Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta

Vierailija
29.03.2021 |

... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.

Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.

Kommentit (835)

Vierailija
141/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut melko keskellä Englantia jo parikymmentä vuotta. Kyllä mulla on keskuslämmitys ja tuplaikkunat ihan ns. tavallisessa talossa - ja on aina ollutkin, vuokra- sekä omistusasunnoissa/taloissa, täällä aika peruskamaa, jotain loukkoja tietty kyllä löytyy jos kaikkein halvinta mahdollista on saatava.

Vaikka Suomessa onkin upea ja kaunis luonto, on elämä siellä helposti aika yksinäistä ja kolkkoa jos ei ystävä- ja perhepiiriä ole siinä valmiina ympärillä. Paljon muuttaneena (sekä Suomessa että täällä) tuntuu, että Suomessa oli vaikeaa luoda yhteyksiä ihmisiin, kun taas täällä on helpompi ystävystyä uusien ihmisten kanssa. 

Maassa maan tavalla, mutta nämä "uuh vessassa kokolattiamatot" jutut on niin väsyneitä. Jos oikeasti kiinnostaa, esim "rightmove.co.uk" on hyvä kiinteistösaitti josta voi käydä katselemassa uteliaisuuttaan miltä esim. asuminen oikeasti näyttää eri kaupungeissa ja alueilla. 

Puolestani en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä jonkun kokemus on väärin, koska se ei vastaa omaa kokemusta. Tietääpähän mitä pahimmillaan on odotettavissa. Esim. noista kylmistä homekämpistä olen kuullut liian monta juttua uskoakseni sen olevan vain mustamaalausta. Kiinassakin olen vieraillut kaikenlaisissa paikoissa, on siistiä ja läävää. Läävä voi järkyttää, jos ei sitä odota.

Näitä kylmiä homeloukkoja löytää kyllä jos etsii kaikkein halvinta mahdollista, mutta ne ei missään nimessä edusta Englannissa "peruskotia" mikä tuntuu olevan ihmisten käsitys tästä.

Ne "peruskodit" joista puhut voi hyvinkin olla homeessa ja vaan maalattu päälle, se on täällä ihan standardi että korkeintaan vähän pestään homeett seinistä pois jos sitäkään ja maalataan. Ei tarvi kun vähän olla tuulettamatta tai säästää lämmityskuluissa niin homeessa on ihan koti kuin koti, toooodella harvassa on kunnon ilmanvaihto edes uusissa taloissa. Uudet talot järjestään tehdään hienon näköisiksi mutta mahd. halvallla ja esim. vessapaperitelineet tippuu heti ja ovenkahvat jää käteen. Suomessa voi olla ankeemman näköistä mutta perusjutut yleensä jotenkuten pelaa.

Vierailija
142/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut melko keskellä Englantia jo parikymmentä vuotta. Kyllä mulla on keskuslämmitys ja tuplaikkunat ihan ns. tavallisessa talossa - ja on aina ollutkin, vuokra- sekä omistusasunnoissa/taloissa, täällä aika peruskamaa, jotain loukkoja tietty kyllä löytyy jos kaikkein halvinta mahdollista on saatava.

Vaikka Suomessa onkin upea ja kaunis luonto, on elämä siellä helposti aika yksinäistä ja kolkkoa jos ei ystävä- ja perhepiiriä ole siinä valmiina ympärillä. Paljon muuttaneena (sekä Suomessa että täällä) tuntuu, että Suomessa oli vaikeaa luoda yhteyksiä ihmisiin, kun taas täällä on helpompi ystävystyä uusien ihmisten kanssa. 

Maassa maan tavalla, mutta nämä "uuh vessassa kokolattiamatot" jutut on niin väsyneitä. Jos oikeasti kiinnostaa, esim "rightmove.co.uk" on hyvä kiinteistösaitti josta voi käydä katselemassa uteliaisuuttaan miltä esim. asuminen oikeasti näyttää eri kaupungeissa ja alueilla. 

Puolestani en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä jonkun kokemus on väärin, koska se ei vastaa omaa kokemusta. Tietääpähän mitä pahimmillaan on odotettavissa. Esim. noista kylmistä homekämpistä olen kuullut liian monta juttua uskoakseni sen olevan vain mustamaalausta. Kiinassakin olen vieraillut kaikenlaisissa paikoissa, on siistiä ja läävää. Läävä voi järkyttää, jos ei sitä odota.

