Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta
... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.
Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briteissä oli ihana asua ennen brexitiä ja ilman sitä oltaisiin jääty tänne pysyvästi.
Mutta mun miehen työpaikka siirtyi sen takia Pariisiin, omani Frankfurtiin, rakastin työtäni, mutta rakastan perhettäni vielä enemmän joten irtisanouduin ja muutetaan tässä koulujen kesälomien alettua Pariisiin miehen perässä. Ajattelin että sujuvaa ranskaa puhuvansa työllistyn siellä paremmin kuin puolisoni Saksassa. Todella ikävä tilanne ja olen varmaan lopunikääni katkera brexitiä äänestäneille.Kai ne nyt saa tehdä omalle maalleen mitä tahtovat
Jos SUUNTAA ANTAVASSA kansanäänestyksessä äänet ovat lähes 50-50, silloin ei ainakaan valita sitä hitusen verran enemmän ääniä saanutta puolta vaan tajutaan, että kansa on kahtia jakautunut. Jokainen vastuullinen poliitikko jäädyttää silloin asian tai lykkää kauas tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut Briteissä puolet elämästäni. Nyt olen asunut jonkun aikaa Suomessa. Kauhea ikävä on välillä "kotiin". Niin kuin muutkin tässä ketjussa, jotka siellä viihtyvät, niin kaipaan samoja asioita. On hyviä puolia ja huonoja. Pidän briteistä ihmisinä, minulla on ainakin siellä hauskoja, ystävällisiä kavereita ja miehen puolelta mukavaa sukua. Olin nuorena ihan hirveän kiinnostunut kaikesta englantilaisesta, luin kaiken mahdollisen maasta ja kulttuurista, ja katsoin telkkarista kaikki sarjat. Olin silloin ja olen vieläkin ns. anglophile, eli minusta se tuntui omalta paikalta jo ennen kuin olin siellä käynytkään. Ja niin se olikin, siitä tuli nopeasti koti ja minä sulauduin kulttuuriin niin täysillä kuin pystyin. Opettelin kielen niin, ettei minulta kysyttäisi, mistä olet kotoisin. Siihen kyllä meni kymmenen vuotta. Jos Suomessa on huonoja puolia, ja niitä on(!), niin on toki sielläkin, mutta hyvät puolet voittaa ehdottomasti. Kesä on pitkä ja ihana, eikä minua haittaa jos sataa tai on sumuista. Maaseutu on kaunista, samoin pikkukylät, viihtyisät pubit, rannat, väen vilinä kesäisin, vähän vanhanaikainen meininki. Minä tykkään, ettei kaikki ole niin vimpan päälle. Suomessa minua ärsyttää se, että mitään vanhaa ei säästetä, vaan rakennetaan kylmän ja tylsän näköisiä laatikoita joka paikkaan. Rakastan briteissä myös sitä, että siellä voi olla erilainen, hehän ovat ylpeitäkin siitä, että heillä on eccentrics, eli ihmisiä, jotka uskaltavat olla hullun erilaisia. Suomessa elämä on normatiivista, katsotaan kieroon, jos kukaan on vähääkään erilainen. Huomaahan sen tälläkin palstalla, miten uhkaavaa on, jos jollakin on erilainen mielipide. Noh, ehkä joskus pääsen palaamaan.
Samaa mieltä monesta, joskin asun mieluummin Suomessa. Miksi asut nyt Suomessa, jos saa udella?
Alaikäinen lapsi vielä suomalaisessa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Englantiin opiskelun ja kulttuuriharrastuksien kautta tulleiden mielikuvien perässä. Todellisuus yllätti. Normaalia työtä tehdessä ei päässyt mitään kovin fiiniä kokemaan.
Builder's tea, työkavereiden kanssa pubiin, tabloidit, aika rankka päihdekulttuuri ihan tavallisen kansan keskuudessa, pikaruokaa, kolmioleipiä, 900 tv-kanavaa, naiset samaan aikaan hurjan ulkonäkökeskeisiä ja tyylittömiä... ja aina sitä harmaata tihkusadetta.
Vähän niinkuin olisi joutunut asumaan av-palstalle. Voimia sulle ap!
