Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta
... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.
Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, jos suomalainen palelee Britanniassa +10 asteessa, kun britit itse ilmestyvät kaduille shortseissa heti kun ilma vähänkin lämpenee. Ihan tavallista, että lenkillä käydään shorteissa nollakelissäkin.
Britit on sillä tavalla lähempänä luontoa, että heillä kuuluu kulttuuriin karaista lapsia. En tiedä miten nykyään on, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten oli ihan normaalia, että lapset puettiin pakkasella hyvin kevyesti, illalla lapset ruokittiin n. klo 18, jonka jälkeen ei mitään iltapaloja herunut. Tämä tuntui olevan ihan maan tapa. Nukkumaan ennen kahdeksaa.
Suomessa on aina menty enemmän lapsen ehdoilla, heille ei saa tulla kylmä eikä nälkä, eikä paha mieli eikä tylsää.
Todellakaan ei ole aina menty Suomessa lasten ehdoilla, vasta nuorempi ikäpolvi kasvattaa lasten omilla ehdoilla koska pelkäävät tekevänsä muutoin jotain väärin ja joutuvansa vastuuseen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoota palvelee viisi lentokenttää, joten matkustaminen muualle on helppoa. Myös Junalla pääset esim. Pariisiin tai Amsterdamiin.
En tiedä onko tuo hyvä puolesta puhe minkään paikan puolesta, että täältä pääsee nopeasti ja helposti muualle...
Vaikka asuisin miten upeassa paikassa tahansa, kyllä minä ainakin haluan tehdä viikonloppureissuja kotimaassa ja käydä katsastamassa myös muita maailman maita. Itse asun tunnin alle tunnin päässä lentokentästä ja kyllä on paljon mukavampi matkustella kun lentokenttä on lähellä kuin vaikka asuisin jossain viiden tunnin päässä kentältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja rakastan tätä kaupunkia, tosin Brexitin ja konservatiivien loputtoman austerity-budjetin takia kaikki on muuttunut kurjemmaksi, Cool Britanniasta on tullut Fool Britannia. Mutta täällä on musta kaunista, leuto sää ympäri vuoden, mulla on ihana ystäväpiiri, brittipuoliso, puolibritit lapset, tyoelämässä mahdollisuuksia joista voisin Suomessa vain haaveilla.
Ei tämä mikään paratiisi ole mutta mulle kuitenkin koti ja rakas kaupunki. Muualle Briteissä en haluaisi asua.
Oletko käytökseltäsi sosiaalinen siellä vai tarkkailetko puhumattomana brittiystäviesi eleitä, kasvojen ilmeitä, äänen sävyjä, puhuvatko varmasti asiaa......
Onpa outo kysymys. Käyttäydyn ihan samalla tavalla täällä kuin muuallakin. Ei mulla ole Suomessakaan tapana istua tuppisuuna tuijottamassa. Mun lapsuudenkodissa opetettiin mm käytöstavat.
Niin arvelinkin ja siksi uskalsin kysyä:)
Täällä yhdessä ketjussa taas puolusteltiin kaikin tavoin puhumattomuutta melkeinpä hyveenä, jota en voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo että suomalaisiin on vaikea tutustua on minusta vaan sitä, että suomalaiset eivät monesti tutustu edes toisiinsa. Ollaan vähän niin kuin yhdessä yksin. Sosiaalisemmissa kulttuureissa (ei vain britit, vaan useimmat eurooppalaiset) ihmiset antavat itsestään ja omastaan enemmän muille, ja silloin on helppo tutustua vaikka suomalaiseenkin.
Suomalaiset ovat vähän sellaisia jurottajia, vaikka poikkeuksia on. Tunnen pari brittiä hyvin, eikä heistä kumpikaan ole mikään suuri suomalaisen kansanluonteen ystävä. Tylsää ja vihamielistä on suomalainen vuorovaikutus perusbritin mielestä, mutta ei sille mitään voi. Kukin meistä on kasvanut omaan kulttuuriinsa, britit kevyeen ja iloiseen, jossa mennään naureskellen tarvittaessa vaikka hautaan asti, ja suomalaiset taas vakavaan ja kriittiseen, jossa mennään naama norsunelimellä tarvittaessa vaikka hautaan asti.
