Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta

Vierailija
29.03.2021 |

... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.

Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.

Kommentit (835)

Vierailija
181/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIENOA JOKU SANOO TOTUUDEN JA SE VIELÄ JULKAISTAAN  TOSIN EU ERON TAKIA. kysyppä  pikku lehdiltä hyväksyvätkö kirjoituksiasi totuuksia. nyt suomessa morkataan eu eroa ja sen seuraamuksia. kysy häämeen tai savon sanomilta julkaisevatko. ja tosiaan palkkiota vastaan lehdille pelastus. nykyisen median eu hehkutukseen ja vale uutisiin todella kyllästynyt. ylekin sai bonuksia kun valehteli. vastavuoroisesti voisit kirjoittaa suomesta onnellisesta kansasta jota korruptioituneet poliitikot johtavat. 

Vierailija
182/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoo on se paikka josta tykkäsin, Isäni oli oikein englannin harrastaja ja anglofiili ja tuntui että myös kaikki kirjat ja leffat tapahtuivat Lontoossa. Ensimmäisen kerran kun pääsin Lontooseen, olin juuri lukenut 101 dalmista ja sen jatko-osan Tähtihaukun ja tuntui uskomattomalta että Primrose Hill, Regent's Park ja kaikki muut pelipaikat. Ja keskustassa oli kävelyetäisyydellä kaikki hienot nähtävyydet. Vanhemmiten saattoi mennä tuonne viikoksi ja vain kävellä ympäriinsä, ostaa jotain rättejä ja käydä pubissa. Lontoon keskustassa näkyivät hienon, vanhan siirtomaan loisto ja sen hyvät puolet. Keskiaikainen kaunis yliopistokaupunki Oxford huokui myös sivistystä ja historiaa.

Lontoon keskustan ulkopuolella on sitten sen kääntöpuoli, peninkulmittain ankeita duunarilähiöitä jossa ei uskalla öisin liikkua ja jossa rakennusstandardi on jos mahdollista keskustaakin alempi ja väestö vain pieni näyte kaikista niitä kansoista joita britit ovat hallinneet. Onneksi ne ovat enää vain muodollisesti kansainyhteisön jäseniä.

Maaseutu on paikoin pittoreskia mutta entiset hiilikaivoskaupungit ovat aika murheellinenkin näky.

Englannilla alkaa nyt uusi aika: siirtomaat jättivät, Brexit eristi ja korona kuritti. Skotlannin ja pohjois-irlannin ero on vain ajan kysymys ja varmaan sitten Waleskin miettii jossain vaiheessa laajempaa autonomiaa. Entinen loisto on aika lailla murentunut Elisabethin aikana ja oikeistopopulisti johtaa tyytymättömiä kansalaisia...onnea ja menestystä tulevina vuosisatoina, pikku-britannia.

Matkustan seuraavalla kerralla Skotlantiin. Toivottavasti itsenäiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno maa. Kaupungit ja kylät miellyttäviä ja historiallisia. Betonilähiöitä ei näe missään. Edullista Suomeen verrattuna. ihmisiä ja kulttuureja on joka makuun. Ainoastaan "perinneruoka" ei miellytä.

Vierailija
184/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tornado kirjoitti:

Varmaan riippuu tosi paljon missä päin Brittejä asuu. Olen asunut itse Pohjois-Britanniassa ja pidin siellä asumisesta tosi paljon. Keväät ovat lämpimiä ja pidempiä kuin Suomessa, talvet leutoja ja vehreitä sekä kesällä on välillä oikeastikin ihanan lämmin. Suomen ilmasto on minun mielestäni (ainakin pääkaupunkiseudulla) paljon ankeampi kuin Briteissä. Britanniassa on suloisia ja kauniita kaupunkeja. Ruoka ei ole kummoista pääasiassa, mutta kivoja take away ruokia ja ravintoloita löytyy. Pitkä historia näkyy ja tuntuu. Suomalaiselle paikka, jota helppo lähestyä; erilainen, mutta tarpeeksi samanlainen.

Mikä on Pohjois-Britanniaa? John o' Groats?

Vierailija
185/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yksi asia vielä mikä on mielestäni jännää on se, että britit eivät osaa mitään kieliä, eivätkä ole edes kiinnostuneita oppimaan mitään mistään muista kulttuureista. Tämä on toki yleistys mutta näin olen huomannut asian olevan ainakin näiden ihmisten keskuudessa, joihin olen tutustunut. Kokevat että oma maa on se paras ja suuri, mahtava maa. Ulkomaalaiset saavat olla kiitollisia kaikesta heille, vaikka esim. Britanniaan on muuttanut paljon ulkomaalaisia hoitajia, jotka ovat saaneet ilmaisen koulutuksen muista Euroopan maista ja tulevat tänne tekemään heille töitä. Saavat heidät ilmaiseksi. Kuitenkin puhetta siitä kuinka myös ulkomaalaiset saavat heidän rokotteitaan. Huh huh. En tiedä johtuuko brexitistä vai mistä

Pikkukaupungeissa ja maaseudulla tuohon tormää useammin, Lontoossa ei niinkään, vaikka olen minä kyllä Brexit-äänestyksen jälkeen saanut huutelua osakseni kun olen puhunut lapsille kadulla suomea. Appisten tuttavilta saa usein kuulla miten he eivät tarkoita minua, tai minun puolibrittejä lapsiani (jaksavat aina hämmästellä ettei lapsilla ole hassua aksenttia)  kun solvaavat ulkkiksia.

Mutta oma brittiläinen ystävä-ja tuttavapiirini on varsin valistunutta, suuri osa on vähintäänkin ollut opiskeljiavaihdossa tai au pairina ulkomailla, moni puhuu jotain muutakin kieltä kuin englantia  ja usealla on esimerkiksi ulkomaalainen puoliso. 

Itse en asu Englannissa, mutta minulla on siellä ystäviä, joita tapasin ennen koronaa säännöllisesti. Yhdyn sanomaasi täysin! Ulkomaalaiset ovat niitä ei-valkoisia monille, erityisesti vanhemmalle väestölle.

Omassa ystäväpiirissäni löytyy englantilais-portugalilainen nainen, nainen jolla on italialainen aviomies ja nainen jolla on amerikkalainen aviomies. Monet heistä puhuvat vähintään toista vierasta kieltä, tämä italialaisen kanssa naimisissa oleva britti puhuu italiaa ja japania, kun taas aviomiehensä puhuu englantia, italiaa, ranskaa, tagalogia ja vähän koreaa. He ovat kaikki 80-90-luvulla syntyneitä.

Vierailija
186/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kulttuuri ja sosiaaliset ihmiset.

Kamala, teennäinen kulttuuri ja masentunut kansa.

Vierailija
187/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti ei ole siirtomaa, se on siirtomaavalta eli emämaa.

Vierailija
188/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoo on se paikka josta tykkäsin, Isäni oli oikein englannin harrastaja ja anglofiili ja tuntui että myös kaikki kirjat ja leffat tapahtuivat Lontoossa. Ensimmäisen kerran kun pääsin Lontooseen, olin juuri lukenut 101 dalmista ja sen jatko-osan Tähtihaukun ja tuntui uskomattomalta että Primrose Hill, Regent's Park ja kaikki muut pelipaikat. Ja keskustassa oli kävelyetäisyydellä kaikki hienot nähtävyydet. Vanhemmiten saattoi mennä tuonne viikoksi ja vain kävellä ympäriinsä, ostaa jotain rättejä ja käydä pubissa. Lontoon keskustassa näkyivät hienon, vanhan siirtomaan loisto ja sen hyvät puolet. Keskiaikainen kaunis yliopistokaupunki Oxford huokui myös sivistystä ja historiaa.

Lontoon keskustan ulkopuolella on sitten sen kääntöpuoli, peninkulmittain ankeita duunarilähiöitä jossa ei uskalla öisin liikkua ja jossa rakennusstandardi on jos mahdollista keskustaakin alempi ja väestö vain pieni näyte kaikista niitä kansoista joita britit ovat hallinneet. Onneksi ne ovat enää vain muodollisesti kansainyhteisön jäseniä.

Maaseutu on paikoin pittoreskia mutta entiset hiilikaivoskaupungit ovat aika murheellinenkin näky.

Englannilla alkaa nyt uusi aika: siirtomaat jättivät, Brexit eristi ja korona kuritti. Skotlannin ja pohjois-irlannin ero on vain ajan kysymys ja varmaan sitten Waleskin miettii jossain vaiheessa laajempaa autonomiaa. Entinen loisto on aika lailla murentunut Elisabethin aikana ja oikeistopopulisti johtaa tyytymättömiä kansalaisia...onnea ja menestystä tulevina vuosisatoina, pikku-britannia.

Matkustan seuraavalla kerralla Skotlantiin. Toivottavasti itsenäiseen.

Mitä duunarilähiöitä joissa ei uskalla liikkua öisin tarkoitat? Itselleni ei tule mieleen ainuttakaan.

Vierailija
189/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YesSirICanBoogie kirjoitti:

Betonilähiöitä ei näe missään.

Näkee, jos on silmät päässä. Betonilähiöitä on kaikissa isoissa kaupungeissa, mukaan lukien Lontoo. Jos ei tätä tiedä, on ihan kujalla.

Vierailija
190/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee, jos on silmät päässä. Betonilähiöitä on kaikissa isoissa kaupungeissa, mukaan lukien Lontoo. Jos ei tätä tiedä, on ihan kujalla.

Missä siellä? Nimeä pari?

Vierailija
191/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muista että yksi kortteli tai council Estate ei ole lähiö.

Vierailija
192/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tornado kirjoitti:

Varmaan riippuu tosi paljon missä päin Brittejä asuu. Olen asunut itse Pohjois-Britanniassa ja pidin siellä asumisesta tosi paljon. Keväät ovat lämpimiä ja pidempiä kuin Suomessa, talvet leutoja ja vehreitä sekä kesällä on välillä oikeastikin ihanan lämmin. Suomen ilmasto on minun mielestäni (ainakin pääkaupunkiseudulla) paljon ankeampi kuin Briteissä. Britanniassa on suloisia ja kauniita kaupunkeja. Ruoka ei ole kummoista pääasiassa, mutta kivoja take away ruokia ja ravintoloita löytyy. Pitkä historia näkyy ja tuntuu. Suomalaiselle paikka, jota helppo lähestyä; erilainen, mutta tarpeeksi samanlainen.

Pohjois-Englanti on Midlandsistä Skotlantiin, pohjois-Britannialla kirjoittaja tarkoittanee sitä plus Skotlantia kokonaisuudessaan.

Vierailija
193/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin odotellaan vastausta.

Vierailija
194/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tornado kirjoitti:

Pohjois-Englanti on Midlandsistä Skotlantiin, pohjois-Britannialla kirjoittaja tarkoittanee sitä plus Skotlantia kokonaisuudessaan.

Kiitos selvennyksestä. En ollut termiä "Pohjois-Britannia" koskaan kuullut. Pohjois-Englanti on tuttu, kyllä.

Vierailija
195/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöpuhetta että briteissä olisi suomalaisella kylmä. Eihän siellä pakkastakaan ole kuin pari astetta yöllä jossain Skotlannin pohjoisosissa tammikuussa.

Ei kai sellaista kukaan ole väittänytkään, etteikö suomalainen briteissä ulkona tarkenisi, sehän on vain pukeutumiskysymys.

Sisällä sen sijaan olisi mieluusti muutenkin kuin pilkkihaalarit päällä. Suomalainen on nimenomaan tottunut siihen, ettei sisällä tarvi palella. Meillä on keskuslämmitykset, kolminkertaiset ikkunat, eikä vedä joka nurkasta ja sisällä aina yli 20 astetta jos niin halutaan.

Onhan se suomalaiselle melkoinen kulttuurisokki mennä vanhaan homeiseen luukkuun, jossa yksinkertaiset ikkunat ja nurkissa käy melkoinen huiku ja lämmityksenä ainoastaan kuumavesipullo.

Mua ei haittaa 20 asteen pakkaset, eikä muutenkaan kylmät ilmat, koska omistan riittävän lämpimät talvivaatteet, mutta sisätiloissa paleleminen on kyllä todella syvältä.

Vierailija
196/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole kenkään kuullut hehkuttavan Britanniaa. Aina sataa, kylmä, homeisia taloja.

Ihan hyvä paikka se on.  Ei vaan ilmeisesti sovi sinulle.

Merkityksensä on silläkin, miten integoirtuu, miten pärjää tai nauttii olostaan ihmisten kanssa.

Mutta se mikä on hyvä yhdelle ei välttämättä sovi lainkaan toiselle.

Vierailija
197/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ylipainoisen on helpompi elää siellä kuin kotimaassa.

Vierailija
198/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ylipainoisen on helpompi elää siellä kuin kotimaassa.

Näin.  Suhtautuminen on terveempää.  Full-size naisia ei nimitellä vaan arvostavasti puhutaan kurveista, joita sopii sievässä mekossa näyttää.

Vierailija
199/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kerran Briteistä postikortin, jossa luki jotakuinkin: "The climate is depressing, the people are strange, the food is horrible, the houses are weird... but still I'm having a great time here!" Se oli jotenkin todella osuva, sillä kaikki nuo kohdat ovat totta, mutta silti rakastuin maahan palavasti ja kaipaan alati takaisin.

Samat sanat. Britit ovat sitäpaitsi maailman hauskin kansa.

Vierailija
200/835 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on synnyttänyt loistavaa musiikkia, ehkä juuri sen kurjuuden takia

The Cure

The Smiths

Joy Division

New Order

The Fall

Stranglers

Buzzcocks