Näitä kylmiä homeloukkoja löytää kyllä jos etsii kaikkein halvinta mahdollista, mutta ne ei missään nimessä edusta Englannissa "peruskotia" mikä tuntuu olevan ihmisten käsitys tästä.

Ja kuitenkin monelle köyhälle ja vierastyöläiselle se on peruskoti. Jos ei sitten asu ihan jossain kalustetussa autotallissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun pohjois-englannissa, miljoonakaupungin kupeessa ja vtuttaa ruokakauppojen suppea valikoima. Asdat, Morrison's ,Tesco, Sainsburys, valikoimat aivan perseestä. Esim tuoretta Oreganoa ei saa mistään. Jopa 5000 asukkaan suomalaisessa S-marketissa on parempi valikoima joka asiassa. Lisäksi ärsyttää muoviset kermapurkit joita on tasan kahta laatua.

Maa on todellakin jämähtänyt jonnekin menneisyyteen. Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono.

Oon miettinyt samaa. Lisäksi nyt korona-aikaan kun ihmiset leipoo etc. niin just tuo kerma loppuu kaupoista koko ajan, ei vaan py sty tajuamaan miten voi olla niin mahdottomuus saada ostttua ihan perusruoka-ainetta! Ja just tuoreet yrtit on "hifistelyä" ja aivan turha yrittää kokata sinänsä hyvänkuuloisia Jamie Oliver reseptejä kun aina on jotain mitä ei vaan saa kaupasta. Ärsyttää myös että pakastevihannekset on ihan jäätävän (hih) kokoisissa pusseissa niin pakastimeen mahtuu kerralla vain korkeintaan kahta. Suomessa kätevän kokoisia hernepussit sun muut niin voi olla eri laatuja kerrallaan. Tuorehiivaa sain Lontoossa puolalaisesta supermarketista, nyt periferiassa asuvana en mistään...

Pojalleni yks ja puol vee on naapurit ja sukulaiseg tuputtaneet suklaata ihan vauvasta asti. Olen kieltäytynyt kohteliaasti mutta siispä mua pidetään ihan superterveysnatsimutsina. Mies onneksi tukee (britti vaikka onkin).

Ocadosta saa tuorehiivaa https://www.ocado.com/products/kronjast-farsk-jast-fresh-yeast-79107011…; Tosin ei taida Ocadokaan toimittaa ihan, joka paikkaan...   Tuota pakastevihannesjuttua en ole ennen ajattelutkaan, mutta nyt kun mainitsin niin toden totta ne on aina niin himskutin isoja pusseja. Unohdin miten näppäärän kokoisia ne Suomessa ovat.

Vierailija
144/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pohjois-englannissa, miljoonakaupungin kupeessa ja vtuttaa ruokakauppojen suppea valikoima. Asdat, Morrison's ,Tesco, Sainsburys, valikoimat aivan perseestä. Esim tuoretta Oreganoa ei saa mistään. Jopa 5000 asukkaan suomalaisessa S-marketissa on parempi valikoima joka asiassa. Lisäksi ärsyttää muoviset kermapurkit joita on tasan kahta laatua.

Maa on todellakin jämähtänyt jonnekin menneisyyteen. Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono.

Onkohan tää joku Pohjois-Englannin juttu, että kaupassa on huonot valikoimat, sillä ainakin Suur-Lontoon alueella olen kiinnittänyt huomiota ihan päinvastaiseen ja ne valikoimat ovat yleensä olleet valtavat verrattuna Suomen valikoimiin. Lisäksi Suomesta puuttuu kunnon laadukkaat supermarketit, kuten Waitrose ja Marks and Spencer, mistä löytää vähän erikoisempiakin herkkuja ja Wholefoodsin kaltaista ruokakauppaa kaipasin kanssa Suomeen. Tuo turhan muovin käyttö on kyllä minustakin ärsyttävää.

Vierailija
145/835 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tää joku Pohjois-Englannin juttu, että kaupassa on huonot valikoimat, sillä ainakin Suur-Lontoon alueella olen kiinnittänyt huomiota ihan päinvastaiseen ja ne valikoimat ovat yleensä olleet valtavat verrattuna Suomen valikoimiin. Lisäksi Suomesta puuttuu kunnon laadukkaat supermarketit, kuten Waitrose ja Marks and Spencer, mistä löytää vähän erikoisempiakin herkkuja ja Wholefoodsin kaltaista ruokakauppaa kaipasin kanssa Suomeen. Tuo turhan muovin käyttö on kyllä minustakin ärsyttävää.