Hyvin sanottu. Englannissa on mukava matkustella mutta ei siellä homeloukossa haluaisi pitempään asua. Pienet takapihat on ympäröity laudoituksella ja WC tilat on jotenkin ällöttäviä. Jos on syntynyt varakkaaseen sukuun niin sitten asumistaso on ihan ok.
Luullaanko siellä Britanniassa vielä, että Suomi on joku vastavapautunut itäblokin kaalimaa, jossa asuu eskimoita ja jääkarhuja. Tämmöisiä juttuja olen kuullut briteiltä matkustellessani maailmalla. Muutenkin olen sitä mieltä , etttä suomalaiset rinnastetaan siellä puolalaisiin tai slovakiallaisiin. Vierastyövoimaa joka mielellään haluttaisiin potkia kanaalin toiselle puolelle. Muuten mukava maa, varsinkin Skotlanti.
Vierailija kirjoitti:
Luullaanko siellä Britanniassa vielä, että Suomi on joku vastavapautunut itäblokin kaalimaa, jossa asuu eskimoita ja jääkarhuja. Tämmöisiä juttuja olen kuullut briteiltä matkustellessani maailmalla. Muutenkin olen sitä mieltä , etttä suomalaiset rinnastetaan siellä puolalaisiin tai slovakiallaisiin. Vierastyövoimaa joka mielellään haluttaisiin potkia kanaalin toiselle puolelle. Muuten mukava maa, varsinkin Skotlanti.
No ei ne ihan niin tyhmiä ole... Jotkut tietää yllättävän paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöpuhetta että briteissä olisi suomalaisella kylmä. Eihän siellä pakkastakaan ole kuin pari astetta yöllä jossain Skotlannin pohjoisosissa tammikuussa.
Viime yönä oli -2c täällä länsi-Englannissa, koleaa on. Nyt on kuitenkin huhtikuu.
Sitäpaitsi täällä se kostea kylmyys menee luihin asti ja kyllä suomalaisillakin on usein kylmä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan mun tuttavapiirissä ole Suomesta tuollaisia luuloja.
Mutta kyllähän me vierastyövoimaa ollaan siinä missä puolalaiset ja muutkin. Minut on kuitenkin lähestulkoon aina otettu lämpimästi vastaan (anoppia ja brexithullujen huuteluita lukuunottamatta) niin perhepiirissä kuin työelämässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöpuhetta että briteissä olisi suomalaisella kylmä. Eihän siellä pakkastakaan ole kuin pari astetta yöllä jossain Skotlannin pohjoisosissa tammikuussa.
se kosteus siitä kylmän tekeekin ja se että talot on niin järkyttävän kylmiä. Suomessa ei ole ikinä niin kylmä vaikka olisi -20, koska ei ole kosteata ja sisällä on lämmin! 3 kertaiset ikkunat jne. Ei tarvitse pelata lämpöpullojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua, ap. Asuin Hollannissa hollantilaisen poikaystävän kanssa ja oli siellä kiva työpaikka, mukavia kavereita, kaikki ok.
Mutta ei voi mitään, koti-ikävä voitti. En vaan kestänyt sitä, ettei koskaan ole talvea. Sama juttu Lähi-idässä, siellä ei ollut vuodenaikoja senkään vertaa, ei edes sään vaihteluja.
Jouduin sen suhteen lopettamaan, koska me ei oltu samalla kartalla siitä, missä maassakaan halutaan asua. Oli ihana palata Suomeen, vaikka olin ajatellut olevani varsinainen maailmankansalainen. Joo, vuoden pari ehkä, ei pysyvästi. Suomalaisen perheen kanssa komennuksellakin joo, mutta lopuksi ikää ja eri maalaisen kanssa perhe... Ei.
Toi on totta että liian samanlainen sääkin vaikuttaa. Yksi israelilainen tuttu totesi että kotona on aina sama sää, joka päivä, aina aurinko paistaa ja ihan samanlaista. Sanoi että teki hänet hulluksi, muutti Suomeen :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo missään ollu niin kylmä kuin keväällä briteissä kun kavereilla ei ollu lämmitystä päällä. Sanoin että maksan sen jos vaan laittavat, olin niin umpijäässä (ja Suomessa meillä ei oo kovin lämmin sisällä). Kyllä sitä siellä ulkona tarkenee, mutta sisällä ne vetoisat luukut, ei pysty.
Pitää olla ilmeisen onnellinen, että omasta lähikaupasta ei tämän vuoden lockdownin aikana ole olleet perustuotteet loppu ollenkaan samalla tavalla kuin viime vuonna pandemian ja rajoitusten iskiessä vasten kasvoja ensimmäistä kertaa.
Itse paljon kokkaavana olen ollut tyytyväinen valikoimiin, vaikka tuotteet toki ovat osin erilaisia kuin Suomessa. Hunajamarinoituja kanoja ja maustettuja ruokakermoja ei löydy, mutta teen itse mieluummin maustamattomista raaka-aineista lisäten maut itse. Olispa Suomessakin maustamaton liha ollut halvempaa kuin maustettu. Väittäisin myös, että olen Englannissa käyttänyt monipuolisemmin kasviksia ja mausteita, esimerkiksi periperi kanaa ei tullut juurikaan Suomessa syötyä.
Asun Itä-Englannissa, toistaiseksi vajaan 5000 asukkaan asuinalueella, mutta toivottavasti seuraavaksi pääsisin kokemaan elämää vähän lähempänä luontoa ja maaseutua. Asuntoja löytyy tosiaan aivan laidasta laitaan, uusia ja energiatehokkaita sekä vanhoja historiallisen arvonsa vuoksi listattuja, yksilasisin ikkunoin ja jopa eristeettömin seinin ja katoin.
Omalla alueellani on parina viimeisenä kesänä ollut suomalaisen makuun suorastaan tuskaisen kuumia kausia, ottaisin mieluummin sen sateisen ja sumuisen sään kuin viikon yli 30 asteen helteitä. Mutta nämä säätkin toki alueellisia, lähempänä merta, korkeammalla maaperällä tai pohjoisemmassa aivan erilaista.
Usch.
Kellariasunnot Lontoossa jääkaappeja.Siellä nautimme raakaa lammaspaistia mautonta vielä kaiken päälle gelemintun kanssa eräs pääsiäinen. Apua.
Melkeen luokkaan "pahin ruokaelämys ever."
"Luullaanko siellä Britanniassa vielä, että Suomi on joku vastavapautunut itäblokin kaalimaa, jossa asuu eskimoita ja jääkarhuja."
Osa luulee, osa ei.
Briteissä ei ole muuta hyvää kuin pubikulttuuri ja jalkapallo. Sää ja ruoka pääsääntöisesti perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Britanniassahan löytyy ravintoloita joka lähtöön. Ihan parasta. Ei tarvi syödä kamalaa ruokaa.
Eiköhän niitä löydy joka lähtöön Suomestakin. Veikkaan, että jossain Walesin pikkukylässä tarjonta on tasan yhtä suppeaa kun meilläkin jossain takahikiällä. Tosin siellä Walesin pikkukylän ainoassa pubissa tuskin saat muuta nokkasi eteen, kuin niitä ainaisia papuannoksia.
Vierailija kirjoitti:
Britanniassahan löytyy ravintoloita joka lähtöön. Ihan parasta. Ei tarvi syödä kamalaa ruokaa.
Eiköhän niitä löydy joka lähtöön Suomestakin. Veikkaan, että jossain Walesin pikkukylässä tarjonta on tasan yhtä suppeaa kuin meilläkin jossain perähikiällä. Tosin siellä Walesin pikkukylän ainoassa pubissa tuskin saat muuta nokkasi eteen, kuin niitä ainaisia papuannoksia.
Siellä on noitia paljon voitko viedä uusia testamentteja lähiöön tai jonnekin. Homeettomia asuntoja on vaikea löytää ja halpa asunnot on arabeilla. Siksi monet ottaa lainan ostaa asuntovaunun.
Eikö nyt ole kevät joten istuttaa syötävää purkkeihin ja maahan sekä omenapuita.
Vierailija kirjoitti:
"Luullaanko siellä Britanniassa vielä, että Suomi on joku vastavapautunut itäblokin kaalimaa, jossa asuu eskimoita ja jääkarhuja."
Osa luulee, osa ei.
Kyllähän jos ulkolaiset lukisivat mitä täällä kirjoitetaan eivät haluaisi koskaan tavata ensimmäistäkään suomalaista. Eikä tullä turistina sinne.