Varmaan evoluutio on vuosituhansien aikana karsinut iloluonteisimmat ja huolettomimmat pois. Täällä on ollut aika rankat olosuhteet ja hengissä pysyminen on vaatinut tietynlaista luonnetta. Meillä on vasta viimeisimmät vuosikymmenet ollut elämä helppoa, ja nyt ollaan menty jo liiaksi hyysäämisen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo että suomalaisiin on vaikea tutustua on minusta vaan sitä, että suomalaiset eivät monesti tutustu edes toisiinsa. Ollaan vähän niin kuin yhdessä yksin. Sosiaalisemmissa kulttuureissa (ei vain britit, vaan useimmat eurooppalaiset) ihmiset antavat itsestään ja omastaan enemmän muille, ja silloin on helppo tutustua vaikka suomalaiseenkin.
Suomalaiset ovat vähän sellaisia jurottajia, vaikka poikkeuksia on. Tunnen pari brittiä hyvin, eikä heistä kumpikaan ole mikään suuri suomalaisen kansanluonteen ystävä. Tylsää ja vihamielistä on suomalainen vuorovaikutus perusbritin mielestä, mutta ei sille mitään voi. Kukin meistä on kasvanut omaan kulttuuriinsa, britit kevyeen ja iloiseen, jossa mennään naureskellen tarvittaessa vaikka hautaan asti, ja suomalaiset taas vakavaan ja kriittiseen, jossa mennään naama norsunelimellä tarvittaessa vaikka hautaan asti.
Varmaan evoluutio on vuosituhansien aikana karsinut iloluonteisimmat ja huolettomimmat pois. Täällä on ollut aika rankat olosuhteet ja hengissä pysyminen on vaatinut tietynlaista luonnetta. Meillä on vasta viimeisimmät vuosikymmenet ollut elämä helppoa, ja nyt ollaan menty jo liiaksi hyysäämisen puolelle.
Minä en oikein usko tuota. Kulttuurit voivat kehittyä erilaisiksi hyvin samantyyppisissäkin ympäristöissä. Eikä elämä Iso-Britanniassa ole tosiaankaan ollut ikinä helppoa, historiaa kun yhtään tarkastelee, niin ihan ihmeellisen vaikeaa se on ollut. Suomessa on ollut omat haasteensa, mutta ei mitään sellaista hirveyttä, mitä brittien historia on ollut vuosituhansia. Suomessa on pitkälti luonnonkansojen oikeuskäsitys ja asenteet, kun taas Iso-Britanniassa on suuremman väestömäärän, vaurauden ja tyrannihallitsijoiden ansiosta/takia opittu sietämään absurdeja ilmiöitä eri tavalla kuin Suomessa. Ehkä se kuuluisa brittihuumorikin on syntynyt juuri siitä, että on totuttu vallankäytön älyttömyyksiin jo roomalaisista lähtien. Suomessa keskittynyt vallankäyttö on hyvin uusi ilmiö eikä suomalainen osaa vielä aidosti nauraa absurdille.
Britannian suosio suomalaisten (nuorten naisten) keskuudessa kertoo pop-kulttuurin mielikuvien edelleen suuresta voimasta sekä kielitaitomme yksipuolisuudesta.
Ihan objektiivisesti tarkastaltuna britskujen saari vaan häviää todella monelle eurooppalaiselle maalle.
Vierailija kirjoitti:
Britannian suosio suomalaisten (nuorten naisten) keskuudessa kertoo pop-kulttuurin mielikuvien edelleen suuresta voimasta sekä kielitaitomme yksipuolisuudesta.
Ihan objektiivisesti tarkastaltuna britskujen saari vaan häviää todella monelle eurooppalaiselle maalle.
Ehkä. Toisaalta harva Ruotsiin kotoutunutkaan suomalainen ei pidä Ruotsista, tai saksalaistunut suomalainen Saksasta. Ranskaa taitaa vihata kaikki.
Olen asunut melko keskellä Englantia jo parikymmentä vuotta. Kyllä mulla on keskuslämmitys ja tuplaikkunat ihan ns. tavallisessa talossa - ja on aina ollutkin, vuokra- sekä omistusasunnoissa/taloissa, täällä aika peruskamaa, jotain loukkoja tietty kyllä löytyy jos kaikkein halvinta mahdollista on saatava.
Vaikka Suomessa onkin upea ja kaunis luonto, on elämä siellä helposti aika yksinäistä ja kolkkoa jos ei ystävä- ja perhepiiriä ole siinä valmiina ympärillä. Paljon muuttaneena (sekä Suomessa että täällä) tuntuu, että Suomessa oli vaikeaa luoda yhteyksiä ihmisiin, kun taas täällä on helpompi ystävystyä uusien ihmisten kanssa.
Maassa maan tavalla, mutta nämä "uuh vessassa kokolattiamatot" jutut on niin väsyneitä. Jos oikeasti kiinnostaa, esim "rightmove.co.uk" on hyvä kiinteistösaitti josta voi käydä katselemassa uteliaisuuttaan miltä esim. asuminen oikeasti näyttää eri kaupungeissa ja alueilla.
Vierailija kirjoitti:
OLisikos brittejä Suomessa ja heidän kokemuksia meidän maasta?
Mulla kävi brittejä kylässä talvella, jolloin ulkona monta astetta pakkasta. Oikein nauratti miten ihastuksissaan olivat lämmöstä, juomavedestä, vedottomuudesta, saunasta, lämpimästä suihkutilasta, sukkasillaan olosta, ruuasta, puulattiasta, matoista.....
Lontoossa asuvat ja keskiluokkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei britanniahulluutta osaa oikein sanoin selittää. Se on vaan se tunne kun tuntee elävänsä siellä. Harmi, että ap kokee noin, itse taas olen ihan tulisilla hiilillä kun en ole päässyt sinne koko korona-aikana ollenkaan. Heti kun mahdollista, teen pitkän kävelyn nummilla ja myrskyävän meren rannalla ja loppupäivän vietän kodikkaassa pubissa :)
Tyypillistä turistin fiilistelyä. Lomafiilistely on aivan eri asia kuin asua vuodesta toiseen. Ei auta, vaikka olisi 15 kertaakin käynyt lomalla jossain. Se vain on eri asia.
t. 14 vuotta Weybridgessä
Itse olen lomaillut Kreikassa varmaan vuoden yhteensä, ja se on mielestäni maailman ihanin paikka. :) Englannistakin tykkään, koska minun ei ole onneksi ikinä tarvinnut köyhäillä siellä. Aina on löytynyt jonkun sukulaisen, kaverin tai muun kautta ok asunto ja tuttavapiiri, vaikka ollaan muutettukin useamman kerran.
Elämä on vaan niin helppoa, kun aina joku auttaa eikä kukaan loukkaannu kun itse tarjoat apua. Suomessa pitää kaikki tehdä yksin, ja vaikka hanasta tulisi loppumattomasti kuumaa vettä, entä sitElämä on kuitenkin ihan muuta, ystäviä, pieniä huomaavaisuuksia, välillä harmitusta, jonka voi niille ystäville purkaa, luovia ratkaisuja, yllätyksiä, joskus hyvin positiivisiakin. Suomessa kokemus on vähän sellainen, että mitään ei tapahdu, kukaan ei välitä, ja kaikki kiva tapahtuu oman pään sisällä.
————Sehän on selvä jos mentaliteetti perustuu asenteeseen: puhuminen on hopeaa mutta vaikeneminen kultaa.