Mun mielestä iso ssa Prismassa on paremmat valikoimat kuin Marks and Spencerissä, niissä on lisäksi todella vähän kotimaisia tuotteita, jopa syksyllä e i juuri ollenkaan kotimaisia omenia jotka Englannisssa on tosi herkullisia. Ja hirveän paljon valmiiksi pilkottua ja muovitettua kyllä löytyy mutta itse ostaisin mieluummin tuoretta. Waitrose on ehkä lähinnä suomalaista isoa markettia tai jopa Mestarin Herkkua tms. mutta liian kallis perusostoksiin, Wholefoodsista puhumattakaan, toki jos raha ei ole este niin tuolla asioisin ilomielin.

Yksi ärsytys tuli vielä mieleen, kappalehinnoittelu kilohintojen sijaan! Esim. kurkut, munakoisot ym kappalehinnalla. No pakkohan sieltä on valkata se isoin ja kun ne on pieniä niin kukaan ei osta vaikka maistuvat paremmalta....

Vierailija
146/835 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa saa kyllä kaikkea ja muutenkin alueilla joissa asuu paljon ulkomaalaisia on supermarketeissa paremmat valikoimat plus kaikki erikoisliikkeet.

Mulla on kävelymatkan päässä 3 farmers markettia, Wholefoods, 2 waitrosea, italialainen deli, ranskalainen deli, luomulihakauppa, greengrocer’s, kalakauppa, pienen luksussupermarketkertjun myymälä, kaksi tanskalaista leipomokahvilaa, vegaaninen supermarketti, niiden tavallisten tescojen, sainsburyjen ja M&S:n lisäksi, plus Ocado toimittaa kotiin. Ainoastaan merileväkaviaaria joudun jouluisin metsästämään.

Vierailija
147/835 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä iso ssa Prismassa on paremmat valikoimat kuin Marks and Spencerissä, niissä on lisäksi todella vähän kotimaisia tuotteita, jopa syksyllä e i juuri ollenkaan kotimaisia omenia jotka Englannisssa on tosi herkullisia. Ja hirveän paljon valmiiksi pilkottua ja muovitettua kyllä löytyy mutta itse ostaisin mieluummin tuoretta. Waitrose on ehkä lähinnä suomalaista isoa markettia tai jopa Mestarin Herkkua tms. mutta liian kallis perusostoksiin, Wholefoodsista puhumattakaan, toki jos raha ei ole este niin tuolla asioisin ilomielin.

Yksi ärsytys tuli vielä mieleen, kappalehinnoittelu kilohintojen sijaan! Esim. kurkut, munakoisot ym kappalehinnalla. No pakkohan sieltä on valkata se isoin ja kun ne on pieniä niin kukaan ei osta vaikka maistuvat paremmalta....

Mä taas en voi sietää Tescoa, kun siellä suurin osa heviosaston tuotteista on todella surkeaa laatua. Hedelmät aivan mauttomia ja vihannekset menee tosi nopeasti pilalle. Samaten vihaan niitä hehtaarihalleja, joissa pelkän tavaran etsimiseen menee järjettömästi aikaa. Waitrose pienenpi, mutta valikoima laadukkaampi ja mielenkiintoisempi kuin Tescoissa. Olen niin tottunut siihen, että ruoka Suomessa on järkyttävän hintaista, että Waitrose ei tunnu yhtään kalliimmalta kuin nuo Suomen perusruokakaupat vaikka paikallisten mielestä se on vähän 'posh' marketti. Wholefoodsin hinnat on kyllä jo sitten jotain toista maata, itse käyn siellä lähinnä kerran kuussa hakemassa jotain mitä ei saa muualta. Lähimarketistani olen kyllä löytänyt noita sesongin omppuja, mutta tosiaan on yleensä ollut vain yhtä lajiketta tarjolla, ehkä jostain farmers marketista saisi paremmin, mutta meillä ei tässä lähettyvillä ole sellaista.

Vierailija
148/835 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin briteissä kolmisen vuotta, ensin opintojen ja sitten töiden takia. Alkuun ihastuin ihmisten välittömyyteen ja kohteliaisuuteen (jota edelleenkin arvostan versus suomalaiset), tuohon "ikuiseen kevääseen", traditioihin ja nättiin yliopistokaupunkiin jossa asuin.

Koronan iskiessä kaikki alkoi veetuttamaan, homeiset talot, paha ruoka, etenkin brittinaisten ällöttävä nasaali aksentin vääntäminen jne. siinä vaiheessa ilmoitin kumppanilleni että se on moro ja palasin Suomeen.

Miehen hakisin edelleenkin ennemmin briteistä mutta harmi kyllä asuminen siellä ei houkuta ollenkaan!

Vierailija
149/835 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
150/835 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä oli ihana asua ennen brexitiä ja ilman sitä oltaisiin jääty tänne pysyvästi.

Mutta mun miehen työpaikka siirtyi sen takia Pariisiin, omani Frankfurtiin, rakastin työtäni, mutta rakastan perhettäni vielä enemmän joten irtisanouduin ja muutetaan tässä koulujen kesälomien alettua Pariisiin miehen perässä. Ajattelin että sujuvaa ranskaa puhuvansa työllistyn siellä paremmin kuin puolisoni Saksassa. Todella ikävä tilanne ja olen varmaan lopunikääni katkera brexitiä äänestäneille.

Vierailija
151/835 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kunnon kesää? Tarkoitatko ettei ole tukahduttavaa hellettä? Voisin muuttaa sitten.

puhuu tropiikkisesta suomesta, lol

Vierailija
152/835 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono."

Yllättävä näkemys. Voitko antaa joitain esimerkkejä?

Vierailija
153/835 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono."

Yllättävä näkemys. Voitko antaa joitain esimerkkejä?

Ongelman ydin on että brittinuoret lukevat esim yläasteella ja lukiossa todella suppeaa ainevalikoimaa. Siksi monet eivät tunne edes oman maansa historiaa, poliittista systeemiä, maantietoa tai osaa mitään vierasta kieltä.

Vierailija
154/835 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim City-Market on varsin laadukas.

Ihan joka tuotetta joka maailmankolkalta ei myymälässä tarvitse olla ollakseen laadukas.

Vierailija
155/835 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on nyt siinä, että mies pitää paikasta ja haluaa jäädä. Itsestä tuntuu siltä että en kestä tätä ilmastoa enää. Huvittaa, kuinka jotkut puhuvat siitä kuinka Suomessa on pimeää. Joo, niin on talviaikaan, mutta niin on täälläkin. Vaikka ”valoisa aika” kestää täällä pidempään niin kuitenkn se ei ole valoisaa aikaa vaan harmaata aikaa. Suomessa talvella voi olla todella aurinkoisia päiviä ja lunta. Täällä on ikuinen syksy, eikä kunnon kesää varmaan koskaan

Eli ongelmasi on vain mies. Miksiköhän osa ihmisistä jää niin toisiin roikkumaan?

Vierailija
156/835 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Briteissä oli ihana asua ennen brexitiä ja ilman sitä oltaisiin jääty tänne pysyvästi.

Mutta mun miehen työpaikka siirtyi sen takia Pariisiin, omani Frankfurtiin, rakastin työtäni, mutta rakastan perhettäni vielä enemmän joten irtisanouduin ja muutetaan tässä koulujen kesälomien alettua Pariisiin miehen perässä. Ajattelin että sujuvaa ranskaa puhuvansa työllistyn siellä paremmin kuin puolisoni Saksassa. Todella ikävä tilanne ja olen varmaan lopunikääni katkera brexitiä äänestäneille.

Kai ne nyt saa tehdä omalle maalleen mitä tahtovat

Vierailija
157/835 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne nyt saa tehdä omalle maalleen mitä tahtovat

Toki saavat ja minä saanen olla pettynyt että maa jossa olen elänyt lähestulkoon koko aikuisikäni, jonne olen maksanut veroni ja rakentanut elämäni on pilattu.

