita, joiden johto katkennut
- tietokone, jonka kovalevy pamahti kolmesti
- tulostin, johon ei saanut enää mustekasetteja ja oli muutenkin niin vanha, ettei toiminut enää minkään tietokoneen kanssa
Että sellaista tuhlausta.
Me harrastetaan ruuanlaittoa ja jostain syystä jotkut jossain ovat päättäneet, että me tykätään myös hirveen paljon kaikista kodinkoneista. Tai sitten kun meillä ei esim ole sauvasekoitin, kun on kutteri, niin semmoisiahan meille pitää sitten aina ostella toisinaan. Paahdin puuttuu, kun leipää voi paahtaa pannulla ja uunissakin. Eikä meillä ole kahvinkeitintäkään, kun on pressopannu!
Asiasta on sanottu, että meillä on kaikki mitä tarvitsemme. Ei kiitos, älkää ostako voileipägrilliä, ei hattarakoneelle, ei enää jätskikoneita helpottamaan jätskin tekoa jne. Niin vaan oli sodastream joululahjana. Teillä kun sitä kivennäisvettä menee...
Ensin mä laitan meidän taloyhtiön FB-ryhmään, että saa tulla hakemaan. Jos kukaan ei viikossa hae, niin sitten vien sen lähimpään pisteeseen, jossa mä pääsen siitä eroon. Ei kiinnosta sekuntiakaan hävitetäänkö, vai meneekö jatkokäyttöön. Olen tehnyt sen tavaran suhteen oman osuuteni. Tavaran, jota en alunperin edes halunnut.
Roskakatos meillä on ulkona, ettei sinne voi sähkölaitteita jättää poimittavaksi. Äkkiähän ne ottaa kosteutta. Joskin vittumainen naapuri voin olla, mutten murhanhimoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SER-jätteeseen vienti nimenomaan on kierrätystä. Sekajätteeseen heittäminen ei.
Minä olen toimittanut SER-jätteeseen ainakin seuraavia toimivia laitteita:
- kaksi tv:tä (olivat vanhoja ja liian pieniä)
- nauhoittava digiboksi, tavallinen digiboksi, satelliittivastaanotin (ei tarvita, koska tv:ssä viritin)
- VHS-nauhuri (ei ole enää nahojakaan missään)
- mikroaaltouuni (ikivanha, oletan että ei ole edes kovin energiatehokas)
- sähköliesi (hankimme tilalle induktiolieden)
- pari pölyimuria (vanhoja, tehottomia eikä mistään löydy pölypusseja)
SER-jätteeseen tuodut laitet tuhotaan, se ei siis ole siinä mielessä kierrätystä, että laite päätyisi jatkokäyttöän.
Siksi se on luonnonvarojen tuhlausta. Laitteet kannattaa AINA käyttää loppuun ja vasta sitten viedä SER-kierrätykseen.
Lisäksi Suomessa on kyllä vähätuloisia, joille kelpaa vähän vähemmän trendikäskin imuri, kunhan se toimii.
Ihmettelen nyt joidenkin vimmaa inttää ihan selvässä asiassa. Ei kaiketi kannata enää ihmetellä, millaiser pölvästit heittävät toimivia sähkölaitteita tuhottavaksi.
Ap
Itse intät asiasta mistä et tiedä.
"Käyttökelpoiset uusiokäyttöön ja loput saavat uuden elämän materiaaleina
Ensiksi laitteiden joukosta seulotaan vielä käyttökelpoiset laitteet, jotka ohjataan uudelleen käytettäviksi."http://www.serkierratys.fi/%20http:/www.ser-kierratys.fi/fi/kuluttajill…
Ja kuitenkin SER neuvoo viemään ehjät laitteet kierrätyskeskukseen...
Todellisuudessa SER kierrättää materiaaleja tuhotuista laitteista. Erittäin hyvä asia sekin, mutta kaikkein ekologisinta on käyttää laite loppuun saakka ja toimittaa se tuhottavaksi vasta sen jälkeen. Ei tämän nyt luulisi olevan kenellekään mikään uusi asia tai ideologisesti vastustettava? Paitsi ehkä elektroniikkakauppiaille.
Ap
Neuvovat sen vuoksi, että se helpottaa heidän työtään. Kyllä siinä silmä harjaantuu näkemään mitä laitetta kannattaa korjata ja mitä ei.
Ymmärrän, että tämä asia on sinulle tärkeä, mutta nyt sinun vihainen valistuksesi kääntyy hyvää asiaa vastaan ja kokonaisuudessaan pelkästään ärsyttää ihmisiä. Et auta luontoa millään tavalla.
SER:iin vain risat laitteet, ehjät kierrätyskeskuksiin!
https://www.stenarecycling.fi/palvelut/neuvonta/info-sahko--ja-elektron…
"Kierrätykseen tuodut laitteet menevät aina materiaalien hyödyntämiseen. Jos laite on uusi ja täysin toimiva, sen voi viedä myös kierrätyskeskuksen, josta laite mahdollisesti voi vielä päätyä uudelleen käytettäväksi."
https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/sahkolaitteet/
"Tarjoa ylimääräistä mutta toimivaa laitetta käytettyjä laitteita myyviin yrityksiin tai kirpputorille. "
Olipa hyvä, että tästä tehtiin aloitus, koska ketjun kommenttien perusteella moni selvästi oikeastikin luuli, että jätekierrätyksestä toimivat laitteet menevät jotakin mystistä väylää pitkin uudelleen käyttöön. Kierrätys kumminkin tarkoittaa niissä materiaalin kierrätystä tuhotuista laitteista.
Mitä olet ap itse heittänyt pois kun noin vahvasti käy tunteisiin?
Ihan samaa mieltä siinä, että toimivat laitteet mieluiten kiertoon, eikä se ole sen suurempi vaiva kuin viedä keräyspaikkaan. Pienempikin vaiva, jos joku hakee lahjoitettavan tavaran suoraan kotoa.
Mutta: Eihän niistä marketin keräyskoneista voi yhdellä testaamisella tietää, ovatko ne täysin kunnossa. Mitä jos laite on hylätty siksi, kun se silloin tällöin iskee kipinää kesken käytön, tai jonnekin hankaliin syövereihin on päässyt kaatumaan mehua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- nauhoittava digiboksi, tavallinen digiboksi, satelliittivastaanotin (ei tarvita, koska tv:ssä viritin)
SER-jätteeseen tuodut laitet tuhotaan, se ei siis ole siinä mielessä kierrätystä, että laite päätyisi jatkokäyttöän.
Siksi se on luonnonvarojen tuhlausta. Laitteet kannattaa AINA käyttää loppuun ja vasta sitten viedä SER-kierrätykseen.
Lisäksi Suomessa on kyllä vähätuloisia, joille kelpaa vähän vähemmän trendikäskin imuri, kunhan se toimii.
Ihmettelen nyt joidenkin vimmaa inttää ihan selvässä asiassa. Ei kaiketi kannata enää ihmetellä, millaiser pölvästit heittävät toimivia sähkölaitteita tuhottavaksi.
Ap
Ensiksi laitteiden joukosta seulotaan vielä käyttökelpoiset laitteet, jotka ohjataan uudelleen käytettäviksi."http://www.serkierratys.fi/%20http:/www.ser-kierratys.fi/fi/kuluttajill…
Todellisuudessa SER kierrättää materiaaleja tuhotuista laitteista. Erittäin hyvä asia sekin, mutta kaikkein ekologisinta on käyttää laite loppuun saakka ja toimittaa se tuhottavaksi vasta sen jälkeen. Ei tämän nyt luulisi olevan kenellekään mikään uusi asia tai ideologisesti vastustettava? Paitsi ehkä elektroniikkakauppiaille.
Ap
Neuvovat sen vuoksi, että se helpottaa heidän työtään. Kyllä siinä silmä harjaantuu näkemään mitä laitetta kannattaa korjata ja mitä ei.
Ymmärrän, että tämä asia on sinulle tärkeä, mutta nyt sinun vihainen valistuksesi kääntyy hyvää asiaa vastaan ja kokonaisuudessaan pelkästään ärsyttää ihmisiä. Et auta luontoa millään tavalla.
Nää, persuilla mikään ei valista, ainoastaan ärsyttää. Sinä ja sun heimosi olette siinä suhteessa menetettyjä tapauksia. Meillä muilla toimii kyllä keskustelu. Minä voin vilpittömästi myöntää olleeni siinä luulossa, että laitteet menee keräyksestä osin uudelleen käyttöön, mutta nyt viisastuneena panen ne lahjoitukseen kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä siinä, että toimivat laitteet mieluiten kiertoon, eikä se ole sen suurempi vaiva kuin viedä keräyspaikkaan. Pienempikin vaiva, jos joku hakee lahjoitettavan tavaran suoraan kotoa.
Mutta: Eihän niistä marketin keräyskoneista voi yhdellä testaamisella tietää, ovatko ne täysin kunnossa. Mitä jos laite on hylätty siksi, kun se silloin tällöin iskee kipinää kesken käytön, tai jonnekin hankaliin syövereihin on päässyt kaatumaan mehua?
Ei varmaan voikaan, mutta kyllä tämä ketju avaa problematiikkaa aika lailla, katsopa osaa kommenteista. Ihmiset oikeasti ovat luulleet, että niistä pisteistä laitteet muka pomppaa uudelleen myyntiin jonnekin, ihan kuin uusia laitteita myyvät liikkeet ilolla toimittaisi jonnekin keräyskeskukseen laitteita myytäväksi parilla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat vieneet kaupan kierrätykseen tavaroitaan ja viimeisenä lauseena haukut ihmisiä että ymmärtäisivät edes viedä kierrätykseen. Ymmärrätkö itse edes mitä tarkoitat?
Kaupan keräyspisteestä laitteet menevät tuhottavaksi. Nyt oli puhe toimintakuntoisten laitteiden kierrättämisestä uusiokäyttöön. Osaatko lukea?
Ap
Kuvitteletko tosissasi että kaikilla paikkakunnilla on jotain muuta tapaa kierrättää kuin nimenomaan viedä ne tuhottavaksi? Kun ei ole, esim meillä ei ole kierrätyskeskusta mistä ihmiset voisi käydä ostamassa jonkun vanhaa kahvinkeitintä.
Kyllä on, koska kierrätyksen järjestäminen on lakisääteistä. Jos ei ole kierrätyskeskusta, se on jäteasemalla.
Otat vaan asiasta selvää.Osaatko edes lukea? Paikkakunnalla saa ja pitää viedä kierrätykseen mutta ne menee tuhottavaksi, etkö saanut selvää? Kirppareita täältä löytyy mutta jo pöytävuokrat ovat niin korkeat ettei kannata viedä sinne mitään, ihmiset vaihtavat tavaroita kyllä fb:n kautta paljonkin jos vain viitsivät. Täällä ei ole erikseen mitään kierrätyskeskusta, vain jäteasema kierrätettäviä tavaroita varten.
Nyt oli edelleen puhe kierrätyksestä uusiokäyttöön. Usein se piste on myös jäteasemalla.
Viitsimistä pitäisi olla, jos on vastuullinen kuluttaja. Jos ei, niin totta kai voi heittäytyä evvk-vaihteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marketin varaston roska-astiaan heitetään paljon käyttökelpoista tavaraa. Olen nähnyt mm. hammastahnatuubeja, kynsilakkoja, hajuvesiä, siveltimiä, pyyhkeitä (pieni tahra). Mutta kun niitä EI saa ottaa. Sieltä roska-astia viedään tyhjennettäväksi puristimeen. Järjetöntä tuhlausta, kun ne käyttökelpoiset voisi lahjoittaa jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle jaettavaksi tarvitsijoille.
Siis kukas sen kieltää? Kyllä roskiksesta saa ottaa vaikka mitä. Tai siis voihan sen roskiksen esim. lukita, mutta ei sitä sieltä ottamista kieltää voi.
Pomo. Kysyin yhdestä ohuen ohuesta siveltimestä, jonka olisin tarvinnut.
Ja niinkuin joku jo vastasikin, saappaankuvan perspuolelle olisin saanut, jos olisin ottanut.
Miksi kukaan kuvittelee että jotkut sauvasekoittimet menisi uusiokäyttöön? Sellaisen käytetyn arvo on jotakin alle 5€. Yrityksen työntekijä maksaa kaikkine kuluineen monta kymppiä tunnilta, joten miten ihmeessä kukaan käyttäisi kallista aikaa tuollaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Eikös se roskiksessa oleva tavara ole sen poisheittäjän omaisuutta ja siksi sitä ei saa ottaa.
Kun kädestäs roskiin heität, tavara on jätehuoltoyhtiön omaisuutta. Periaatteessa roska-astiasta ei saisi ottaa mitään, roskakatoksesta astian ulkopuolelta saa.
Kodinkoneista ei kyllä vähän aikaa testaamalla saa selvää, toimiiko se. Vietiin edellä mainittuun paikkaan silitysrauta. Jos töpselin laittaa seinään, niin se kyllä kuumenee, mutta ei niin kuumaksi, että sillä mitään pystyisi silittämään. Sähköhammasharja kyllä surisee, mutta akku kestää niin vähän, ettei sitä voi käyttää eikä harja pese kunnolla. Imuri tohisee, mutta imuteho on hävinnyt kokonaan jne. Ei kannata tehdä hätäisiä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän mitä ap tarkoittaa tai hakee. Luulisin ymmärtäväni. Miksi viedään toimivia laitteita tuhottavaksi kun ne voisi lahjoittaa tarvitseville.
Onhan noita kirppis/tori tms joissa voin ilmoittaa jos haluaa lahjoittaa. Siinä kyllä pitää nähdä se vaiva, että avaa ovensa hakijalle. Kierrätyskeskus/ Kontti tms ottavat varmaan myös toimivia laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Nää, persuilla mikään ei valista, ainoastaan ärsyttää. Sinä ja sun heimosi olette siinä suhteessa menetettyjä tapauksia. Meillä muilla toimii kyllä keskustelu. Minä voin vilpittömästi myöntää olleeni siinä luulossa, että laitteet menee keräyksestä osin uudelleen käyttöön, mutta nyt viisastuneena panen ne lahjoitukseen kierrätyskeskukseen.
Ap aloitti ihan ehjien laitteiden haaskuusta.
Valistus ei mene perille typerille, mutta tämä persu korjaa kaiken, mitä voi korjata. Lähes kaiken voi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, se kauppaan vienti ON sitä kierrätystä. Kauppa kierrättää, jotta itse ei tarvi.
Ööö eikä kierrätä. Se toimittaa sähkölaitteet tuhottavaksi ongelmajätelaitokseen. Nyt oli puhe toimintakuntoisten laitteiden kierrättämisestä uudelle käyttäjälle, ei tuhoamisesta.
Ap
Kuka haluaa vanhan romun? Sinäkö?
Minä en ainakaan uskaltaisi ottaa käytettyä sähkölaitetta, jos en tunne omistajaa. Ehkä parempi, että menee suoraan loppusijoitukseen, kuin että jotkut parikymmentä vuotta vanhat sähkölaitteet menevät jonkun muun kotiin ja aiheuttaa vahingon.
Ap