Kuulostaa että olet siipeillyt paljon, vai?
Mikä ajaa muuttamaan usein jos tykkää jostain paikasta?
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on kans britti, Suomessa olemme asuneet kohta 10 vuotta.
Onhan tänne kotiutuminen ollut kova työ. Kielen oppiminen oli vaivalloista, mutta briteiltä löytyy se oma versio sisusta. Se on se 'stiff upper lip' ja sen avulla on rakennettu imperiumit ja voitettu sodat. Ja mun mies päätti sopeutua ja oppia kielen ja niin vain on miehellä nyt vakituinen työpaikka, alalta jossa ei todellakaan englanti riitä.
Vaikka kaipaakin monia asioita briteistä, kotimme on nyt Suomessa. Kaipaan välille itsekin sinne, mutta moni asia on Suomessa paremmin.
Lapsemme ovat teinejä, syntyneet briteissä ja aloittaneet koulunsa siellä, mutta heille näyttää Suomi olevan nyt kotimaa, ovat solahtaneet Suomeen kuin kalat veteen. Yllätyn vieläkin kuinka suomalaisia ovat, kaksikielisiä kylläkin, mutta suomi nyt vahvempi kieli.
Kotona puhumme kyllä englantia paljon, mutta kielten kanssa on ollut selkeä jako aina, äidin kanssa suomea, isän englantia.
Perheenä Suomi on parempi maa, ainakin meille. Turvallista, lapset ovat saaneet itsenäisyyttä, kun pääsevät kouluun, harrastuksiin ja kavereille ihan omatoimisesti kävellen tai pyörällä. Asumme melko pienen paikkakunnan kirkonkylällä ja kaikki on tässä lähellä.
Englannissa asuimme ison kaupungin tuntumassa ja lapsia ei voi päästää silmistään hetkeksikään. Isommatkin lapset viedään ja haetaan koulusta.
Liikenne on siellä aivan järjetön, aina ruuhkaa. Mun mies on alkanut uudelleen nauttimaan autolla ajamisesta Suomessa, täällä voi ajaa, etkä vain istu jumissa ruuhkassa, mutta on myös oppinut nauttimaan pyöräilystä. Täällä on pikkukylilläkin pyöräteitä, ne ovat briteissä lähestulkoon tuntematon käsite.
No eiväthän kaikki kaupunkien ja kylien keskustat Suomessa silmiä hivele, mutta yhteiskunta on monessa asiassa toimivampi. Tosin 5 milj. ihmistä, jotka vieläpä melkoisen homogeeninen porukka, on järjestys ja toimivuus helpompi nakki hoitaa. Asukasluvultaan kaiketi 70 miljoonainen ja huomattavasti taustoiltaan kirjavampi Britannia ei voi samaan järjestykseen päästä. Eivätkä edes halua, pohjoismaita pidetään vähän totisina, tylsinä ja sääntö-uskovaisina.
Tottahan se on, ja tätä hieman kevyempää suhtautumista elämään kaipaan joskus todella paljon. Kaipaan myös hyviä ja kohteliaita käytöstapoja, englannin kieltä, ihmisten sosiaalisuutta. Suomalaisiin tuntuu olevan täysin mahdotonta tutustua, ystävystymisestä puhumattakaan.
Englantiin kuitenkaan tuskin palaamme enää asumaan. Brexit on aikamoinen katastrofi ja maa oli kurjistumassa jo 8 vuotta sitten, kun olimme muuttamassa pois, nyt tilanne vielä huonontumassa. Korona on tuonut oman lisämausteensa tähän kurjistumiseen.
Suomessa asuminen on onnekasta myös tässä korona-ajassa, Suomi on suhteellisen vähällä päässyt.
Olemme kuitenkin miettineet joskus, että lasten kasvaessa, ehkä lähdemme kuitenkin Suomesta. Olemme molemmat alalla, jolla työllistyy myös muualla ja kaikesta hyvästä huolimatta, Suomi on henkisesti aika raskas paikka.
Mutta mitä huominen tuokaan tullesaan, sitä ei voi tietää.
Johtuisiko tuosta pu-hu-mat-to-muu-des-ta kun ei uskalleta edes tervehtiä? Onneksi nuoriso kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLisikos brittejä Suomessa ja heidän kokemuksia meidän maasta?
Mulla kävi brittejä kylässä talvella, jolloin ulkona monta astetta pakkasta. Oikein nauratti miten ihastuksissaan olivat lämmöstä, juomavedestä, vedottomuudesta, saunasta, lämpimästä suihkutilasta, sukkasillaan olosta, ruuasta, puulattiasta, matoista.....
Lontoossa asuvat ja keskiluokkaisia.
Se on juuri sitä kohteliaisuutta. Ne olisivat ihan yhtä ihastuneita kaikesta muustakin, koska kulttuuriin kuuluu olla kiinnostunut ja positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut melko keskellä Englantia jo parikymmentä vuotta. Kyllä mulla on keskuslämmitys ja tuplaikkunat ihan ns. tavallisessa talossa - ja on aina ollutkin, vuokra- sekä omistusasunnoissa/taloissa, täällä aika peruskamaa, jotain loukkoja tietty kyllä löytyy jos kaikkein halvinta mahdollista on saatava.
Vaikka Suomessa onkin upea ja kaunis luonto, on elämä siellä helposti aika yksinäistä ja kolkkoa jos ei ystävä- ja perhepiiriä ole siinä valmiina ympärillä. Paljon muuttaneena (sekä Suomessa että täällä) tuntuu, että Suomessa oli vaikeaa luoda yhteyksiä ihmisiin, kun taas täällä on helpompi ystävystyä uusien ihmisten kanssa.
Maassa maan tavalla, mutta nämä "uuh vessassa kokolattiamatot" jutut on niin väsyneitä. Jos oikeasti kiinnostaa, esim "rightmove.co.uk" on hyvä kiinteistösaitti josta voi käydä katselemassa uteliaisuuttaan miltä esim. asuminen oikeasti näyttää eri kaupungeissa ja alueilla.
Puolestani en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä jonkun kokemus on väärin, koska se ei vastaa omaa kokemusta. Tietääpähän mitä pahimmillaan on odotettavissa. Esim. noista kylmistä homekämpistä olen kuullut liian monta juttua uskoakseni sen olevan vain mustamaalausta. Kiinassakin olen vieraillut kaikenlaisissa paikoissa, on siistiä ja läävää. Läävä voi järkyttää, jos ei sitä odota.
Asun pohjois-englannissa, miljoonakaupungin kupeessa ja vtuttaa ruokakauppojen suppea valikoima. Asdat, Morrison's ,Tesco, Sainsburys, valikoimat aivan perseestä. Esim tuoretta Oreganoa ei saa mistään. Jopa 5000 asukkaan suomalaisessa S-marketissa on parempi valikoima joka asiassa. Lisäksi ärsyttää muoviset kermapurkit joita on tasan kahta laatua.
Maa on todellakin jämähtänyt jonnekin menneisyyteen. Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono.
Vierailija kirjoitti:
Asun pohjois-englannissa, miljoonakaupungin kupeessa ja vtuttaa ruokakauppojen suppea valikoima. Asdat, Morrison's ,Tesco, Sainsburys, valikoimat aivan perseestä. Esim tuoretta Oreganoa ei saa mistään. Jopa 5000 asukkaan suomalaisessa S-marketissa on parempi valikoima joka asiassa. Lisäksi ärsyttää muoviset kermapurkit joita on tasan kahta laatua.
Maa on todellakin jämähtänyt jonnekin menneisyyteen. Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono.
Laita se oregano kasvamaan pihalle. Meillä kasvoi Englannissa pihalla kaikki yrtit ja hyvin selvisivät talvenkin yli.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa. Lisäksi nyt korona-aikaan kun ihmiset leipoo etc. niin just tuo kerma loppuu kaupoista koko ajan, ei vaan py sty tajuamaan miten voi olla niin mahdottomuus saada ostttua ihan perusruoka-ainetta! Ja just tuoreet yrtit on "hifistelyä" ja aivan turha yrittää kokata sinänsä hyvänkuuloisia Jamie Oliver reseptejä kun aina on jotain mitä ei vaan saa kaupasta. Ärsyttää myös että pakastevihannekset on ihan jäätävän (hih) kokoisissa pusseissa niin pakastimeen mahtuu kerralla vain korkeintaan kahta. Suomessa kätevän kokoisia hernepussit sun muut niin voi olla eri laatuja kerrallaan. Tuorehiivaa sain Lontoossa puolalaisesta supermarketista, nyt periferiassa asuvana en mistään...
Pojalleni yks ja puol vee on naapurit ja sukulaiseg tuputtaneet suklaata ihan vauvasta asti. Olen kieltäytynyt kohteliaasti mutta siispä mua pidetään ihan superterveysnatsimutsina. Mies onneksi tukee (britti vaikka onkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolestani en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä jonkun kokemus on väärin, koska se ei vastaa omaa kokemusta. Tietääpähän mitä pahimmillaan on odotettavissa. Esim. noista kylmistä homekämpistä olen kuullut liian monta juttua uskoakseni sen olevan vain mustamaalausta. Kiinassakin olen vieraillut kaikenlaisissa paikoissa, on siistiä ja läävää. Läävä voi järkyttää, jos ei sitä odota.
Näitä kylmiä homeloukkoja löytää kyllä jos etsii kaikkein halvinta mahdollista, mutta ne ei missään nimessä edusta Englannissa "peruskotia" mikä tuntuu olevan ihmisten käsitys tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa on todellakin jämähtänyt jonnekin menneisyyteen. Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono.Oon miettinyt samaa. Lisäksi nyt korona-aikaan kun ihmiset leipoo etc. niin just tuo kerma loppuu kaupoista koko ajan, ei vaan py sty tajuamaan miten voi olla niin mahdottomuus saada ostttua ihan perusruoka-ainetta! Ja just tuoreet yrtit on "hifistelyä" ja aivan turha yrittää kokata sinänsä hyvänkuuloisia Jamie Oliver reseptejä kun aina on jotain mitä ei vaan saa kaupasta. Ärsyttää myös että pakastevihannekset on ihan jäätävän (hih) kokoisissa pusseissa niin pakastimeen mahtuu kerralla vain korkeintaan kahta. Suomessa kätevän kokoisia hernepussit sun muut niin voi olla eri laatuja kerrallaan. Tuorehiivaa sain Lontoossa puolalaisesta supermarketista, nyt periferiassa asuvana en mistään...
Pojalleni yks ja puol vee on naapurit ja sukulaiseg tuputtaneet suklaata ihan vauvasta asti. Olen kieltäytynyt kohteliaasti mutta siispä mua pidetään ihan superterveysnatsimutsina. Mies onneksi tukee (britti vaikka onkin).
Jatkan vielä että hyvää ruokakaupoiss a on edullisuus Suomeen verrattuna. Cheddar on tooosi hyvää ja crumpets ja English muffins (ei siis makeita vaan sellasia paahtimeen laitettavia leipäsiä). Teestä tykkään enkä juo kahvia niin ei sureta ettei kellään ole kahvinkeitintä kotona. Pubit oli ihania ennen koronaa nyt hirvittää mitä niille tapahtuu jatkossa...
Onpa outo kysymys. Käyttäydyn ihan samalla tavalla täällä kuin muuallakin. Ei mulla ole Suomessakaan tapana istua tuppisuuna tuijottamassa. Mun lapsuudenkodissa opetettiin mm käytöstavat.