Vierailija
158/835 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
159/835 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut Briteissä puolet elämästäni. Nyt olen asunut jonkun aikaa Suomessa. Kauhea ikävä on välillä "kotiin". Niin kuin muutkin tässä ketjussa, jotka siellä viihtyvät, niin kaipaan samoja asioita. On hyviä puolia ja huonoja. Pidän briteistä ihmisinä, minulla on ainakin siellä hauskoja, ystävällisiä kavereita ja miehen puolelta mukavaa sukua. Olin nuorena ihan hirveän kiinnostunut kaikesta englantilaisesta, luin kaiken mahdollisen maasta ja kulttuurista, ja katsoin telkkarista kaikki sarjat. Olin silloin  ja olen vieläkin ns. anglophile, eli minusta se tuntui omalta paikalta jo ennen kuin olin siellä käynytkään. Ja niin se olikin, siitä tuli nopeasti koti ja minä sulauduin kulttuuriin niin täysillä kuin pystyin. Opettelin kielen niin, ettei minulta kysyttäisi, mistä olet kotoisin. Siihen kyllä meni kymmenen vuotta. Jos Suomessa on huonoja puolia, ja niitä on(!), niin on toki sielläkin, mutta hyvät puolet voittaa ehdottomasti. Kesä on pitkä ja ihana, eikä minua haittaa jos sataa tai on sumuista. Maaseutu on kaunista, samoin pikkukylät, viihtyisät pubit, rannat, väen vilinä kesäisin, vähän vanhanaikainen meininki. Minä tykkään, ettei kaikki ole niin vimpan päälle. Suomessa minua ärsyttää se, että mitään vanhaa ei säästetä, vaan rakennetaan kylmän ja tylsän näköisiä laatikoita joka paikkaan. Rakastan briteissä myös sitä, että siellä voi olla erilainen, hehän ovat ylpeitäkin siitä, että heillä on eccentrics, eli ihmisiä, jotka uskaltavat olla hullun erilaisia. Suomessa elämä on normatiivista, katsotaan kieroon, jos kukaan on vähääkään erilainen. Huomaahan sen tälläkin palstalla, miten uhkaavaa on, jos jollakin on erilainen mielipide. Noh, ehkä joskus pääsen palaamaan. 

Vierailija
160/835 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut Briteissä puolet elämästäni. Nyt olen asunut jonkun aikaa Suomessa. Kauhea ikävä on välillä "kotiin". Niin kuin muutkin tässä ketjussa, jotka siellä viihtyvät, niin kaipaan samoja asioita. On hyviä puolia ja huonoja. Pidän briteistä ihmisinä, minulla on ainakin siellä hauskoja, ystävällisiä kavereita ja miehen puolelta mukavaa sukua. Olin nuorena ihan hirveän kiinnostunut kaikesta englantilaisesta, luin kaiken mahdollisen maasta ja kulttuurista, ja katsoin telkkarista kaikki sarjat. Olin silloin  ja olen vieläkin ns. anglophile, eli minusta se tuntui omalta paikalta jo ennen kuin olin siellä käynytkään. Ja niin se olikin, siitä tuli nopeasti koti ja minä sulauduin kulttuuriin niin täysillä kuin pystyin. Opettelin kielen niin, ettei minulta kysyttäisi, mistä olet kotoisin. Siihen kyllä meni kymmenen vuotta. Jos Suomessa on huonoja puolia, ja niitä on(!), niin on toki sielläkin, mutta hyvät puolet voittaa ehdottomasti. Kesä on pitkä ja ihana, eikä minua haittaa jos sataa tai on sumuista. Maaseutu on kaunista, samoin pikkukylät, viihtyisät pubit, rannat, väen vilinä kesäisin, vähän vanhanaikainen meininki. Minä tykkään, ettei kaikki ole niin vimpan päälle. Suomessa minua ärsyttää se, että mitään vanhaa ei säästetä, vaan rakennetaan kylmän ja tylsän näköisiä laatikoita joka paikkaan. Rakastan briteissä myös sitä, että siellä voi olla erilainen, hehän ovat ylpeitäkin siitä, että heillä on eccentrics, eli ihmisiä, jotka uskaltavat olla hullun erilaisia. Suomessa elämä on normatiivista, katsotaan kieroon, jos kukaan on vähääkään erilainen. Huomaahan sen tälläkin palstalla, miten uhkaavaa on, jos jollakin on erilainen mielipide. Noh, ehkä joskus pääsen palaamaan. 

Samaa mieltä monesta, joskin asun mieluummin Suomessa. Miksi asut nyt Suomessa, jos saa udella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi