Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta

Vierailija
29.03.2021 |

... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.

Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.

Kommentit (835)

Vierailija
101/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin ja ikävä on takaisin. Asuimme kyllä Lontoossa (suur-Lontoon alueella), mutta ihanassa idyllisessä puistokaupunginosassa nimeltä Blackheath, jossa oli kuin pikkukaupungissa asuisi. Ja silti 30 min metrollla töihin keskustaan. 

Minä tykkäsin lähes kaikesta britanniassa. Ihmiset, ilmasto (vihaan lunta ja kylmää, mutta pitkä syksy ei haittaa), työkulttuuri. Toki esim. Lontoossa on levottomiakin alueita joille ei huvita mennä, mutta eipä ole mikään pakkokaan. 

Vierailija
102/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi lontoossa asuva. Talo jossa asun, on niin vino, että jos nostan jalkani lattialta, lähden tietokonetuolillani rullaamaan toiselle puolelle huonetta.

Rakentamisesta ei ole minkäänlaista ymmärrystä ja vuokranantajan kanssa tuli väiteltyä, tarvitseeko yläkerran kylpyhuonetta vesieristää. Ei kuulemma, koska siellä on kylpyamme.🤦

Suomessa on eriste mutta koska arkkitehdit ja rakentata eivät osaa työtänsä niin se eriste ei pidä. Suomalaiset talot homehtuu pystyy vaikka siellä ei kukaan koskaan asuisikaan.

Muutamalla eri mantereella asuneena uskaltaisin kyllä väittää että Suomessa rakennetaan todella laadukkaasti verrattuna moneen muuhun maahan. Rakentaminen on Suomessa niin säänneltyä ja ihmiset työnjäljen suhteen tosi vaativia.

What? Et ole vissiiin ihan lähivuosina ostanut Suomesta rakennusyhtiön rakentamaa asuntoa... Työn laatu voi olla hyvä, jos itse rakennat, mutta jos ostat toisen rakentaman kämpän, se on todennäköisesti aika paska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneus on kyllä tosiaan katsojan silmässä.. itse koen lähes kaikki asuinalueet Briteissä kauniiksi poislukien suurkaupunkien lähiöt. Ajelimme mieheni kanssa ristiinrastiin Britanniaa aivan etelärannikolta pohjois-Skotlantiin ja se maisemien ja kylien kauneus oli niin vaikuttavaa ja oltiin ihan täpinöissämme. Sen viikon aikana satoi pari kertaa (myöhäinen syksy) ja asteita oli koko ajan parikymmentä, paitsi highlandseilla saattoi mennä jopa nollan alapuolelle.

Tultiin kotiin Suomeen ja vastassa ankeita neukkulähiöitä silminkantamattomiin, jääkylmä vesisade, mitä

oli kuulemma jatkunut koko viikon. Eikä se arkkitehtuuri mielestäni parane pohjoiseen päin ajettaessa, päinvastoin. Ihmettelen miksi parin tuhannen asukkaan kylässä pitää olla ne pakolliset keskustan rappeutuvan näköiset neukkukuutiot ja kaljabaarit muovituoleineen alakerrassa. Niihin en ole astunut jalallani sen jälkeen kun Briteissä pääsi tutustumaan pubikulttuuriin.

t. se Briteissä noin 15 kertaa käynyt

Vierailija
104/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauneus on kyllä tosiaan katsojan silmässä.. itse koen lähes kaikki asuinalueet Briteissä kauniiksi poislukien suurkaupunkien lähiöt. Ajelimme mieheni kanssa ristiinrastiin Britanniaa aivan etelärannikolta pohjois-Skotlantiin ja se maisemien ja kylien kauneus oli niin vaikuttavaa ja oltiin ihan täpinöissämme. Sen viikon aikana satoi pari kertaa (myöhäinen syksy) ja asteita oli koko ajan parikymmentä, paitsi highlandseilla saattoi mennä jopa nollan alapuolelle.

Tultiin kotiin Suomeen ja vastassa ankeita neukkulähiöitä silminkantamattomiin, jääkylmä vesisade, mitä

oli kuulemma jatkunut koko viikon. Eikä se arkkitehtuuri mielestäni parane pohjoiseen päin ajettaessa, päinvastoin. Ihmettelen miksi parin tuhannen asukkaan kylässä pitää olla ne pakolliset keskustan rappeutuvan näköiset neukkukuutiot ja kaljabaarit muovituoleineen alakerrassa. Niihin en ole astunut jalallani sen jälkeen kun Briteissä pääsi tutustumaan pubikulttuuriin.

Minusta briteissä on mahtava piirre heidän aito kiintymyksensä vanhoihin asioihin, oli ne rakennuksia, reseptejä, esineitä, mitä vaan. He osaavat arvostaa kauneutta ja moninaisuutta juuri arkkitehtuurissa ja itsekin olen aina rakastanut brittiläisiä julkisia rakennuksia, firmojen rakennuksia ja koteja, jotka on rakennettu ennen sotia. Jos Suomessa on tuollaisia ollut, ne on purettu ajat sitten, lukuun ottamatta joitain jugend-helmiä.

Vierailija
105/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta briteissä on mahtava piirre heidän aito kiintymyksensä vanhoihin asioihin, oli ne rakennuksia, reseptejä, esineitä, mitä vaan. He osaavat arvostaa kauneutta ja moninaisuutta juuri arkkitehtuurissa ja itsekin olen aina rakastanut brittiläisiä julkisia rakennuksia, firmojen rakennuksia ja koteja, jotka on rakennettu ennen sotia. Jos Suomessa on tuollaisia ollut, ne on purettu ajat sitten, lukuun ottamatta joitain jugend-helmiä.

Blenheim Palace on kieltämättä aika kiva kesämökki.

Vierailija
106/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan samaa mieltä, olen asunut täällä yki 20 vuotta ja reissannut maata ristiin rastiin.

Vierailija
107/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tarve haukkua omaa maataan ja hehkuttaa kaikkea muuta. Ei siinä sen kummempaa. Itse olen asunut monessa eri maassa, mutta Suomi on kyllä monessa asiassa paras.

Siihen en osaa vastata, millä suomalaisten perusnegatiivisesta asenteesta pääsisi eroon.

Ei voi tietää mutta uskon Suomea haukkuvien suomalaisten olevan joko ei-ikinä-matkustaneita tai sitten niitä joilla on ollut varaa matkustaa ihan mihin tahansa mutta eivät ole joutuneet elämään kyseisten maiden normi-ihmisten arkielämää. On aika paljon esimerkkejä länsimaalaisista jotka menee ihastelemaan jotain "aitoja" duunarirassukoita jonnekin bantulaan jossa koko elämä 13-vuotiaasta hautaan painetaan jotain koristeellisia mattoja tai mitä lie samalla kun hoidetaan tai elätetään iso lapsipesue.

Vierailija
108/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Skotlannissa. Upeita maisemia ja ihania ihmisiä. Ovat kuin suomalaisia, mutta lämpimähenkisiä siihen päälle. Englannin puolella isommissa kaupungeissa saa enemmän koppavaa asennetta osakseen. 

Skotlannissa oli talvella lähes yhtä pimeää kuin Suomessa, mikä tuli pienoisena yllätyksenä. Kevät tosin alkoi aikasemmin, joten kaamosaika jäi lyhyemmäksi. Itselle sopii lauhkea vyöhyke paremmin, etenkin kesän kannalta. Suomessa on liian kuumaa itselle kesäisin. Britannian kostea kylmä tuntuu kyllä Suomen paukkupakkasia kylmemmältä, kun kosteus tunkee vaatekerrosten läpi. 

Talotekniikka kylläkin ihan eri vuosisadalta ja monesti erikseen mainitaan vuokrailmoituksessa jos asunnossa kaksinkertaiset ikkunat. Itse en suostuisi maksamaan Lontoossa kamalaa vuokraa huonokuntoisista kämpistä. Itse kyllä muuten rakastan Brittien kotoisia tiilitaloja ja eekkeri ikkunoita.

Historia ja kulttuuri Britanniassa kiehtoo, ja alle Suomen kokoisessa maassa nähtävää vuosiksi. Omat lempi muusikkoni Britanniasta, joten keikkoja enemmän siellä. Museot ovat myös ilmaisia ja paljon nähtävää niissäkin. 

Suomessa asuessa kyllä arvostaa asumisen laatua, metsien määrää ja suomalaisia ruokakauppoja (raaka-aineet täällä paljon laadukkaampia). Eniten Britanniassa jäi ikävöimään ihmisiä, maisemia ja vapaata ilmapiiriä. 

Vierailija
109/835 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLisikos brittejä Suomessa ja heidän kokemuksia meidän maasta?

Vierailija
110/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLisikos brittejä Suomessa ja heidän kokemuksia meidän maasta?

Mun mies, ollaan asuttu 10 vuotta Suomessa.

Rakastaa saunaa, talviurheilua, karjalanpiirakoita, suomalaisia toimivia kylppäreitä, moderneja valoisia koteja ja tyylikkäitä astioita.

Ärsyyntyy siitä että kieltä on vaikea oppia koska sitä ei ikinä pääse harjoittelemaan koska kaikki haluavat puhua hänelle englantia,

Harmittelee ihmisten vakavuutta ja small talkin puutetta mutta pitää siitä että ihmisiin voi luottaa ja että kaikki ovat todella vieraanvaraisia. Lämpimämmin hänet on otettu Suomessa vastaan mun perheen js ystävien taholta kuin minut Briteissä.

Ei erityisemmin pidä mökkeilystä, tykkää lätkämatseista ja valoisista kesäöistä ja siitä että työelämässä on liukuvat työajat, pitkät lomat, ettei toisen palkka mene kokonaisuudessaan päiväkotimaksuihin.

Jaksaa vielä 10 vuoden jälkeenkin ihmetellä miten kaikki toimii niin sujuvasti, junat kulkee ajallaan, suulliset sopimukset pitävät ja kierrätys ja jätehuolto pelaa.

Vierailija
111/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kans britti, Suomessa olemme asuneet kohta 10 vuotta.

Onhan tänne kotiutuminen ollut kova työ. Kielen oppiminen oli vaivalloista, mutta briteiltä löytyy se oma versio sisusta. Se on se 'stiff upper lip' ja sen avulla on rakennettu imperiumit ja voitettu sodat. Ja mun mies päätti sopeutua ja oppia kielen ja niin vain on miehellä nyt vakituinen työpaikka, alalta jossa ei todellakaan englanti riitä.

Vaikka kaipaakin monia asioita briteistä, kotimme on nyt Suomessa. Kaipaan välille itsekin sinne, mutta moni asia on Suomessa paremmin.

Lapsemme ovat teinejä, syntyneet briteissä ja aloittaneet koulunsa siellä, mutta heille näyttää Suomi olevan nyt kotimaa, ovat solahtaneet Suomeen kuin kalat veteen. Yllätyn vieläkin kuinka suomalaisia ovat, kaksikielisiä kylläkin, mutta suomi nyt vahvempi kieli.

Kotona puhumme kyllä englantia paljon, mutta kielten kanssa on ollut selkeä jako aina, äidin kanssa suomea, isän englantia.

Perheenä Suomi on parempi maa, ainakin meille. Turvallista, lapset ovat saaneet itsenäisyyttä, kun pääsevät kouluun, harrastuksiin ja kavereille ihan omatoimisesti kävellen tai pyörällä. Asumme melko pienen paikkakunnan kirkonkylällä ja kaikki on tässä lähellä.

Englannissa asuimme ison kaupungin tuntumassa ja lapsia ei voi päästää silmistään hetkeksikään. Isommatkin lapset viedään ja haetaan koulusta.

Liikenne on siellä aivan järjetön, aina ruuhkaa. Mun mies on alkanut uudelleen nauttimaan autolla ajamisesta Suomessa, täällä voi ajaa, etkä vain istu jumissa ruuhkassa, mutta on myös oppinut nauttimaan pyöräilystä. Täällä on pikkukylilläkin pyöräteitä, ne ovat briteissä lähestulkoon tuntematon käsite.

No eiväthän kaikki kaupunkien ja kylien keskustat Suomessa silmiä hivele, mutta yhteiskunta on monessa asiassa toimivampi. Tosin 5 milj. ihmistä, jotka vieläpä melkoisen homogeeninen porukka, on järjestys ja toimivuus helpompi nakki hoitaa. Asukasluvultaan kaiketi 70 miljoonainen ja huomattavasti taustoiltaan kirjavampi Britannia ei voi samaan järjestykseen päästä. Eivätkä edes halua, pohjoismaita pidetään vähän totisina, tylsinä ja sääntö-uskovaisina.

Tottahan se on, ja tätä hieman kevyempää suhtautumista elämään kaipaan joskus todella paljon. Kaipaan myös hyviä ja kohteliaita käytöstapoja, englannin kieltä, ihmisten sosiaalisuutta. Suomalaisiin tuntuu olevan täysin mahdotonta tutustua, ystävystymisestä puhumattakaan.

Englantiin kuitenkaan tuskin palaamme enää asumaan. Brexit on aikamoinen katastrofi ja maa oli kurjistumassa jo 8 vuotta sitten, kun olimme muuttamassa pois, nyt tilanne vielä huonontumassa. Korona on tuonut oman lisämausteensa tähän kurjistumiseen.

Suomessa asuminen on onnekasta myös tässä korona-ajassa, Suomi on suhteellisen vähällä päässyt.

Olemme kuitenkin miettineet joskus, että lasten kasvaessa, ehkä lähdemme kuitenkin Suomesta. Olemme molemmat alalla, jolla työllistyy myös muualla ja kaikesta hyvästä huolimatta, Suomi on henkisesti aika raskas paikka.

Mutta mitä huominen tuokaan tullesaan, sitä ei voi tietää.

Vierailija
112/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että suomalaisiin on vaikea tutustua on minusta vaan sitä, että suomalaiset eivät monesti tutustu edes toisiinsa. Ollaan vähän niin kuin yhdessä yksin. Sosiaalisemmissa kulttuureissa (ei vain britit, vaan useimmat eurooppalaiset) ihmiset antavat itsestään ja omastaan enemmän muille, ja silloin on helppo tutustua vaikka suomalaiseenkin.

Suomalaiset ovat vähän sellaisia jurottajia, vaikka poikkeuksia on. Tunnen pari brittiä hyvin, eikä heistä kumpikaan ole mikään suuri suomalaisen kansanluonteen ystävä. Tylsää ja vihamielistä on suomalainen vuorovaikutus perusbritin mielestä, mutta ei sille mitään voi. Kukin meistä on kasvanut omaan kulttuuriinsa, britit kevyeen ja iloiseen,  jossa mennään naureskellen tarvittaessa vaikka hautaan asti, ja suomalaiset taas vakavaan ja kriittiseen, jossa mennään naama norsunelimellä tarvittaessa vaikka hautaan asti.

Vierailija
113/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britanniassa on helpompi olla sosiaalinen kuin Suomessa sekä kulttuurielämä on monipuolisempaa. Uuteen maahan muuttaessa on tietysti aina kuherruskuukausi. Pidempään asuessa alkaa kuitenkin huomata aina vain selkeämmin, että keskivertokansalaisella on Suomessa parempi elintaso ja turvallisemmat oltavat.

En tiedä mikä on mielestäsi keskivertokansalainen briteissä. Mieheni ja minä ollaan aika keskivertotöissä, minä olen hoitoalalla. Rahallisesti pärjätään todella hyvin. Jos muuttaisimme Suomeen, elintasomme laskisi paljon Suomen korkeamman hintatason takia. Tosin laskisi myös jos muuttaisimme Lontooseen. Kuten joku täällä jo sanoikin, Lontoo on Lontoo ja Englanti on Englanti.

Vierailija
114/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, jos suomalainen palelee Britanniassa +10 asteessa, kun britit itse ilmestyvät kaduille shortseissa heti kun ilma vähänkin lämpenee. Ihan tavallista, että lenkillä käydään shorteissa nollakelissäkin.

Vierailija
115/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, jos suomalainen palelee Britanniassa +10 asteessa, kun britit itse ilmestyvät kaduille shortseissa heti kun ilma vähänkin lämpenee. Ihan tavallista, että lenkillä käydään shorteissa nollakelissäkin.

Britit on sillä tavalla lähempänä luontoa, että heillä kuuluu kulttuuriin karaista lapsia. En tiedä miten nykyään on, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten oli ihan normaalia, että lapset puettiin pakkasella hyvin kevyesti, illalla lapset ruokittiin n. klo 18, jonka jälkeen ei mitään iltapaloja herunut. Tämä tuntui olevan ihan maan tapa. Nukkumaan ennen kahdeksaa.

Suomessa on aina menty enemmän lapsen ehdoilla, heille ei saa tulla kylmä eikä nälkä, eikä paha mieli eikä tylsää.

Vierailija
116/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja rakastan tätä kaupunkia, tosin Brexitin ja konservatiivien loputtoman austerity-budjetin takia kaikki on muuttunut kurjemmaksi, Cool Britanniasta on tullut Fool Britannia. Mutta täällä on musta kaunista, leuto sää ympäri vuoden, mulla on ihana ystäväpiiri, brittipuoliso, puolibritit lapset, tyoelämässä mahdollisuuksia joista voisin Suomessa vain haaveilla. 

Ei tämä mikään paratiisi ole mutta mulle kuitenkin koti ja rakas kaupunki. Muualle Briteissä en haluaisi asua. 

Oletko käytökseltäsi sosiaalinen siellä vai tarkkailetko puhumattomana brittiystäviesi eleitä, kasvojen ilmeitä, äänen sävyjä, puhuvatko varmasti asiaa......

Vierailija
117/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoota palvelee viisi lentokenttää, joten matkustaminen muualle on helppoa. Myös Junalla pääset esim. Pariisiin tai Amsterdamiin.

En tiedä onko tuo hyvä puolesta puhe minkään paikan puolesta, että täältä pääsee nopeasti ja helposti muualle...

Vierailija
118/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tämä kostea kylmyys menee luihin ja ytimiin ihan toisella tavalla kuin suomen kuivat pakkaset.

Vierailija
119/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Briteissä 4 vuotta, jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa, niin Suomessa kuin Britanniassakin. Ensin sitä ihmettelee uuden maan juttuja mutta sitten sitten niistä tulee arkea. Parasta oli sosiaaliset suhteet, ilmastostakin tykkäsin puutarhaihmisenä ja erityisesti keväästä joka alkoi jo helmikuussa. Pidän Britannian ilmastosta enemmän kuin Suomen 6 kuukauden pimeästä talvesta, 3 kuukauden rapakeleistä, ja 3 kuukauden kesästä josta tuurillaan 2-3 viikkoa on hyvää säätä. Suomessa on omat hyvät juttunsa.

Vierailija
120/835 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei britanniahulluutta osaa oikein sanoin selittää. Se on vaan se tunne kun tuntee elävänsä siellä. Harmi, että ap kokee noin, itse taas olen ihan tulisilla hiilillä kun en ole päässyt sinne koko korona-aikana ollenkaan. Heti kun mahdollista, teen pitkän kävelyn nummilla ja myrskyävän meren rannalla ja loppupäivän vietän kodikkaassa pubissa :)

Tyypillistä turistin fiilistelyä. Lomafiilistely on aivan eri asia kuin asua vuodesta toiseen. Ei auta, vaikka olisi 15 kertaakin käynyt lomalla jossain. Se vain on eri asia.

t. 14 vuotta Weybridgessä

Itse olen lomaillut Kreikassa varmaan vuoden yhteensä, ja se on mielestäni maailman ihanin paikka. :) Englannistakin tykkään, koska minun ei ole onneksi ikinä tarvinnut köyhäillä siellä. Aina on löytynyt jonkun sukulaisen, kaverin tai muun kautta ok asunto ja tuttavapiiri, vaikka ollaan muutettukin useamman kerran.

Elämä on vaan niin helppoa, kun aina joku auttaa eikä kukaan loukkaannu kun itse tarjoat apua. Suomessa pitää kaikki tehdä yksin, ja vaikka hanasta tulisi loppumattomasti kuumaa vettä, entä sit

Elämä on kuitenkin ihan muuta, ystäviä, pieniä huomaavaisuuksia, välillä harmitusta, jonka voi niille ystäville purkaa, luovia ratkaisuja, yllätyksiä, joskus hyvin positiivisiakin. Suomessa kokemus on vähän sellainen, että mitään ei tapahdu, kukaan ei välitä, ja kaikki kiva tapahtuu oman pään sisällä.

————Sehän on selvä jos mentaliteetti perustuu asenteeseen: puhuminen on hopeaa mutta vaikeneminen kultaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi